Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Roliga citat och uttryck från befälen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Vapenfett 101
Hej!

Har ni några guldkorn från era kära befäl. Jag kan på stående fot bjuda på dessa:

(Skylt på befälsrum:)
"Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt!"

(Grunka på befälsrumsvägg:)
Träplanka med inbränd text: "Klösbräda för fänrikar och slika varelser"

laugh.gif
The_mistaken
hmm ska vi se om man kommer ihåg den här höjdaren
nån löjtnant som sa följande till oss
" En lastbil ska ni inte se som ett fordon utan en stor böld i arlet när ni sitter i den"
Samma löjtnant något senare
"Den jäveln som pajar bilen får fan ta sitt ansvar och bära skiten till skroten alternativet är att låta en bil med blåa ljus på taket bära personen till sjukhuset!"
Ska tillägga att den löjtnanten var ganska upprörd och enormt mycket förälskad i sin rundnos laugh.gif
Bellum
Tre stycken ur minnet:

"Eftersom det här landet för just nu befinner sig i ett temporärt läge av okrig..."
-Lt på Statsskytte, I1 -95

"Det är ju för f*n ingen j***a joystick du håller i din dataspelande j***a hip-hop-tönt, har du gått ijympaskor hela ditt j***a liv, eller?
-Lt XXX kommenterar en stackare i min plutons vapenföring, tre dagar efter inryck -95

Samma löjtnant ungefär en kvart innan busslasten med föräldrar väntas anlända på soldaterinran:
"Ta på en m/90 och måla den fetaste krigsmålningen ni någonsin gjort så era stackars föräldrar slipper skämmas!"

Efter erinran, precis när bussen lämnat området vänder han sig mot oss och skriker så som bara löjtnanter kan: "TA GENAST AV ER DEN DÄR UNIFORMEN, DEN FÅR BARA SOLDATER BÄRA!!!"
(Behöver jag påpeka hur stolta vi blev när vi äntligen fick bära den en dryg vecka senare, strax efter att han för första gången någonsin hälsat oss med "god morgon soldater" istället för "god morgon andra pluton" ??)
Fu Dahlberg
"3 grundregler i soldatuppfostran: Håna, Lura, Bestraffa"
LT Ns återkommande kommentar om hur man lärde soldater något...

"Nu, jägarvila, sjungade "hej tomte gubbar" "
Brak med Kn K dagen före juluppehållet...

"Sedan, om lappmöglet har lagts sig, så syns dom så bra, att det inte är ens kul att ligga och skjuta dom jäklarna"
Lt N förklarar vitsen med Larminor och hur dom funkar

"VA sitter ni här och kollar på TECKNAT, när det är KRIG i världen?"
Lt N som kommer in och ser att vi sitter och kollar på "oggy och Kackerlackorna" när USA börjat sin offensiv i Afganistan

"jag måste ge er beröm för eran mörkerdiciplin"
Mj H, med ett stort blått öga efter en nattlig kollison med en lastbil

"har ni inte era knivar? VA! har ni inte fått ur era knivar? hur skall ni då kunna döda?"
SG. J vid utmarchen till Fältvaneveckan
valiant
Här kommer favorit i repris

En General
Hoppar över byggnader i ett skutt
Är starkare än ett lokomotiv
Är snabbare än en gevärskula
Går på vatten
Ger order till Gud

En Överste
Hoppar över låga byggnader i ett skutt
Är starkare än ett växellok
Är lika snabb som en gevärskula
Går på vatten om det inte blåser
Talar med Gud

En Major
Hoppar över låga byggnader med hjälp av lång ansats och
medvind
Är stark som ett växellok
Går på vatten i en inomhuspool
Talar med Gud efter tidsbeställning

En Löjtnant
Klarar nästan inte ett monteringsfärdigt trähus
Förlorar dragkamp med ett växellok
Kan avfyra ett gevärsskott
Simmar riktigt bra
Tilltalas ibland av Gud

En Fänrik
Springer rakt in i husväggar
Känner igen ett lokomotiv två gånger av tre
Får inte använda riktig ammunition
Kan hållas flytande med hjälp av flytväst
Talar till väggen

En Menig/kopral/Furir/Sergant
Lyfter upp byggnader och går under dem
Sparkar lokomotiv av spåren
Fångar gevärskulor mellan tänderna och äter upp dem
Fryser vatten till is med en enda blick
Det är han som är GUD....

