Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Amf1 (Hårsfjärden) Juli 2007
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
J_Hedin
Tänkte eftersom vi bara har drygt fyra månader kvar till inryck att vi skulle samla alla som rycker in på amf1 Juli 07.

Jag rycker personligen in som amfibieplutonsbefäl. Skulle vara kul att höra alla andra här på forumet som jag kommer vistas med under kommande år!

Klockan är sent och krogrundan just avklarad så diverse stavfel får ursäktas smile.gif

Take care //Hedin
Hamberg
Javisst. smile.gif
Anoc
Låter bra, tid, plats, utrustning?
J_Hedin
Ja absolut. Tänkte vi kunde ta med lite hur vi tränar också inför inryck.

Personligen kör jag:
Mån - Simning.
Tisdag - Gå med packning + löpning.
Onsdag - Fotboll + armhävningar och allmän styrka.
Torsdag - Löpning + allmän styrka.
Fredag - Simning.
Lördag - Enbart Styrka.
Sen vila söndagar smile.gif

Vad rycker du in som anoc?
ormenn
Ska in som Bevakningsgruppchef, men blir först en tur till karlskrona och göra GSU och sen till Amf1 vad jag har förstått.
Anoc
okej nice, rycker in som amfibieplutonsbefäl likaså.

Min träning varierar lite beroende på fotbollsträningarna, men denna veckan ser förmodligen ut som följande:

Måndag: Simning
Tisdag: Fotboll
Onsdag: Fotboll
Torsdag: Fotboll
Fredag: Gym
Lördag: Fotboll
Söndag: Vila eller gym, kanske en joggingrunda också beroende på lördagkvällens aktiviteter cool.gif

Blir som ni ser en del fotboll i nuläget, men vi kör mkt kondition där nu så de får gå.

Förresten vet du hur det kommer vara? Gör alla PB GU tillsammans för att senare hamna på någon befattning eller hur ser det ut?
J_Hedin
QUOTE (Anoc @ Mar 25 2007, 20:57 ) *
Förresten vet du hur det kommer vara? Gör alla PB GU tillsammans för att senare hamna på någon befattning eller hur ser det ut?

Ja så är det precis. Alla gör GU:n tillsammans, sedan får man söka befattningar i form av 1, 2 och 3. Dock så vet jag inte hur mycket inflytande dom valen man gör har i jämnförelse med vad officierarna tycker man passar som. Har du någon koll på vad du har tänkt välja? Dykare känns väldigt roligt men svårt och sedan så snackade jag med inskrivningsförättaren och han sa att dom inte utbildas varje år. Sedan har jag också hört att inga PB utbildas längre vid hårsfjärden. Så vi blir nog bara GB. Men gött att vi iallafall är två som skall bli amfpb smile.gif . Vart är du ifrån? Until Later
loutre
själv rycker man in som amfibiemekaniker i juli smile.gif
mitt "träningsprogram" ser väl ut som följande....
Måndag: Innebandy
Tisdag: -
Onsdag: Innebandy
Torsdag: Löpning
Fredag: -
Lördag: löpning
Söndag: -

hmmm, man kanske borde träna lite mer? unsure.gif
(men det kommer nu i vår ^^)
J_Hedin
Hehe. Jag skulle nog pröva att marschträna någon dag i veckan. Dock så vet jag inte hur krävande din tjänst är på den punkten. Men om du börjar marschträna så vill jag starkt reckomendera denna tråden innan du ger dig ut; http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...amfpb&st=90 ! Mycket och många bra tips!
Anoc
QUOTE (J_Hedin @ Mar 25 2007, 21:20 ) *
Sedan har jag också hört att inga PB utbildas längre vid hårsfjärden. Så vi blir nog bara GB. Men gött att vi iallafall är två som skall bli amfpb smile.gif

Var har du hört det?

okej, kommer från nässjö 4 mil öster om Jönköping, du då?
J_Hedin
Jag läste det i en tråd på forumet. Stor besvikelse om detta stämmer men jag ska ringa pliktverket i veckan och fråga. Så jag håller er uppdaterade senare i veckan.

