stefanf
Mar 24 2007, 10:18
Det här verkar lovande!
IMDB om 300Är det någon som sett versionen från 1962?
Har inte sett den från 1962, men har läst serien av Frank Miller som 2006 filmen är baserad på... om filmen är hälften så cool som serietidningen så kommer den definitvt vara sevärd.
DaRaven
Mar 27 2007, 13:53
Filmen var helt klart bra och sevärd... *rekommendera*
Vysotskij
Mar 27 2007, 14:00
stefanf
Mar 27 2007, 15:22
Aha. Jag blandade ihop (eller lät bli att läsa

) Frank Miller med Steven Pressfield -
Gates of FireMen det blir nog bra i ändå.

Biopremiär i Sverige 4/4.
Nestor
Mar 27 2007, 16:18
Klart man ska se den.
Mattan
Mar 27 2007, 17:18
Älskar krigsfilmer oavsett tidsålder i normala fallet. Skulle dock inte rekommendera 300, alldeles för monoton handling tycker jag. Man fick ingen vidare historisk skildring av vad det faktiskt var som hände under den tiden heller, det var mest ett enda slag genom hela filmen.
Dock tycker jag själva kvaliteten med specialeffekter var väldigt bra.
Fj Fjun
Mar 27 2007, 17:36
Filmen har endast en verklighetsanknytning. Ex. alla djur i filmen som varg, noshörning och elefanter är överdimisionerade för effekternas skull. Där finns även "väsen" av alla möjliga slag, bödeln är en överfet en med halva krabbklor som han halshugger Xerkses genaraler med. Spartanerna är nästan bodybilders mm.
Men själva filmen var riktigt fedt, helt klart värd och se (utan flickvännen kanske, fick se The Holiday med henne istället..)!
Prententiöst skräp med en del specialeffekter... Och klart rasistiskt... Och inte heller historiskt korrekt - spartanerna slogs i formation, inte utspridda som på filmen... Gå och titta på en komedi istället - mer givande..
Kylskåp
Mar 27 2007, 19:00
Till alla som sågar (eller kommer såga) filmen för att den inte är historiskt korrekt, overklig med en massa konstiga monster eller för att det är för mycket blod så bör man tänka på att filmen är direkt baserad på Frank Millers Serietidning
300. Nästan alla scener och det mesta av dialogen är tagen rakt ur denna. Filmen (och serien) är inte menad att vara en dokumentär på något sätt, det är menat att vara underhållning. Jag tycker att det är mycket underhållande att se 300 totalt överlägsna spartaner banka snoret ur tusentals perser som visas med hjälp av välgjorda specialeffekter, hur orealistisk det än må vara. Kanske är det för att jag tillhör
dagens ungdom?
Christer
Mar 30 2007, 22:14
Enligt uppgift så har den samma producent eller regisör som "Sin City"
VMI2002
Mar 30 2007, 22:30
Sag filmen igar pa bio.
Vollstandig wertlos.
Gap, skrik, och homoerotik (som inte ar principiellt fel, men knappast vad jag letade efter nar jag kopte biobiljetten).
Satt och tittade pa klockan efter ungefar en halvtimme...
Filmen "Gladiator" med Russel Crowe, var betydligt längre från verkligheten. Nu har jag inte sett hela filmen men det jag sett verkar riktigt bra. Jag menar det är action, coola repliker och mycket våld, vad mer kan man begära
Mikael
Mar 31 2007, 07:22
QUOTE (dxl @ Mar 31 2007, 01:48 )

Filmen "Gladiator" med Russel Crowe, var betydligt längre från verkligheten. Nu har jag inte sett hela filmen men det jag sett verkar riktigt bra. Jag menar det är action, coola repliker och mycket våld, vad mer kan man begära

En intelligent story, trovärdiga karaktärer och historisk korrekthet?
Nä, det här en sån film man stänger av hjärnan på och njuter av ögongodiset.
Glennke
Mar 31 2007, 09:44
QUOTE (Fj Fjun @ Mar 27 2007, 18:36 )

Filmen har endast en verklighetsanknytning. Ex. alla djur i filmen som varg, noshörning och elefanter är överdimisionerade för effekternas skull. Där finns även "väsen" av alla möjliga slag, bödeln är en överfet en med halva krabbklor som han halshugger Xerkses genaraler med. Spartanerna är nästan bodybilders mm.
Men själva filmen var riktigt fedt, helt klart värd och se (utan flickvännen kanske, fick se The Holiday med henne istället..)!
Du får komma ihåg att nästan hela filmen så är det en soldat (den enögde) som berättar vad som hände vid slaget, och hur dom upplevde det, det är klart att han förskönar det som händer. Han gjorde vargen större och läskigare än den igentligen var, dom tyckte att "the immortals" var monster - han återberättar dom som boktstavligt talat monster. Förstår du hur jag menar?
QUOTE (stene @ Mar 27 2007, 19:37 )

