Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kalla Fakta om Afghanistan
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
warhead
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36244

Med tanke på hur försvarsmakten bemöter det hela förstår man hur allvarligt man ser på den senaste tidens debatt.

/Edit slant på pekplattan förut
Vildmannen
Fridolin skriver insändare i dagens Metro. Sid 24
http://metro.se/se/misc/pdf/2007/03/15/SERIK_2007_03_15.pdf
Yohn
QUOTE (Vildmannen @ Mar 15 2007, 14:23 ) *

Så roligt att se den där fridolin försöka försvara sig. Är de någon som vet nått om han? Har han någon som helst aning vad han pratar om?
Har han änns gjort lumpen? Skicka killen till afganistan som "embedded-reporter" och låt han se verkligheten. ph34r.gif
rnc
QUOTE (Yohn @ Mar 15 2007, 14:33 ) *

Så roligt att se den där fridolin försöka försvara sig. Är de någon som vet nått om han? Har han någon som helst aning vad han pratar om?
Har han änns gjort lumpen? Skicka killen till afganistan som "embedded-reporter" och låt han se verkligheten. ph34r.gif

Fast det han skriver i den där insändaren tyckte jag var ganska neutralt och inte alls särskilt provocerande. Jag tycker inte alls det är något problem i sig att olika verksamheter granskas (där bör, tro mig eller ej, även FM ingå) - det som var upprörande angående Kalla Fakta var ju den extremt snedvridna och sensationssökande journalistiken som i slutändan framstod som rent löjlig.
Erik Gustav
Nästan så man tycker att etanol gurra borde sitta och skriva insändare motsv. "rädda granbarkborrens framtid" istället för jobbet som journalist.. Men glöm ej att all verksamhet in ett demokratiskt land ska tåla granskning, även FM.

Tack alla utlandsoldater för att ha gjort världen lite bättre! salute.gif bry er inte om vad etanol gurra skriver.. tveka.gif

/ EG
stefanf
Jag tycker att Fridolins insändare var bra. Förmodligen var den mest ett svar på Boris kolumn häromdagen då han skrev att Fridolin tjafsade om huruvida Sverige skulle vara i Afghanistan eller inte. Vilket som vi ju vet inte togs upp i första programmet.

Det ska bli intressant att se vad Fridolin har att komma med ikväll.
Psilander
Kom att tänka att TV4 faktiskt förlorade en reporter i Afghanistan för ett par år sedan, eller är det glömnt? Stackars hans anhöriga när kanalen sviker på detta sätt.
Kanna
Lite "old news" men jag kände att det vara dags att skriva av sig.
banghead.gif Jag har bara så svårt att fatta att vissa inte förstår att man inte bara kör hem till en lokal gäng/milisledare, knackar på dörren och säger "Hej, vi kommer från ISAF. Vi håller på att avväpna milisen och nu nu undrar vi om vi kan få din Kalashnikov?"
Det finns en anledning till att medel-afghanen har en Kalashnikov, antingen vill hah försvara sig mot talibanerna eller så vill han jäklas med ISAF. Att det nu dessutom råkade vara så att den personen som dödades i incidenten med milisledaren troligen låg bakom två svenska soldaters död är i princip ett sammanträffande av astronomiska mått. I mina ögon är chansen ungefär lika stor att han dödades av en meteorit som att svenska soldater gav sig ut på manhunt för att hämnas.
Nilsson_BA04

Tyckte att den insändaren var saklig och objektiv, till skillnad från den första delen av reportageserien i Kalla Fakta.
stefanf
QUOTE (Psilander @ Mar 15 2007, 17:17 ) *
Kom att tänka att TV4 faktiskt förlorade en reporter i Afghanistan för ett par år sedan, eller är det glömnt? Stackars hans anhöriga när kanalen sviker på detta sätt.

På vilket sätt sviker kanalen hans anhöriga? Genom att dom visar ett reportage där reportern ifrågasätter uppsåtet med en militär operation?
koenigsegg88
Nu kommer nog den här tråden snart fyllas med ytterligare några sidor om programet som sänds just nu. Ska bli intressant att se vad ni anser?
jed
Min spontana kommentar är att dom bryter mot punkten objektivitet i sitt sändningstillstånd. Ena sidan får betydligt mer tid än andra sidan. Lätt inses vilken sida jag menar...
Jag är inte förvånad med tanke på vem som är programledare och reporter. Tänker då på deras politiska tillhörighet.

Någon mer än jag som undrar om "officer" är en person som faktiskt har varit där eller om det är någon som bara söker uppmärksamhet? Lite foliehattsvarning här, men jag har mycket svårt att tro på något som Gustav Frigolin har sagt...

