Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kalla Fakta om Afghanistan
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
stefanf
Förutom att ISAF förmodligen klassas som fredsbevarare så har han väl rätt i sak?
"Felet" anser jag ligger i att han drar parallellen till Sovjets invasion av Afghanistan istället för koalitionsinvasionen och -ockupationen av Irak (som ju ligger mycket närmare tillhands i fråga om tillvägagångssätt och deltagare).
C PI62
QUOTE (stefanf @ Mar 21 2007, 18:31 ) *
Förutom att ISAF förmodligen klassas som fredsbevarare så har han väl rätt i sak?
"Felet" anser jag ligger i att han drar parallellen till Sovjets invasion av Afghanistan istället för koalitionsinvasionen och -ockupationen av Irak (som ju ligger mycket närmare tillhands i fråga om tillvägagångssätt och deltagare).

Grejen är väl den att ISAF är just fredsframtvingande och att folk inte har insett vilket mandat ISAF har.
Kimster
Pratade med en bekant idag som jobbat som erkänd nyhetsjournalist i radio o tv sen 70talet. Han tyckte KallaFaktas reportage var otroligt larvigt och fånigt, och undrade hur man kan driva en sån story på det sättet och sen tro att det är trovärdigt.
rnc
Kan som en liten instickare nämna att jag var på en föreläsning med Bengt Kristiansson, generalsekreterare i Svenska Afghanistankommittén idag. Han talade om läget i Afghanistan just nu, och berörde situationen från alla tänkbara infallsvinklar. Jag tyckte det var fruktansvärt intressant och han var mycket duktig. Kan dra hans åsikter om ISAF m.m i korthet;

- Afghanerna behöver, vill ha och förtjänar fredsbevarande styrkor.
- ISAF's mandat bör ses över och eventuellt förändras.
- På Balkan fanns det 1 soldat per 50-90 invånare. I Afghanistan finns det 1 soldat per 5400 invånare. Afghanistan behöver mer fredsbevarande trupp i landet. Som det är nu så är det alldeles för lite.
- Fredsbevarande trupp skall självklart ha all rätt i världen att bruka våld vid behov.
- Med mera...

Efteråt fanns det en liten stund för frågor. Jag ställde två frågor, och här nedan återger jag frågorna och svaren så som jag kommer ihåg dem.

F: Vad tycker du är problemet med det nuvarande mandat som ISAF har?
S: Det är lite oklart vad de ska syssla med i och med att ISAF är lett av NATO, samt att OEF-trupper samt befälhavare numera verkar i ISAF. Skiljelinjerna suddas ut och det gör både uppgiften svårare samt risken för sammanblandning större.

F: Vad tycker du och Svenska Afghanistankommittén om den händelse som skildrades i Kalla Fakta? Jag syftar då på det första programmet som rörde dödsskjutningen.
S: Jag själv medverkade ju i programmet och... först och främst vill jag påpeka att jag tycker det var ett väldigt dåligt program. Händelsen är komplicerad och jag tycker inte att man kan säga varken det ena eller det andra med så tunt underlag.

Vill bara påpeka då att detta är alltså inga direkta citat. Mycket nöje!
stefanf
QUOTE (C PI62 @ Mar 22 2007, 22:49 ) *
QUOTE (stefanf @ Mar 21 2007, 18:31 ) *

Grejen är väl den att ISAF är just fredsframtvingande och att folk inte har insett vilket mandat ISAF har.

Det var därför jag skrev "förmodligen", jag vet inte säkert själv.