Prententiöst skräp med en del specialeffekter... Och klart rasistiskt... Och inte heller historiskt korrekt - spartanerna slogs i formation, inte utspridda som på filmen... Gå och titta på en komedi istället - mer givande..
Varför var den rasistisk? För att en svart dog först, eller för att persierna framställdes som monster? Denna film är berättad ifrån spartanernas sida, och dom demoniserar sina motståndare som har hänt i i stort sett alla krig. Ifall mot förmodan dom hade berättat historien från persiernas sida så hade den varit rasistisk mot greker då?
Man ser det man vill se.Historisk korrekt? Nej, den var heller aldrig menad att vara historiskt korrekt, dom som gjorde filmen har själva sagt att dom ändrat på saker för att få den mer underhållande.
Varför inte bara sitta och njuta av en ascool, testosteron-laddad film, istället för att hänga upp sig på saker?
Amfibieslusken
Mar 31 2007, 10:30
Herregud det är en film, som dessutom är en filmatisering av en serietidning av Frank Miller, därav hur vissa saker och "monster" ser ut. Ska ni skylla på någon så skyll i så fall inte på filmskaparna utan Frank Miller.
I min mening en jäkligt bra film
J-Star
Mar 31 2007, 12:41
Suspension of disbelief..."the audience agrees to provisionally suspend their judgment in exchange for the promise of entertainment."
Eller på svenska: stäng av hjärnan och njut.

/J
Spartacus
Mar 31 2007, 14:27
Finns ingen kvällstjänst i denna värld som kan stoppa mig från att se den
Är sjukt taggad.
Vildmannen
Apr 3 2007, 12:08
Skäggen på Kulturnytt tokdissar "300", alltså måste filmen vara sevärd.
http://sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?...8&nyheter=1
Jag talade med Cosmonova och 300 kommer aldrig att visas där så det är ingen idé att vänta på att få se den i Imax. Tydligen var det inte rätt Imax för deras projektor.
RodneyClayton
Apr 3 2007, 17:08
Tycker den var sjukt muppig och då är jag ändå inte främmande för filmer i samma stil.
Massa fitnessnubbar med rippade abs och stridstanga? wtf? Visst, jag gillar tom. ManowaR men det här blev bara för mycket med den där självgoda berättarrösten också. (Vi är så jävla bra blablalbla slå folk på käften) för att inte tala om glinet i början som stod och tramsade.
Det ända som ingav lite respekt var snubbens helskägg.
Charles Bronson skulle total whoopat hans arsle.
LasseLink
Apr 3 2007, 17:45
Ja jag har nog inte sett en blodigare film sen "The holy graal" med Monthy Python
Men visst,den var ju annorlunda så,därför får den 3/5 rykande AK5.or i betyg.
LasseLink
Typsikt vi svenskar och film "De är inte verkligt, de kan man inte göra." No shit! Vissa kan man knappt kolla på spiderman med alltså.
Film är film och inte verklighet. Pearl Harbror, BHD, We are soldiers "verkliga?????" snälla! Vill man se på verkligheten se på nyheterna eller irakfilmer från youtube.
Ta filmer med lite salt, koppla av och se den som en actionfilm. ;) 300 ska ses från min sida i veckan i alla fall.
stefanf
Apr 4 2007, 06:10
Det är ju alltid skillnad på verkligt och verkligt. Vad jag förstått så har ju händelserna (det stora skeendet) som utspelar sig i nämnda filmer faktiskt hänt. Och i exemplen BHD, Pearl Harbour och We were soldiers så är man förmodligen inte 100% korrekt, men de baserar sig på händelser där det faktiskt finns folk kvar som upplevt. 300 baserar sig på en serie, som baserar sig på en händelse beskriven av någon som inte ens var där (eller hur?). Då blir det lite som det blir. Man ska ju absolut inte förvänta sig någon "realism" av filmen. Men jag håller med om att det blir lite konstigt när dom slåss i tangatrosor.
Såg klipp igår på Filmkrönikan. Det såg faktiskt ut som tvättbrädorna var förstärkta av smink.
Jag ska definitivt se den.
Såg den som sagt igår. Var väldigt bra enligt mej, gillar action, gillar special effekter. Den här filmen var så snyggt gjord. Inte alls så mycket tänka dock som jag hade hoppats på, hade säkert höjt filmen lite i andras ögon men ja... En film bättre än genomsnittet enligt mej.
Skuggan
Apr 5 2007, 18:07
har inte sett den än...
men jag anser nog att en film som denna (och Sin City) skall man se som en "rörlig serietidning" (vilket det också är på sätt och vis)
effekterna SKALL vara överdrivna....
jag vill se skarpa kontraster, överdrivna effekter och en hemskt massa coola grejjer....
lite på samma sätt som jag anser att Quentin Tarrantino filmer skall man se på som konstverk och inte som "vanliga" filmer..
300, Sin City och till viss del även Skycaptain (and the world of tomorrow heter den också va?) är i en helt egen "serietidnings genre"
så, stäng av hjärnan, ha kul åt alla effekter och njut
annars kan man lika gärna slå på discovery channel eller nåt ;)
Stertman
Apr 5 2007, 23:06
Sjukt najs film!! Ni som ska se den, sätt er ner och njut av en maffig film.. skit i historisk trovärdighet och allt sånt.. Älskade denna film..
QUOTE (Yohn @ Apr 3 2007, 19:03 )

