Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svensk Kubakris
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Vildmannen
Kubanerna har tydligen tjuvkikat i vår diplomatpost. ph34r.gif
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14864987.asp
Vi kanske borde parkera några 122:or utanför deras ambassad för att betona det allvarliga i situationen.
Uppmarschvägen dit är självklar, granngatan till Kubas ambassad heter Krigsstigen biggrin.gif
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?S...p;Vkid=10688743
Vysotskij
Härligt med diktaturer - när det börjar blåsa så freakar de ur. Har vi inte sett liknande utspel från Nordkorea och Zimbabwe riktade mot omvärlden? För att inte tala om Bagdad Bob...

Skönt också att använda den för FN pinsamma sammansättningen av rådet för MR som argument för att Kuba är schysstare än Sverige.
Erik Gustav
detta är välan halvt oseriöst och lite OT men vad kan miniatyr ön kuba göra mot Sverige om det hettar till? skicka sin Mig-29 division eller sin division mi-25 Hind mot oss? eller kanske starta en Sverige blockad och sanktioner? Att dom har mage att beskylla oss för brott mot de mänskliga rättigheterna...

OBS: Infon om flyget är från 2001 och stämmer kanske inte nu...
Lethal_Impact
Den kubanske FN-ambassadören anklagade Carl Bildt för hyckleri, eftersom han i sitt tal om mänskliga rättigheter inte nämnde USA:s Guantanamobas på Kuba eller USA:s krig i Irak. Han konstaterade också att Kuba är medlem i FN:s råd för mänskliga rättigheter medan Sverige inte förtjänat en plats i rådet. Han tycker, att det vore bättre om Carl Bildt stannade i Stockholm.

Varför har vi inte förtjänat denna plats?
Erik_G
Hade jag varit Bildt hade jag först blivit alldeles förstummad, sen hade jag garvat så tårarna sprutat, sen hade jag, snyftandes plockat upp mig själv från golvet och frågat om han verkligen menade allvar (eftersom kubanen förmodligen inte skulle ha deltagit i skrattsalvorna). Men det kanske är därför som jag inte är diplomat.

Men det är ju andra gången på kort tid som vi blir anklagade för etnisk rensning, förra gången var det ju Turkiet. Kan det vara så att kubanen kollat på turkisk tv månne? Eller döljer vår regering något för oss? Kommer vi i framtiden likt det tyska folket skaka på huvudet och säga att vi inget visste?

smile.gif

/E
Glennke
"Med sitt aggressiva utfall tog han (Bildt) oss tillbaka i tiden till de icke särskilt ärofyllda dagar av svensk imperialism som var fyllda av blod och smärta. Dess grannländer fick underkasta sig kolonialt slaveri", sade den kubanske diplomaten.

Sedan fortsatte han med att säga att Sverige försöker upprätthålla en "etnisk rensning" och bara tillåter människor i Sverige vars hudfärg och hårfärg passar med de "tidigare vikingaerövrarnas rasmönster".

- http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=631037

ska man skratta eller gråta?
koenigsegg88
QUOTE (Vysotskij @ Mar 21 2007, 17:18 ) *
Härligt med diktaturer - när det börjar blåsa så freakar de ur. Har vi inte sett liknande utspel från Nordkorea och Zimbabwe riktade mot omvärlden? För att inte tala om Bagdad Bob...

Skönt också att använda den för FN pinsamma sammansättningen av rådet för MR som argument för att Kuba är schysstare än Sverige.

Diktatur och diktatur? det beror väl på vem som sätter definitionen?

OT:Usa kanske borde fundera på sin blockad istället, det hade gjort livet mycket lättare för de som lever på Kuba idag?
Status quo
QUOTE (Glennke @ Mar 21 2007, 19:14 ) *
"Med sitt aggressiva utfall tog han (Bildt) oss tillbaka i tiden till de icke särskilt ärofyllda dagar av svensk imperialism som var fyllda av blod och smärta. Dess grannländer fick underkasta sig kolonialt slaveri", sade den kubanske diplomaten.

