Hallå, hallå
Någon som vet hur vettigt det är att läsa nån kurs på distans eller liknande när man ligger inne?
Det skulle vara kul att göra nåt sånt (rycker in som stridsledningsbefäl i sommar) men det kanske
bara är önsketänkande? Har ni någon erfarenhet av det?
Tack på förhand!
/Sam
Psk-jevel
Mar 22 2007, 21:18
Inte provat det nej, men att läsa på halvfart borde nog funka beroende på hur du är som person och hur din tjänst är. Ibland kommer du inte kunna bli klar med dina uppgifter i tid (ligger i fält, inget internet på skjutfältet osv). Det kommer dessutom antagligen komma flera tillfällen då du måste välja mellan att plugga eller hänga på kompisarna till markan, vilket kommer påverka antingen dina betyg eller deras inställning till dig.
Du kommer antagligen uppleva att du har väldigt mycket tid över ibland, men jag skulle ändå inte rekommendera att du läser samtidigt. Vad gör några månader hit och dit? Njut av värnplikten istället!
Det funkar alldeles utmärkt! Det finns inget som hindrar dig från att göra det iaf. Men läser du kursen/kurserna för att verkligen lära dig kanske det inte är någon toppenlösning. Att skriva in sig på kurser så att man får kårlegg med allt vad det innebär är ju också en grej som talar för att "läsa" nån enstaka kurs
Kimster
Mar 22 2007, 21:33
Jag skulle inte rekomendera det. Jag har ej provat, men jag har gjort båda var för sig i olika versioner och jag skulle inte tro det är smidigt. Beroende på flera saker givetvis, såsom hur mycket i fält du kommer vara och vilken svårighetsnivå kursen har... men spontant nej.
Dr. T-68
Mar 22 2007, 21:52
Som tidigare sagts så beror det mycket på dig och på tjänsten som du har och vad du vill läsa.
Själv ångrar jag att jag inte började läsa redan när jag gjorde lumpen. Jag hade ett par som gjorde det och de läste både heltid och deltid. Fast vi låg i beredskap och var lediga varannan vecka så det räknas nog inte.
Men numera finns det kurser som går helt på distans och där tidskravet inte är så hårt. Inom vissa begränsningar kan du ta det i din takt som du har tid att läsa.
Min rekommendation är att du under värnplikten känner efter själv om du tror att det skulle funka eller ej. I min besättning var vi flera stycken som läste kurser på distans - allt mellan matte och idrottscoaching. Det funkade. En kurs på halvfart är definitivt att föredra.
Kanske kan utbildningarna ligga så att du måste söka innan du rycker in eller ganska tidigt under lumpen. Är du då osäker rekommenderar jag dig att söka. Du kan alltid tacka nej till platsen senare. Det är heller ingen fara om du inte skulle lyckas med kursen. Det som kan hända om man hoppar av är att man inte längre har rätt att gå just den kursen på just den högskolan igen.
Information som i sammanhanget är intressant är att det inte är tillåtet att få studiebidrag samtidigt som man får värnpliktsersättning. Söker du och får det i hopp om att dryga ut kassan löper du risken att bli återbetalningsskyldig.
/mdn
tgb1116
Mar 23 2007, 13:53
Definitivt värt att i alla fall prova/försöka.
Som exempel var nybörjarkursen i arabiska vid Uppsala Universitet just en distanskurs på halvfart. Mycket övningar och mtrl på nätet med redovisingstillfällen en lördag i månaden.
Skulle det visa sig att du tagit dig vatten över huvudet så är det väl inget problem att 'bara' göra det du hinner och fixa resten senare.
/P
Ah, skönt att få lite positivt gensvar också, nu är jag peppad!
Tänkte mycket riktigt försöka hitta nåt intressant på halvfart och distans för att
göra det så enkelt som möjligt. Uppsala känns ju också lägligt eftersom det är
där jag kommer befinna mig (även om kursen är på distans kan det ju vara
händigt).
Tack för svaren!
tikvah
Mar 23 2007, 19:34
När jag gjorde min värnplikt i Boden blev vi tom erbjudna att läsa några kurser vid Luleå Universitet. Där försvarsmakten stod för alla omkostnader i form av böcker och resor till och från universitetet när det behövdes. Dock var detta bara enstaka 5p kurser och således inga större uppoffringar av den egna tiden. Men helt klart värt "ansträningningen". Satsa friskt och tänk på att det är lättare att avsluta studierna om du känner att du inte hinner med det, än att hoppa på dem när du märker att du har tid...
QUOTE (tikvah @ Mar 23 2007, 19:34 )

