*LER* Ja.... Som jag trodde skulle det skapa lite debatt

och hemskt vad testosteronet kom fram

Ja de flesta fattar vad jag menade...
Vill bara förtydliga en sak...
Visst vi har en viss kompetens i NBG för recovery..
Visst ja ni yrkessoldater vi har idag har större möjlighet att öva...
Man skall inte förringa er...
Ni kommer vara det mesta kompetenta förband vi någonsin har haft...
Det är bra att vi har den kunskap och grund att utnyttja för egen utb av piloter eller annan personal.
Men att jämföra det kunnande med de som proffesionellt jobbar med detta är inte möjligt.
Om jag inte missminner mig har en PJ 2 års utbildning. De har dessförinnan ett antal års tjänst på annan plats i Airforce (kan man söka PJ utb utan att vara Airforce??).
Att då tro att vi kan lösa samma uppgifter som de... Med VPL som har tilläggsutbildats under ett antal veckor... Tyvärr tror jag det är att sätta sig på höga hästar...
Den kompetens vi har skall inte förringas men den räcker inte långt då vi saknar praktisk erfarenhet.
Har någon medic sett en riktig skottskdad alternativt tagit hand om startkt traumatiserad patient med chock skada?? Detta är ju saker som en svenska ambulansjukvårader med 10-20 års erf sällan ser.. Ofta har dock PJ mött ett antal sådana fall under sin praktik på sjukhus i USA (Visst att man får samma effekter vid mpnga trafikolyckor där patient drabbas av cirkualtionsvikt)
*funderar*
Jag har skrivit om detta stycket som kommer nu säkert 3-4 ggr.... Har svårt att få ner det jag menar i ord... Ta det för vad det är och läs mellan raderna..
Jag har jobbat lite drygt 11 månader i Utlandsstyrkan på 2 olika positioner.
Det stora intrycket är att Sverige anses vara bra i många sammanhang men att vi är lite speciella för att vi står utanför NATO. Det gör att man "sållar" viss info och annat. Man låter oss inte få alla uppgifter som man ger i vissa lägen.
Nu är detta något som kanske suddats ut mer och mer men det var mycket märkbart i vissa lägen.
Ett exempel på detta var att när SSG kom till Afghanistan så hade de Cimic uppgifter (de hade deras båge på uniformen)
Visst det har ändrats men ändå...
Det jag försöker att säga är följande...
OM man har ett val...
Så kommer de som beslutar om en CSAR operation (Läs de som sitter på den största delen av resurserna läs NATO) att välja de enheter som har samövat i åratal tillsammans). Det innebär att de kommmer välja Amerikanska enheter.
Att amerikanerna i detta läget skulle välja en enhet ur NBG håller jag som tveksamt.
Visst... Det kanske kommer ett läge där en enhet av någon anledning måste plockas ut ur ett område i stil med de incidenter som varit i ex Afghanistan (Dansk/Norskt PRT anfallit med svenskar som kom som undsättning) det kan vi säkert lösa med egen kraft.
MEN att plocka ut en HKP10 besättning som kraschat på fel sida om en stridslinje, i en operation som involverar understöd av stora styrkor (attackflyg hkp AWAC med mera) det tror jag inte kommer att ske..
Sedan den sista frågan som jag låter ha hängande...
Vill vi att det skall ske????
Det jag menar är varför skulle vi sätta oss på höga stolar och tacka nej till de som verkligen är proffs på detta???
För vad vi än säger så slår vi inte USA på fingrarna när det gäller CSAR....
MEN som jag sagt innan. Vi måste för att få våra piloter NATO certifierade (UTB enligt deras standard i CSAR så att de kan plockas upp ojm det skulle behövas) ha en viss komptens (och kompetensutveckling)
QUOTE (Danne @ Apr 8 2007, 14:14 )

Maverick: Ja, jag har några redogörelser om denna håriga operation. Muntliga från personal som var med och dels i pappersform. Dock inte där jag är nu. Jag återkommer via pm och gör jag inte det så påminn mig.
Danne.. Ser verkligen fram emot detta... Gar delvis förundrats att man inte sett/läst så mycket om detta. Trots allt var det ju en bra operation (den info jag har sett innebar ju att piloten överlevde). Just tystnaden gör att jag började undra varför...