Sedan fortsatte han med att säga att Sverige försöker upprätthålla en "etnisk rensning" och bara tillåter människor i Sverige vars hudfärg och hårfärg passar med de "tidigare vikingaerövrarnas rasmönster".

Han kan fan aldrig varit i rinkeby...
Men seriöst.. varför tar vi inte bara en total sanktion mot kuba, bara för att det är ett värdelöst land?
Faers
QUOTE (Status quo @ Mar 21 2007, 20:03 ) *

Men seriöst.. varför tar vi inte bara en total sanktion mot kuba, bara för att det är ett värdelöst land?

Vad jag vet så köper vi väl inte ngt jätteviktigt från Kuba? Det vi kan köpa från dem kan vi köpa från andra i Syd- eller Centralamerika. Men jag tror inte en sanktion skulle väcka så mkt uppmärksamhet. Men jag kan ha fel för jag är inte insatt i vår handel med Kuba unsure.gif mellow.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (Faers @ Mar 21 2007, 20:41 ) *
QUOTE (Status quo @ Mar 21 2007, 20:03 ) *

Vad jag vet så köper vi väl inte ngt jätteviktigt från Kuba? Det vi kan köpa från dem kan vi köpa från andra i Syd- eller Centralamerika. Men jag tror inte en sanktion skulle väcka så mkt uppmärksamhet. Men jag kan ha fel för jag är inte insatt i vår handel med Kuba unsure.gif mellow.gif

Sådana finnns inte på något annat ställe i världen ;)
koenigsegg88
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 21 2007, 20:47 ) *

Sådana finnns inte på något annat ställe i världen ;)

Den Kubanska diplomaten har verkligen gjort bort sig, men gör det verkligen Kuba till ett "skitland"?

OT: När Fu Dahlberg valde "rätt märke" var jag tvungen att passa på
Fu Dahlberg
QUOTE (koenigsegg88 @ Mar 21 2007, 21:00 ) *
Den Kubanska diplomaten har verkligen gjort bort sig, men gör det verkligen Kuba till ett "skitland"?

Nope... Det är deras syn på mänskliga rättigheter och frihet som gör det
koenigsegg88
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 21 2007, 21:06 ) *

Vad är det konkret du menar? Jag har bara hört att de skall ha politiska fångar, finns det något mer?
Fu Dahlberg
QUOTE (koenigsegg88 @ Mar 21 2007, 21:10 ) *

Vad är det konkret du menar? Jag har bara hört att de skall ha politiska fångar, finns det något mer?

Inga demokratiska val, ingen fri press mm mm mm
Rickard N

Räcker inte det?
Yttrandefrihet är rätt ballt också tycker jag...
Faers
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 21 2007, 21:18 ) *

Nu ska vi vara rättvisa! De har fria val, men bara ett parti! Som alla andra diktaturer som inte vill ha FN upp därbak! Det är iaf vad de säger. Men kort sagt, ja, de saknar mycket av det som vi tar för givet här i Sverige.
Magnus
QUOTE (Faers @ Mar 21 2007, 22:50 ) *
Nu ska vi vara rättvisa! De har fria val, men bara ett parti! Som alla andra diktaturer som inte vill ha FN upp därbak! Det är iaf vad de säger. Men kort sagt, ja, de saknar mycket av det som vi tar för givet här i Sverige.

Ja, det var synd att Saddam var tvungen att lämna över makten, så populär bland folket han var. Han fick ju över 99% av rösterna i varje val... worthy.gif
Steken
Tror inte att folk värden över kommer bry sig så mycket om detta, mest för att de flesta vet ungefär vad regimen på Kuba går för. Sen blev jag lite intresserad över varför Kuba var med i rådet för mänskliga rättigheter men inte Sverige?
Rickard N
Libyen är väl ordförande för rådet...
MVJ
Det står mycket intressant om relationen mellan Kuba och Sverige på Swedishtrade.se.