Kungälv utanför gbg.

Until later
Hedin
QUOTE (J_Hedin @ Mar 25 2007, 23:35 ) *
Jag läste det i en tråd på forumet. Stor besvikelse om detta stämmer men jag ska ringa pliktverket i veckan och fråga. Så jag håller er uppdaterade senare i veckan.

Ja det läste du nog i den här tråden.

Btw så har vi samma initialer.
MrGreger
Har har ni ytterligare en pb! Vad har ni for tider nu/mal pa milen? Lopning da. Har lagt av mig lite, blir inte sa mycket lopning nar man ar ute o reser, maste ha natt att jamfora med biggrin.gif Ursaka bristen pa punkter, ar pa koh tao wub.gif
J_Hedin
QUOTE (MrGreger @ Mar 27 2007, 07:30 ) *
Har har ni ytterligare en pb! Vad har ni for tider nu/mal pa milen? Lopning da. Har lagt av mig lite, blir inte sa mycket lopning nar man ar ute o reser, maste ha natt att jamfora med biggrin.gif Ursaka bristen pa punkter, ar pa koh tao wub.gif

Vah härligt! Jag såg lite bilder på google, lyckost wub.gif

Ja du bra fråga runt 47 skulle jag tro men det blir betydligt mer löpning nu till sommaren när det blir lite goare väder kan jag lova smile.gif . Vad ligger du på MG? Ha så gött i koh tao så hörs vi av!

Until Later
invent
QUOTE (MrGreger @ Mar 27 2007, 07:30 ) *

OT
på tal om löpning och koh tao så har jag faktiskt löptränat där 2ggr :P
Swe_Fredrik
QUOTE (ormenn @ Mar 25 2007, 17:55 ) *
Ska in som Bevakningsgruppchef, men blir först en tur till karlskrona och göra GSU och sen till Amf1 vad jag har förstått.

Samma här!

Själv tränar jag:

Måndag: Löpning - 1mil
Tisdag: Gym
Onsdag: Löpning - 1mil
Torsdag: Gym
Fredag: Löpning - 1mil
Lördag: Styrka hemma
Söndag: Vila

Milen springer jag mellan 35-40min och styrkan kör jag flera rep för att få uthålliga muskler.

Kanske lite väl för en bevakning som mig, men det skadar ju inte direkt! happy.gif
ormenn
QUOTE (Swe_Fredrik @ Mar 28 2007, 18:02 ) *
Samma här!

Nice! Får lite ångest att man inte springer lika mycket :P Vart bor du förresten?

*återvänder till sömnpiller filosofin, har ett stort drygt prov imorrn..."
Swe_Fredrik
Haha och du ska vara befäl, närå! tongue.gif

Jag bor i Älvsjö, 10min från Stockholmsmässan. Du i Uppsala? Den 21:e April ska jag lira på Katalina krogen i Uppsala i en delfinal till Sweden Rock happy.gif Kom och kika! biggrin.gif
ormenn
QUOTE (Swe_Fredrik @ Mar 28 2007, 18:46 ) *
Haha och du ska vara befäl, närå! tongue.gif

Jag bor i Älvsjö, 10min från Stockholmsmässan. Du i Uppsala? Den 21:e April ska jag lira på Katalina krogen i Uppsala i en delfinal till Sweden Rock happy.gif Kom och kika! biggrin.gif

All right, har en klasskamrat som lirar i ett lokalt Deathmetal band "Degial", han kommer nog vara där så jag får hänka på honom. Hoppas att medelåldern på katalin är lägre än vanligt bara :P
Swe_Fredrik
Ah najs!

Det är ju rockklassiker som håller i allt. Kom gärna fram och hälsa på mig, jag lirar trummor i SpringBruce & E-street band.
J_Hedin
Imponerande träning fredrik. Det är den dosen dom reckomenderar om du skall rycka in som fallskärmsjägare! + Att din miltid är minst sagt imponerande!

