QUOTE (Morvalion @ Nov 16 2007, 13:14 )

Vikström: Kostnader är ju alltid defenitionsfrågor. Plockar man ut en CV90 med en robot för 300 000:- så är det ett mycket billigt system.
Nej, det är riktigt att roboten i sig inte både kan verka emot hårda och halvhårda/mjuka mål. Det var systemet jag syftade på, men pga. den tidiga timma så blev det konstigt. Då kan en rb-grupp med två pjäser ha en HEAT och en MAC laddad och belysargruppen enger bara vad han vill skjuta med.
Och att systemet kräver mkt. utbildning håller jag inte med om. Att utbilda en pjäsgrupp på en vecka är inga som helst problem. Belysargruppen tar visserligen lite längre tid, men det beror helt på hur avancerade skjutningar man vill att de skall kunna.
Erik_G: Nja, inte en båge direkt. Roboten ändrar höjd och riktning ganska friskt under sin bana beroende på vilket skjutförfarande man väljer och hur långt det är till målet.
Sytare: Att bekämpa enskilda soldater kan vara mycket stridsekonomiskt, skulle jag vilja säga. En välplacerad 58a i ett värn kan hålla ett helt kompani fastskjutna och att slå ut den kan komma kosta mycket i mtrl- och personalkostnader. En välplacerad rb blir då extremt stridsekonomiskt. Framförallt om man knyter det samman med de nya visionerna om ett insatsförsvar för internationella insatser.
Fördelar/nackdelar med RB17 systemet som jag ser det:
+ Särgrupperat system
+ Kostnadseffektivt
+ Stor nogrannhet
+ Kan redan bäras utav JAS
+ Många länder använder systemet redan
+ Möjliggör skjutningar mot mark/sjö och i mkt. begränsad mån mot luft (hovrande helikoptrar)
+ Två olika typer utav ammunition
+ Enkelt system (pjäs)
+ Stor verkan
+ Ologisk skjutbana som kombinerat med glidflygning försvårar nedkämpning
+ Belysargruppen kan leda in flertalet utan övriga NATO LGW
- Tungt (i dagens versioner, men grupperade på fordon löses detta)
- Kontinuerlig belysning krävs
- Kräver större planering ifrån komp/bat
- Avancerat system (belys)
Mvh, Per
Fredagkväll, jag har ätit gott och druckit gott, men
here we go!Det du skriver i din profil ger vid hand att du mycket väl kan ha arbetat med RBS-17, och då har lite andra insikter jämnfört med oss andra. Läser man Jane's texter om AGM-114 kontra Rb 17 så står det att Rb 17 har en modifierad autopilot jämnfört med AGM-114. Om det i den autopiloten finns algoritmer och slumpgeneratorer för att ställa till besvär för fienden so be it. Tittar man på videos på nätet så ser man inte detta (men de snuttarna är på AGM-114).
Det lämnar jag mer än gärna utrymme för. Det är kul för mig också att lära mig något nytt.
Utbildningen av belysargrupper osv. kan jag inte uttala mig om. Jag har för mig att jag läst här på forumet om att bl.a. LBB har RBS-17 i sin repertoar, men om de har MAC eller HEAT är för mig väldigt okänt.
När det sen gäller stridsekonomi:
Visst är ett fi stridsfordon stort, dyrt och farligt jämnfört med en egen Rb 17.
Visst kan det å sin sida vara så att ett kulsprutenäste med en KSP-servis kan behärska ett väldigt stort område.
Och visst tusan så är det schysst med en vapenplattform som kan göra metalflis av dessa två hot.
Men då är vi väldigt låsta och inskränkta. Både AMF och LBB är förband som är väldigt begränsade rent manövermässigt av systemets tyngd. Men vi har ännu storsäljaren Carl Gustaf, även ökänt som GRG, med temprerade granater. Då mår inte en KSP-servis bra... Sätter man sen RBS-17 på ett fordon inom ramen för MekBat08 så är det dyrt (jämnfört med ett GRK-förband som står där med t.ex. 12cm slutfasstyrd pansarvärnsgranat av typen STRIX). Jag ser just nu inga oerhörda fördelar med just RBS-17 kontra det vi har idag (STRIX, Rb 55 och 56).
När det sen gäller dina plus och minus. Ryssarna har t.ex. ett system som per automatik kastar iväg en granat i ungefärlig riktning mot en ev. belysningsgrupp, men det kan lösas till stor del med taktikanpassning (rikta bortom eller hitom målet och vänta några sek. beroende på vartifrån roboten avfyrats). Ditt plus med att en beysargrupp kan rikta in flera robotar, ja, det bygger på att man har rätt frekvenser på belysningslasern, eller att robotarna är avfyrade med rätt intervall.
Svårt att göra bedömningar, kul att sparras och spekulera
Det finns likväl folk med mycket guld på axlarna som sitter och tänker på sådant här dagligen.