Några höjdpunkter:

Under revolutionens första decennier var relationerna mellan Kuba och Sverige hjärtliga. Solidaritet med ett litet folk, som med gemensamma krafter störtat en ökänd diktatur, var en del av Sveriges politiska profil. Ett brett biståndssamarbete utvecklades, främst inom områdena hälsa och utbildning, med ett livligt personutbyte som följd. En höjdpunkt ur kubansk perspektiv var ett besök av Olof Palme 1975. Från denna tid finns en ansenlig kunskap om Sverige i Kuba och många kubaner har erfarenhet av studier och utbyte med svenska institutioner.
Vi har alltså varit snälla mot dem, och det här är tacken?

Den kubanska skulden till Sverige uppgår till cirka 65 MUSD (exklusive räntor). Kuba slutade betala av på skulden i mitten av 80-talet.
Som sagt...

Kubas viktigaste exportprodukter är nickel, sockerprodukter, tobak, fisk och jordbruksprodukter.
Den svenska exporten till Kuba är instabil och varierar kraftigt mellan åren. Den består främst av maskiner, fordon, transportsystem och tele-, radio- och el-utrustningar. Andra viktiga exportvaror är produkter från kemi- och pappersindustrin.
Åh nej... Vi blir av med oförädlade råvaror om vi slutar handla med dem... rolleyes.gif De blir ju bara av med, tja, infrastruktur.

Personligen tycker jag vi ska utvisa deras ambassadör innan vi slänger upp handelsblockaden. Bara så de vet att de inte ska komma hit och kaxa sig mer! wink.gif
Hedin

Njae Faers nu tycker jag att du är orättvis, tycker du tillskriver Kuba alldeles för mycket. Som Fu Dahlberg sa har de inga demokratiska val. Visst har de val som du säger. Men det är verkligen inte demokratiskt att bara ha ett parti att rösta på! Jag skulle säga att Kuba saknar allt vad yttrandefrihet, pressrihet, tryckfrihet, frihet till nånting som vi, ja, i Sverige tar för givet. Det enda Kuba gör bra är Kubanska cigariller (och plastikoperationer?).

Men iaf till ämnet. Det är fruktansvärt orutinerat och klantigt av den kubanska politikern att fälla en sån kommentar. Och det är ju inte vilket land som helst han kommenterar, har han läst på sin läxa om Sverige innan han tog jobbet som ambassadör i Sverige? Jag tycker inte vi ska ta det så allvarligt, det räcker att de officiellt ber om ursäkt till Carl Bildt och det svenska folket. Den politikern har ju iaf förstört alla möjligheter att verka som ambassadör i Sverige, hans trovärdighet är väl lika med 0 nu antar jag.

Jag antar och tror att den kubanska regeringen kommer styra upp det här och be om ursäkt och ambassadören får åka hem med svansen mellan benen.

Och jag kan faktiskt inte låta bli att tycka det är rätt komiskt! laugh.gif
Glennke
QUOTE (Hedin @ Mar 22 2007, 00:06 ) *
....rn att fälla en sån kommentar. Och det är ju inte vilket land som helst han kommenterar, har han läst på sin läxa om Sverige innan han tog jobbet som ambassadör i Sverige? Jag tycker inte vi ska ta det så allvarligt, det räcker att de officiellt ber om ursäkt till Carl Bildt och det svenska folket. Den politikern har ju iaf förstört alla möjligheter att verka som ambassadör i Sverige, hans trovärdighet är väl li.....

Jag har fått uppfattningen att han inte är Kubas ambassadör i Sverige, utan han är Kubas ambassadör i det där rådet där alla sitter och snackar om mänskliga rättigheter.
Rätta mig ifall jag har fel
Hedin
QUOTE (Glennke @ Mar 22 2007, 00:57 ) *
Jag har fått uppfattningen att han inte är Kubas ambassadör i Sverige, utan han är Kubas ambassadör i det där rådet där alla sitter och snackar om mänskliga rättigheter.
Rätta mig ifall jag har fel

Du kan ha rätt men samtidigt så om han sitter i råder-jag-inte-kommer-ihåg-vad-det-heter så borde han ändå känna till Sverige och vilket föredömme Sverige är och borde vara speciellt för hans land, Kuba.

