Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya USMC-uniformen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Haegg
Så har ni några åsikter om USMC:s nya uniform?

http://www.marcorsyscom.usmc.mil/sites/mcub/utility/

http://www.mcaroy.com/digital_camouflage.htm
klerty
hmm, vad gör det frö skillnad att kamouflaget är så att säga digitaliserat? det är väl bara en "häftig grej" eftersom man inte ser det förrns på nära håll. jag tycker inte det var så snyggt det ser inte ut som äkta uniformer utan snarare några maskerad kläder.
Haegg
QUOTE (klerty @ Jan 16 2003, 14:10 )
hmm, vad gör det frö skillnad att kamouflaget är så att säga digitaliserat? det är väl bara en "häftig grej" eftersom man inte ser det förrns på nära håll. jag tycker inte det var så snyggt det ser inte ut som äkta uniformer utan snarare några maskerad kläder.

Det är Scout Sniper Instructor School som valt ut det nya kamoflaget som det bästa från en rad olika förslag med motiveringen:

"the MARPAT was considered the best of the selection due to its multi-environment flexibility, tactical effectiveness and ability to provide service distinctiveness"
Max
Är inte så väldigt snygga kanske, men de är säkert funktionella och bra.
Fu Kjellberg
Ögat skall visst ha svårt att fokusera på det mönstret. Kolla ett test på:military moron
Kolla under miscellaneous stuff.
Där är ett test på olika ökenuniformer.
Foxtrot Lima
Ganska likt ett tyskt kamoflagemönster från WW2...

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Cinnes
liknar det mönster killen i Day of defeat med AK:n har.
Men det är väl som sagt var från WW II...
A2Keltainen
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 16 2003, 20:05 )
Ögat skall visst ha svårt att fokusera på det mönstret. Kolla ett test på:military moron
Kolla under miscellaneous stuff.
Där är ett test på olika ökenuniformer.

Det finns mer bilder på digitalmönstret på samma site:
http://www.militarymorons.com/patrol/patrol.html
klerty
ja M90 är definitivt snyggare!
men jag undrar hur M90 ser ut i öknen?
Lt P
QUOTE (Haegg @ Jan 16 2003, 14:06 )

Titta, ni har hittat min vän Rich McAroy's hemsida. Det är en mycket sjuk man smile.gif

Jag har på senare tid omvänt honom och hans son till att lyssna på S.P.O.C.K.

Ingen kan komma här och säga att jag inte gör mitt för att öka den internationella kulturella bildningen!
Fu Dahlberg
QUOTE (Lt P @ Jan 17 2003, 10:59 )
QUOTE (Haegg @ Jan 16 2003, 14:06 )

Titta, ni har hittat min vän Rich McAroy's hemsida. Det är en mycket sjuk man smile.gif

Jag har på senare tid omvänt honom och hans son till att lyssna på S.P.O.C.K.

Ingen kan komma här och säga att jag inte gör mitt för att öka den internationella kulturella bildningen!

Kulturarv... *mumel* skåningar *mummel* fjortispop *mummel*

Åter till ämnet:
Ökencamot verkar väldigt bra, med en bra fördelning av färger och så... Vi får väl se hur det funkar snart, i Irak...
oz
påminner mig om då USA hade fotbolls-VM och gjorde domartröjorna.

F U L T
Fu Kjellberg
Kanadensarna har ett liknande camo som heter CADPAT.
Ing
Canadicken såg ju skitfräck ut. laugh.gif

Varför har inte Sverige kammomönster även på stridsväst och ryggsäckar? (kom inte och säg att det ser "fult" ut!) Givna anledningen att det kostar pengar?
Som det är nu gömmer man ju undan stor del av uniformens kamoflage (som borde vara bättre?) under västen.
Fu Kjellberg
För ett par år sen på regementets dag på I16 så visade dom prototyper på stridsvästar o ryggsäckar o då var allt i m/90. Själva västen kan ju vara grön eftersom det ändå täcks av fickor.
Finns ju egna altenativ i m/90 att hänga på biggrin.gif
Det är väl en kostnadsfråga.