Film är film och inte verklighet. Pearl Harbror, BHD, We are soldiers "verkliga?????" snälla! Vill man se på verkligheten se på nyheterna eller irakfilmer från youtube.
Visst är film film. Men hur många här sagt det om japanerna hade anfallit Pearl Harbour med zeppelinare? Eller om helikoptrarna i BHD skjutits ner av mynningsladdade bronskanoner? Kom igen, det är ju bara fantasi eller hur?
Eller också kan man tycka att en film som baserar sig på historiska fakta, om än förvrängda av en serietecknare, åtminstone kunde ha försökt
visa historien. Jag tror nog att 300
hopliter hade varit väl så imponerande som 300 gladiator-rejects. När man dessutom framställer Sparta, som var en slavekonomi utan dess like, som frihetens högborg på jorden så blir det direkt löjeväckande.
Men men, har man ingen historisk kunskap så tror jag nog att man kan uppskatta filmen. Själv är jag glad över att jag inte såg den på bio i alla fall.
koenigsegg88
Apr 6 2007, 18:21
Helt sjukt bra film!

Måste varit svårt att hitta så många anabolapumpade män
Film ÄR film, det behöver inte ha ngon som helst grund i historiska fakta. Vem vet hur Pearl Habour filmen kunde blivit om inte Amerikanska staten/Cia hade haft ett finger i det hela.
VMI2002
Apr 6 2007, 18:40
Film ÄR film, det behöver inte ha ngon som helst grund i historiska fakta. Vem vet hur Pearl Habour filmen kunde blivit om inte Amerikanska staten/Cia hade haft ett finger i det hela.

Va?
VMI2002
Apr 6 2007, 18:42
Eller också kan man tycka att en film som baserar sig på historiska fakta, om än förvrängda av en serietecknare, åtminstone kunde ha försökt
visa historien. Jag tror nog att 300
hopliter hade varit väl så imponerande som 300 gladiator-rejects. När man dessutom framställer Sparta, som var en slavekonomi utan dess like, som frihetens högborg på jorden så blir det direkt löjeväckande.
Det kanske ar det mest historiskt riktiga i filme. I antikens Grekland definerades inte frihet som personlig frihet (sasom vi nu gor), utan frihet definerades istallet som friheten FRAN dominans av utomstaende (perserna i det har fallet).
Alltsa - det var fullt mojligt for spartanerna att havda att de forsvarade friheten, samtidigt som det var ett hart reglerat och kollektivistiskt samhalle....
koenigsegg88
Apr 6 2007, 19:13
QUOTE (VMI2002 @ Apr 6 2007, 19:40 )

Va?
Snygg dubbelpost!
Vad är det du inte förstår av det hela?
VMI2002
Apr 7 2007, 13:55
QUOTE (koenigsegg88 @ Apr 6 2007, 19:13 )

Va?
Snygg dubbelpost!
Havdar du att USG och CIA hade nagot med filmatiseringen av Pearl Harbor att gora?
War Nerd har skrivit vad han tycker om 300 i sin senaste
krönika.
QUOTE (Dexter @ Apr 7 2007, 15:54 )

krönika.

Vi
vet...
QUOTE (KD803 @ Apr 7 2007, 16:04 )

QUOTE (Dexter @ Apr 7 2007, 15:54 )

krönika.

Vi
vet...

