Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför vattenflaskor på antenn?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Transportcentralen
os frontale

Varför?
joppe
högt o blött rolleyes.gif
TofflaN
regnmätare??
Vildmannen
Identifikationsmetod?
Adam Wilhelm
Den listigaste lösningen som jag har hört är att man stoppar lysstavar i flaskan.
LeadHead
Ok, jag ger upp efter ett ansenligt antal minuters googlande. Vad är det för stridsvagnar på bilden?
leosan
QUOTE (LeadHead @ Mar 21 2007, 10:28 ) *
Ok, jag ger upp efter ett ansenligt antal minuters googlande. Vad är det för stridsvagnar på bilden?

Kan det vara brittiska challangers eller kanske kanadensarnas leopard ettor?
The Swede
Kanadensiska Leo 1 med extrapansar är nog ett hett tips.
bomben77
Milkshakes?
dxl
två civila varianter

bild 1
bild 2
Sir Vival
Känns kanske inte som en WLAN riktantenn (USAID-länken) är ett förslag på vad strvantenn-PET är till för...
Sisu Fräkne
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 21 2007, 09:18 ) *
Den listigaste lösningen som jag har hört är att man stoppar lysstavar i flaskan.

ja, funderar på det också men i såfall hade det kanske varit lättare om korken sitter uppåt? Annars ramlar jhu grejerna ur hela tiden när man vill skryva på korken.
Om inte så kanske det finns ett hål i botten av flaskorna?
Sir Vival
QUOTE (Sisu Fräkne @ Mar 22 2007, 10:59 ) *
ja, funderar på det också men i såfall hade det kanske varit lättare om korken sitter uppåt? Annars ramlar jhu grejerna ur hela tiden när man vill skryva på korken.

Ehh... Och hur skall du då enklast få ut lysstaven ur flaskan, lossa på tejpen? rolleyes.gif
LtLag
QUOTE (Sir Vival @ Mar 22 2007, 12:32 ) *
QUOTE (Sisu Fräkne @ Mar 22 2007, 10:59 ) *

Ehh... Och hur skall du då enklast få ut lysstaven ur flaskan, lossa på tejpen? rolleyes.gif

Hål i botten ("toppen") på flaskan - i med lysstaven - när staven är slut - skruva bort korken på flaskan ut kommer staven rolleyes.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (LtLag @ Mar 22 2007, 13:04 ) *
Hål i botten ("toppen") på flaskan - i med lysstaven - när staven är slut - skruva bort korken på flaskan ut kommer staven rolleyes.gif

Precis. banan_rock.gif
Ett sätt så man slipper tejpa lysstavar på antennerna.
Och nu tänker säkert någon att det är ju inte så smart med tanke på ljusdisciplinen men lysstavar finns även som IR-lysstavar.
Erik_G
Både en amerikansk pansarmajor och en kanadensare håller med om att det är för att hålla lysstavar, så vi kan väl konstatera att så är fallet. smile.gif
Deras svar finns i denna tråden: http://www.network54.com/Forum/47209/messa...to+the+antennas

/E
CP2
Och vad är då VITSEN med att ha ljusstavar just där då? IR eller inte......(nån mer än jag som ser 13 och 20-bilar framför mig med flaskor tejpade på antennerna?)
Erik_G
QUOTE (c3grp @ Mar 22 2007, 14:44 ) *
Och vad är då VITSEN med att ha ljusstavar just där då? IR eller inte......(nån mer än jag som ser 13 och 20-bilar framför mig med flaskor tejpade på antennerna?)

Det ser snyggt ut när alla vagnarna är uppställda på natten.. som en heavy metal rockkonsert..

I alla fall en anledning så god som någon biggrin.gif

Annars kan jag tänka mig att det är ett enkelt sätt att hålla reda på varandra i mörker. Som en slags variant på avskärmad belysning vid konvojkörning.

Men IR eller ej, har inte motståndaren också tillgång till NVG?

/E
CP2
@ Erik. Du har ju god hand med amerikaner och kandensare så du får naturligtvis fråga varför de gör på detta viset!
T-bone
Är det inte så att radiovågor går bättre genom vatten?

Så funkar det på min gamla skitbil iaf, när antennen är torr så sprakar radion men är den blöt så funkar den fint. tongue.gif

Nu är det iofs inga gamla skrotbilar på bilden men det är min teori iaf.

EDIT: Fast varför skulle dom vara i en flaska då...
magnus242
QUOTE (T-bone @ Mar 25 2007, 00:14 ) *
Är det inte så att radiovågor går bättre genom vatten?

Så funkar det på min gamla skitbil iaf, när antennen är torr så sprakar radion men är den blöt så funkar den fint. tongue.gif

Nu är det iofs inga gamla skrotbilar på bilden men det är min teori iaf.

EDIT: Fast varför skulle dom vara i en flaska då...

Tvärtom elektromagnetiska vågor tycker illa om vatten. Malajn.gif
Din upplevelse har nog att göra med att vatten har en högre eletrisk ledningsförmåga än delar av din gamla antenn cool.gif
T-bone
QUOTE (magnus242 @ Mar 25 2007, 00:24 ) *
Din upplevelse har nog att göra med att vatten har en högre eletrisk ledningsförmåga än delar av din gamla antenn cool.gif

Antennen är sprillans det är nog resten det är fel på. tongue.gif
losec
QUOTE (T-bone @ Mar 25 2007, 01:25 ) *
QUOTE (magnus242 @ Mar 25 2007, 00:24 ) *

Antennen är sprillans det är nog resten det är fel på. tongue.gif

Glappa kontakter brukar må bra av fukt. Troligtsvis därför du får bättre mottagning radion när det är fuktigt ute. Dessutom ska radiovågor må bra av blött landskap, då det "studsar" bra på det. Däremot radiovågor genom vatten är mindre bra.
Om jag har fel på detta kan ju någon radioguru hjälpa mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.