-Valiant-
Bellum
Kom på en till. När jag var ute med min hvpluton för första gången kom dåvarande Plutonchef fram och hälsade: "Tjena, det är jag som är din plutonschef. Det är mej du ska dö för så att jag kan få en massa medaljer. Nån annan kan förklara detaljerna."
Sen gick han...
Lindman
QUOTE (Bellum @ Jan 15 2003, 16:33 )
Kom på en till. När jag var ute med min hvpluton för första gången kom dåvarande Plutonchef fram och hälsade: "Tjena, det är jag som är din plutonschef. Det är mej du ska dö för så att jag kan få en massa medaljer. Nån annan kan förklara detaljerna."
Sen gick han...

LOL! biggrin.gif
Vapenfett 101
QUOTE (Bellum @ Jan 15 2003, 16:33 )
Sen gick han...

Bäst i test!! laugh.gif
Fu. Kil
Sagt av en fk. Folestam under Skyttrkompaniets GBS, "Livet är en hora och ni har inga pengar!!".
Tjorven
QUOTE (Fu. Kil @ Jan 15 2003, 21:14 )
Sagt av en fk. Folestam under Skyttrkompaniets GBS, "Livet är en hora och ni har inga pengar!!".

Det var fan bland det bästa jag hört. ohmy.gif rlwhore.gif
Doyle
En kamrat var närvarande vid detta:

Det här utspelade sig när en en bevakningspluton under gsu ska vårda sina skyddsmasker.

En av soldaterna har inte med sig sin mask, och anmäler detta till Fänriken.
Fänriken går iväg för att sedan komma tillbaka med en daggmask och säga på rungande "Helsingborska"; "Här har du din mask, vårda den."
Sudden
QUOTE (Doyle @ Jan 15 2003, 22:46 )
En kamrat var närvarande vid detta:

Det här utspelade sig när en en bevakningspluton under gsu ska vårda sina skyddsmasker.

En av soldaterna har inte med sig sin mask, och anmäler detta till Fänriken.
Fänriken går iväg för att sedan komma tillbaka med en daggmask och säga på rungande "Helsingborska"; "Här har du din mask, vårda den."

HAHAHA *ASGARVAR* biggrin.gif
Det bästa jag hört på länge...och blir roligare när man tänker det på skånka för sig själv. biggrin.gif
Fu Carlsson
Citat Fk H, fd KA2:

"Det finns människor där ute som har långt äckligt skägg, kör motorcykel och inte har något mål med livet. Dessa människor vill åt era vapen"

Efter en lång dag i fält utan mat under GSU:n då plutonen står uppställd..

Menig E - "Fänrik, varför har vi inte fått någon mat idag?"
Fk H - "För att den har jag skickat till barnen i Somalia"
ARN
QUOTE (Fu Carlsson @ Jan 15 2003, 23:51 )
Citat Fk H, fd KA2:

"Det finns människor där ute som har långt äckligt skägg, kör motorcykel och inte har något mål med livet. Dessa människor vill åt era vapen"

Efter en lång dag i fält utan mat under GSU:n då plutonen står uppställd..

Menig E - "Fänrik, varför har vi inte fått någon mat idag?"
Fk H - "För att den har jag skickat till barnen i Somalia"

Sades detta möjligen på bred skånska?
SFC
Finns ju mängder av anekdoter och tillhörande citat, jag ska ta det färskaste från i somras då vi ska genomföra marsch med minibuss från norrland ner till sthlm.

