Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Färga m90
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Bravo One
Är det någon som har provat att fäga M90 svart?
klerty
Har du gjort det eller?
Klinken
Jag har testat att färga m/90 svart......med mindre lyckat resultat. Den blir inte svart....det är för mycket konstfiber i tyget, så den tar inte åt sig färgen.

Jag ska ta några bilder på den och lägga upp här....så får du se!

Fridens liljor // Fk Klinken
snake
Måste ju bara fråga: Varför? ;)
HvPrsk
QUOTE (Fk Klinken @ Jan 17 2003, 08:57 )
Jag har testat att färga m/90 svart......med mindre lyckat resultat. Den blir inte svart....det är för mycket konstfiber i tyget, så den tar inte åt sig färgen.

Jag ska ta några bilder på den och lägga upp här....så får du se!

Att färgen inte tar beror snarare på att tyget är så pass impregnerat som det är. En rejält tvättad M90 (upprepade gånger) går att färga, men den kommer troligt vis aldrig bli helsvart vid endast en färgning.

Vid all användning av textilfärg gäller det att läsa instruktionerna och anvisningarna både en och två gånger innan teori övergår till praktik. Har själv mängder med misslyckade färgningar bakom mig vid diverse Trolldräkts byggen.

Mycket färg, lite textil, rätt tempratur och fixeringssalt är viktigt.

- HvPrsk
Klinken
HvPrsk: Det var en väldigt gammal m/90 från den tiden jag jobbade på KA1...mycket urtvättad och total avsaknad av impregnering. Jag följde instruktionerna på paketet till punkt och pricka.....färgade tom två gånger...med fixeringssalt och hela baletten!

Den blir helt enkelt inte svart.....snarare gråaktig med lite ljusa fläckar. ph34r.gif

Snake: Bra fråga...enkelt svar. Ville ha en annorlunda m/90 för b-styrkemoment.

Ing
Men tusan. Tråden har redan varit uppe, och heter något i stil med "svarta m90-byxor" i materielplatsen. Okej att det var några månader sedan... ;) Tror att vi redan då kom fram till att det inte gick.
snake
QUOTE (Fk Klinken @ Jan 17 2003, 09:45 )
HvPrsk: Det var en väldigt gammal m/90 från den tiden jag jobbade på KA1...mycket urtvättad och total avsaknad av impregnering. Jag följde instruktionerna på paketet till punkt och pricka.....färgade tom två gånger...med fixeringssalt och hela baletten!

Den blir helt enkelt inte svart.....snarare gråaktig med lite ljusa fläckar. ph34r.gif

Snake: Bra fråga...enkelt svar. Ville ha en annorlunda m/90 för b-styrkemoment.

Aha...så enkelt, tänkte inte alls så långt..... biggrin.gif
Elfgren
men borde det inte gå med vanlig svart spray!? lite sugen på att färga med...
kronvrak
De flesta konstifbrer går inte att färga.

Vanlig sprejfärg brukar betyda att tygen blir hårt och konstigt, målade mönster på ett par m-59 för massor av år sedan.

Köp en textilfärg som man målar på så kan man t o m göra egna mönster, det fäster inte ultrabra på konstfibrer men fungera okey de gånger jag testat på blandade tyger. Färgen kan bli lite daskig men ska den användas i skogen är det väl mer av en fördel än nackdel.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.