En fråga till er som var på plats när incidenten vid Boka ägde rum, vilken slags fordon körde ni dit i?
Christer
Man sysslar med EW i syfte att samla undrerättelser om fi. Inget nytt under solen. Men att det skulle vara ett brott mot mänskliga rättigheterna? Visa mig gärna varför man bryter mot dem.

Totalt meningslöst avnitt. Detta tror jag inte heller kan skapa nån större debatt, till skillnad från förra veckans program.
G..
Att singnalspanning bedrivs i mission områden är inget hemligt direkt. Står bland annat på FRAs hemsida
Doggydriver
Korta direkta reflektioner....

Inte lika krystat den här gången, väcker tvärtom tanke när "källan" och "högste chefen" uttalar sig så skilt. Gärna mer input angående det. Ska smälta det här lite tillsammans med det förra programmet (Fridolin knöt ju faktiskt ihop det nu) och återkomma.

Det som jag itne uppskattar är när kommentarer på tv4's hemsida undertecknas "Kristian, 16 år och hemvärnssoldat". En 16-åring är för mig inte en soldat, och dylikt ger motståndare till FM vatten på sin kvarn.
stefanf
QUOTE (Toll @ Mar 15 2007, 21:01 ) *

Inte lika krystat den här gången, väcker tvärtom tanke när "källan" och "högste chefen" uttalar sig så skilt. Gärna mer input angående det. Ska smälta det här lite tillsammans med det förra programmet (Fridolin knöt ju faktiskt ihop det nu) och återkomma.
...

Har inte hunnit se del 2 än, men det var en av sakerna jag reagerade på i med första programmet och kommentarerna här. Att Sandströms version av vad operationen gick ut på skilde sig så vitt från LLLs resedagbok, som han (LLL) länkar till tidigare här i tråden.
Nilsson_BA04
Vet inte om det beror på att jag förväntade mig ett nytt "nedköp" signerat GF, men jag är långt ifrån lika förbannad denna kväll, jämfört med förra torsdagen...

Enligt min mening, så var detta reportage mycket mer sakligt och objektivt än det första.

När man gjorde lumpen fick man lära sig "utan spaning, ingen aning" ... Och det är väl just därför man sysslar med EW...
Och här måste jag erkänna att jag låter mina egna värderingar spela in då jag anser att detta är acceptabelt för att inhämta underrättelser via avlyssning om det gör situationen för våra styrkor säkrare.

EW är iofs ingen nytt ... "Björnligan" på Camp Oden i Bosnien var ju en välkänd hemlighet ...
Och Sverige har ju bedrivit signalspaning länge.

- Sverige avlyssnade Tysk radiotrafik under andra världskriget...
- Den nedskjutna DC-3:an var ju inte ute på någon nöjesflygning direkt...

Och Sverige har ju aldrig varit ovilliga att dela med sig av denna information, fram för allt till länder i väst.

Ett betydligt bättre reportage än det första, men det fick i alla fall inte mig övertygad om att den Svenska styrkan skall lämna Afghanistan.
Agentorange67
Återigen tycker jag att det inte känns trovärdigt när man använder en person som berättar vad en annan person har berättat. Det ser lite spartanskt ut när man har nån planch av någon NGB reklam, och man ser skuggan av en person.
Där han berättar om avlysning. Bidde lite rörigt, men jag hoppas ni fattar

En källa som är betydligt starkare är iaf diverse kaptener[han som pratatde med skånsk dialekt] som berättar att det inte förkommer någon avlyssning. I stället för spöket laban som säger att det förekommer avlyssning.

Taget från en tittar kommentar från tv4.se
Tragiskt hur Gustav Fridolin får fritt spelutrymme att spy ut sitt kroniska USA-hat på bästa sändningstid. Helt och fullt undermåligt reportage som på intet sätt underbygger sina påståenden över huvud taget. Friddo tror på fullt allvar att Svenska underrättelsetjänsten sitter och lyssnar in på civila afghaners privata konversationer om ditten och datten - som att de inte skulle ha bättre saker för sig? Källan för detta är random anonym tomte. Till Redaktionen; Skärpning, jag vet ni kan prestera bättre än så här.

Mer kommentarer kan ni läsa här: http://tv4.se/nyheter/534186.html
Maverick
QUOTE (Toll @ Mar 15 2007, 21:01 ) *

Det som jag itne uppskattar är när kommentarer på tv4's hemsida undertecknas "Kristian, 16 år och hemvärnssoldat". En 16-åring är för mig inte en soldat, och dylikt ger motståndare till FM vatten på sin kvarn.