Kn X: "Vid eventuell trafikolycka samlar ni ihop samtliga vapen och bevakar dem, frågor?"
Truppen: "Nej"
Kn X "Vid eventuell sammanstöt med motorcykelburna förband som ej tillhör FM... PLUTONS STRID! MAGASIN I"

Tack och lov så gick resan alldeles utmärkt.
Lt P
En utveckling av Fu Dahlbergs citat, eller kanske rentav originalet.

På KadS 1990 använde vi denna devis för soldatutbildningen, ärvd från årskullen innan;

Håna - Hota - Hetsa - Muta - Lura - Bestraffa
Vapenfett 101
QUOTE (Lt P @ Jan 16 2003, 07:24 )
En utveckling av Fu Dahlbergs citat, eller kanske rentav originalet.

På KadS 1990 använde vi denna devis för soldatutbildningen, ärvd från årskullen innan;

Håna - Hota - Hetsa - Muta - Lura - Bestraffa

Ännu en variant:

När Fk Pettersson tillfrågades varför han valde officersyrket svarade han kort och gott: "Det var för att få möjligheten att hota, håna och förnedra".
Jonas
Det finns ju så mycket att ta av men dessa tycker jag är bra.

Under march:
Lt: "Öka på, klockan går som en elvisp"

Övning med Vitablixten och en soldat har gigantiska problem med skidorna.
Fk: "Men herre gud människa har ni aldrig haft sportlov"
Cinnes
När jag som liten finning fjårtis prauade på revingehed var det ett befäl som dummade sig.
När vi små praktikanter var ute och marcherade med plutunen lyckades lilla jag komma i otakt och fick då en rejäl tillsägelse av en officer som såg ut som om han skulle flå mig och käka opp mig levande:
"Östrand, för helvete! Du går som en jävla pappegoja! SKÄRPNING!"
Kanske inte låter så farlig, men jag lovar att jag aldrig gått så rakt eller så mycket i takt i hela mitt liv som jag gjorde efter det...

En annnan klassiker som man även den fick uppleva under praktiken var ju:
"jag behöver tre frivilliga: *pekar ut* Du, du och du..."
LeadHead
En kapten under sommarkursen (lätt irriterad ton): "Om man har vilat på sängen under lunchen så fixar man till den sen. - Så att det ser ut som om någon har gjort något åt den och inte som att ett filtöverdrag har landat där av misstag."
Foxtrot Lima
Från KJ-förtest:

"Ert logemente ser ut som ett bombat horhus!!"

Hehe... Så dålig ordning var det väl inte... unsure.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Vapenfett 101
En annan Fk på salig I15/Fo34 hade sitt eget sätt att lära beväringarna att ha mössa på utomhus. Vpl Andersson kommer ut ut kasernen, barhuvad. Nämnde Fk gastar: "Djävulen, Andersson! Han cirklar över dig! På med mössan innan han pickar hål i huvudet på dig och skiter ner i tomrummet!"
Axial
Under vår GBS fick vi lära oss "adrig hota, aldrig muta" utan soldaterna skulle motiveras att göra saker. Rätt snabbt hade detta ändrats till "alltid hota, aldrig muta"

En annan episod som hände när jag låg inne (fast på annat kompani) var när en av soldaterna hade läst "för mycket" fysik i skolan och hade invändningar mot riktpunkt kontra träffpunkt under inskjutningen av vapnen. Efter ett kort meningsutbyte med fänriken tröttnade denne och utbrast : "För helvete ! Skit i tyngdlagen och gör som det står i boken !"

Andra bra uttryck är "Fippla på med grisfingrarna" "Trippa på med prinsessfötterna" eller "sluta knulla med packningen och kom på plats"

Vi hade även en löjtnant som hade sin mormor som måttstock: "Ni är usla. Det finns inte ord för hur usla ni är. Min mormor springer fortare än ni. och då har hon benprotes" Och andra likvärdiga jämförelser...
EO4
Följande är inget citat utan en beskrivning av beteende:

En lätt galen men sympatisk Lt och bevakningsbåtschef är sugen på godis. Han joggar upp från inre hamnen på KA1 till markan där det då (och kanske nu) fanns varuautomater. Automaterna var av modell "snurrskiva". Dvs man stoppar i pengar och trycker på lämplig knapp så snurrar en vändskiva medurs så man kan öppna en lucka och ta ut sin ostmacka eller motsvarande.