Men i såna fall har Fred Torssander - i sak - ännu mindre fel.
Nilsson_BA04
*suck*

Dom ger sig inte ... I ett nyhetsinslag i kvällens Rapportsändning (19:30) fram gick det att en Riksdagsledamot från (mp) har begärt en granskning/utredning av händelsen i Boka, baserat på inslaget i Kalla Fakta. banghead.gif
Korpral Sundström
förhoppnigsvis för att få slut på spekulationer
linc
Det är inte bara här på SoldF-forumen som man har ifrågasatt Fridolin som reporter. Programmet Medierna på P1 tog upp just denna fråga i deras senaste program och drog lite paralleller till 70-talet när journalister inte direkt drog sig för att vara partiska. Det går att ladda ner programmet på deras hemsida på http://www.sr.se/p1/medierna
Vildmannen
Fridolin besöker Utrikespolitiska föreningen i Umeå på torsdag
http://www.upfu.org/
Gustav Fridolin - Afghanistan : morgondagens Irak eller Tyskland?
Torsdag 29 mars, 13:15-15:00, Hörsal C (Samhällsvetarhuset)

I skuggan av Irakkriget fortsätter kriget i Afghanistan. Förra året dödades
nästan 4 000 människor och landet står på randen till än blodigare strider,
med en väntad våroffensiv från talibanerna och en utökad NATO-styrka.
Sverige ansvarar genom sina 250 soldater för säkerheten i fyra provinser i
norra Afghanistan.

Kalla faktas reporter Gustav Fridolin undersöker den svenska insatsen i
Afghanistan, en insats som bland annat har resulterat i Sveriges största
enskilda militära operation i utlandet sedan kriget i Kongo på 60-talet och
kostat två svenska soldater livet.

Trist att det sker på dagtid då man ej kommer loss.
granQ
QUOTE (Karl_Swe @ Mar 9 2007, 16:50 ) *
Varför sätter man en person som är emot allt som börjar på krig.

Så bra att veta att soldf med sina stridspittar alltid finns redo i "givvakt" när kriget kommer..
losec
Finns flera trådarr att posta denna länk men jag väljer denna.

länk

C SAK uttalar sig om svensk trupp i Afghanistan. Intressant, och jag håller nog med om det mesta.
Nilsson_BA04
Klart intressant läsning! Bra skrivet.
warhead
QUOTE (losec @ Apr 5 2007, 11:14 ) *

länk

C SAK uttalar sig om svensk trupp i Afghanistan. Intressant, och jag håller nog med om det mesta.

Instämmer mer än väl i det faktum att det finns en vilja hos vissa människor att när NATO eller USA är inblandat är det automatiskt utav ondo. Man gör det enkelt för sig om man bara ser saker i svart eller vitt istället för att öppna ögonen och vara lite nyanserad.
Mr_Confused
QUOTE (losec @ Apr 5 2007, 11:14 ) *

länk

Detta är varför jag tycker SAK är värda att lyssna på, de ger intryck av att faktiskt bry sig om läget i Afghanistan och folket där nere, snarare än att vilja utnyttja det för att försöka vinna politiska poänger (de är ju inte heller en politisk organisation).
M203
QUOTE (C PI62 @ Mar 9 2007, 17:40 ) *
QUOTE (Detsl @ Mar 9 2007, 16:26 ) *
QUOTE (ugly @ Mar 9 2007, 16:23 ) *
Det skulle vara kul med ett reportage om soldaterna i Afghanistan där det visar upp vilket bra jobb alla gör. Tyvärr verkar det sälja mer om man försöker gräva upp och smutskasta än att berömma.

Har ju gjorts en hel del såna. Senast i januari, när SVT var där och filmade ett knippe knäck. Tror de följde med ett MOT. Positivt, utan att för den skull vara romantiserande.

En dokumentär i stil med Tango Lima skulle vara intressant att se.