Det som gör mig förvånad i detta tillfälle är ju att GF MÅSTE ha varit med om att fata beslut om att skicka folk till ISAF. Jag undrar om han lagt ner sin röst i alla lägen när det fattats riksdagsbeslut avseende utökning av ra och att skicka folk dit???
Annar är han ju en seriös hycklare..... Eller???
Krook
Dagens reportage var bättre än det förra.
"Källan" verkade dock vara en wannabee snarare än en insatt person.

Kul att se lite bekantingar från forumet på TV i alla fall.

/K
Edit:
Om EW i Afghanistan:
QUOTE (LedR)
EW-troppen är ett underrättelse- och bekämpningförband som arbetar både lokalt vid den svenska kontingenten och inom ett större område vid den multinationellt sammansatta regionen. Med den underrättelseförmåga EW troppen besitter är den en viktig del i arbetet med "Force protection" (skydda egna förband). Förbandet är relativt litet med ca 10-15 soldater och en hög grad av specialutbildade operatörer.

QUOTE (mil.se)
Svenska förband sysslar med signalspaning på de flesta platser där de är insatta runt om i världen för att skapa trygghet och säkerhet.

- Men att som i Kalla Fakta påstå att vi avlyssnar hela byar och städer stämmer helt enkelt inte, säger generalmajor Anders Lindström.
Signalspaningen ligger i linje med det FN-mandat de svenska trupperna agerar utifrån. Det svenska förbandets verksamhet sker i enlighet med ISAF:s mandat från säkerhetsrådet, tillämplig internationell rätt, gällande insatsregler samt ISAF:s order och direktiv.
- Exakt vad vi gör och hur kan vi inte berätta, säger Lindström. Det vore att ge banditer och terrorister alltför stora fördelar och skulle på sikt också kunna innebära hot mot svenska män och kvinnors säkerhet.
De mänskliga rättigheter som berörs vid telespaning är i första hand rätten till privatliv. Den rätten innebär bland annat att offentliga myndigheter inte ska störa enskildas privatliv eller inkräkta på den personliga integriteten.
Rättigheten är dock inte absolut. Den kan inskränkas om det är nödvändigt med hänsyn till behovet av att skydda liv och upprätthålla allmän ordning och säkerhet.
De åtgärder svenska förband inom ISAF vidtar är nödvändiga för att skydda liv i Afhanistan. Det eventuella intrång i den personliga integriteten det skapar är försvarligt och proportionerligt mot nyttan av telespaningen - förhindrande av attentat och att liv skyddas.
Dobberman
Snacka om att få sina farhågor grusade...

Gustaf Mandarin slösar 30 sändningstid på att konstatera att ett rykte finns, inte att få det bekräftat.

Han kunde lika bra ha sänt en intervju med skeppskatten.

VARFÖR försöker han skapa denna bild av FM?
Sljivovica
OT:ar lite..
EW är iofs ingen nytt ... "Björnligan" på Camp Oden i Bosnien var ju en välkänd hemlighet ...
Och Sverige har ju bedrivit signalspaning länge.

Inofficiellt blev det bekräftat, när dom hade avlyssnat maskins plutonskanal.
Hade skrattats friskt när några maskinare hade sjungit karaoke till låten "Walk in the room" under lastbilsfärd..
KD803
QUOTE (rille116 @ Mar 15 2007, 22:34 ) *
VARFÖR försöker han skapa denna bild av FM?

Tja, mp:s långsiktiga plan är ju att FM inte ska finnas. Så all negativ publicitet om FM anses väl vara en god sak.
Maverick
Snacka om att försöka göra en höna av en fjäder..
Hans källa gjorde ju inget större intryck heller...
En snabb sökning på www,mil,se ger ju bland annat bild å S1 hemsida där det står klart och tydligt att de skickar EW folk till ISAF..

Jaja.. Återigen har jag slösat bort en halvtime wink.gif
Beck
Vad sägs om dom här kontrasterna?

http://www.tv4.se/nyheter/488933.html (Publicerad den 12 september 2006)
Dobberman
Tv4 har nu stängt möjligheten att komentera inslaget.
Detta ganska snart efter att gustav Fridolin själv gav sig in och försvarade det.

Moget och kreativt av eterns "Aftonblad"............

clap.gif
Gomer Pyle
Svenska soldater avrättar oliktänkande. Den svenska försvarsmakten avlyssnar oskyldiga civila och kränker deras mänskliga rättigheter.