Ps. tycker inte att placeringen av deras bajonett/kniv ser så bra ut. ds
Fu Kjellberg
Verkar vara rätt effektivt.

Knekt
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 19 2003, 09:56 )
Verkar vara rätt effektivt.

Hmmm... detta var ju väldigt intressant. Kanadickerna har ju samma typ av natur som oss.... nån som hittat nått ställe på nätet där man kan köpa prylarna?
Fu Kjellberg
Både MARPAT och CADPAT får inte säljas till civila. Men det finns ju liknande kopior:
Jackor o mössor
Sen har vi Gene på HSGI som gör prylar i liknande kamo:
HSGI
Finns säkert mer ställen. Gör en sökning på google laugh.gif
softfeel
Jag håller mig med m90 uniformen, den har ett (enligt mig) mångsidigt camouflage (för svensk miljö) och den har högre kvalitet än många andra.

Den här www.militarymorons.com/patrol/patrol.html och http://www.army.dnd.ca/lf/equip/hab/images...Photos/1003.jpg verkar vara jä**igt bra i just de miljöerna som bilderna är tagna i med vad händer om www.militarymorons.com/patrol/patrol.html går bort från stenen som ser exakt likadan ut som camouflaget han har på sig, då jä**ar är han inte lika bra camouflerad längre. Vem tror verkligen att soldater alltid befinner sig i skog som är så här jä**a tätbevuxen som de här gör: http://www.army.dnd.ca/lf/equip/hab/images...Photos/1003.jpg

ps. Jag ber om ursäkt om det blev lite för många svordomar, men jag tror inte att ngn tog så illa upp för det.
klerty
Som sagt här ovan så satsar jag också på M90 då denna har en bättre kvalite än de fles´ta andra
A2Keltainen
QUOTE (klerty @ Jan 19 2003, 23:51 )
Som sagt här ovan så satsar jag också på M90 då denna har en bättre kvalite än de fles´ta andra

Uniformens hållbarhet beror knappast något vidare mycket på mönstret som är tryckt på den. Jag ser därför inte några problem i att tillverka uniformer som är exakt likadana som m/90 förutom att de har ett annat mönster tryck på tyget. Intressant är även att de nya "digitala" mönstren lite påminner om de karakteristiska tyska och danska mönstren.
Gerle
Kvalitet är naturligtvis viktigt, men också kvalitet. Med det menar jag att man måste ha med sig mer än bara en eller två uniformer, i USA tar man ofta med sig ca fem set om man ska åka nånstans ett tag. T ex vill man nog kunna slänga en om den får nåt äckel typ gas på sig, sedan slits de också, och blir blöta, smutsiga etc, så en eller två att byta med är bra. Då kan det vara rätt dyrt med fem st set, om alla är överbra kvalitet. Speciellt om man betalar dem själv! smile.gif
2Sharp
Killen på militarymorons har verkligen sinne för humor biggrin.gif

..och en fet plånbok för sina leksaker, man blir ju avis... ;)
Knekt
En sak slog mig ang det nya "digitala" kammot: det är ju inte helt olikt dagens danska uniformer!
Fu Kjellberg
Här kommer en detaljerad pdf-fil ( ca 4 mb) på USMC digitala camo uniform.
PDF
Håll tillgodo B)
Max
Knekt, jo det har du rätt i ohmy.gif
mjukis
Mönstret på den nya USMC-uniformens är som en tidigare skribent spekulerade svårare att fokusera på. "Plottrigheten" bidrar på samma sätt som de "ologiska" mönstren i vårt kamoflage till att lura människans sinne för djup. Kontrasterna i vårt mönster gör att hjärnan gärna tror att olika delar av tyget befinner sig på olika avstånd från ögat. Effekten av "pixel"-mönstret är likartad. En annan märkvärd detalj med den nya BDUn är ju att bröstfickorna på jackan åter igen blivit lutade. Vad jag förstått finns även insticksfickor i armbågar och knän, för att stoppa skydd i.