Lt står och fipplar med växelpengar då ett par KJ (relativt "nybaskrade") kommer in och ställer sig i kö bakom honom. När han har stoppat i pengar och skall trycka på knappen får han ett infall av humor, vänder han sig om, tar kustjägarens basker, stoppar in den i det tillgängliga men tomma ostmacke-facket och trycker sedan på knappen. Baskern hoppar in i automaten ett steg och en ostmacka kommer fram i stället. Lt tar mackan och går därifrån. Resultatet blev att den stackars kustjägaren måste pula i pengar tills vändskivan har gått varvet runt och han kan plocka ut sin basker igen!

Så kan det gå till en mörk januarikväll på KA1. Sensmoral: håll hårt i din huvudbonad när bevakningsbåtchefer är i närheten. salute.gif laugh.gif
Vapenfett 101
QUOTE (EO4 @ Jan 17 2003, 10:39 )
Resultatet blev att den stackars kustjägaren måste pula i pengar tills vändskivan har gått varvet runt och han kan plocka ut sin basker igen!

Obetalbart!! biggrin.gif laugh.gif
Klinken
Hahaha........är ganska säker på att jag känner den nämda Löjtisen!

Fridens liljor // Fk Klinken smile.gif
ARN
Dagens skratt!!! Tom årets... biggrin.gif
Delta Golf

Hehehe, jag sitter på byns bibliotek och garvar för mig själv.Folk kollar ju som om man vore tokig.Men det är man ju....

en trevlig helg på er killar!

salute.gif

//DG
granQ
den där med livet är en hora och jag är pank (citat från någon) finns en annan skön:

Nobody dies as a virgin
Life fucks us all..

för mer svenska citat av trevliga befäl:

http://www.tsus.org/citat.php
Bad Karma
Klart hon kollar på dig, du ser ju ut som apan Jocko.

Sagt av Lt J till okänd värnpliktig i buss när han högljutt utbrister: Kolla grabbar. Bruden där ute kollar på mig.

Örvar Fänrik?

Sagt av Värnpliktige Bothin under utbildning av anropssignaler. Han gissade på bokstaven ö. Nämnd fänrik asgarvade
A2Keltainen
Standardförfarande när någon flinade i ledet, ibland efter medvetna försök från beväringar eller befäl att få någon till att göra detta, var att den som förde kommandot, på klingande finlandssvenska, kommenderade; "Karlarna griiinar i ledet! Griiinet i rövven!" varpå alla i ledet samtidigt formade sina munnar till skrynkliga små hål och ljudligt sög in luft (grinet) så att grinet försvann från ansiktet. Mycket bisarrare att se i verkligheten än det låter här. Användes även på enskild beväring som flinade åt något vid olämpligt tillfälle. Följdes ofta, speciellt vid underofficersskolan, av extra motion eller exercis som "belöning".

Ett vanligt trick som användes för att kolla om beväringarna i ledet lyssnade på vad man sade var att beordra givakt, ta ett flerordigt eller flerstavigt kommando som skall resultera i någon rörelse, säga den första delen av kommandot rätt och sedan direkt säga något totalt nonsens, som lämpligtvis börjar på den första stavelsen i den andra delen av kommandot. Om man inte lyssnade uppmärksamt så fanns en avsevärd risk för att man utförde det *förväntade* kommandot rent instinktivt, varpå befälet nöjt kunde le, sarkastiskt konstatera att beväringarna sover i ledet och/eller inte lyder hans order och att detta kräver korrigering på något bra sätt som t.ex. extra motion eller exercis. Resultat: Billigt nöje och mer uppmärksamma beväringar.