Damn it! Jag som tittade igenom tråden innan. Fusk att inte skriva ut hans fulla namn. ;)
/D
Älskar filmen, även om jag vet att det är studioinspelad men fan alltså... Ordlös när det gäller ljussättningen och färghanteringen. Camera-crew har gjort ett enormt jobb. Just när tjejen flyter med röken. Fy fan alltså. Action, visuall-/soundeffekts finns det gott om i denna filmen.
En 10a utan tvekan
Sgt1clHansson
Apr 7 2007, 16:52
This movie rocks !
warhead
Apr 7 2007, 17:34
Kan inte låta bli att se vissa likheter med figurer ur "Lord Of The Rings" och "Star Wars" när jag såg den här filmen. Tycker också att den flöjtspelande geten var ett komiskt avbrott från stridsscenerna
QUOTE (warhead @ Apr 7 2007, 18:34 )

Tycker också att den flöjtspelande geten var ett komiskt avbrott från stridsscenerna
Då kommer ju frågan upp... kommer vi få se en tvåa? Med ett helt annat slag kanske? Kanske en film om Gingis khan?
Fu Dahlberg
Apr 8 2007, 09:29
QUOTE (Yohn @ Apr 7 2007, 19:03 )

QUOTE (warhead @ Apr 7 2007, 18:34 )

Tycker också att den flöjtspelande geten var ett komiskt avbrott från stridsscenerna
Då kommer ju frågan upp... kommer vi få se en tvåa? Med ett helt annat slag kanske? Kanske en film om Gingis khan?

Så vitt jag vet, har inte Frank Miller gjort några mer Serienöcker på teamat
stefanf
Apr 8 2007, 15:17
För den intresserade så rekommenderar jag "Slagfältet under antiken" (Anglim & Jestice m.fl., Historiska media, 2005).
Den beskriver inte Thermopyle (nämner det bara i förbigående), utan inriktar sig på utrustning och taktik under just antiken.
Intressant och lättläst med många illustrationer och förklaringar av termer.
I serien finns även Slagfältet under medeltiden och stormaktstiden. Läsvärda dom med.
koenigsegg88
Apr 8 2007, 15:38
QUOTE (VMI2002 @ Apr 7 2007, 14:55 )

QUOTE (koenigsegg88 @ Apr 6 2007, 19:13 )

Va?
Snygg dubbelpost!
Havdar du att USG och CIA hade nagot med filmatiseringen av Pearl Harbor att gora?
Vad störande, såg på Svt i början av året en dokumentär som tog upp ämnet. Pearl harbour fick stöd från Staten, däremot Full metal jacket fick inget stöd eftersom pyle sköt Kn osv. Cia har ett kontor som för en aktiv dialog med hollywood om olika projekt. Det var väldigt intressant men nu har jag svårt att hitta det och svt har ju självklart stängt över påsken.
Du minns nog fel. Den amerikanska försvarsmakten däremot har en avdelning för att samverka med olika filmmakare. Där avgör man om filmmakarna ska få tillgång till försvarsmaktens materiel m m och det brukar bland annat bero på hur filmen kommer att framställa försvarsmakten.
CIA däremot har ingenting med saken att göra. Förutom möjligen om Oliver Stone gjorde dokumentären...
Kimster
Apr 9 2007, 13:10
ska vi hålla oss lite på temat kanske.. tack.
Kimster
Apr 9 2007, 23:13
..och för att återkomma själv till ämnet då jag nu har bevittnat denna härliga film så måste jag säga, snyggt gjort. Bra rå kaxig action. Sjysst attityd och mycket blod.. lite sådär i slutet.. men okej.. slutet blir man aldrig nöjd med ändå.
En blandning mellan Gladiator, Troja och Sagan om ringen. Fightscenerna glänste riktigt fint.
Bästa filmen jag sett på länge.
Precis sett den, och kan sammanfatta med ett ord: "PANNBEN"!!!
Man får ta den för vad den är: fiction efter Frank Miller. Den som börjar leta faktafel kommer aldrig ifrån den..
Spartacus
Apr 11 2007, 14:06
Att leta faktafel och liknande i en film som bygger på ett alster av Frank Miller borde ju helt ärligt ta och tänka över
Schysst film, enkelt!
C DK012
Apr 11 2007, 15:15
Snygg? Ja. Fånig? Ja. Snygg uppväger fånig i det här fallet, det är ju trots allt matinéaction vi pratar om. 3:an får stå kvar.
Sandström
Apr 13 2007, 22:43
Jag vill snarare påstå att hela filmen bygger upp för slutet, när alla 10 000 spartanerna och de 30 000 andra grekerna står och jublar och sen gör anstormningen mot perserna. Har sett filmen 3 gånger och har fått gåshud vartenda gång. Hur bra som helst...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.