Angående hur Fältuniform m/90 fungerar i öken så kan jag avslöja att det gör den inte alls. Den är på tok för tung och varm för att vara användbar. Den "riktiga" ökenversionen av den amerikanska BDUn (US Army) är såpass värmeanpassad att de tagit bort förstärkningarna som vanligtvis återfinnes på armbågar och knän samt i skrevet. Av någon outgrundlig anledning är det dock tänkt att du ska trä på ett extra tyglager utanpå ditt kroppsskydd för att motverka viktminskningen. Varför man sydde upp kroppsskydden i woodland kan ju diskuteras.

Kamoflaget på en m/90 är nästintill värdelöst, även i den kalifornska högöknen, som är väl försedd med buskar o.dyl. Om en vecka eller så kan jag lägga upp lite bilder från diverse MC-åkning i öknen iförd sagd uniform... Det är nämnligen de enda kläderna jag har som faktiskt TÅL att åka MC i. Leve den!
mjukis
QUOTE (Foxtrot Lima @ Jan 16 2003, 11:42 )
Ganska likt ett tyskt kamoflagemönster från WW2...

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif

En märkvärd skillnad mot det tyska mönstret från den perioden är att många av plaggen trycktes med en synligt ljusberoende färg. Överdraget såg således huvudsakligen grönt ut på dagen, och huvudsakligen brandgult/rött ut på kvällen. Det är snudd på skrämmande när man ser det!

Detta var dessvärre ganska dyrt att tillverka tyget, eftersom mönstret gjordes genom att man screentryckte i flera omgångar.

Här ser man ett av mönstrena som användes.

2Sharp
MG42, fyyyy vad snygg den är... ohmy.gif

Intressant not om ljusberoende färg.
Lt. payne
QUOTE (2Sharp @ Jan 23 2003, 13:56 )
MG42, fyyyy vad snygg den är...  ohmy.gif

Intressant not om ljusberoende färg.

2Sharp,gissa vad? Jag har skjutit med en sån.. smile.gif smile.gif

Danska Hjemmevernet har såna och kallar de för Mg61.

Ett riktigt härke att byta pipa på! Måste ta på speciell hanske för att inte bränna köttet av händerna!!
2Sharp
QUOTE (Lt. payne @ Jan 23 2003, 14:35 )
2Sharp,gissa vad?  Jag har skjutit med en sån.. smile.gif  smile.gif

Danska Hjemmevernet har såna och kallar de för Mg61.

Ett riktigt härke att byta pipa på! Måste ta på speciell hanske för att inte bränna köttet av händerna!!

sparka på den som ligger ner bara... smile.gif

jag har hårdpillat på ett par st, men inte skjutit, som du säger, intressant pipbyte... men rätt smidigt tills man behöver greppa pipan, ett litet handtag så tycker jag det är kalas.

Hade MG42 i Bosnien (beslagtagna) som hade både Tyska som Jugoslaviska stämplar, synd att de inte kunde berätta sin historia.
Gotcha
Vem byter pipa på Mg3'an? Laddaren ligger väl på fel sida?
Ksp-bandet liknar 58'ns, är de desamma?
(eller bedrar mina ögon mig..?)
mjukis
Jag själv har aldrig bytt pipa på en MG42, så jag har ingen aning. Vad jag vet är att skytten till vänster i bilden jag postade har en speciell väska i bältet, med en tyglapp på utsidan. Tyglappen är gjort i något smart material som under de flesta förhållanden (läs: pipbyte) varken brinner eller överför mycket värme till handen. Väskan innehåller en vapenvårdssats samt några mindre reservdelar.

Historien täljer för övrigt att just DEN MG42an är rysktillverkad på 50-talet och inköpt i Norge för en mycket billig penning. Om det inte framgick, så är det jag som har halv-nöjet att mata på den bilden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.