Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Simpel fråga?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Lindman
Vad är skillnaden på en automatkarbin och en kulsprutepistol? 7.gif
Bellum
Du kommer troligtvis att få fler och mer kvalificerade svar snart, men den stora generella skillnaden är att en ak skjuter "gevärsammo" och en k-pist "pistol-ammo" Naturligtvis kryllar det av undantag

Ak:n som koncept dök ju upp när man ville ha ett vapen med gevärets kraft och räckvidd fast med k-pistens eldhastighet. Har för mig att tyskarna var först med att få fram ett färdigt vaprn (Hette Stg 42 har jag för mig)

Men som sagt, det finns andra här som har bättre koll på läget...
Doggydriver
Hette välan MP43 till den bytte namn till Stg44 tror jag. Tyskarna var först med en som funkade riktigt bra. Jänkarna hade ju sin BAR även dom. Annars kan jag bara hålla med Bellum. Främst är det väl ammunitionen som skiljer. Räkna med fler MYCKET uttömmande svar.

Följdfråga:
FG42, är inte den att klassa som en AK? (Tror den hette så iaf, tyska fallskärmsjägarbössan från VK2.)
VKT M39
Sannerligen inte en simpel fråga, men jag skulle definiera en kulsprutepistol enligt vad den "äter", dvs pistolammunition.
Här i Finland skiljer vi dessutom på automatkarbiner och automatkarbiner smile.gif Vi finlandssvenskar använder ordet "stormgevär", efter tyskarnas "Sturmgewehr", och definieras ungefär som engelskans Assault Rifle. Med andra ord ett vapen med kapacitet för både enkelskott och serieeld, men som använder en patron som är svagare än en full gevärspatron men inte kan klassas som pistolpatron. Det täcker dock endast svagare patroner, som tex. 7,62x39, 5,45x39 och 5,56x45.
Jag har i många sammanhang hört engelsmän och jänkar tala om "self-loading rifles" eller "battle rifles" när de talat om L1A1 (FN-FAL), M14 och G3.

Vi har också en jävla massa benämningar för att skilja på vapen i BAR-klass, lätta maskingevär/kulsprutor osv.
Rambo
FG42:an kallas i viss literatur för AK och i annan kallas den för lätt ksp. FG42:an tillverkades dock i en ganska liten serie och brukar mer räknas som en föregångare till automatkarbinerna än en verklig ak. Dock så skiljer den sig från de flesta lksp genom att den kan skjuta enkelskott och de flesta ak:s genom att ha bipod.
Jänkarnas M1 och M2 karbiner har även de en "förkraftig" patron för att vara egentliga kpistar men brukar inte anses vara ak:s.
Jänkarnas första ak blev ju istället M14 som i princip är en M1 Garanda gevär parat med en BAR lätt ksp.
Egentligen så är nog en AK bara en kpist på anabola.

Föresten är det någon som har bra bilder på en FG42?
Vapenfett 101
QUOTE (Rambo @ Jan 15 2003, 18:10 )

Här är en:

The_mistaken
woho hur fasen ska man vara skapt om man ska kunna använda det övre av dom? 7.gif
softfeel
Den kallades för mp43 eftersom Hitler förbjöd all produktion av sk. "Sturmgewehr" då det innebar en ny kaliber, altså försökte vapen teknikerna/utvecklarna/ingenjörerna att få det att verka som om det var en ny k-pist de höll på att ta fram. Man gjorde några fälttester med den, visade för Hitler och provade den på östfronten och då så godkände Hitler vapnet som efter godkännandet kallades för "stg44"

Jag tror att man kan räkna gar som en LMG dvs. Light Machine Gun. Men FallschirmsjaegerGewehr FG42 kan man kalla för föregångere för automat karbin.

Kulsprutepistol är en pistol som sprutar kulor, därav namnet. Altså ett eldhandvapen som kan avfyra pistolammunition helautomatiskt.

Automatkarbin är en karbin som som skjuter automatiskt, därav namnet. Alltså ett eldhandvapen som kan avfyra gevärsammunition helautomatiskt, vanligtvis då ammunition av mindre kaliber typ 5,56 eller 7,62 och inte .30-06 eller 8mm mauser.
Vapenfett 101
QUOTE (softfeel @ Jan 15 2003, 20:42 )
Automatkarbin är en karbin som som skjuter automatiskt, därav namnet. Alltså ett eldhandvapen som kan avfyra gevärsammunition helautomatiskt, vanligtvis då ammunition av mindre kaliber typ 5,56 eller 7,62 och inte .30-06 eller 8mm mauser.

Själva ordet "karbin" betyder "kortpipigt gevär" om jag inte är ute och cyklar. Så det blir Automatiskt Kort Gevär. Kanske borde heta AKPG5? blink.gif
softfeel
QUOTE (VKT M39 @ Jan 15 2003, 19:02 )
Jag har i många sammanhang hört engelsmän och jänkar tala om "self-loading rifles" eller "battle rifles" när de talat om L1A1 (FN-FAL), M14 och G3.

Anledningen till att britterna kallar L1A1 för "self-loading rifles" är för att det inte är helautomatiskt. M14 och g3 är, så vitt jag vet, nästan alltid helautomatiska (dock går det sjalvklart att skjuta patronvis oxå) men man skjuter sällan helautomatiskt med dessa, de som har försökt vet kanske varför. Det blir lite effektivare med patronvis eld.
Vapenfett 101
QUOTE (softfeel @ Jan 15 2003, 20:47 )
M14 och g3 är, så vitt jag vet, nästan alltid helautomatiska (dock går det sjalvklart att skjuta patronvis oxå) men man skjuter sällan helautomatiskt med dessa, de som har försökt vet kanske varför. Det blir lite effektivare med patronvis eld.

