Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad har britten för pistol
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Doyle
Vad har britten för pistol?

Bilden är relativt stor så jag lägger in en gammal hederlig länk.

Frågan lyder:

Vad är the Commanding officer för den brittiska bataljonen beväpnad med?

Man ser inte mycket av vapnet, men eftersom vi har vissa pistoldårar här på forumet så borde det vara en lätt uppgift för er. biggrin.gif 2.gif
Fu Dahlberg
Beitterna har väl en browning HP som standardvapen...
Gotcha
Browning Hi-Power är deras standard issue-picka...jag är mera intresserad av hans uniform - ser ut som nån slags gore-tex variant??
Lt P
Men vad har de på baskern och på armen? En pretzel?

Ska väl föreställa en knop antar jag med ser mest ut som ett bakverk.
Unicorn
Det är som redan sagts en Browning.
Knekt
QUOTE (Lt P @ Jan 16 2003, 14:00 )

Nej, det är en kringla! Karln är ju emigrerad svensk från Södertälje! biggrin.gif
The_mistaken
Lite fakta om Södertälje
Känt för sitt hockeylag som dominerar under strecket i elitserien nästan jämt, sina kringlor som smakar skit, har smeknamnet "lilla Istanbul" 6n.gif
Nifelhel
QUOTE (Lt P @ Jan 16 2003, 15:00 )

Enligt Brittiska arméns hemsida finns/fanns dessa 2 förband på plats i Kosovo.
#2nd Battalion The Royal Green Jackets
#Queen's Dragoon Guard \:)
Foxtrot Lima
Är inte Browning HP en rätt gammal pistol? Produktionen började väl redan på 30-talet?? 7.gif

Snart börjar väl tyskarna använda Walther (P38) igen... biggrin.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
9x19
QUOTE (Foxtrot Lima @ Jan 16 2003, 19:48 )
Är inte Browning HP en rätt gammal pistol? Produktionen började väl redan på 30-talet?? 7.gif

Att den är gammal betyder inte att den är dålig. Brownings förenklade låsning, som HP35 använder, återfinns i mer eller mindre oförändrat skick i nästan samtliga moderna pistolkonstruktioner. Ta isär en Glock, en CZ eller nästan vilken annan tjänstepistol som helst bredvid en Browning, och du ser att de är mycket lika inuti.
Unicorn
Foxtrot Lima: Vad gäller Walther P38 använde tyskarna fortfarande denna för några år sedan. Jag tror inte den är helt ute ur bilden än.
Raffsec

Lite ot men bara för att saker är gammla är det inte dåligt. För du vet väl vad det är som sitter i
stridsfordon 90.....visserligen väldigt uppdaterad men det är ju Bofors 40mm lvakan/M39
Sen är ju mausern inte direkt ny....typ 107 år
Inf
QUOTE (Raffsec @ Jan 16 2003, 20:53 )
För du vet väl vad det är som sitter i
stridsfordon 90.....visserligen väldigt uppdaterad men det är ju Bofors 40mm lvakan/M39

Nu trodde jag att det är Bofors L/70 som sitter i strf90 och att detta är i princip 40mm lvakan m/48 vilken i sin tur skiljer sig från en annan Boforsprodukt 40mm lvakan m/36.
Raffsec
QUOTE (Inf @ Jan 16 2003, 21:27 )
QUOTE (Raffsec @ Jan 16 2003, 20:53 )
För du vet väl vad det är som sitter i

Nu trodde jag att det är Bofors L/70 som sitter i strf90 och att detta är i princip 40mm lvakan m/48 vilken i sin tur skiljer sig från en annan Boforsprodukt 40mm lvakan m/36.

just ja så var det ju förlåt men min biologiska HD (hjärna) var inte med. Men den var gammal..
LeadHead

SAS använde den tydligen tills inte alltför länge sedan. Tror de har gått över till någon Sig eller liknande...
Raffsec
QUOTE (LeadHead @ Jan 16 2003, 22:27 )

SAS använde den tydligen tills inte alltför länge sedan. Tror de har gått över till någon Sig eller liknande...

SAS använder både Hi-Powern och SIG Hi-Powern är standard sidobeväpning SIG används vid CT
eller CRW som det kallas numera står för Counter Revoultinary Warfare.
Rambo
Var det inte Green Jackets som Andy McNabb tillhörde innan han gick över till SAS?
Doyle
Just precis. Royal Green Jackets
Foxtrot Lima
Så ni menar att Browning HP matchar en Glock eller Sig-Sauer (faen vad de är snygga!) i prestanda och tillförlitlighet? Är det inte bara så att de kanske är för snåla att köpa in nya vapen?

