hellmut
Jan 16 2003, 20:17
läste på hvs hemsida ett protokoll att det bör övervägas att införa granatspruta!
det stog oxså att ak4 blir kvar till2010 då nytt enhets vapen ska tas fram till fm. då ska inget hv vapen införskafas utan bli samma som övriga fm.

:rocket:
kan bli intresant om några år!!!!!!!!
Raffsec
Jan 16 2003, 20:34
Det har diskuterats länge att öka HV:s eldkraft grk8,5 har även varit på tal.
KalleSWE
Jan 16 2003, 22:05
Vill inte ha granatspruta!
Av den anledningen att den är för tung att transportera med rekyldämparen inkluderad
HvPrsk
Jan 16 2003, 22:10
Ta hit både GRK, TKSP och granatspruta...Det finns bilar/pickuper...

:rocket:
Sedan är det bara att inkludera en säck khat i grupputrustningen så kan vi visa världen att det inte bara är somalierna som kan. Tänk er en HV-grupp med khatsäck i varje gathörn utrustad med en Nissan KingCab med tillhörande Tksp.
Seriöst skulle det vara intressant att se ordentliga försök med 8cm grk och 40mm grsp för att se vad som bäst uppfyller svenska önskemål.
QUOTE (Inf @ Jan 16 2003, 21:18 )
Sedan är det bara att inkludera en säck khat i grupputrustningen så kan vi visa världen att det inte bara är somalierna som kan. Tänk er en HV-grupp med khatsäck i varje gathörn utrustad med en Nissan KingCab med tillhörande Tksp.
1111 bil är trevligare och mer korrekt.
Egentligen så tycker jag att vi borde börja med att få alla att göra sina timmar och få en tillräckligt hög kompetens nivå på de vapen vi har men det blir så förbannat trisst att tjata om det så.......
Ge oss utrustning i klass med vad USA:s nationalgarde har d.v.s. stridsvagnar, pansarskyttefordon, artilleri etc. Jag hade nöjt mig med Strv 104, pbv302/401/501, IKV91 och haubits77A.
Sen kan staten ge mig ett par miljarder och en mindre arme ingenjörer så ska jag uppfinna lite nya vapen som vi kan använda för att försvara oss mot lede fi
Sen vill jag ha mer övningar och bättre betalt så jag kan livnära mig på att vara på hemvärnsövningar...
Rambo: Vänta bra tills jag blir kung i NATO!
En omstrukturering av de nationella skysstyrkorna är på gång. Det kan ta en del tid och bli en del förseningar, men det kommer.
The_mistaken
Jan 17 2003, 00:46
att ge dom lite tyngre vapen är nog en bra idé med tanke på att hv inte har samma människo resurs som fm i form av unga människor utan får resterna
jonte72
Jan 17 2003, 01:20
QUOTE (Rambo @ Jan 17 2003, 00:27 )
Egentligen så tycker jag att vi borde börja med att få alla att göra sina timmar och få en tillräckligt hög kompetens nivå på de vapen vi har men det blir så förbannat trisst att tjata om det så.......
Ge oss utrustning i klass med vad USA:s nationalgarde har d.v.s. stridsvagnar, pansarskyttefordon, artilleri etc. Jag hade nöjt mig med Strv 104, pbv302/401/501, IKV91 och haubits77A.
Sen kan staten ge mig ett par miljarder och en mindre arme ingenjörer så ska jag uppfinna lite nya vapen som vi kan använda för att försvara oss mot lede fi
Sen vill jag ha mer övningar och bättre betalt så jag kan livnära mig på att vara på hemvärnsövningar...
Jämför inte HV med USA:s nationalgarde som har högre snitt än Svenska arm'en för h##vete.