/OT/
En dokumentär kommer att spelas in under FS13 vilken är sagd att spegla FS13 utan vinklingar etc. Om den kommer sändas om det blir en lugn mission låter jag vara osagt. Just nu känns det som att det kommer vara ett högt mediatryck under missionen då de förväntar sig att det kommer hända saker. Vi får se...
/OT/
Spartacus
Om man missade Kalla Faktas två inslag om ISAF pga Högvakt, finns det en chans att få tag på dom någonstans?
A E Neuman
Jag skickade in en anmälning till granskningsnämnden samma kväll som första avsnittet sändes, och blev idag lite nyfiken på om man kunde få reda på vad som hände med den anmälan. Jag gick in på granskningsnämndens website för att se om de tänkte ta upp fallet, och om det var nån mer som hade anmält.
Tjo, ca 40 anmälningar! Långt mer än för något annat program!

http://www.grn.se/grn/pages/CommissionList____616.aspx
Christer
Fick på mailen idag att ett beslut är taget i granskningsnämnden. Det var friande tyvärr. Men bra att de tagit upp det.
Beslut TV4 Afghanistan
J-Star
Granskningsnämnden tyckte inte att inslaget vas partiskt.

http://www.grn.se/grn/pages/ResolutionSummary____3863.aspx

Behöver jag upprepa min tjatade åsikt om att jag tycker GRN är ett enda stort skämt och att den "granskning" de gör är obefintlig och därmed lämnar öppen lekstuga åt reportrar att göra nästan vad de vill så länge de inte bryter mot svensk lag? tveka.gif

/J
GC1
QUOTE (J-Star @ Jul 13 2007, 09:28 ) *

Behöver jag upprepa min tjatade åsikt om att jag tycker GRN är ett enda stort skämt och att den "granskning" de gör är obefintlig och därmed lämnar öppen lekstuga åt reportrar att göra nästan vad de vill så länge de inte bryter mot svensk lag? tveka.gif

/J

Utan att lufta mina åsikter om Gustaf Fridolin så kan jag tycka att det är bra att man följer svensk lag i granskningsnämnden.

En fällning kräver lite mer än ett mail där man "tycker" att ett inslag är vinklat eller påståenden om faktafel utan precisering.
J-Star
QUOTE (GC1 @ Jul 14 2007, 10:16 ) *

/J

Utan att lufta mina åsikter om Gustaf Fridolin så kan jag tycka att det är bra att man följer svensk lag i granskningsnämnden.

En fällning kräver lite mer än ett mail där man "tycker" att ett inslag är vinklat eller påståenden om faktafel utan precisering.

Det må hända... men det lämnar oss fortfarande i en situation där tredje stadsmakten kan ha nästan fri lekstuga utan att behöva ta ansvar för något.

/J
GC1
QUOTE (J-Star @ Jul 23 2007, 20:43 ) *
QUOTE (GC1 @ Jul 14 2007, 10:16 ) *

/J

Det må hända... men det lämnar oss fortfarande i en situation där tredje stadsmakten kan ha nästan fri lekstuga utan att behöva ta ansvar för något.

/J

Jag tycker att granskningsnämnden är skit och jag mår nästan fysikt illa av att se en del "granskande reportage", men skall man påverka något i den här branschen måste man vara väldigt precis.
Det räcker inte bara att slänga ur sig att Fridolin minsann är vänsterpack och att reportaget var vinklat utan att komma med sakargument så står man sig slätt.
Att smula den här "källan" angående telefonavlyssning tar inte särskilt mycket energi.

Hur stor är televapentroppen på ett ungefär?
Dela deras vakna tid med antalet minuter telefonsamtal i någon av de städer som förmodas avlyssnas så ser man snart att det inte handlar om att det sitter svenska soldater och lyssnar på varenda kärlekssamtal i Mazar el shariff.....

Framför allt argumentet om att man har svårt att lyssna av kriminella och terrorister så man lyssnar av vanligt folk i stället är lysande.....
GC1
Slänger in ett inlägg från en anna tråd som nu är låst.

Hämtat från http://www.afghanistan.nu.

Polisanmälan ang. krigsförbrytelse 3/10/2007

Till Polismyndigheten i Stockholm

Polisanmälan ang. krigsförbrytelse

TV4:s dokumentär om den svenska militära insatsen i Afghanistan visar hur
svenska trupper mördar vad som påstås vara en "extrem islamist", alternativt
ledare för ett "kriminellt nätverk" eller "lokal klanledare", Matou Nematullah.