Att han inte va ambassadör i Sverige gjorde bara saken ännu roligare. Luktar mindrevärdeskomplex. vissel.gif
brahe
...och innan man klagar på att det inte finns fria val osv så kanske man ska fundera över varför Fidel inte släpper efter. Det finns nämligen ett stort land norröver (som också har politiska fångar osv, skillnaden är att de flesta sådana på kuba är amerikanska "infiltratörer" medan de i Guantanamo oftast inte gjort ett skit) som genast skulle se till att han rök och placera nån USA-vänlig herre i hans ställe. Sen blir Kuba återigen satellitstat och elände.
Rickard N
Vilket land norröver tar politiska fångar och har inte yttrandefrihet och fri press?
Isgubbe
Om man bemödar sig med att läsa artiklarna så står det tydligt att det är Cubas ambassadör i FN och ingen annan som gjort uttalandet så vi kanske kan släppa diskussionen om vem som gjorde uttalandet.

här är även en länk till FN där man kan se och höra uttalandet. Bläddra ner till Cuba.

http://www.un.org/webcast/unhrc/archive.asp?go=070312
Private Haze
QUOTE (brahe @ Mar 22 2007, 01:17 ) *
...och innan man klagar på att det inte finns fria val osv så kanske man ska fundera över varför Fidel inte släpper efter. Det finns nämligen ett stort land norröver (som också har politiska fångar osv, skillnaden är att de flesta sådana på kuba är amerikanska "infiltratörer" medan de i Guantanamo oftast inte gjort ett skit) som genast skulle se till att han rök och placera nån USA-vänlig herre i hans ställe. Sen blir Kuba återigen satellitstat och elände.

Menar du allvar? Tror du verkligen att alla som sitter i kubanskt fängelse för kontrarevolutionär verksamhet, eller vad det kan kallas nu för tiden, är amerikanska infiltratörer medan de flesta som sitter i Gitmo är oskyldiga dunungar som råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt?
Vysotskij

Fidel älskar blockaden, för den gör att han kan skylla diktatur och ekonomisk stagnation på USA och behålla sin makt. Kubalobbyn och delar av det militärindustriella komplexet i USA älskar Fidel och blockaden för att de upprätthåller deras position.
koenigsegg88
QUOTE (Vysotskij @ Mar 22 2007, 09:49 ) *

Fidel älskar blockaden, för den gör att han kan skylla diktatur och ekonomisk stagnation på USA och behålla sin makt. Kubalobbyn och delar av det militärindustriella komplexet i USA älskar Fidel och blockaden för att de upprätthåller deras position.

Fidel älskar knappast blockaden! Att Usa vill ha en hand i allt på jorden ink. kuba är ingen hemlighet, kan de inte återgå till sin utrikes politik som Monroe doktrinen angav?

Att det knappt finns datorer för befolkningen och att i stort sett alla kör runt i gamla amerikanare är väl knappast bara castros fel? Flera Amerikanska bolag skulle vilja handla med kuba(gäller främst jordbruk). Det kommer inte bli någon större skillnad när Castro dör eftersom hans bror Raoul kommer ta över och han antagligen har samma värderingar.

