Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SGI, Ersättningsbesked mm
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Granruska
Hejsan!

Skall strax fara iväg på en kurs i fd FBU:s regi. Nu till kruxxet, för att få ersättning för förlorad arbetsinkomst så skall man bifoga bla ett sk "sgi" från Försäkringskassan, jag har ringt och pratat med försäkringskassan och dom visste inte att det fanns någon sådannt intyg.

Har någon här inne stenkoll på vad som exakt vilka blanketter och intyg man skall ha och vart man kan få tag på dom? worthy.gif
Kamoflarnet
Tyvärr har jag upplevt att det ofta brukar vara problem med att få ut SGI-papper ifrån Försäkringskassan.

Har du en banklegitimation kan du logga in på Försäkringskassans webbplats (www.fk.se) och där skriva ut "Mina uppgifter" Under rubriken "Uppgifter om inkomst" finns din fastställda SGI. Så långt inga problem.

Kruxet är bara att antagligen är det belopp som står där mycket lägre än din inkomst pga att SGI bara räknas upp när man sjukanmäler sig hos FK (vilket som privatanställd händer väldigt sällan). Du måste därför få en blankett där du fyller i nuvarande inkomst och bifogar en kopia på din senaste lönespec. För att blanketten ska bli behandlad fast du inte är sjukanmäld - se till att skriva totalförsvarskurs el. dyl någonstans på blanketten. Jag har provat att ringa och maila för att få blanketten och fixa med detta, men har kommit fram till att enda sättet att få ett korrekt intyg är att besöka ett kontor och verkligen lägga fram att jag ska på en kurs anordnad av Försvarsmakten och därför behöver ett SGI-papper.
102:an
Försäkringskassan är inte lätt att hitta rätt hos. Sist jag behövde ett intyg på min SGI ringde jag runt till en massa ställen. Tillslut lyckdes jag få tag på telefonnummer till Försäkringskassans Värnpliktsavdelning. Tel. 08-676 49 21 eller 08-676 47 02 eller 08-676 29 71. Prova att ringa dit.

Nu vet jag att Försäkringskassan har en förmåga att omorganisera sig så dessa nummer kanske inte gäller längre, men om det är samma människor som svarar så bör de ju i alla fall känna till vad du pratar om och kan väl i så fall hänvisa dig vidare.

Lycka till!!
Proto
Räcker der inte med ett intyg från arbetsgivaren längre? Har bara haft det med på de kurser jag varit på, den senaste var mars 2005.

JS
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.