QUOTE (HM Konungens Livkompanist @ Mar 8 2007, 21:49 )

Finns det inte alldeles utmärkta system för att plocka ner inkommande granater och missiler som gör dessa system onödiga? Iaf Bonus lär ju kunna plockas ner innan den landar.
BONUS detonerar nog på alldeles för hög höjd för något VMS-system (uppåt 300m vill jag minnas)
Stridsvagnspil är alldeles för snabb (ryssarnas VMS-system fungerar väl i sina nuvarande versioner i intervallet 70-700m/s)
Skulle VMS-systemen klara av högre hastigheter så finns ju risken att de börjar reagera på tksp o.d.
QUOTE (Erik_G @ Mar 9 2007, 10:59 )

Och när det gör det, så har Rheinmetall testat att montera in 140mm kanon i Leopard 2, så det är väl bara att hosta upp slantarna och byta.
Jag är väldigt skeptisk till att kliva upp till 14cm-kanon.
Redan med 12cm-kanon så är ammunitionsmängden väl begränsad.
Med en 14cm-kanon, så blir vi nog tvungna att förse vagnarna med en grovkalibrig koax
För att kunna lösa huvuduppgiften att bekämpa ickestridsvagnar,
vilket i sig blir en skrymmande, dyr och underhållskrävande kombination.
Den dagen 12cm är för klen tror jag nog mer på en 57-76,2mm pjäs och pvrb till stridsvagn.
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 10 2007, 22:39 )

Men har inte ryssarna Kompositpansar på T-80 och T-90?
Alla ryska MBT från T-64 och framåt har kompositpansar i torn- och chassifronten.
I allmänhet i form av någon form av keramiskt inlägg i tornfronten
och med laminerade material i chassifronten (t.ex. titan och polyuretan varvat om vartannat)
QUOTE (Psilander @ Mar 14 2007, 16:51 )

Som glad amatör i leran

Behov som jag ser hos pansartrupperna/pansarvärnet
- luftförsvar, Lvkv90 i all ära men räcker knappast. 122or och CV90 borde kunna få en enkel FAF robot som stinger att kunna mota HKP och attackflyg med, ialla skrämma dem lite.
- Flyget behöver en smidig robot att mosa stridsvagn och andra typer av "billiga" fordonsmål (Toyota pickis till T90 med), mitt förslag är Brimstone/hellfire.
- Skyddet av främnst lättare fordon måste lösas för att hindra RPG projektiler mm.
- Ledningsystem, NBG är i rätt riktning, men länkar och datasamband borde ju kommit i för 20år sedan i vagnarna. Flottan har visserligen platsen men har å andra sidan kört det sedan 60-talet.
- Tung ksp i LEMUR till fordonen. (Blackhawk down någon)
Den automatiska 57an är för stor för en CV90, är min bedömning, jmfr kupolen på en korvett med tornet på en CV90, där är 90an rätt liten. Men man borde kunna förbättra laddningen på 40/48 så man får upp den i 300rpm, italien har en liknande lösning.
Lvrobot på strv och strf tror jag inte på.
Hellre vassare lv-fordon (t.ex. Rb 90 påhängd på Lvkv90) och ledningssystem som möjliggör målinvisning av strf/strv med data från lv.
Behovet av en lättare flygfälld robot håller jag också med om.
Hellfire/Brimstone känns dock väl gamla för att satsa på dom nu (eller snarare ett antal åt in i framtiden).
CKEM, den amerikanska Spikeroboten, ECOM m.fl. känns mera rimliga.
Ang. 40mm-akan så skjuter den redan 300 rpm.
Svagheten är alltså inte den mekaniska eldhastigheten, utan ammunitionshanteringen, med 3 fack a 8 granater/proj.
Bandmatad pjäs a la Bushmaster eller linkless ammo-drive a la CTG vore trevligt.
Akilleshälen anser jag dock ksp:n vara. 39:an suger bävergäll och FMV (eller vad dom heter i år)
verkar ha lyckats med konststycket att göra en 58-installation som är mindre tillförlitlig än den gamla med 39:an.
Ibland undrar man hur man kan låta FMV ha med försvarsmateriel att göra ö.h.t.
Det rimliga vore att låta BAE lägga fram ett förslag (eller var sitt från Bofors och Hägglunds)
på ksp-installation med 58:an och sedan avgöra det hela med truppförsök.