Det är väldigt enkelt att sitta här hemma och säga att det inte finns yttrandefrihet för det står så på internet/tidningar osv. att besöka Kuba och själv uppleva hur det är ger en mer precis bild än vad den som anges.
Dizzy_keys
Hur många gånger har du varit på kuba?
Vysotskij har en poäng i sitt resonemang som jag är villig att hålla med om
AMFKSP
Enligt amnesty(som i en debatt på ett politiskt forum gick USA:s ärenden(!) enligt en kommunist) så fängslas och i vissa fall avrättas journalister på Kuba. Ni som jämför med USA... tänkt en extra gång och häv inte ut sånt ni läst i aftonbladet eller proletären.
Faers
QUOTE (Hedin @ Mar 22 2007, 00:06 ) *

Njae Faers nu tycker jag att du är orättvis, tycker du tillskriver Kuba alldeles för mycket. Som Fu Dahlberg sa har de inga demokratiska val. Visst har de val som du säger. Men det är verkligen inte demokratiskt att bara ha ett parti att rösta på! Jag skulle säga att Kuba saknar allt vad yttrandefrihet, pressrihet, tryckfrihet, frihet till nånting som vi, ja, i Sverige tar för givet. Det enda Kuba gör bra är Kubanska cigariller (och plastikoperationer?).

Men iaf till ämnet. Det är fruktansvärt orutinerat och klantigt av den kubanska politikern att fälla en sån kommentar. Och det är ju inte vilket land som helst han kommenterar, har han läst på sin läxa om Sverige innan han tog jobbet som ambassadör i Sverige? Jag tycker inte vi ska ta det så allvarligt, det räcker att de officiellt ber om ursäkt till Carl Bildt och det svenska folket. Den politikern har ju iaf förstört alla möjligheter att verka som ambassadör i Sverige, hans trovärdighet är väl lika med 0 nu antar jag.

Jag antar och tror att den kubanska regeringen kommer styra upp det här och be om ursäkt och ambassadören får åka hem med svansen mellan benen.

Och jag kan faktiskt inte låta bli att tycka det är rätt komiskt! laugh.gif

Rättning: Jag glömde ironifiltret! Så det verkade lite konstigt, det håller jag med om! Ber om ursäkt för den klumpiga formuleringen smile.gif Vet att det INTE är så jag skrev.
Fästningstrollet
Har dom problem med oss, och problemen blir outhärdliga, så vet dom ju var vi finns (antar jag dry.gif )...

Välkomna till Sverige! camo.gif
koenigsegg88
QUOTE (Tikkanen @ Mar 22 2007, 12:34 ) *

Tillräckligt många gånger för att begripa att allt som står om Kuba i pressen, brukar ofta vara enligt Usa: s definition.

Det finns mycket fel och brister med Kuba och hoppas det snart blir en förändring till det positiva för landet, det är enkelt att påpeka det negativt.
För att återgå till ämnet, saken kommer säkert blåsa över snabbare än höststorm:), något annat hade varit konstigt.
Nilsson_BA04
QUOTE (Fästningstrollet @ Mar 22 2007, 16:20 ) *
Har dom problem med oss, och problemen blir outhärdliga, så vet dom ju var vi finns (antar jag dry.gif )...

Det är väl bättre att vi åker till dem?!

Långa sandstränder, palmer, kristalklara vatten, Kubansk Rom etc, etc ... dribble.gif

Låter som en helt OK US! FN1.gif
Dizzy_keys
QUOTE (koenigsegg88 @ Mar 22 2007, 19:01 ) *

Tillräckligt många gånger för att begripa att allt som står om Kuba i pressen, brukar ofta vara enligt Usa: s definition.

Det finns mycket fel och brister med Kuba och hoppas det snart blir en förändring till det positiva för landet, det är enkelt att påpeka det negativt.
För att återgå till ämnet, saken kommer säkert blåsa över snabbare än höststorm:), något annat hade varit konstigt.

Jag bara undrade, jag menade inte att vara dryg. Under mina två besök där så har jag nämligen upplevt att landet inte uppfyller FNs krav på mänskliga rättigheter, inte för att du har påstått det heller, men jag förstår inte vad som är bra på kuba.
koenigsegg88
QUOTE (Tikkanen @ Mar 22 2007, 19:32 ) *

Jag bara undrade, jag menade inte att vara dryg. Under mina två besök där så har jag nämligen upplevt att landet inte uppfyller FNs krav på mänskliga rättigheter, inte för att du har påstått det heller, men jag förstår inte vad som är bra på kuba.

