Help - Search - Members - Calendar
Full Version: LAHAT=?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Stocken
I ett inlägg i tråden om coolaste pansarfordonet står det om "LAHAT". Vad är det för något? Laser Artilleri någonting? När jag sökte på det ordet på Altavista så fick jag bara upp en massa länkar till hemsidor på konstiga språk jag inte förstår.

/Stocken
KD803
LAHAT kanske?
Stocken
Hej!

Ja så måste det vara. Fast jag undrade egentligen vad de bokstäverna står för... hmm... *tänker*... "Low Altitude High Explosive Anti Tank" kanske *gissar*... militärer är duktiga på förkortningar unsure.gif.

QUOTE (KD803 @ Mar 14 2007, 22:37 ) *
LAHAT kanske?
KD803
QUOTE (Stocken @ Mar 14 2007, 22:43 ) *
Hej!

Ja så måste det vara. Fast jag undrade egentligen vad de bokstäverna står för... hmm... *tänker*... "Low Altitude High Explosive Anti Tank" kanske *gissar*... militärer är duktiga på förkortningar unsure.gif.

LAHAT kanske?

Förefaller vara en "ordlek" a la BAMSE. Förkortningen ska stå för LAser Homing Anti-Tank, men Lahat betyder även eld (eller flamma) på hebreiska.
C PI62
QUOTE (KD803 @ Mar 14 2007, 23:50 ) *
QUOTE (Stocken @ Mar 14 2007, 22:43 ) *
Hej!

LAHAT kanske?

Förefaller vara en "ordlek" a la BAMSE. Förkortningen ska stå för LAser Homing Anti-Tank, men Lahat betyder även eld (eller flamma) på hebreiska.

Vad står BAMSE för då?
KD803
QUOTE (C PI62 @ Mar 15 2007, 15:08 ) *
Vad står BAMSE för då?

Bofors Advanced Mediumrange Surface to Air Missile...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.