I bland verkar det inte räcka att man *säger* en viss sak; Ryktet sade att ett legendariskt artilleribefäl vid brigaden ("Något" excentrisk och extremt kompetent och omtyckt av beväringarna vid artilleriet.) vid ett tillfälle när han var brigaddejour (högsta vakthavande befäl vid brigaden), skall ha skjutit med skarpladdad pistol i brigadmatsalens tak efter att han kommenderat att beväringarna i matsalen skulle vara tystare och detta inte åtföljts. Jag vet inte om historien är sann, men med tanke på befälets personlighet så skulle jag inte bli minsta förvånad över om det verkligen skett.
Vlad
Plutonen står uppstäld.

Fänrik Remkeus klampar in på våningen och hojtar.

"Hur många har Mc körkort?"

6 st räcker upp handen.

"bra anmäl er till Kasernvakten för 30 tim eskort tjänst"

Fm skulle byta Föråds dörrar och behövde bevhöver bevakning
från dess att dom börjar tills dom slutar.

Killarna var måttligt trötta när dom kom hem.
Tanke på att dom hade den skottsäkra västen på sig (ca 18 kg) unsure.gif

Har själv bara haft på mig den som längst i 8 tim, och det var jobbigt.
Fu Gson
Hade en löjtnant som alltid körde liknande saker, Hur många har dykcert? hand upp! bra, ni diskar ISO-kärlen biggrin.gif
Sen så var han även kristen ut i fingerspetsarna och kommenderade givakt så fort han hörde en kyrkklocka, även om plutonen var på skjutbanan, övade framryckning eller hade vård.
För att återknyta till ämnet så utspelades sig följande episod under ngn av de första veckorna på GSU:n. Vi GB hade ett teoripass, kanske skyddsvaktsutbildning, och fick en av få raster, samtliga reser på sig och går mot dörren, då vrålar löjtnant X HAAALT, alla blir helt vettskrämda och fattar inte vad som var felet. Löjtnanten blänger snett på oss en stund och säger sen -stadsskyttesoldater använder inte dörrar, de använder fönster.
Efter den episoden så klängde vi in och ut ur fönstrena varje gång det var rast. Övriga på garnisonen måste ha undrat vad som pågick i det klassrummet......
Nifelhel
QUOTE (Vlad @ Jan 19 2003, 14:37 )
Plutonen står uppstäld.

Fänrik Remkeus klampar in på våningen och hojtar.

"Hur många har Mc körkort?"

6 st räcker upp handen.

"bra anmäl er till Kasernvakten för 30 tim eskort tjänst"

Fm skulle byta Föråds dörrar och behövde bevhöver bevakning
från dess att dom börjar tills dom slutar.

Killarna var måttligt trötta när dom kom hem.
Tanke på att dom hade den skottsäkra västen på sig (ca 18 kg) unsure.gif

Har själv bara haft på mig den som längst i 8 tim, och det var jobbigt.

LOL biggrin.gif Fy f*n vilken tråkig uppgift gasmask.gif
flygbasjägarn
Uppsnappat på www.fbjs.just.nu

Några blivande flygbasjägare i fält sitter i klase och diskuterar VA-mat, smaker och vad som är gott att äta osv.
En fänrik stegar fram till soldaterna och utbrister:
"Vadfan är detta ? Låter ju som någon jävla sy-junta !! Jag vill genast höra mer prat om kuk, muffla och stora knivar"

smile.gif
Lt P
QUOTE (flygbasjägarn @ Jan 19 2003, 16:33 )
Uppsnappat på www.fbjs.just.nu

Några blivande flygbasjägare i fält sitter i klase och diskuterar VA-mat, smaker och vad som är gott att äta osv.
En fänrik stegar fram till soldaterna och utbrister:
"Vadfan är detta ? Låter ju som någon jävla sy-junta !! Jag vill genast höra mer prat om kuk, muffla och stora knivar"

smile.gif

Mogen kille.

Degraderas till överfurir.
Inf
Jag tror att jag träffat löjtnanten Fu Gson talar om. Vid morgonuppställningen vrålade han med sin ganska imponerande stämma "- Säg efter mig: Budda är skit!" Nästa vecka var det Hinduismen som fick sin släng av sleven osv. Allt i överensstämmelse med alla bestämmelser om en politiskt och religiöst neutral värnplikt.