Får man fråga när du besökte Kuba? Jag såg inget som jag reagera på, eller så lade jag uppmärksamheten på fel saker. Folket, den lilla kontakt jag fick med myndigheter och samhället i sin helhet gav mig ett gott intryck. Däremot politiska fångar och behandlingen av icke rättrogna journalister har jag ingen större uppfattning. Jag är inte så gammal, har mindre kött på benen ang. Kubas förbrytelser. blush.gif
Fästningstrollet
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 22 2007, 19:11 ) *

Långa sandstränder, palmer, kristalklara vatten, Kubansk Rom etc, etc ... dribble.gif

Jo det skulle ju inte vara helt fel... rolleyes.gif

Vi måste även leva upp till vårt rykte som blodig imperialistmakt också 3.gif 8.gif 3.gif 5.gif 3.gif alien.gif
Rickard N

Kan bero på att det inte finns någon fri press på Kuba, eller vad tror du?
Mr_Confused
Det finns nämligen ett stort land norröver (som också har politiska fångar osv, skillnaden är att de flesta sådana på kuba är amerikanska "infiltratörer" medan de i Guantanamo oftast inte gjort ett skit)

Alltså... oj. Vad kan man säga?

Jag må väl tycka vad jag vill om Guantanamo-fångarna och USA:s rätt att placera dem där, men när jag läste detta blev jag nästan förstummad.

Givetvis har du en gedigen faktabas som stöttar dig, när du vågar dig på sådana uttalanden, på ett så tvärsäkert sätt. Jag blev väldigt nyfiken, du måste ju ha stora kunskaper i vad Guantanamo-fångarna anklagas för och varför de är oskyldiga till dessa anklagelser, för att inte nämna dina insikter i USA:s skickande av "infiltratörer" till Kuba. Så låt höra, vad du har för grunder till dessa påståenden, så att jag kan få lära mig mer om detta?
benzen
Jag tvivlar inte alls på att Kuba är ett mycket trevligt land att turista i, men det finns en skillnad i att vara kuban och leva i landet. Själv har jag väldigt dålig inblick i hur livet är på Kuba förutom det som mina kubanska vänner här i Miami har berättat för mig. Ingen av dessa är några större Castro-fans och har både ett och annat att säga om trygghet på Kuba. Men å andra sidan kan det säkert hävdas att de är en aning partiska, de lämnade trots allt landet av en anledning. Någon större förändring lär väl knappast ske när Castro trillar av pinn heller, men förhoppningen finns att ett frö till förändring kan inledas.

Och även jag är nyfiken på bakgrunden till att Sverige inte platsade i nämnda råd?
Lonnelid
QUOTE (Fästningstrollet @ Mar 22 2007, 20:59 ) *
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 22 2007, 19:11 ) *

Jo det skulle ju inte vara helt fel... rolleyes.gif

Vi måste även leva upp till vårt rykte som blodig imperialistmakt också 3.gif 8.gif 3.gif 5.gif 3.gif alien.gif

Dags för amfibiekåren att leva upp till namnet? navy2.gif

Är bara att hoppas att Fidels frånfälle leder till förändringar (Till det bättre) för Kuba.
Erik_G
QUOTE (Lonnelid @ Mar 23 2007, 09:38 ) *
Dags för amfibiekåren att leva upp till namnet? navy2.gif

Är bara att hoppas att Fidels frånfälle leder till förändringar (Till det bättre) för Kuba.

Det finns ju en fin bukt på kuba som är perfekt för amfibieoperationer, Grisbukten heter den. Malajn.gif
Å andra sidan, imperialistsvin som vi borde kunna hyra in oss på amerikanarnas sida, och bara anfalla genom taggtrådsstängslet.

Angående att inte "platsa" i rådet för mänskliga rättigheter, är inte det ett råd, som säkerhetsrådet, där medlemsländerna turas om att vara medlemmar? Jag kan inte tänka mig att Libyen och Kuba kan "platsa" men inte vi, om det inte är så att rådet egentligen är som en FN-motsvarighet till en slags extraklass för mindre begåvade..