Någon här inne som kör efter "luckans" virtuella tränar grej? Jag kör styrkegrejen därifrån och tycker den är helt okej faktiskt!
ormenn
QUOTE (J_Hedin @ Mar 28 2007, 19:45 ) *
Imponerande träning fredrik. Det är den dosen dom reckomenderar om du skall rycka in som fallskärmsjägare! + Att din miltid är minst sagt imponerande!

Någon här inne som kör efter "luckans" virtuella tränar grej? Jag kör styrkegrejen därifrån och tycker den är helt okej faktiskt!

Försökte, men med allt annat man har att göra så blev det lätt att man hamnade bakom i bokföringen i träningsdagboken dry.gif

Lätt att man kommer och hälsar fredrik, du får lägga till mig på msn eller nåt så man får reda på hur du ser ut innan, så får vi ta ett järn efter din spelning :P
J_Hedin
Försökte, men med allt annat man har att göra så blev det lätt att man hamnade bakom i bokföringen i träningsdagboken dry.gif

Kan tänka mig det. Personligen säger han att jag har för dålig kondition för min tjänst men vi får väl se smile.gif . Jag kör dock hårdare än vad han råder mig till så det skall nog gå fint..
the_dude
rycker in som stridsbåtsförare sista juli HV.gif
Hamberg
QUOTE (J_Hedin @ Mar 28 2007, 19:45 ) *

Är det "luckan" som har övningar där man använder sin egen kropp som vikt?
Swe_Fredrik
QUOTE (J_Hedin @ Mar 28 2007, 21:37 ) *

Kan tänka mig det. Personligen säger han att jag har för dålig kondition för min tjänst men vi får väl se smile.gif . Jag kör dock hårdare än vad han råder mig till så det skall nog gå fint..

Vad gör du värnplikten som?

Känns som att man är rätt ensam om att träna så hårt och vara en bevakningssoldat när jag snackar med andra blivande lumparpolare. Endel röker och har inte ens börjat träna.

Jag kan känna mig lugn när jag rycker in i alla fall. smile.gif
J_Hedin
QUOTE (Hamberg @ Mar 28 2007, 22:05 ) *
Är det "luckan" som har övningar där man använder sin egen kropp som vikt?

QUOTE (Swe_Fredrik @ Mar 28 2007, 22:51 ) *
Vad gör du värnplikten som?

Känns som att man är rätt ensam om att träna så hårt och vara en bevakningssoldat när jag snackar med andra blivande lumparpolare. Endel röker och har inte ens börjat träna.

Jag kan känna mig lugn när jag rycker in i alla fall.

Hamberg: Ajjemen det är det. Pröva på, den anpassa din träning efter befattning!

Fredrik: Kolla första inlägget så borde du finna vad du söker ;) Får jag bara fråga varför du valde bevakningssoldat när du ändå verkar träna så mycket? Inget fel i att vara bevakningssoldat men om du gillar att träna så kanske inte det är rätt befattning, såvida du inte gör lumpen av annan anledning än att testa dina gränser fysiskt såklart!
J_Hedin
Fick papprerna rörande infohelgen idag horny.gif

Lite funderingar kring träningsprogrammet! Det står under vecka 1-2 att man skall löpträna 3 pass i veckan á 35 min styck. Sedan skall man löpträna 3 pass intervall. För att utöver detta köra styrka 3 pass i veckan och marsch! Det blir ju 10 träningspass i veckan, känns inte det otroligt mycket??

Sedan står det allmän användning av m/90 känga. Men den har vi ju inte fått än så det blir ju lite svårt att använda den. Såvida inte träningspasset är anpassat att börja gälla först efter infohelgen. Men om man räknar på det då så menar dom ju på att man skall vila 1 och ½ månad innan inryck eftersom vecka 5-6 bara sträcker sig en bit över halva Juni månad..och det känns ju skumt.