46 svenska soldater, ett finskt team, en mindre amerikansk styrka och medlemmar
från afghanska armén åkte i ett tjugotal fordon till byn Boka med 400 invånare.
Enligt handlingar som TV4:s Kalla Fakta tagit del av beskriver militären
händelsen som en "anfallsoperation".

Svenskarna hade med sig ett foto av honom. En eldstrid uppstod och Matou
Nematullah sköts till döds.

"Main target down" (huvudmålet oskadliggjort) rapporterade dåvarande insatschefen
överste Bengt Sandström till Stockholm, vilket visar att operationen var planerad.

Den svenska styrkan uppsökte av allt att döma medvetet Boka på ett sådant
sätt att man visste att det skulle bli skottlossning, vilket i sin tur skulle ge carte blanche
enligt då gällande "rules of engagement" att mörda "måltavlan" Nematullah.
Genom att bryta mot de pashtunska stamlagarnas regler för gästfrihet (melmasthia)
provocerade man fram en beskjutning.
Försöken att rättfärdiga detta mord - som påståendet att man utförde det på
beställning av krigsförbrytaren Dostum - gör egentligen saken bara värre.

Detta överlagda mord på en afghan är med all sannolikhet en krigsförbrytelse.
Svensk personal är skyldig att efterleva Genèvekonventionens bestämmelser.

Av hittills kända fakta framstår insatschefen Överste Bengt Sandström, som ledde
operationen, överbefälhavare Håkan Syrén som uppenbarligen haft kännedom om/godkänt
operationen och dåvarande försvarsminister Leni Björklund som huvudansvariga.

Genom att ge instruktioner om mordet eller undlåta att ge instruktioner som förebyggt
händelsen är de alla delaktiga i krigsförbrytelse.

I flera brev till Leni Björklund och Överbefälhavaren 2004-05 påtalade vi risken för brott mot
Genèvekonventionen och protesterade även mot dödsskjutningen så snart den blev
känd. Dessa brev ignorerades.

Genom att begå ett mord på en pashtunsk ledare har ansvarigt svenskt befäl dess-
utom utsatt hela den svenska insatsstyrkan för kraftigt förhöjda risker. Enligt de pash-
tunska stamlagarna, pashtunwali, ska mord som dessa hämnas (badal).
Att ta hämnd kan rentav beskrivas som en grundpelare i pashtunsk moral
och ett viktigt skäl till att afghanerna mot alla odds besegrade de sovjetiska
ockupanterna.

Styrelsen i Föreningen Afghanistansolidaritet
Lördag 10 mars 2007

genom Stefan Lindgren

Om jag kunde så skulle jag vilja fråga lite om uppsåt och belägg för de påstådda förberedelserna till mord.

- Att man vid operationen i Boka "uppträdde som om man förväntade sig beskjutning" kan kanske härledas till det kriminella nätverk som fanns i byn.

- Genom att ge instruktioner om mordet eller undlåta att ge instruktioner som förebyggt
händelsen är de alla delaktiga i krigsförbrytelse. !!!
Hur belägger man att det fanns instr om mordet?
Hur ger man instruktioner som förhindrar att en motståndare som öppnar eld inte skadas under striden som ofta följer?

-I flera brev till Leni Björklund och Överbefälhavaren 2004-05 påtalade vi risken för brott mot
Genèvekonventionen och protesterade även mot dödsskjutningen så snart den blev
känd. Dessa brev ignorerades.
Kanske pga att det inte fanns några planerade krigsförbrytelser just då.....

- Genom att hävda att en stark hederskultur finns i afghanistan som skäl till att inte genomföra operationer verkar vara att ge talibanerna fullt spelrum eftersom det blir omöjligt att bedriva antitalibansk verksamhet.
Verkligen solidariskt med de afghaner som inte gillar burka....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.