Nån som lite kvickt kan svara på hur mycket extra vikt man släpar runt på som Hv IP-soldat? Hjälm, skydds och stridsväst, vapen och ammunition, bra attt ha i uniformen, vatten, P-skott/rygga? 20-30 kg?
Tänkte vara seriös med träningen och faktiskt lasta på mig motsvarande vikt man bär i skogen även under träning......i form av sand i en rygga motsv.
The Swede
Mar 21 2007, 09:12
Det är väl inte så svårt.
Ställ dig på vågen utan utrustningen, notera vikten.
Gör sen samma sak med utrustningen, mellanskillnaden= utrustningens vikt.
P-skott får du naturligtvis addera på senare, du har ju inget sånt i garderoben, väl?
Du brukar ju iofs slänga bort dina p-skott i huvet på folk.
QUOTE (The Swede @ Mar 21 2007, 09:12 )

Det är väl inte så svårt.
Ställ dig på vågen utan utrustningen, notera vikten.
Gör sen samma sak med utrustningen, mellanskillnaden= utrustningens vikt.
P-skott får du naturligtvis addera på senare, du har ju inget sånt i garderoben, väl?
Du brukar ju iofs slänga bort dina p-skott i huvet på folk.

Äsch, trodde du hade nån fin bok du kunde slå i direkt, liksom.....men NÄ, den nyttan hade jag inte av dig! Och sen ska du inte klaga på att jag försöker hitta nya användningsområden för p-skott heller! Svenska Freds kommer att jubla om jag kan övertyga dem om att p-skottet faktiskt har en "less leathal" funktion också!
tinhead
Mar 21 2007, 10:18
Går väl att gå efter viktgränsen på FM fys?
Annars är nog vågen lättare om du inte tar på dig utrustningen å springer..fast du får nog välja ett folktomt område så inte alla du möter ser ut såhär
Sycoon
Mar 21 2007, 13:10
QUOTE (c3grp @ Mar 21 2007, 09:07 )

Nån som lite kvickt kan svara på hur mycket extra vikt man släpar runt på som Hv IP-soldat? Hjälm, skydds och stridsväst, vapen och ammunition, bra attt ha i uniformen, vatten, P-skott/rygga? 20-30 kg?
Tänkte vara seriös med träningen och faktiskt lasta på mig motsvarande vikt man bär i skogen även under träning......i form av sand i en rygga motsv.
Testade för ett tag sen när jag hade lite tråkigt hemma hur mycket man konkade omkring på. Det blev ca 20 kg... Och då hade jag ingen ryggsäck, ammo m.m.
Furir Razer
Mar 21 2007, 14:15
Frågan e ju om man verkligen vill veta exakt hur mycke man släppar på, de har ju en tendens till att bli en del braoha saker som åker med i lediga fickor eller liknande. Men jag vill minnas att jag vid nåt tillfälle provade en våg när jag hade utrustning på mej minus vapen, ammo och ryggsäck, och om inte minnet sviker för mycke så var de nog bort åt 15-20 kg. Sen tillkommer ju som sagt en massa mer vikt i form av den allt annat än lätta ak4 och massa bulor till den.
Hornet
Mar 21 2007, 15:20
jag bar på 36kg på Soldatprovet som var i år.
Stridsväst 8 fulla mag, sjv uttrustning, 6 handgranater, kniv mm
Hjälm, Skyddsmask, bår, väska full med extra granater, am, minor mm (det enda i kläddväg var värmetröja och regnställ) annars var det bara am mm
Och så klart vapen.
Man släpar på myket :S (noterat att 7.62 är tung)
En gruppkamrat gjorde Swede´s exempel. Kom fram till lite drygt 20kg. SV2k, vapen, vatten (flaska+Source). Lägg till för am etc.
OK, har en rygga laddad med 25 kg cement nu........det KÄNNS f-n så mycket tyngre än utrustningen gör. Men smärta är väl bara vekhet som lämnar kroppen, eller hur?
softfeel
Mar 22 2007, 08:42
QUOTE (c3grp @ Mar 22 2007, 08:32 )