Någon som kan klargöra detta för mig? Tack för respons //Hedin

Edit: Kom på att dom där passen skall utföras dom första 2 veckorna totalt, bra tänkt av mig huh.gif
fast jag är dock fortfarande osäker angående kängorna..
ormenn
QUOTE (J_Hedin @ Mar 28 2007, 23:13 ) *
Fick papprerna rörande infohelgen idag horny.gif

Lite funderingar kring träningsprogrammet! Det står under vecka 1-2 att man skall löpträna 3 pass i veckan á 35 min styck. Sedan skall man löpträna 3 pass intervall. För att utöver detta köra styrka 3 pass i veckan och marsch! Det blir ju 10 träningspass i veckan, känns inte det otroligt mycket??

Sedan står det allmän användning av m/90 känga. Men den har vi ju inte fått än så det blir ju lite svårt att använda den. Såvida inte träningspasset är anpassat att börja gälla först efter infohelgen. Men om man räknar på det då så menar dom ju på att man skall vila 1 och ½ månad innan inryck eftersom vecka 5-6 bara sträcker sig en bit över halva Juni månad..och det känns ju skumt.

Någon som kan klargöra detta för mig? Tack för respons //Hedin

Hm infohelg, bör man vänta sig nå papper eller är det inget för oss bevakningslökar? unsure.gif
mdn
Oj! Den här tråden såg ut som resterna efter ett VM i misslyckade försök att använda citatfunktionen. Jag har städat upp de blödande resterna och häftat ihop dem hjälpligt. Se till att gå Ings lilla quoteskola innan ni försöker er på citatfunktionen nästa gång.

Om ni nu mot all förmodan skulle misslyckas med något i ett inlägg, se då till att använda ändrafunktionen för att ställa det till rätta.

Hjälps vi åt genom att göra våra inlägg läsbara blir det lättare för alla att läsa inläggen och följa diskussionerna.

Tack!
/mdn, underbefäl
Swe_Fredrik
Jag ville bli jägare av något slag från början, men jag får lätt exém på handlederna på vintern så då fick jag ej söka jägartjänst.

Kan inte marchträna för vi har nog ingen infohelg så att vi får våra kängor.

Ibland löper jag långsamt i en timma typ, då bryr jag mig ej om tider. Vill få bra uthållighet också.

/Fredde
MrGreger
Anchorman, tack sa mycket! Jag ligger la pa 48 cirkus. Inga skryttider direkt men de ska battras pa :P

vart bor alla? kunde ju vara trevligt o ha en traningskompis eller dylikt, personligen bor jag i Norrkoping.
Nu ska jag ut o kaka 3 ratters for 40 kronor, ha det gott tills vidare!
Swe_Fredrik
Älvsjö, söder om Stockholm.
Hamberg
Nacka öster om Stockholm. När man läser om Swe_Fredrik så känns det ju som man ska ta tag i träningen ordentligt. Har aldrig styrketränat men har ju lirat främst innebandy ett par år så har väl en grundläggande styrka. Nu tänkte jag i alla fall fixa en ordentlig cykel och börja cykla, trots bristen på styrketränandet, känns det som att det är konditionen man ska lägga vikt vid.
J_Hedin
QUOTE (Hamberg @ Mar 29 2007, 16:33 ) *
Nacka öster om Stockholm. När man läser om Swe_Fredrik så känns det ju som man ska ta tag i träningen ordentligt. Har aldrig styrketränat men har ju lirat främst innebandy ett par år så har väl en grundläggande styrka. Nu tänkte jag i alla fall fixa en ordentlig cykel och börja cykla, trots bristen på styrketränandet, känns det som att det är konditionen man ska lägga vikt vid.

