QUOTE (Jöggaa @ Apr 14 2007, 19:56 )

Jovisst skrev det säkert ner det i en del fall med den mängden men det är väl iaf de siffror som Okh presenterar som räknas som officiell statistik och inte frontförbandens rapporter!
De till OKH inrapporterade (och ickejusterade) siffrorna var samma siffror som omvandlades till segerringar på stridsvagnskanoner
och pvmedaljer, precis som jaktpiloter på liknande sätt tillerkändes "bekräftade nedskjutningar"
till ett totalt nummerär som var större än fiendens förluster.

Och säga vad du vill men hur i helvete ska man räkna vilket som är det bästa planet genom tiderna om inte genom antalet nerskjutna fiendeplan??????
Med samma logik skulle man då kunna argumentera för att Mosin-Nagant är världshistoriens bästa prickskyttegevär,
eller att Maxim är världshistoriens bästa kulspruta.

det är klart att om man jämför så är säkert F-15 eagle bättre med runt 100kills enligt Usa och inget förlorat men det går ju inte riktigt att jämföra
Varför går det inte att jämföra.
Jag ser tre rimliga sätt att väga ihop ett jaktflygplans förmåga.
Dels uppnådda resultat v.s. egna förluster, dels i mätbar prestanda
samt självfallet en sammanvägning mellan de båda.
Men att påstå att Bf 109 skulle vara bäst eftersom den skjutit ner flest flygplan,
eller eftersom de äss som haft flest "bekräftade nedskjutningar" flög flygplanet
är knappast ett seriöst tillvägagångsätt.

spitfire går väl kanske hävda men bf109 hade väl bättre siffror än det iaf i slaget om Storbritannien, och det stämmer väl att tyskarna hade bättre taktik och utbildning men det skillnaden minskade ju markant under kriget ,och det skulle ju vara jävligt svårt att bli en framgångsrik pilot om man inte har ett bra plan oavsett utbildning och taktik! som jag sa så fanns det ju plan som var bättre bla fw190 men det användes ju inte i samma grad och man måste väl ändå se till de faktiska omständigheterna och
Mig veterligen hade inte Bf 109 bättre siffror än Spitfire under BoB,
även om det inte lär vara lätt att hitta relevanta siffror.
Ska man t.ex. bara räkna med strid mellan Bf 109 och Spitfire,
eller ska man räkna med luftstrid mot alla flygplanstyper.
I det senare fallet lär Bf 109 i vilket fall som helst bli slaget på fingrarna av Bf 110,
som trots myterna (skapade av den brittiska propagandan) klarade sig ypperligt i dagjaktrollen under BoB.

enligt vissa källor så hade väl inte ryssarna alls sämre plan ex mig-3 som var snabbare än alla tyska och jak-1 jak-7 och jak-9 visserligen så hade de väl kanske inte så stora mänger till en början
Ryssarna precis som japanerna uppnådde bitvis imponerande prestanda genom att offra prestanda på andra områden.
I fallet med MiG-1 så krävdes det en enorm motor, en löjligt klen bestyckning,
samt sannolikt även brist på bepansring, självtätande tankar etc.
Källan till ryssarnas och japanernas tekniska underlägsenhet låg i deras sämre motorer.
Vi kan ta 1941 och MiG-1/AM35, Bf 109/DB601 och Spitfire/RR Merlin som exempel.
Där pressade tyskarna ut mer effekt ur sina 34 liter än vad ryssarna gjorde ur sina 46.
Britterna pressade i sin tur ut mera effekt ur sina 27 liter än vad tyskarna gjorde i sina 34.
Och detta är av central betydelse, då inget jaktflygplan var bättre än sin motor under den epoken.
Sovjeterna hade helt sonika modernt utformade flygplan, med undermåliga motorer,
till stor del tillverkade med omoderna produktionsmetoder, som spakades av illa utbildade piloter
som initialt var utbildade med omodern taktik, så självfallet hade tyskarna många lätta segrar på östfronten,
vilket bl.a. visas på den tyska förluststatistiken mellan öst och västfronten.
Ur minnet förlorades 7/8 av de tyska piloterna och de tyska flygplanen 1943-1944
mot de västallierade trots att tyskarna där i allmänhet hade fördelen
av att kunna hoppa över eget territorium.
Detta trots att flygförbanden i väst "bara" var dubbelt så stor som de i öst.