QUOTE (J1mmy @ Apr 3 2007, 21:12 )

Jag ställer en följdfråga.
När ni gör brak om mornarna, kör sit-ups ni direkt på golvet då? Jag har själv problem att göra det, utan måste ligga på en matta. Dessutom måste jag ha fötterna "fast under något", eller ha dom i luften med knäna i 90 grader, annars kommer jag över huvudtaget inte upp, utan att hela kroppen viker sig i en väldigt lustig ställning...
Du är inte ensam om det problemet.. både jag och ett antal till (främst lite längre och smalare) hade svårt med det under värnplikten...det där officerstestet där du ska få upp händerna mellan knäna är ett korkat test tycker jag som inte tar hänsyn till hur folks kroppar är konstruerade. Är själv rätt lång och smal och har alltid haft skitsvårt med att komma upp med händerna mellan knäna = underkänd.
Något som irriterar mig något fruktansvärt utan dess like då jag aldrig haft något problem med något annat test i försvarsmakten inkl. snabbmarsch 20 km osv.. Jag är inte svagare än någon annan i magen, jag kan krampa ryggen lika länge som någon annan, jag kan göra omvända situps lika många som någon annan, likaså armhävningar och armböj. Men just komma upp med händerna mellan knäna i test sit-upsen kan jag inte, inte ens EN ENDA. Dvs om jag gör på rätt sätt, alltså rullar upp och...annars om jag ligger på matta eller är ute i gräset är det ju bara svanka upp sig så man sitter upp istället = fel sätt att göra men lätt att bli godkänd om testet är utomhus. Jag var så JÄVLA irriterad över oförstående instruktörer á la lekahårdfänrikar under lumpen pga detta under formella styrkekraven.
Sedan kan vissa andra som är annorlunda konstuerade och kan resa sig lätt vila både där uppe och där nere och göra 150-200 testarmhävningar á la försvarsmakten utan problem för att man ska få upp händerna mellan knäna. inför omvända situps (resa benen) eller nåt istället...vem kom överhuvudtaget på att man ska få upp händerna mellan knäna egentligen???? Krister på fmlog som aldrig tränat i sitt liv?? För att göra en riktig situps behövs ju knappt någon rörelse alls, det är lika jobbigt för det. Eller om det gäller försvarsmakten, jadå svankar man upp sig istället så man får HÄNDERNA MELLAN KNÄNA och sen använder bara höftböjaren istället och inte det som ska testas...
Borde vara fler som här håller med tycker jag..
Men jag är inte bitter :P...
mvh rille 23Jplut