Låter bra Hamberg. Pröva dock att efter du har varit ute och cyklat att göra till en början 3*10 armhävningar, 3*15 situps samt lite upphopp (bara förslagsvis, du lägger givetvis nivån själv men försök ändå att få ut just det där med 3 rep, det är ganska lagom och ger dig uthållighet.) Lycka till med tränandet min kära Stockholmare cool.gif
Swe_Fredrik
Är det någon som vet om vi i Närskyddskomapniet har info helg? Eller behöver vi inte gå in kängorna?
Bengal
Vilka av er ska till bordnings samt min plutonen i Göteborg?
ormenn
QUOTE (Swe_Fredrik @ Mar 29 2007, 18:29 ) *
Är det någon som vet om vi i Närskyddskomapniet har info helg? Eller behöver vi inte gå in kängorna?

Undrar samma sak, vår motsvarighet på K3 har iaf infohelg vad jag läste på K3s hemsida. Kanske ploppar in ett brev i posten snart
Swe_Fredrik
Vi borde ju ha samma. K3, i19 och Amf 1 är väl elit regementerna? Hoppas också på en lapp i brevlådan snart! Klart man borde få kängorna innan, tycker man.
ormenn
QUOTE (Swe_Fredrik @ Mar 29 2007, 19:26 ) *
Vi borde ju ha samma. K3, i19 och Amf 1 är väl elit regementerna? Hoppas också på en lapp i brevlådan snart! Klart man borde få kängorna innan, tycker man.

Jo, vore dessutom kul att få titta lite på ens kommande hem :P
x006
Hittade förra kullens Infohelgen på Amf 1:
http://www.amf1.mil.se/index.php?c=news&id=30494

...sedan fick man prova sin styrka. Då gällde det att klara av fyra stycken uppdragningar i bom, tio stycken armhävningar, tjugo stycken sit-ups och tjugofem knäböj (med tjugo kilo på axlarna).
Men är och kommer "testerna" bara att vara i "prova på" stil i den här nivån, eller kommer det att bli nått mer i stil högre test, max test?

Verkar i varje fall vara högre nivå/krav i år, sett till t.ex. Armböj (på pappret: 30 Armböj, "förra kullen" från sidan: armhävning 10 armhävningar - tolkar då dessa som armböj då just uppdragningar nämndes presic före.)

Rycker närkydd in på Amf1 från början, eller börjar det med GSU i Karlskrona/Marinbasen?
ormenn
QUOTE (x006 @ Mar 29 2007, 21:19 ) *
Rycker närkydd in på Amf1 från början, eller börjar det med GSU i Karlskrona/Marinbasen?

GSU i karlskrona.

Av vad jag förstår så verkar det där i din länk gälla folk som ska in som renodlade "amfibiesoldater".
Hamberg
QUOTE (J_Hedin @ Mar 29 2007, 17:21 ) *
QUOTE (Hamberg @ Mar 29 2007, 16:33 ) *

Låter bra Hamberg. Pröva dock att efter du har varit ute och cyklat att göra till en början 3*10 armhävningar, 3*15 situps samt lite upphopp (bara förslagsvis, du lägger givetvis nivån själv men försök ändå att få ut just det där med 3 rep, det är ganska lagom och ger dig uthållighet.) Lycka till med tränandet min kära Stockholmare cool.gif

Låter inte dumt alls faktiskt. Ska helt klart provas! Tack!
J_Hedin
QUOTE (x006 @ Mar 29 2007, 21:19 ) *
Hittade förra kullens Infohelgen på Amf 1:
http://www.amf1.mil.se/index.php?c=news&id=30494

...sedan fick man prova sin styrka. Då gällde det att klara av fyra stycken uppdragningar i bom, tio stycken armhävningar, tjugo stycken sit-ups och tjugofem knäböj (med tjugo kilo på axlarna).
Men är och kommer "testerna" bara att vara i "prova på" stil i den här nivån, eller kommer det att bli nått mer i stil högre test, max test?

Verkar i varje fall vara högre nivå/krav i år, sett till t.ex. Armböj (på pappret: 30 Armböj, "förra kullen" från sidan: armhävning 10 armhävningar - tolkar då dessa som armböj då just uppdragningar nämndes presic före.)