OK, har en rygga laddad med 25 kg cement nu........det KÄNNS f-n så mycket tyngre än utrustningen gör. Men smärta är väl bara vekhet som lämnar kroppen, eller hur?
Att bära 25 kilo i stridspackning är ganska mycket för en soldat. Om den totala vikten för all utrustning är 25 kg blir den betydligt enklare att bära eftersom den är mer jämn fördelad på kroppen än vad en ryggsäck med samma massa är. Inte konstigt att ryggsäcken känns tyngre.
Sant; hoppas därmed stridsutrustningen kommer att kännas löjligt lätt hädanefter!
tinhead
Mar 22 2007, 11:06
612 Andersson
Mar 27 2007, 13:51
Går ju an att "bara" ha stridsutrustning/packning på sig. Blir ju några hekto till ifall man släpar på understödsvapen till det.
Under vår KB-marsch som vi hade under värnplikten, så skulle vi minsann visa våra solater att vi inte var gjorda av sockervad, så vi bar med oss slangladdningar som halsband och rejält med minor för att kunna "föra strden på djupet" som våra befäl sa...
... vi som skulle åka nedcabbat och jaga stridsvangn med ärtrör...
... hur som helst så visade vi vår uthållighet i cirka ett dygn innan vi kröp till korset och började fördela ut materiel på fler.
Förmodligen den bravaden som gjort umeås kiropraktorer lite rikare än genomsnittet
En god vän till mig inom branschen experimenterade hemma en kväll hos sig o kom fram till att ca 25 kg mer väger du med uniform, vapen personlig stridsutrustning. Ingen buren am dock. Slutvikt med am, granater o annat lull lull torde ligga runt en 5-10 kg mer än det.
Tillägas bör att han är ca 1.8o lång o ligger väl på en 78 kg i vikt...här talar vi om att bära på sig en 3 del i vikt...inte undra på att man flyger fram när man dumpat kittet efter en gedigen verksamhetshelg.
Mercai
Jan 20 2008, 20:49
Vi kom fram till att utrustning mm väger 19 kg och "normal" stridspackning i stridssäck ytterligare 20 kg.
The Swede
Jan 20 2008, 21:18
20 kilo stridspackning?
Vad har du då tryckt ner i säcken? ett flak cola?
12-13 kilo tycker jag låter mer rimligt.
Partyman
Jan 21 2008, 11:14
Jag har gjort en liten sammanställning över hur mycket en soldat i US bär med sig, uppgifterna kommer från Soldf.com.
Med uniform, hjälm, AK5, vatten, stridsväst, stridssäck (div kläder), skyddsväst och skyddsmask blir det ca. 30 kg per gubbe, därtill kommer ca 50 kg per grupp (Ksp90, Grg 48 och Pskott) att fördela.
Har en liten fin tabell i pdf men ingen URL till den.
Om man läser i
Fm Fyss regler på sidan 16 så står det att utrustningen som bärs vid ett fälttest väger 21-23kg. Där ingår vapen, hjälm, kroppskydd 90 eller 94 utan plattor, Skyddsutrustning 90 B/S (skyddsmask och sånt) fylld vattenflaska med mera men ingen ammunition.
Nu är det väl inte lika vanligt att man bär runt på skyddsmasken men däremot har många vätskebehållare på ryggen som väger nått kilo samt alla småpryttlar och bra att ha grejer som tillsammans väger en del.
Mercai
Jan 22 2008, 20:51
QUOTE (The Swede @ Jan 20 2008, 21:18 )

20 kilo stridspackning?
Vad har du då tryckt ner i säcken? ett flak cola?
12-13 kilo tycker jag låter mer rimligt.
Ett extra bärhjul kanske? ;)
Var inte själv med och vägde men... någonstans där sa de. Inklusive skyddsmaskväska monterad på säcken, liggunderlag, ensamma vargen mm.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.