Det är ju oerhört, vilken sensation. Pulizerjuryn och resten av den internationella medievärlden häpnar över Gusten Frigolits senaste avslöjanden, det här bara måste "make the headlines":

TT
Sveriges television
DN
Svd
Expressen

Alla av betydelse har det som toppnyhet...eller vänta...de har de ju inte. Hm, måste bero på...att de kollar sina kalla fakta.

/Gomer
(som varit tyst länge, men där rågades måttet)

edit:Tack rille, funktionerna har ändrats litet grand sedan sist!
Psilander
QUOTE (stefanf @ Mar 15 2007, 19:26 ) *
QUOTE (Psilander @ Mar 15 2007, 17:17 ) *

På vilket sätt sviker kanalen hans anhöriga? Genom att dom visar ett reportage där reportern ifrågasätter uppsåtet med en militär operation?

Genom att försöka skada en militäroperation som syftar till att skapa ordning och stabilitet i Afghanistan, det land där just "Vilda Västern" traditionen tog en av deras repotrars liv.
LtX
Tjaaaa, del 2 var väl mer av karaktären " . . . . . . . . jaha . . . . . . ?!? . . " än upprörande. Osaklig och amatörmässig förvisso, men ändå inte tillräckligt för att elda upp sig över. Del 1 var ju sju resor värre.

/LtX
ugly
QUOTE (Christer @ Mar 15 2007, 21:01 ) *
Man sysslar med EW i syfte att samla undrerättelser om fi. Inget nytt under solen. Men att det skulle vara ett brott mot mänskliga rättigheterna? Visa mig gärna varför man bryter mot dem.

Totalt meningslöst avnitt. Detta tror jag inte heller kan skapa nån större debatt, till skillnad från förra veckans program.

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan detta och förslaget att avlyssna dator- och teletrafik i sverige.

Från Aftonbladet idag

Avlyssningskonflikt bland moderater
Frågan om signalspaning mot dator- och teletrafik i Sverige är omstridd. Även inom moderaterna är frågan infekterad och partiet skakas av inre stridigheter.
Samtidigt vill statsminister Fredrik Reinfeldt fatta beslut i frågan och Metro skriver att Reinfeldt hotar att avgå om de inte röstar i enlighet med förslaget.
Något som dementeras av statsministerns pressekreterare, enligt aftonbladet.se.
Detsl
QUOTE (ugly @ Mar 16 2007, 09:13 ) *
QUOTE (Christer @ Mar 15 2007, 21:01 ) *

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan detta och förslaget att avlyssna dator- och teletrafik i sverige.

EW - avlyssning av radiotrafik i etern
Boströms gamla förslag - avlyssning av telefontrafik i spaningssyfte
FRA-förslaget - injackning i kabelnäten för att kunna avspana även internet.

Skillnaden är alltså i vilket medium avlyssningen genomförs. EW avlyssnar "vanlig" radiotrafik, polisradio och sånt, men jackar inte in i kabelnät för telefoni. FRA anser att det börjar bli ovanligt att terrorister och andra som kan hota rikets säkerhet kommunicerar över radio, och vill därför få rätten att signalspana mot kabelnäten.
Sir Vival
Sedan gäller liggande prop. inte avlyssning inom Sverige utan trafik som passerar landgränsen (hur man nu kommer att lyckas med denna särskiljning är för mig något oklart)
Aouto
QUOTE (Sir Vival @ Mar 16 2007, 10:45 ) *
Sedan gäller liggande prop. inte avlyssning inom Sverige utan trafik som passerar landgränsen (hur man nu kommer att lyckas med denna särskiljning är för mig något oklart)

Jag tänkte skicka detta som Pm först men efter som det kanske finns flera som har intresse av det här så Holl till godo

I enkla ordalag sker deta genom växling (servrar för den Internet vana)

Du har vanligtvis dit tele numer (5-6 siffror)
Där efter rikt numer (3-4 siffror)
Och sist lands numer (2-3 siffror)
( i den ordning signalen passerar växlarna)

Slår du bara telefon numret så hamnar du inom din egen växel

Slår du rikt numer och telefon numer så byter du kommun och hamnar hos en anan person i en annan del av landet

Men slår du lands numer, rikt numer och telefon numer har du ringt utomlands

Det är sådeles ganska enkelt att avgöra om samtalet går över riks gräns du följer bara dom signaler som går genom Sveriges lands växel till ett anat lands växel särskilt efter som allt är datoriserat idag.

