Får man hoppa fallskärm på sommarkurserna på FM? Vad får man göra egentligen hos flygvapnet?
Sökte lite men hittar inte bra svar.
Stratoknaster
Mar 9 2007, 20:19
Mig veterligen hoppas det inte fallskärm under ungdomskurserna, men inget jag säger är skrivet i sten.
Finns en massa trådar i "Ungdomsforumet" under HV/FRIV, titta in där, bl.a. en stor tråd om SVK.
kort kan jag säga att när jag gick FMSK i marinen fick vi "leva det militära livet" i "lightversion", upp på morgonen, rengöra, vårda, exercis, uppställningar, disciplin. Vi var i skogen i tre dýgn och bodde i tält ("fast" förläggning), fick lära oss segla jättesmå båtar, sjövett, sjömanskap och om försvaret.
Vi gjorde även studiebesök på marinmuseum och marinbasen. På det stora hela var det tre av de mest givande veckorna i mitt liv, och jag tror att du kommer trivas jättebra oavsett vilket läger du söker!
Christer
Mar 9 2007, 20:42
Jag har varit på sommarkurs vid Marinen och Armén. Jag väljer att berätta om armén eftersom Stratoknaster har berättat om marinen´s sommarkurs.
Jag gjorde sommarkurs vid P4 Skaraborgs regemente som ligger i Skövde.
Första dagen hämtade vi ut uniformer och lärde oss att ta på dem på rätt sätt. Sedan fick vi lära oss att bädda sänga å städa när vi flyttade in i logementen i tredje kasern på P4. Därefter hade vi cirka 10 timmar exercis.
Under veckan fick vi prova många olika saker: Vi gjorde studiebesök på K3, fick genomgångar på STRV122, STRF90 och PBV401, klätra å sånt i och på dem gjorde vi med. Under kursen fick alla prova att åka uppluckad i PBV401, tanken var också att alla skulle få åka helikopter 9, men T2 sommarkurs snyltade in sig där, så bara två av oss fick flyga :(
Spaning, försvarsinformation, besök på Pansarmuseet, förläggningstjänst, skjuta, vapenförevisning, marsch var saker vi fick pröva på.
Sommarkurs rekommenderas starkt just för att man får många bra vänner och man får vistas lite i den gröna världen innan inryck.
Fråga om du vill veta något mer.
Kimster
Mar 9 2007, 21:45
Flygvapnets sommarkurser handlar mer eller mindre om samma sak som de 2 övriga dock med tonvikt på flygets olika områden. Besöka flottiljens olika delar, ska inte svära men det kanske får flygas en gång också. Annars är det Försvaret i allmänhet, information, skogen, prova lite utrustning, prova skjuta, tälta osv. hela tiden under ordnade former med diciplin osv.
Mycket bra information om alla kurserna, bra teamwork! Tackar och bockar för all fakta. En liten fråga till: Är det konditonskrävande övningar på kurserna?
Dizzy_keys
Mar 9 2007, 22:31
Du klarar dig med en "normal" kondition
Schmutte
Mar 9 2007, 22:31
QUOTE (Diaz @ Mar 9 2007, 22:26 )

Mycket bra information om alla kurserna, bra teamwork! Tackar och bockar för all fakta. En liten fråga till: Är det konditonskrävande övningar på kurserna?
Antagligen eftersom
kraven är b.la. dessa:
Detta gäller för alla sommarkurser
- Du måste vara 15 år vid kursstart.
- Kurserna är avgiftsfria,
- Du bor och äter gratis men
- Du betalar själv resan till och från kursorten.
- Du får låna uniform och all annan specialutrustning som behövs.
-
Du måste ha god kondition och vara simkunnig (200 m) för att komma med. - Du behöver inte vara svensk medborgare.
- Du får inte ha några skador eller sjukdomar.
- Du är försäkrad genom Försvarsmaktens olycksfallsförsäkring under kurstiden.
//Schmutte
Stratoknaster
Mar 9 2007, 23:19
QUOTE (Schmutte @ Mar 9 2007, 22:31 )

QUOTE (Diaz @ Mar 9 2007, 22:26 )