När jag gjorde min värnplikt i Boden blev vi tom erbjudna att läsa några kurser vid Luleå Universitet. Där försvarsmakten stod för alla omkostnader i form av böcker och resor till och från universitetet när det behövdes. Dock var detta bara enstaka 5p kurser och således inga större uppoffringar av den egna tiden. Men helt klart värt "ansträningningen". Satsa friskt och tänk på att det är lättare att avsluta studierna om du känner att du inte hinner med det, än att hoppa på dem när du märker att du har tid...
Det låter ju alldeles utmärkt! Läste du det här under GSU:n eller senare under värnplikten? Jag har mest tittat på mindre kurser - 7,5 hp (motsv. 5p).
När det gäller själva tjänsten så har jag fått bilden av att stridsledningsbefäl har rätt mycket dötid...
tikvah
Mar 25 2007, 00:05
Vad jag kan minnas så läste jag detta under höstenterminen, således hade jag tjänstgjort ungefär halva min tjänst när vi påbörjade studierna.
Dock var det GB/E soldater som hoppade på samma kurser som vi KB läste och de hade i sin tur inte alls tjänstgjort lika länge, och klarade av det med liknande resultat.
Således ser jag det som ett smart val av dig att anmäla dig och förbereda dig möjligheten att läsa på universitetet under värnplikten. Dock bör det ju vara kurser som sker på distans eller inte har ett stort behov av din närvaro på föreläsningar och laborationer... Då du kan räkna med att du på precis dessa dagar skall vara ute i fält eller motsv.
QUOTE (tikvah @ Mar 25 2007, 01:05 )

Vad jag kan minnas så läste jag detta under höstenterminen, således hade jag tjänstgjort ungefär halva min tjänst när vi påbörjade studierna.
Dock var det GB/E soldater som hoppade på samma kurser som vi KB läste och de hade i sin tur inte alls tjänstgjort lika länge, och klarade av det med liknande resultat.
Således ser jag det som ett smart val av dig att anmäla dig och förbereda dig möjligheten att läsa på universitetet under värnplikten. Dock bör det ju vara kurser som sker på distans eller inte har ett stort behov av din närvaro på föreläsningar och laborationer... Då du kan räkna med att du på precis dessa dagar skall vara ute i fält eller motsv.
Ah, jag hade nämligen fått för mig att det vore "bättre" att göra det efter man fått sin grundutbildning, eftersom man pluggar till annat då. Men ja, då ska jag minsann anmäla mig till höstkurserna också!
Tack igen
Dr. T-68
Mar 28 2007, 21:08
Det skulle vara bra om UU och LU som har kurser i statskunskap och underrättelsekunskap kunde göra om dessa så att det gick att läsa på distans. Dessa kurser skulle vara intressanta eftersom de kan stoppas in i ett sammanhang i samband med lumpen.
Nu har jag anmält mig iaf. 2 st 7,5 poängskurser blev det, men vi får väl se om jag ens börjar.
Hur är det vanligtvis med tillgång till uppkoppling och sådant? Det är ju ett krav på de flesta
distanskurser man läser idag. Kommer att ligga i LSS, någon som har specifik info där?
ed. Mina kurser läses på 25% hastighet.
Dizzy_keys
Apr 15 2007, 21:53
Jag har anmält mig till att plugga sjöbefäl klass VII på halvfart och på distans från augusti 07 till augusti 08. Vilket innebär att mer än halva kursen läses under värnplikten. Är det att ta sig vatten över huvudet?
Dr. T-68
Apr 15 2007, 22:26
QUOTE (Tikkanen @ Apr 15 2007, 22:53 )

