Efter att tidigare ha varit tveksam till om Irans ledarskap verkligen är så illa som det sägs i västpress är jag nu helt klar:
- Iran får inte skaffa kärnvapen - punkt slut.
Deras agerande i frågan om de 15 brittiska sjömännen/marinsoldaterna visar med all önskvärd tydlighet att de inte bryr sig om några internatoinellt erkända regler eller rättesnören, som t ex Genevékonventionen kring behandling av krigsfångar. Deras tugg om behovet av kärnkraft, när de sitter på en hav av olja låter väldigt ihåligt.
Jag tror f ö att Irans försvar visar sig vara ett likadant korthus som Irak var och att deras s k försvarsmakt erbjuder en perfekt målbild för US/UK vapensystem. Om och när US/UK beslutar sig för att slå till kommer de framkalla systemkollaps inom 24h och sedan är det bara Revolutionsgardister med AK 47 som utgör motståndet. Att vinna freden kommer givetvis vara svårt, men jag tror faktiskt att det kan vara lättare i Iran än Irak med tanke på att Iran har en mer stabil bas av moderna, upplysta, demokratiskt sinnade ledare, både inom och utom landet, som väntar på sin chans när väl mullorna har fått en stövel där bak. http://befriairan.blogspot.com/ Vidare har man inte samma "stam-mentalitet" som i Irak, där lokala shejker i samråd med Imamen beslutar vad folk skall tycka.
Kom ihåg: Det finns inget exempel i världshistorien där två demokratiska stater krigat mot varandra. Stöd kampen för demokrati....