Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsbåtar tas tillbaka
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > SJÖ
Pages: 1, 2
BJK
QUOTE (709 @ Jul 21 2007, 18:22 ) *
QUOTE (fogel02 @ Jul 21 2007, 13:34 ) *
lynx lynx vart hittar du något om att skiva aktivister ???
...

Den här posten. Kan ju tolkas som att BJK tyckte det hade varit kul om det blivit skivad aktivist, men smileyn ligger inte på den meningen och punkterna tolkar jag som "... och DET hade inte varit så kul." Men det är min tolkning. Kommentar BJK kanske?

QUOTE (BJK @ Jun 8 2007, 20:43 ) *
Hahaha det såg skoj ut när gummit klättrade upp på den andra! smile.gif
Lite snabbare så kunde proppen på utombordaren skivat upp dom intet anande aktivisterna....

Rätt tolkat, det är inte kul om någon kommer till skada!
Däremot såg det kul ut när den klättrade upp, men det var synneligen tur att inte någon kom till skada av proppen.
Perman
Picture no 1 taken at Korpo,Finland 2007.06.25

Picture no 2 taken at Korpo,Finland 2007.06.25

Picture no 3 taken at Korpo,Finland 2007.06.25

Ingen flagga vad man kan se i alla fall. Finland har ju inga strb 90, så kanske den är svensk eller norsk?

/Per
Maverick
QUOTE (Perman @ Jul 25 2007, 19:32 ) *

Ingen flagga vad man kan se i alla fall. Finland har ju inga strb 90, så kanske den är svensk eller norsk?

/Per

Vild gisning...
Civil båt???
Har inte hittat några bilder med militära båtar med däck hängane på sidorna eller 1000 watts bygglampa i masten....
eskil
QUOTE (Perman @ Jul 25 2007, 21:32 ) *

Inte svensk i alla fall. Det där är CB 90 N med "raised superstructure", dvs med ståhöjd inne i lastutrymmet. Den skulle kunna vara norsk, men färgen är fel. Jag skulle tro att det är en civil arbetsbåt. Det finns gott om firmor i Åboland som har "sjöburen" verksamhet.
Erik_G
Det kan inte röra sig om en Strb 90 prototyp då? Det fanns ju en till salu för några år sedan. Den var ju vad jag minns från de foton jag såg, inte 100% lik en Strb 90, och dessutom har jag för mig att den var mörkgrå/svart.

/E
SERG. B
QUOTE (Erik_G @ Jul 27 2007, 17:24 ) *
Det kan inte röra sig om en Strb 90 prototyp då? Det fanns ju en till salu för några år sedan. Den var ju vad jag minns från de foton jag såg, inte 100% lik en Strb 90, och dessutom har jag för mig att den var mörkgrå/svart.

/E

Den såg dessvärre inte ut sådär
lanrezac
QUOTE (Erik_G @ Jul 27 2007, 17:24 ) *

/E

Det finns civila CB90, Ett av telekomföretagen köpte en ny på 90talet. Officiellt för att serva mobilmaster i skärgården navy2.gif
eskil
...fast enligt Dockstavarvets lista så har de inte sålt någon CB90 till Finland...
larsev
QUOTE (navyseal @ Jun 24 2007, 20:38 ) *
Många av FM:s 90E båtar är utlånade till Sjöräddnnigssällskapet. Alla 90H har FM tagit tillbaka vad jag vet.
Synd då jag hade hoppats på en uppgradering.

Det finns åtminststone 1st 90H aktiv i SSRS. Nämligen på SSRS station på Fårö (Lauterhorn).
Detta gällde i alla fall V729. smile.gif
larsev
QUOTE (eskil @ Jul 28 2007, 09:39 ) *
...fast enligt Dockstavarvets lista så har de inte sålt någon CB90 till Finland...

Den listan är inte uppdaterad sedan 2004-10-01 ohmy.gif
Mycket kan ha hänt sedan dess.
Dr. T-68
Enligt Dockstavarvets lista så är båtnumren 505 CB90H, 527-528 CB90HS och 529-530 CB90H listade som "not disclosed".
Frågan är vad detta är för några.

