Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Insatskompled/plut kurs
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
VJ9
Rangern.gif Ni som sitter i insatskompaniledning eller är insatsplutonchefer/gruppchefer sök denna kurs i Höllviken i sommar v.728-729 det finns ett antal platser kvar. sista ansökan skall vara inne senast den 15/4-07

Hemvärnets insatsorganisations ledning och stridsteknik (C11304).

Kursen genomförs som väpnad strid i fred med stöd av fredstida lagar och förordningar. Kursen avslutas med tre dygns slutövning. Kursen kommer att vara uppdelad i två avdelningar med följande målsättningar:

Insatskompaniledning (5-10 elever)
- Kännedom om ledningsförhållanden i insatskompaniledningen.
- Kunskap om stabsarbete i insatskompaniledningsstab bl a som funktionsföreträdare.
- Kunna planera och leda uppgifter som samverkan, ytövervakning, eskortering samt ta och försvara objekt.
- Truppföra i befattning som kompch, stf kompch, kvm och stabsbefäl under enklare tillämpade moment.
Lämplig för Dig som är krigsplacerad eller skall bli krigsplacerad på staben i hemvärnets insatskompaniledningar.

Insatspluton (25-35 elever)
- Kunskap om skyddslagen.
- God förmåga att agera vid skyddsobjekt
- Kunna genomföra postering, patrullering, eskort, betjäna vägspärr samt ta och försvara objekt.
- Truppföra eller inneha befattning som plutch, stf plutch, grpch, skyttesoldat och bilförare under enklare tillämpade moment.
Lämplig för Dig som är krigsplacerad eller skall bli krigsplacerad i hemvärnets insatsplutoner.
Eleven förutsätts ha kunskap om gällande stridsteknik.

VÄLKOMNA

Till Falsterbo kursgård i Höllviken och kursen Hemvärnets insatsorganisations stridsteknik (C11304).

Försvarsmakten är inne i en omorganisations fas med hänsyn till den förändrade hotbild som finns mot Sverige idag. Detta innebär att våra förband skall kunna genomföra väpnad strid i fred. Detta ställer andra krav på de uppgifter hemvärnets insatsförband skall kunna lösa.

Kursen kommer att vara uppdelad i avdelningar med följande målsättningar:
Avd 1 Insatskompaniledning
- Kännedom om ledningsförhållanden i insatskompaniledningen.
- Kunskap om stabsarbete i insatskompaniledningsstab bl a som funktionsföreträdare.
- Kunna planera och leda uppgifter som samverkan, ytövervakning, eskortering och ta och försvara objekt.
- Delta som stabsmedlem under enklare tillämpade moment.

Avd 2 Insatspluton
- Kunskap om skyddslagen.
- God förmåga att agera vid skyddsobjekt
- Kunna genomföra postering, patrullering, betjäna vägspärr, ta och försvara objekt.

Du skall ta med Dig ID-kort och aktuella förarbevis samt aktuellt behörighetsbevis.

Kursen innehåller många kvällstjänster samt en förbandsövning på tre dygn mellan måndag och torsdag vecka 2. Detta innebär att Du som tänker ta med Dig familjen kommer mht tidsuttaget, få mindre tid för vistelse med familjen.

Vid frågor kontakta: kent.jonasson@mil.se
Hans Engström
Och varför begränsas denna kurs till insatskompaniledningarna? Jag ser ingen skillnad i uppgifter gentemot de som ett vanligt HVkompani kan genomföra.
VJ9
QUOTE (Hans Engström @ Mar 16 2007, 16:19 ) *
Och varför begränsas denna kurs till insatskompaniledningarna? Jag ser ingen skillnad i uppgifter gentemot de som ett vanligt HVkompani kan genomföra.

surprise.gif Kursen vänder sig i första hand till insatskompled/plutch/gruppch men kan givetvis sökas av dem som som känner sig lämpade och vågar visa framfötterna dribble.gif
Hans Engström
Men då så, då kommer det nog ett gäng från oss...
VJ9
rolleyes.gif
QUOTE (Hans Engström @ Mar 19 2007, 08:47 ) *
Men då så, då kommer det nog ett gäng från oss...

Låter trevligt, ni kommer att få en bra kurs!!
paratus
Suck, jag vill... unsure.gif tråkigt bara att kursen inte har samma beskrivning i kurskatalogen som här.

Som stf på en IKL nappade jag inte direkt på beskrivningen som inte nämner IKL-avdelningen.

(Det blev visserligen Falsterbo men eskortkursen alt. insatser i fred.)

Men nästa år så
VJ9
rolleyes.gif
QUOTE (paratus @ Mar 19 2007, 09:12 ) *
Suck, jag vill... unsure.gif tråkigt bara att kursen inte har samma beskrivning i kurskatalogen som här.

Som stf på en IKL nappade jag inte direkt på beskrivningen som inte nämner IKL-avdelningen.

(Det blev visserligen Falsterbo men eskortkursen alt. insatser i fred.)

Men nästa år så

Tyvärr så har det varit felskrivit både förra året och i år i kurskatalogen trots att detta har påtalats för försvarsutbildarna. Har vi tur så kanske det blir "rätt text" nästa år!!!!!
Bushi LG
QUOTE (Hans Engström @ Mar 16 2007, 16:19 ) *
Jag ser ingen skillnad i uppgifter gentemot de som ett vanligt HVkompani kan genomföra.

Vill minnas att ett "vanligt" HV kompani inte skall kunna FÖRSVARA och ESKORTERA (endast IP och vissa 30 timmars) utan endast SKYDDA, BEVAKA och YTÖVERVAKA...
Men självklart borde man få gå kursn ändå... vilket man jun tydligen får om jag förstått det hela rätt...
Hans Engström
I det aktuella fallet så är det ju bara eskortera som tillkommer utöver standrd uppgifterna på komp nivå, och vi har en pluton med eskortera som 30 timmars uppgift så det verkar nog gå galant. Sammaledes med plutonsdelen, så jag försöker få med vår 30 timmars plutonchef.
DaRaven
Knappast en nackdel om de kan, även om det inte är ett krav enligt TOEM.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.