QUOTE(Yohn @ Mar 26 2007, 11:24 )

Varför säkrade USA efter två dagar av kriget olje raffinaderierna? Varför vaktar vissa amerikanaska soldater pipelines.
Jag tror man inte hade räknat med att "vissa" Irakerna inte tycker om amerikanara dock. Hade du tippat att de hade stannat med den armén så länge tex?
Hur mycket har inte folk som säljer krigsmatrial i USA tjänat på det här kriget? De är en massa pengar som vi inte ser på papper.
Du ska nog se att efter kriget slut att USA måste starta ett nytt för att kunna köpa in mer krigsmatrial.
Man säkrade oljekällorna tidigt för att det som hände efter Kuwaitkriget när Saddam satte eld på samtliga oljekällor inte skulle upprepas. Tror fortfarande inte att folk har insett vilken miljökatastrof det var. Och då har jag inte räknat med ohälsotalen hos befolkningen.
Dokumentären "Fires of Kuwait" rekommenderas.
Det är en betydligt bättre deal att hålla sig vän med Saudiarabien för oljetillgången än att starta ett krig.
Jag kan hålla med om att orsaken till krigen är tämligen lös och flummig, men att säga att det är för att säkra oljan är direkt felaktigt.
USA har ingen möjlighet att dra sig tillbaka nu, att stanna kvar är deras förbaskade skyldighet. Skulle de dra sig ur nu är det totalt inbördeskrig som väntar troligtvis.
Krigsmtrl kostar pengar ja, men det är väl knappast nytt?
QUOTE(caridon @ Mar 26 2007, 12:07 )

Felaktigt tänkande här.
två saker ändrar på beräkningarna.
1) det finns ett nationellt intresse att SÄKRA olja oavsett kostnad. Dår har du militärlobyn på din sida.
2) De som tjänar på kontrollen av oljan är inte de som behöver betala kriget.
ta en fundering på backrunden till bananrepublik. (http://en.wikipedia.org/wiki/Banana_republic)
Jag säger inte att oljan var enda anledningen till kriget. men det var en STOR del. och om du jämför vilka som var mest FÖR kriget med de som tjänat mest pengar på kriget så får du en hyglig korrelation.
/C
Finns betydligt mer olja närmare, billigare och enklare än att att starta ett krig i Mellanöstern.
USA har sedan länge redan säkrat sin olja genom diplomati och handel.
Nu tar herrarna och backar med dåligt uppbackade åsikter tack.