Jag skulle vilja hävda att M14 framförallt inte förekommer i helautomatutförande. Precis som du säger så är det inte så lämpligt heller. Såg en filmsnutt hos 2Sharp i kvalitetsproduktionen "Rock'n'Roll #3, Sexy girls and Sexy guns" där en bikiniklädd kvinna sköt automatsalvor med just m14. Stackaren höll på att skaka sönder. laugh.gif Där har vi en rulle som SVT troligen aldrig köper in. blink.gif

Men G3 är ju oftast "select fire". Och rätt värdelös i läge A, utan tvekan, den också!
softfeel
QUOTE (Vapenfett 101 @ Jan 15 2003, 21:46 )
QUOTE (softfeel @ Jan 15 2003, 20:42 )

Själva ordet "karbin" betyder "kortpipigt gevär" om jag inte är ute och cyklar. Så det blir Automatiskt Kort Gevär. Kanske borde heta AKPG5? blink.gif

Jo det är sant, karbin betyder kort gevär. Vilket det är om man jmf med mauser 98 tex. som egentligen hade en orginallängd på 1.225m men efter en del modifieringar kallades för mauser karbin 98k. Istället för att skriva Automatiskt Kort Gevär så kan man skriva AutomatKarbin. Dagens automatkarbiner är både kortare och har en lägre kaliber än de som anvädes för typ 100 år sedan, därför anser jag att benämningen är korrekt.
Haegg
QUOTE (Vapenfett 101 @ Jan 15 2003, 20:16 )
QUOTE (Rambo @ Jan 15 2003, 18:10 )

Här är en:

Båda vapnen på bilden är FG 42:or. Det övre vapnet är Krieghoffs version medan det under är Rheinmetalls.

När det gäller soppan med det andra tyska automatvapnet som diskuterats s tror jag att det är så här. Vapnet kom först ut på fälttest på östfronten under namnet MK 42 1943. När det gick i serieproduktion så döptes det om till MP 43. Senare bytta vapnet namn till MP 44 för att slutligen döpas om till StG 44.
Raffsec
QUOTE (softfeel @ Jan 15 2003, 20:47 )
men man skjuter sällan helautomatiskt med dessa, de som har försökt vet kanske varför. Det blir lite effektivare med patronvis eld.

Japp det är inte roligt det går helt ok med lös ammo skarpt är lite jobbigt ;)
Vapenfett 101
QUOTE (softfeel @ Jan 15 2003, 20:54 )
Dagens automatkarbiner är både kortare och har en lägre kaliber än de som anvädes för typ 100 år sedan, därför anser jag att benämningen är korrekt.

Inget argument där. Det var spelevinken i mig som fick tag på tangentbordet. gasmask.gif
softfeel
QUOTE (Vapenfett 101 @ Jan 15 2003, 21:53 )
Jag skulle vilja hävda att M14 framförallt inte förekommer i helautomatutförande. Precis som du säger så är det inte så lämpligt heller. Såg en filmsnutt hos 2Sharp i kvalitetsproduktionen "Rock'n'Roll #3, Sexy girls and Sexy guns" där en bikiniklädd kvinna sköt automatsalvor med just m14.

Jag har aldrig skjutit med en m14 (dock m21 och den var inte i helautomatutförande) så jag var inte helt säker på den uppgiften, jag har bara precis som du sett små undernärda bikinibrudar "älska" med den så jag tänkte att om de överlevde så klarar nog några tuffa USMC:s av m14 helskinnande de också..............
Vapenfett 101
QUOTE (softfeel @ Jan 15 2003, 20:58 )
jag har bara precis som du sett små undernärda bikinibrudar "älska" med den så jag tänkte att om de överlevde så klarar nog några tuffa USMC:s av m14 helskinnande de också..............

Det tror jag också! De där rullarna är märkliga. Särskilt underhållande blir det när kameran börjar vobbla lätt när tjejernas "kontroll" mest liknar en lös trädgårdsslang på för fullt tryck.
Lindman
Det var en hel del info! hehe

Undrar också om den första automatkarbinen som började användas av svenska soldater kallades "ak"?
Och om följande gevär hade benämningen "ak2" och "ak3"?

Sen vet man ju vilka gevär som kom efter det! Man är ju inte helt lost! blink.gif
softfeel
QUOTE (Larsson Jan 12 2003 @ 01:49 )
Vid antagandet av Sveriges första AK fanns det fyra stycken olika vapenalternativ:

AK1 - En 6,5mm AK, baserad på Ag m/42.
AK2 - En 7,62mm AK, baserad på Ag m/42.
AK3 - FN-FAL
AK4 - HK G3

Där fick du svaret.
Raffsec
QUOTE (Lindman @ Jan 15 2003, 22:06 )
Det var en hel del info! hehe

Undrar också om den första automatkarbinen som började användas av svenska soldater kallades "ak"?
Och om följande gevär hade benämningen "ak2" och "ak3"?

Sen vet man ju vilka gevär som kom efter det! Man är ju inte helt lost!  blink.gif

Innan ak4 så fanns det mig veterligen bara K-pistM45, Ag42 ljungman och maskingevär som var personliga automatvapen. Ak1-3 var testvapen för att sen bli Ak4
Bellum
Hehe... Jag menade FG 42 men skrev av outgrundlig anledning Stg 42...
Straffar mig med 20 PGA.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.