Om det inte finns två löjtnater som är galna på samma vis hette han lt E:son.
Axial
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 18 2003, 22:12 )
I bland verkar det inte räcka att man *säger* en viss sak; Ryktet sade att ett legendariskt artilleribefäl vid brigaden ("Något" excentrisk och extremt kompetent och omtyckt av beväringarna vid artilleriet.) vid ett tillfälle när han var brigaddejour (högsta vakthavande befäl vid brigaden), skall ha skjutit med skarpladdad pistol i brigadmatsalens tak efter att han kommenderat att beväringarna i matsalen skulle vara tystare och detta inte åtföljts. Jag vet inte om historien är sann, men med tanke på befälets personlighet så skulle jag inte bli minsta förvånad över om det verkligen skett.

Detta rykte har även förekommit om en löjtnant på I 13 så det kan kanske vara ett rykte ?
Larsson
Jag vet inte om detta ska stå här eller på den topicen som behandlade befälsmisstag, då det tillhör båda kategorierna.

Läget var som följer:

Den mycket unge skånske löjtnanten (han var yngre än vissa av officersskoleeleverna) som tjänstgjorde i Kvarn på 302-pluton
skulle utbilda de blivade yoff och resoff i sammanstöt.
Jag ska först beskriva scenariot en smula.

Där står alltså den mycket unge löjtnanten i "terränglådan", utrustad med sin pojkaktiga charm,
en feta snus under läppen och sin breda skånska.
Runt omkring framför honom står ett gäng OHS-elever,
några KB-elever samt några "höjdare"
(översten, överstelöjtnanten och (ett par?) majorer.

Han börjar:
"Jag brukar säga att det finns tre saker att tänka på vid sammanstöt.
Och det är att döda, döda och döda!"

Några få sekunder senare så inser den unge löjtnanten att det inte är hans egna PBV-hundar som han undervisar, utan blivande officerare,
samt närvaron av "höjdare", varvid den unge löjtnanten rodnar intensivt och ser ut att vilja försvinna från jordens yta.
Gabriel KB K3 04-05
QUOTE (Larsson @ Jan 20 2003, 13:20 )
Han börjar:
"Jag brukar säga att det finns tre saker att tänka på vid sammanstöt.
Och det är att döda, döda och döda!"

Några få sekunder senare så inser den unge löjtnanten att det inte är hans egna PBV-hundar som han undervisar, utan blivande officerare,
samt närvaron av "höjdare", varvid den unge löjtnanten rodnar intensivt och ser ut att vilja försvinna från jordens yta.

Jag tycker att han borde ha stått för det ha sagt... "döda, döda och döda!"

Låter inte så pinsamt i det yrket.... det handlar ju faktiskt om det...
1MPJ
- Skall man vidta några speciella åtgärder mot älg, i älgtät skog?

Livdragon E ställer en fråga som gör att alla kreverar i skratt
Vlad
Under eskort utb.

Fk Remkeus- Larsson! Du signalist, håll dig nära mig nu för f-n.

Larsson- Jag är som en böld i röven Fk.

salute.gif
2Sharp
Under kompletteringutb. på F7, ämnet är visuell spårning.
Vi befinner oss på en volleyboll plan vid vattnet (Vänern) och det är sommar och sol, befälet anvisar en soldat att lägga sig ner i färdigställning, diskuterar sedan vilka delar av kroppen som ligger i backen och vilka spår dessa kan tänkas lämna, nere vid vattenbrynet leker div. barn och plaskar och stojar..
Befälet: - när A har bekämpat barnet kan han ställa sig upp!
Alla: biggrin.gif

Givetvis är inte det roliga i att bekämpa barnet, utan det totalt absurda i det hela, som det ofta är i det militära....
Dunder
Då FL kom med lite citat från KJs förtest får jag väl kontra med några från FJS.

"Tiden går som en elvisp" var vanligt förekommande, speciellt vi städning.