Antagligen eftersom
kraven är b.la. dessa:
Detta gäller för alla sommarkurser
- Du måste vara 15 år vid kursstart.
- Kurserna är avgiftsfria,
- Du bor och äter gratis men
- Du betalar själv resan till och från kursorten.
- Du får låna uniform och all annan specialutrustning som behövs.
-
Du måste ha god kondition och vara simkunnig (200 m) för att komma med. - Du behöver inte vara svensk medborgare.
- Du får inte ha några skador eller sjukdomar.
- Du är försäkrad genom Försvarsmaktens olycksfallsförsäkring under kurstiden.
//Schmutte
Fast det där är nog lite en sanning med modifikation, de kan ju inte direkt kolla konditionen innan. Som exempel var det två på min kurs som nog inte hade där att göra alls ur den aspekten, men det var bara att göra det bästa av situationen för deras del.
men är du normaltränad klarar du dig (jag överlevde ju!)
koenigsegg88
Mar 9 2007, 23:53
Jag har gjort sommarkurs 1 och 2 på F7 såtenäs. De är uppdelade i två olika kurser, främst för att sommarkurs 2(sk2) får skjuta Ak5 vilket är ålderskrav på 17 år för. Sk1 skjuter 22 long rifle, vilket inte finns något direkt ålderskrav för?
Det vi fick göra var :
*Att flyga hercules(tp84) och segelflyg, där jag fick göra loop vilket var riktigt häftigt.
*Skjuta Ak5/22 long
*Ha fystester, simning, löpning och orientering.
* Studiebesök på transportenheten, gripencentrum och 2 kompaniet där vi fick en otroligt bra genomgång av Jas 39 gripen.
*Vi åkte ner till Göteborg och ut till Känsö där sjövärnskåren genmför deras läger, där fick vi ha olika tävlingar och se vad marinen sysslar med. Där vi också fick åka stridsbåt 90.
Som nämnts tidigare får man lära sig hur man skall bära uniform, gå, stå, vapenhantering med mera.
Här följer en sida med bilder sommarkursen -06:
Sommarkurs i flygvapnetHar du några övriga frågor ang. F7 eller sommarkurs så är du välkommen att fråga mig.
Stratoknaster: Kondition och simningen är självklart svårt att ha en uppfattning innan om, det var en person som inte klarade simningen och var tvungen att åka hem.
Karl_Swe
Mar 10 2007, 02:58
Jag snackade för ett tag sedan med en av FMs skolinformatörer om just hur god kondition man behöver ha och han sa att det räcker med normal kondition.
Dizzy_keys
Mar 10 2007, 11:25
Under min tid på märsgarn har vi alltid haft 400 meter simning som krav.
Sen har vi livräddning 25 meter med, men det har inte varit ett krav att klara
.Nisse.
Mar 10 2007, 11:36
Det e väldigt bra kurser som anordnas. Jag har gjort sk1 på F4 och sk2 på F21 samt vinterkurs i älvdalen.
På sommarkurserna besökte vi olika ställen på flottiljerna såsom räddningstjänst, gripenhangarer samt fick skjuta lite Ak, segelflyga, flyga propellerplan, pröva på fältliv m.m.
Kursen på F4 var bäst, de tog även med oss på fjällvandring runt sylarna under några dagar vilket var mycket uppskattat.
F21 var inte dåligt heller, vi fick några härliga fältdagar med kanadensare på sjöarna och forsarna i arvidsjaurs skogar.
Vinterkursen var kortare och bara ett fältdygn genomfördes, dock var även denna kurs väldigt bra, vi fick utb i förebyggande av köldskador och hur man beter sig i vintermiljö i allmänhet.
Kurserna var väldigt påkostade och med mycket duktiga instruktörer, jag rekommenderar dig att söka!
Stratoknaster
Mar 10 2007, 17:33
Tillägg: På marinens sommarskola i Karlskrona/Kungsholmen skjuts det inget, ifall det kan vara värt att veta. (eller gjordes iaf inte när jag var där)
Simningen var ett krav men vad jag menade var att ingen blev hemskickad pga bristande kondis, trots att det var en som bara orkade löpa ca 50m.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.