B) ;)
QUOTE (the mistaken @ Jan 16 2003, 23:46 )
att ge dom lite tyngre vapen är nog en bra idé med tanke på att hv inte har samma människo resurs som fm i form av unga människor utan får resterna
Ett klargörand är på sin plats.
HV utgör huvuddelen av armén idag. 60%. Armén är också en dela av FM.
Människoresursen kan hämtas från samma bank som pliktverket använder för att placera ut dig efter GU.
Om en soldat vill placeras hos oss får han skriva under ett dokument. Därefter försvinner han från sin ordinarie befattning genom att pliktverket gör en knapptryckning. Ålder och utbildning är ej ett problem.
I andra hv enheter kan soldaten bli extra hemvärnsman som nymuckad om han vill och behåller då sin krigsplacering. När han fyllt 26 vill ingen veta av honom längre.
Casca
The_mistaken
Jan 17 2003, 14:37
äh skrota HV

så slipper man allt snack om tyngre vapen mm mm
Fk Fjellman
Jan 17 2003, 14:46
Om jag inte minns fel så står det en hel hord med "avställda" 501or i nån gammal gruva/bergrum någonstans i sverige... för dom utbildar väll inte så mycket förband med 501or nu va?... det är väll mest CV90 ect.
Skulle man inte kunna tillföra dessa fordon till HV?... Ja ja... jag vet att det blir "dyrt" med underhåll ect. .... men tycker att det skulle vara värt det....
//Fjellman
Om vi ska få tyngre utrustning så gäller det att folk kommer på övningarna
Inte så funkis om man ska öva med en grk pluton och det bara kommer en grupp.... iof är det bättre inom insatts plutonerna, fast en grk grupp som bara över 20-30 timmar om året blir nog inget under av effektivitet.
Ähhh va f-n inför yrkesarme och gå med i NATO
The_mistaken
Jan 17 2003, 16:09
Man ska nog få fart på deltagandet innan man tillför mer utrustning jap
Håller med rambo
LeadHead
Jan 17 2003, 16:12
Insatspluton med pbv 501 vore kanske något att bita i...
QUOTE (LeadHead @ Jan 17 2003, 15:12 )

Varför nöja oss med 501:or, slå till med strv 122:or med engång....
QUOTE (snake @ Jan 17 2003, 18:36 )

hmm 122:or i en insatspluton??? skall du sitta på tornet då under uppsutten strid/framryckning?? Nej tack!
Äsch Ikv91 i så fall eller 90 vagnar....
Kan mycket väl tänka mej att vara skytt i en 90 kärra

B)
QUOTE (snake @ Jan 17 2003, 20:36 )

helikopter är ju perfekt. det är ju bra med snabba förflyttningar
Nifelhel
Jan 18 2003, 02:01
Vill bara göra ett tillägg, här i drömdiskussionen. 1111-bilen är numera utsåld, IKV91 är nersmält så tyvärr blir det inget med det.. :(
Men tillför mer pengar till Hv och kontraktsanställ insatsplutonerna. Insatsplutonerna kan då tex. ha en total övningstid på en månad per år, med kraftigt höjda ersättningar. Och denna tid förläggs kanske på ett regemente motsvarande. Man kan då ha lite mer kontinuitet på en övning istället för att ha 2 dagar där och 1 dag där osv. Då kanske man kan ha utbildning och övning i typ 2 veckor eller mer.
Och då kan det vara aktuellt att att tillföra pbv501/401 samt tyngre vapenmatriel typ grk, grspruta, tksp osv. till Hv. \:)
QUOTE (Nifelhel @ Jan 18 2003, 03:01 )
Men tillför mer pengar till Hv och kontraktsanställ insatsplutonerna. Insatsplutonerna kan då tex. ha en total övningstid på en månad per år, med kraftigt höjda ersättningar. Och denna tid förläggs kanske på ett regemente motsvarande. Man kan då ha lite mer kontinuitet på en övning istället för att ha 2 dagar där och 1 dag där osv. Då kanske man kan ha utbildning och övning i typ 2 veckor eller mer.
Och då kan det vara aktuellt att att tillföra pbv501/401 samt tyngre vapenmatriel typ grk, grspruta, tksp osv. till Hv. \:)
då behöver man bilda beredskapskompanier för annars är blir ju var soldat satt på något tungt vapen eller som vagns besättning ;)
Fk Fjellman
Jan 18 2003, 14:59
QUOTE (joppe @ Jan 18 2003, 05:14 )
då behöver man bilda beredskapskompanier för annars är blir ju var soldat satt på något tungt vapen eller som vagns besättning ;)
G61 skall skapa ett kompani av länets insatskompanier... så det finns redan...
//Fjellman
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.