Dessutom så var ju inte Dockstavarvet de enda som tillverkade båten. Gotlandsvarv tillverkade väl varannan i batch 2 och 2B.
Så de kan också kan ha sålt till andra aktörer.
eskil
Någon som vet ifall FMV eller Marinen har sålt av några stridsbåtar som begagnade? Tänker då främst på "udda" båtar som 915 och 947.
gpd
QUOTE (eskil @ Jul 30 2007, 19:16 ) *
Någon som vet ifall FMV eller Marinen har sålt av några stridsbåtar som begagnade? Tänker då främst på "udda" båtar som 915 och 947.

Vad jag vet endast 90E. Huruvida rena försäljningar genomförts än vet jag inte men SJövärnskårens kursgård på Märsgarn har fått två enkelbåtar som avvecklingsmateriel. 90E skall försvinna helt.
Dr. T-68
Hittade denna bilden på SSRSs hemsida.
Det verkar som Hafsverket (SjöfV) har en 90H på Arkösund.

Tyvärr lite svårt att se vilket nummer det är.
Stocken
Vad är det för rektangulär "låda", med utstickande plattor i ändarna, som sitter på akterskeppet på den högra av stridsbåtarna på bilden? Den ser ut att kunna rotera, och jag funderade på radarantenn men normalt har ju inte båtar sådana antenner akterut(?).

Och vad menas med "bordläggning" som det står i bildtexten (heter det inte "bordning" förresten?)? Av bilden att döma ser det ju annars ut som ett vanligt möte.

Någon som vet vilka versioner av stridsbåt 90 som är med på bilden?

Länk till hemsida

Jag är dålig på Marinens terminologi genom att jag gjorde lumpen på ett haubitskompani.

(Ja, jag har sökt på forumet, både på "radar", "radarantenn" och "stridsbåt 90" utan resultat)

/Stocken

Edit: Det är en helt vanlig bordning. Radarapparaten skymmer själva fören ("som på alla båtar" banghead.gif ) vilket gjorde att jag först uppfattade att antennen sitter i aktern *gör rättning mittåt*.
Jolle
QUOTE (Stocken @ Oct 14 2007, 19:38 ) *
Vad är det för rektangulär "låda", med utstickande plattor i ändarna, som sitter på akterskeppet på den högra av stridsbåtarna på bilden? Den ser ut att kunna rotera, och jag funderade på radarantenn men normalt har ju inte båtar sådana antenner akterut(?).

Och vad menas med "bordläggning" som det står i bildtexten (heter det inte "bordning" förresten?)? Av bilden att döma ser det ju annars ut som ett vanligt möte.

Länk till hemsida

Jag är dålig på Marinens terminologi genom att jag gjorde lumpen på ett haubitskompani.

(Ja, jag har sökt på forumet, både på "radar", "radarantenn" och "stridsbåt 90" utan resultat)

/Stocken

Utan ha några som helst förhandskunskaper i ämnet så verkar den ju sitta ganska lång fram på båten och skulle ju då kunna vara en del av radarn såtillvida inte båten som fotot är taget ifrån står med aktern mot den andra båten.
Amfibieslusken
Det är mycket riktigt radarn på bilden. Fotografen sitter bedömt ovanpå styrhytten på babords sida. Den främre båten är Nr.882 och är av H-modell.
The Swede
QUOTE (Stocken @ Oct 14 2007, 20:38 ) *

/Stocken

Då måste du öva mer.
En snabb sökning på "stridsbåt" gav följande resultat:
http://forum.soldf.com/index.php?act=Searc...=%2Bstridsb%E5t

Jag tog mig friheten att stoppa in din fråga i en befintlig tråd.

The Swede
BLÅGUL
gpd
QUOTE (Stocken @ Oct 14 2007, 20:38 ) *

Länk till hemsida

/Stocken

Edit: Det är en helt vanlig bordning. Radarapparaten skymmer själva fören ("som på alla båtar" banghead.gif ) vilket gjorde att jag först uppfattade att antennen sitter i aktern *gör rättning mittåt*.

Bordläggning är det som klär båten.. dvs borden (plankor för landkrabbor) som förr i tiden bildade skrovet utanpå spanten.... Hemvärnet är en arméorganisation vilket ofta visar sig när det gäller HvM och sådant som plaskar på havet....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.