Varför bytte USA från M/1911 till Beretta M/92?

9x19
Ja, de matchar dem utan vidare, HPn är ett mycket bra vapen, även om tiden naturligtvis har satt sina spår. En Glock håller förmodligen längre utan att tappa precisionen, tex.

USA bytte av flera orsaker - som vanligt var det inte användarna som bestämde utan byråkrater.

NATO-standarden för pistolammunition blev 9mm, double-actionpistolerna gjorde sitt intåg, och när det var dags att köpa nytt så ville man ha en pistol där hanen spändes av avtryckaren och som hade högre ammunitionskapacitet. SIG P226 och Beretta 92 klarade testerna, och Berettan valdes pga en bättre deal och blev M9 (SIGen finns in mindre kvantitet och heter M11).

Många av de som har möjlighet bär dock fortfarande en 1911.
Adam Wilhelm
M11 är en Sig-Sauer P228 smile.gif

Sen så håller jag med om att Browning Hi-power är lika dödlig som när den skapades, 9x19 är väl över hundra år nu?
En liten anekdot är att även tyskarna använde sig av Browningen. Belgarna fick helt enkelt tillverka åt dom. Likaså användes även Bren av dom
9x19
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 17 2003, 01:45 )
M11 är en Sig-Sauer P228   smile.gif

Sen så håller jag med om att Browning Hi-power är lika dödlig som när den skapades, 9x19 är väl över hundra år nu?
En liten anekdot är att även tyskarna använde sig av Browningen. Belgarna fick helt enkelt tillverka åt dom. Likaså användes även Bren av dom

Just. Tankevurpa! Skyller på trötthet och att Elvis flög förbi och viskade P226, P226, P226 i mitt öra. blink.gif smile.gif

Tyskarna typsatte f.ö. även britternas Webleyrevolvrar i .455 och lät norrmännen bygga 1911or (M1914) åt dem. Detsamma gäller nog för de allra flesta vapen som tyskarna tyckte sig kunna ha nytta av.
2Sharp
QUOTE (9x19 @ Jan 17 2003, 07:22 )
norrmännen bygga 1911or (M1914) åt dem

Var det den modellen som gjordes i nå'n skum kaliber? minnet sviker....

smile.gif
9x19
QUOTE (2Sharp @ Jan 17 2003, 10:52 )

smile.gif

Nejdå, det är en vanlig 1911 med vissa yttre förändringar (en lustig förlängd mantelspärr tex).

Kalibern är dock beskriven som "11,25 mm" på vapnet.
softfeel
QUOTE (9x19 @ Jan 17 2003, 13:36 )

Finns det någon anledning till det eller är det bara norrmännen som har klantat till sig?
9x19
QUOTE (softfeel @ Jan 17 2003, 13:23 )
Finns det någon anledning till det eller är det bara norrmännen som har klantat till sig?

Tja, patronen kallas ju metriskt omväxlande 11,25x23 och 11,43x23., så de är väl inte helt ute och cyklar. Beror ju på vad man mäter smile.gif
KP2
Festligt med pistolsnodd... är ju kalasbra så man inte tappar bort pistolen...
2Sharp
QUOTE (9x19 @ Jan 17 2003, 12:36 )
QUOTE (2Sharp @ Jan 17 2003, 10:52 )

smile.gif

Nejdå, det är en vanlig 1911 med vissa yttre förändringar (en lustig förlängd mantelspärr tex).

joo, det med mantelspärren kommer jag ihåg, tror att jag såg en förra helgen... jag har nå't minne med kaliber .455 eller nå't liknande, damn, minnet sviker (igen)
blink.gif

Edit! hittade det, en brittisk beställning, förstår inte varför jag blandade ihop norrbaggarna med britterna, de har väl inte gjort nå't ont?? smile.gif

Pistolsnodd är väl i mångt och mycket en kvarleva från kavalleriet? där man ju faktiskt kunde tappa pickan och svårligen plocka upp den igen, det är lite gay dock... vilket iofs hästar och ridstövlar är också! j/k... smile.gif
Unicorn
Pistolsnodden har fått en revival i moderna insatsstyrkor, och de flesta sådana använder nu en "telefonsladd" på pickorna i många situationer.