Jag har anmält mig till att plugga sjöbefäl klass VII på halvfart och på distans från augusti 07 till augusti 08. Vilket innebär att mer än halva kursen läses under värnplikten. Är det att ta sig vatten över huvudet?
Nu vet jag inte vart du tänkt läsa detta, men är det inte en hel del obligatoriska moment i VIIan. I Kalmar tror jag att det är ca en månad som är obligatorisk. Jag funderade själv på det ett tag men fick inte ihop det med personlig logistik.
Dizzy_keys
Apr 15 2007, 22:57
ja, jäklar, Hoppas att basic saftey och liknande ligger i början av utbildningen, infon på på deras hemsida är att det ingår 8 obligatoriska träffar, men inte längden på träffarna :(
Dr. T-68
Apr 15 2007, 23:12
En halv-kvalificerad gissning är att några obligatoriska moment är:
Basic safety, sjukvård, simulator (radar, radio, bryggträning), brand, tentor. Det är nog lite utspritt under året. Har du VIII kanske du kan "runda av hörnen" lite.
Men om det är så att det inte fungerar så går det alltid att göra ett studieuppehåll. Att söka och försöka är det bästa man kan göra.
Lumpar du i flottan kommer du att få vissa saker därifrån - basic safety bland annat. Kanske går det att tillgodoräkna sig de sakerna.
/mdn
Hubertus
Apr 17 2007, 22:09
Mitt förslag är att plugga under slutet av din utbildning. Det varierar självklart mycket mellan olika utbildningar, men jag antar att de flesta har mycket att göra under GSU och befattningsutbildningen. Läste själv mycket i slutet... Vad jag vet så kan man få FM att sponsra kurslitteratur via bla. fritidsbidraget. Vissa förband sponsrar ännu mer (även om mycket förändras på ett par år).
/H
Dizzy_keys
Apr 17 2007, 22:34
ah, lysande. Nu vart jag lugn igen
Mattan
Apr 17 2007, 23:12
Ber om ursäkt för OT (men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd)
Hur ser det ut på MHS? går det att läsa några civila kurser vid sidan av tror ni, eller är det för mycket läxor och för långa dagar ändå?
Fullt möjligt. Jag kommer att ta en 15-20 civila poäng vid sidan av mina militära studier denna termin.
/mdn
Vikström
Apr 18 2007, 09:06
QUOTE (mdn @ Apr 18 2007, 09:08 )

Fullt möjligt. Jag kommer att ta en 15-20 civila poäng vid sidan av mina militära studier denna termin.
/mdn
Nu läser du faktiskt inte på MHS min kära mdn, men jag tror nog att det ska gå att klämma in nån kurs där också. På tekniska lekskolan är det iaf fullt möjligt.
QUOTE (Hubertus @ Apr 17 2007, 23:09 )

Mitt förslag är att plugga under slutet av din utbildning. Det varierar självklart mycket mellan olika utbildningar, men jag antar att de flesta har mycket att göra under GSU och befattningsutbildningen. Läste själv mycket i slutet... Vad jag vet så kan man få FM att sponsra kurslitteratur via bla. fritidsbidraget. Vissa förband sponsrar ännu mer (även om mycket förändras på ett par år).
/H
Ja, det är ju så... Synd att man rycker in under hösten, urvalet är ju inte lika stort på vårterminen.
Jag anmälde mig bland annat till engelsk språkdidaktik, men det verkar som om den kursen kräver vissa obligatoriska internetmöten.
Hur tror ni det kommer fungera?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.