Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Möjlighet att flytta upp mönstringen ett år?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
dahl
Hur stor chans är det att jag som är född i november 89 kan flytta fram min mönstring ett år och köra med dem födda 90 istället. Ser fler fördelar med det. Är ju ändå bara två månaders skillnad ungefär. Förutsätter att jag får mönsta på hösten detta år pga min födelsemånad.
Är det bara att slänga iväg ett mail till pliktverket eller hur fungerar det?
david_88
maila dem och fråga... men vad ser du för fördelar med det? dvs om det inte är personliga skäl...
dahl
QUOTE (david_88 @ Mar 25 2007, 14:52 ) *
maila dem och fråga... men vad ser du för fördelar med det? dvs om det inte är personliga skäl...

Bättre träningsmöjligheter och dubbelt så många tjänster. Finns extremt lite att välja detta år och ser hellre att jag väntar ett år och genomför en utbildning jag verkligen känner att jag passar för.
Skuggan
QUOTE (dahl @ Mar 25 2007, 15:52 ) *
QUOTE (david_88 @ Mar 25 2007, 14:52 ) *

Bättre träningsmöjligheter och dubbelt så många tjänster. Finns extremt lite att välja detta år och ser hellre att jag väntar ett år och genomför en utbildning jag verkligen känner att jag passar för.

tjänsterna delas upp jämnt över hela året, så med andra ord finns det precis lika mycket i början på året som i slutet...

som jag förstått det är det uppdelat på 4 högar, och tjänsterna tillsätts i sultet på varje kvartal.
när du mönstrar får du då välja 3 tjänster som du vill ha, och sedan tas de bästa ut till varje tjänst i slutet på mönstringsperioden (kvartalet), och har du då tur får du ditt 1a val, har du otur får du ditt 3e val...
allt beroende på hur bra alla andra mönstrat under samma period.
Christer
@Skuggan

Nu tror jag du missförstår. Årskullen 89 har endast ett fåtal tjänster att fördelas på, de är ett litet inryck. Där armén har minst tjänster att tillsätta. medan årskullen 90 kommer kunna söka många befattningar som inte 89 kan. Eftersom 90orna har "stort inryck", med fler tjänster.
Skuggan
QUOTE (Christer @ Mar 25 2007, 20:36 ) *
@Skuggan

Nu tror jag du missförstår. Årskullen 89 har endast ett fåtal tjänster att fördelas på, de är ett litet inryck. Där armén har minst tjänster att tillsätta. medan årskullen 90 kommer kunna söka många befattningar som inte 89 kan. Eftersom 90orna har "stort inryck", med fler tjänster.

det är uppfattat....
glömde att det blir ett litet hopp där...
Krook
Saxat från Pliktverket.se:
Du kan mönstra senare
Går du ut gymnasiet först det år du fyller 20 eller senare, ska du meddela det till Pliktverket. Det bästa är om det går högst ett år från det att du mönstrar till dess att du påbörjar din plikttjänstgöring.

Hela sidan.

/K
dahl
QUOTE (Krook @ Mar 25 2007, 21:54 ) *
Saxat från Pliktverket.se:
Du kan mönstra senare
Går du ut gymnasiet först det år du fyller 20 eller senare, ska du meddela det till Pliktverket. Det bästa är om det går högst ett år från det att du mönstrar till dess att du påbörjar din plikttjänstgöring.

Hela sidan.

/K

Tack för alla svar. Slängde iväg ett mail nu. smile.gif
Crankep
Enligt mönstringsförättaren jag pratade med idag så utgår i stort sett alla skyttesoldatstjänster och liknande för årskull '89. Dock vet jag inget om hur det är med allting som har med Strf att göra då jag är över 190.. :(
dahl
Fick svar idag, man måste tydligen ha något skäl i form av senare exakmen eller studier utomlands. Något tips på vad man kan säga?
Dizzy_keys
Eftersom man aldrig bör ljuga för pliktverket så kanske det vore bra att plugga ett år utomlands?
Eller kanske plugga ett extra år på gymnasiet?
dahl
QUOTE (Tikkanen @ Mar 26 2007, 21:00 ) *
Eftersom man aldrig bör ljuga för pliktverket så kanske det vore bra att plugga ett år utomlands?
Eller kanske plugga ett extra år på gymnasiet?

Tar givetvis inte risken att ljuga för dem när det är så lätt att kolla upp. Tänkte mer om det är något annat man kan ge som skäl.
Tänker inte gå om och missa studenten med mina kompisar, men vore såklart intressant att plugga utomlands ett år även om det skulle kännas lite onödigt då jag ändå planerar plugga efter en eventuell värnplikt och utlandstjänst. Får väl helt enkelt hoppas på det bästa detta år.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.