Det är ingen höjdare att tappa pickan under rapellering t ex. Den kan både tappas ur handen och glida ur hölstret...
mace
Pistolen är som vi alla redan vet en Browning HP, vilket förband han tillhör har jag inte lyckats lista ut (jobbar på saken).

Jackan är troligtvis en vanlig Soldier95 jacka, alltså det brittiska standard uniforms systemet.

Anledningen till att amerikanerna bytte från Colt 1911 A1 till Berettan har en ganska enkel anledning, standardisering av tjänstevapnen inom försvarsmakten.
1974 hade dom 25 olika "standard vapen" så för att kunna minska inköpskostnader så ville dom standardisera, men det funkade ju bara i ca. 10 år, sen måste ju dom s.k. specialförbanden skaffa sig andra vapen för att särskilja sig från mängden. Vilken innebär att dom är tillbaka på .45 ACP med hjälp av inköp av H&K USP...

Lite tröttande tycker nog kongressmannen Addabbo som drev igenom standardiserigen...
Knekt
QUOTE (Raffsec @ Jan 16 2003, 22:58 )
QUOTE (LeadHead @ Jan 16 2003, 22:27 )

SAS använder både Hi-Powern och SIG Hi-Powern är standard sidobeväpning SIG används vid CT
eller CRW som det kallas numera står för Counter Revoultinary Warfare.

CRW låter ju ballt. Vad innebär det i praktiken och varför är just SIG mer lämpad för sånt?
SFC
QUOTE (mace @ Feb 5 2003, 09:41 )
Pistolen är som vi alla redan vet en Browning HP, vilket förband han tillhör har jag inte lyckats lista ut (jobbar på saken).

Han tillhör Staffordshire Regiment eller i dagligt tal 1 Staffords.
Haegg
QUOTE (Knekt @ Feb 5 2003, 09:15 )
CRW låter ju ballt. Vad innebär det i praktiken och varför är just SIG mer lämpad för sånt?

Jag tror knappast att ball är rätt sätt att beskriva CRW.

CRW har beskrivits på följande sätt:

Counter-revolutionary war presents special forces with extreme difficulties. These include seperating the insurgents/revolutionaries from the population - and differentiating between non-combatants and combatants in this milieu - withing which it is active; developing intelligence on the nature, location, capabilities, etc., of the insurgents structures which are often based outside the country in which the operate; ensuring the elimination of those structures through a combination of actions; and conduction all of these operations in a clanderstine manner, to name a few.

In these situations, special forces generally provide three key functions: counter-revolutionary training and what are terms "heart and minds" activities (collectively termed contra-mobilisation); long-range reconnaissance for both intelligence-gathering and operational purposes: and direct action against the insurgents/revolutionaries.

Källa: K O´Brien, Special Forces for Counter-Revolutionary Warfare

Tre exempel där CRW har använts; av SAS på Malaya på 50-talet, av Selous Scouts i bushkriget i Rhodesia och av amerikanska SF i Vietnam.

Det tycks dock som en del använder begreppet som synonymt med Counter Terrorism och andra som använder det på ett än vidare sätt för att beskriva olika former av militär verksamhet där motståndaren inte är en nationalstats krigsmakt.
Fu Carlsson
Noterade en annan sak på bilden, nämligen att den svenska bataljonschefen har ett mag fastklämt under locket på hölstret, eller ser jag i syne? Känns lite obra att ha ett mag där.. Eller finns det en ficka där man kan fästa ett mag under locket? Kommer inte ihåg att det fanns någon sådan sist jag använde hölstret (vilket iof var ett tag sedan). Det finns ju separat ficka till hölstret att stoppa sina mag i.
SFC
QUOTE (Fu Carlsson @ Feb 6 2003, 16:32 )
Noterade en annan sak på bilden, nämligen att den svenska bataljonschefen har ett mag fastklämt under locket på hölstret, eller ser jag i syne? Känns lite obra att ha ett mag där.. Eller finns det en ficka där man kan fästa ett mag under locket? Kommer inte ihåg att det fanns någon sådan sist jag använde hölstret (vilket iof var ett tag sedan). Det finns ju separat ficka till hölstret att stoppa sina mag i.

Jag brukar själv klämma fast ett mag där då jag gjort patron ur och befinner mig på en camp motsv. Detta beroende på att jag redan har två mag i den avsedda mag-fickan... Det sitter faktiskt ganska stabilt och har man bara koll på det så sitter det bra där.
2Sharp
Att pula in magget till Glocken under "locket" är väl nästan SOP i utlandsstyrkan?? "alla" brukar ju ha det så, funkar bra.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.