"Alla ni med krimskrams runt hals och handleder, jag vet inte om det tyder på djävulsdyrkan eller homosexuallitet men av ska dom och fort ska det gå, VERKSTÄLL"

"Det här ledet är lika krokigt som en översexuell onanist"

"Här på FJS har vi ett motto som säger att det man inte hinner på dagen görs på natten, det betyder att en FJ kan göra två dagars jobb på ett dygn, det är det vi ska träna på nu!" Sades sent på kvällen efter många och tunga tester.

"Sluta blöd det är äckligt!" När en kille som hade halkat och börjat blöda på handen kom i mål efter 10000m testet.

\:)
Fk Fjellman
Under GBSen -96 höll GB eleverna på med att fara ut i fält...
Fk X kommer och frågar "Vilka gillar att köra motorcyckel?" Några ivriga GB elever som inte anar oråd räcker upp händerna. "Bra! Fatta dom där 20liters dunkarna så ska vi gå och hämta vatten." Tanken var väll att dom skulle ha tränat upp musklerna på att åka hoj...eller nåt... och Fk gick ju så klart inte till den närmaste kranen

biggrin.gif

//Fjellman
mjukis
Förvisso "bara" ett MilSim, men det var övning stridspars strid...

"En grupp huvudfotingar har intagit Lilla Dalen. Ryck fram i par och nedgör samtliga upptäckta huvudfotingar innan dessa förökar sig. Av övningstekniska skäl sker framryckning längs med stigen. Frågor?"

Väl i dalen hade den snälle övningsledaren ställt papperspåsar med ritade huvudfotingar på pinnar för oss att kämpa mot 3.gif

Samma övningsledare, vid övning grupps sammanstöt vid patrull...

"Där framme ser ni Snötäckta Knallen. På Snötäckta Knallen påstås det finnas en kontingent arga franska bönder. Blir ni upptäckta kommer de att söka nedgöra er medelst tomater och rutten fisk. Undersök Snötäckta Knallen och rapportera. Frågor?"
Fbj972
QUOTE (2Sharp @ Jan 20 2003, 13:11 )
Under kompletteringutb. på F7, ämnet är visuell spårning.
Vi befinner oss på en volleyboll plan vid vattnet (Vänern) och det är sommar och sol, befälet anvisar en soldat att lägga sig ner i färdigställning, diskuterar sedan vilka delar av kroppen som ligger i backen och vilka spår dessa kan tänkas lämna, nere vid vattenbrynet leker div. barn och plaskar och stojar..
Befälet: - när A har bekämpat barnet kan han ställa sig upp!
Alla: biggrin.gif

Givetvis är inte det roliga i att bekämpa barnet, utan det totalt absurda i det hela, som det ofta är i det militära....

He he... Varför känner jag igen det där...? biggrin.gif
2Sharp
laugh.gif biggrin.gif
Larsleo
QUOTE (LeadHead @ Jan 16 2003, 22:42 )
En kapten under sommarkursen (lätt irriterad ton): "Om man har vilat på sängen under lunchen så fixar man till den sen. - Så att det ser ut som om någon har gjort något åt den och inte som att ett filtöverdrag har landat där av misstag."

är det Kn Ö eller J från sommarkursen vi va på???

låter som Kn J
111 SSK BAT
Under transport till IB16 i pansarvolvon tillsammans med tre andra kb och Kn Broccoli (E:sson) som chaufför påpekar vi att vi kört in på fel väg.

Fu: Vi borde nog svängt vänster här kapten.

Kn: Vem fan har jobbat här längst och kan det här regementsområdet bäst?

Fu: Du kapten.

10 sek senare körde en Volvo 245 GL ut i terränghinder modell betong (de som ser ut som farthinder på ömsom höger ömsom vänster hjulpar) i 60 km/h.

Resultat: En totalkvaddad volvo, fyra omtumlade kb och en rasande Kapten som står och skriker:Nu har tamejfan de satans pionjärna på Laholm gått för långt. Jag skall fan döda lt hansson.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.