Jag är mycket tveksam till att vi "amfpb:ar" får mycket svårare styrketest än dessa gossar. Jag talar lite av erfarenhet då jag var uppe och gjorde testerna till båtschef som tidigare var en del av amfibieplutonsbefälen. Jag skall inte säga exakt vad vi gjorde då detta antagligen skall hållas hemligt men det var mycket likt det jag ser ovan. Och eftersom du redan är inskriven och detta inte är ngt "utslagningsprov" så tror jag inte att det är några maxtest likt det av t.ex flygbasjägarna.

Men träna hårt, testerna är i princip bara för att se till att du är frisk. Tänk också på att allt görs i 55 BPM. Om du vill ha några låtar att träna armhävningar och situps i ung. detta tempo så har du några här. (Dom är ung. 110 bpm så du får göra dom i halvtakt men du lär nog fatta) clap.gif ;

Black sabbath - Snowblind
Dio - Rainbow in the dark
Hysteria - Def Leppard
Creedence - Have you ever seen the rain
Dream Theater - Blind Faith
Rolling Stones - Sympathy for the devil.

Ingen är exakt 110 bpm men det är bra med lite variation smile.gif
Rembry
Gediget med nya soldater ! Vi ses på info helgen!

Serg. Rembry - Amfibieskyttekompaniet Rangern.gif
J_Hedin
QUOTE (Rembry @ Mar 31 2007, 21:03 ) *
Gediget med nya soldater ! Vi ses på info helgen!

Serg. Rembry - Amfibieskyttekompaniet Rangern.gif

smile.gif Absolut!

Vet du Rembry, hur det ligger till med våran utbildning (AmfPb.)? Blir vi amfibieplutonsbefäl eller "bara" gruppbefäl som diskuterats i diverse trådar här på forumet? Tacksam för svar //Hedin
AMFKSP
J_hedin du måste skilja på PB-elev och PC. Att utb benäms Plutonsbefälselev betyder inte att ni kmr få befälet över en pluton.
Förra året var det som följande:
PB-eleverna blev Gruppchefer och Stf gruppchefer utom i vissa fall då GB-elever blev Stf grC.

Min väldigt kvalificerade gissning är att ni som rycker in som PB-elever kmr få fylla ut ngn enstaka GrpCplats och sedan bli Stf Gruppchef, efterssom Gruppchef-platserna fylls utav anställda från förra årets kull(FA-avtalet)
//E
Tja Rembry btw. Håll 2a plutons fana högt!
J_Hedin
QUOTE (AMFKSP @ Apr 2 2007, 00:56 ) *
J_hedin du måste skilja på PB-elev och PC. Att utb benäms Plutonsbefälselev betyder inte att ni kmr få befälet över en pluton.
Förra året var det som följande:
PB-eleverna blev Gruppchefer och Stf gruppchefer utom i vissa fall då GB-elever blev Stf grC.

Min väldigt kvalificerade gissning är att ni som rycker in som PB-elever kmr få fylla ut ngn enstaka GrpCplats och sedan bli Stf Gruppchef, efterssom Gruppchef-platserna fylls utav anställda från förra årets kull(FA-avtalet)
//E
Tja Rembry btw. Håll 2a plutons fana högt!

Okej, tusen tack för svaret!
Rembry
Då gör vi det här tydligt för er ! Det kommer inte finnas den "PB kull" som var förra året då dem vart Gruppchef , ni kommer högst troligen att gå som våra
Stf:ar , Vi sergeanter kommer att gå som era Gruppchef:er efter eran GSU och då behöver vi Stf:ar så det kommer bli ni! det är min tolkning av det hela!

Har du flera frågor kan du adda min msn louis.rembry@gmail.com Jag kan svara på dem flesta amfibiefrågorna och ge tips om det så önskas!
Anoc
Okej, några frågor bara:
Vad kommer vi Pb elever mucka som om det är så? Furir/Sergant?
Vad har GB då för uppgifter?
Varför heter utbildningen Amfibieplutonsbefäl om vi inte ens kommer ha befäl över en grupp?
just curious / anoc
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.