/E
Status quo

Tänk bara på hur länge fidel har suttit vid makten. Lokalbefolkningen har inte rätt att lämna landet, politiska motståndare fängslas osv osv.. Kuba är inte ett land jag skulle vilja bo i..
Andtryggve
Vilket land hade tiotusentals soldater för regimuppstöttning i Afrika under tämligen lång tid? Kan det möjligen vara Kuba?
Man kan ju fråga sig vilket land som rankar högst på skalan över "blodig imperalistmakt" i så fall?

Låter som rena skämtet, då är det väl rätt mycket värre om de faktiskt har öppnat diplomatpost.
koenigsegg88
QUOTE (Rickard N @ Mar 22 2007, 21:19 ) *

Kan bero på att det inte finns någon fri press på Kuba, eller vad tror du?

Jo kanske det, eller att den enda bild vi får här i sverige, är usa:s åsikter/definition, jag spekulerar bara.
brahe
QUOTE (Mr_Confused @ Mar 22 2007, 23:32 ) *
Det finns nämligen ett stort land norröver (som också har politiska fångar osv, skillnaden är att de flesta sådana på kuba är amerikanska "infiltratörer" medan de i Guantanamo oftast inte gjort ett skit)

Alltså... oj. Vad kan man säga?

Jag må väl tycka vad jag vill om Guantanamo-fångarna och USA:s rätt att placera dem där, men när jag läste detta blev jag nästan förstummad.

Givetvis har du en gedigen faktabas som stöttar dig, när du vågar dig på sådana uttalanden, på ett så tvärsäkert sätt. Jag blev väldigt nyfiken, du måste ju ha stora kunskaper i vad Guantanamo-fångarna anklagas för och varför de är oskyldiga till dessa anklagelser, för att inte nämna dina insikter i USA:s skickande av "infiltratörer" till Kuba. Så låt höra, vad du har för grunder till dessa påståenden, så att jag kan få lära mig mer om detta?

Ja du, min faktabas och mina kunskaper kommer från 10 år vid universiteten i ämnena internationella relationer och international conflict resolution, främst vid göteborgs PADRIGU/School of global studies. Men det spelar säkerligen ingen roll för dig, vad betyder lite bildning när den ställs mot mediabilderna...
Om du verkligen och utan ironi menar att du vill lära dig mer om detta står jag dock gärna till tjänst med hjälp om var du kan börja.
Vysotskij
@ Koenigsegg:
1. Kuba är en diktatur.
2. Utan blockaden är det mycket tveksamt om Fidel kunnat sitta kvar. På vem skulle man annars skylla den fattigdom som planekonomier alltid leder till?
3. Som du lätt kan ta reda på har Sverige alltid haft en helt annan bild av vad som är bra Kubapolitik än USA har.
SG OLSSON
En kollega till mig fick lämna kuba. Lite hastigt och inte fullt så lustigt
Felet: Hans uppsats på högskolan gick att tyda som kritik mot castro. Det i kombinatione med att hans släkt ju hadde en egen gård innan castro kom till makten var ju klara skäl för att han var en förrädare. Troligen hadde han bara försvunnit om han inte hadde lyckats ta sig ut
dxl
QUOTE (brahe @ Mar 23 2007, 17:31 ) *
Ja du, min faktabas och mina kunskaper kommer från 10 år vid universiteten i ämnena internationella relationer och international conflict resolution, främst vid göteborgs PADRIGU/School of global studies. Men det spelar säkerligen ingen roll för dig, vad betyder lite bildning när den ställs mot mediabilderna...
Om du verkligen och utan ironi menar att du vill lära dig mer om detta står jag dock gärna till tjänst med hjälp om var du kan börja.

OT:
Varför skriver du inte det med en gång eller lägger in det i din profil då? Lite svårt att veta att du har en superutbildning i internationella relationer om du inte talar om det eller hur.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.