All information måste passera landets växel innan det kan passera ut ur landet

Nu kan man ju göra en vetenskap av detta men i det stora hela är det så det fungerar.
Det är klart att befinner man sig närmast en mobil telefon mast i Danmark, Norsk eller Finsk så måste ju signalen inte passera en svensk server men då befinner man sig troligen inte på svenskt territorium.

Deta är så mycket jag förstod genom min El-Telle kurs har någon mera ingående information eller avvikande fakta så PMa mig gärna.

Eddit: stavning
Vysotskij
Jag tror nog att Sir Vival avsåg FRA-propositionen och Internettrafik...
Aouto
QUOTE (Vysotskij @ Mar 16 2007, 11:52 ) *

Deta sker på samma sätt över Internet men då uppstår lite mera problem med Internet leverantörer till at börja med hade Sverige bara ett nät (Internet leverantör) med tiden har det blivit flera trots det går 80% av trafiken genom en eller flera svenska riks eller lands router ( inte koll på benämningen där)

Så egentligen blir det samma förfarande kontrollera lands routern och du kontrollerar 80% av flödet och när du väl har hittat en ful fisk kan du spåra samtliga signaler användaren skickat genom den ( fråga mig inte hur det är säkert hyssh pyssh) och alla signaler han kommer att skicka i framtiden.
(man behöver inte hacka eller liknande)
Man tar helt enkelt kontakt med personens Internet leverantör och skaffar sig full tillgång till personens Internet konto. Sedan är det bara att luta sig tillbaka och ta en kopp kaffe och väntar.

Som enklast förklarat är Internet bara en anan form av telefoni. Samma svagheter men lite mera komplex men med större möjlighet att spåra bakåt i tiden.

Vad det gäller radio så kan jag inte svara på den frågan lika enkelt men på forumet finns det så vit jag vet ett antal som gjort lumpen som signal spanare.
En person jag känner som gjorde lumpen som just sådan har sagt mig att det är mer eller mindre omöjligt att skicka en längre signal in i Sverige efter som dom flesta frekvenser är upptagna och du skulle behöva ett mindre Eifel torn att ta i mot signalen med.

Och om jag förstod FRA propositionen rätt så gällde det att utöka FRAs befogen het med Internet och tele trafik.

EDDIT: stavning
tgb1116
@Aouto
Jag tycker det låter som om ni pratar om olika saker..?
QUOTE (Aouto @ Mar 16 2007, 12:37 ) *
QUOTE (Vysotskij @ Mar 16 2007, 11:52 ) *
Deta sker på samma sätt över Internet...//... Så egentligen blir det samma förfarande kontrollera lands routern och du kontrollerar 80% av flödet...//... Som enklast förklarat är Internet bara en anan form av telefoni.

QUOTE (Sir Vival @ Mar 16 2007, 10:45 ) *

Som Sir Vival påpekar är "problemet" snarast att definiera/särskilja vad som utgör "trafik som passerar landsgränsen". Telefontrafik inom rikets gränser går - som du säger - (nästan) uteslutande via nationella växlar. Internettrafik fungerar inte på samma sätt eftersom det beror på var servrarna, snarare än noderna/användarna, befinner sig. Två personer som sitter brevid varandra i Sverige och utväxlar elbrev eller pratar IP telefoni kommunicerar inte över någon landsgräns per se. Rent tekniskt kan meddelandet dock ha passera godtyckligt antal geografiska gränser och därmed bli "avlyssnat".

En person jag känner som gjorde lumpen som just sådan har sagt mig att det är mer eller mindre omöjligt att skicka en längre signal in i Sverige efter som dom flesta frekvenser är upptagna och du skulle behöva ett mindre Eifel torn att ta i mot signalen med.
Helt fel. Upplys din vän om bl.a. kortvågsradio.
(Måste dock brasklappa med att jag inte vet inte riktigt vad som avses med en "längre signal".)
stefanf
QUOTE (Psilander @ Mar 16 2007, 07:50 ) *
Genom att försöka skada en militäroperation som syftar till att skapa ordning och stabilitet i Afghanistan, det land där just "Vilda Västern" traditionen tog en av deras repotrars liv.

Ok, jag förstår.
Jag uppfattar Fridolin som såpass intelligent, att hade han i första hand varit ute efter att förstöra, åtminstone i folkets ögon, missionen i Afghanistan hade han gjort på ett annat sätt.
Nu fick, åtminstone i mina ögon, missionen att framstå i bra dager. Förutom då motsägelserna mellan cheferna och soldaterna (och "officeren"). Men sådant får man väl alltid räkna med.

Andra programmet blev ett "jaha, hade han inte mer att komma med". Vad jag förstod det så skulle signalspaningen var det stora avslöjandet, men jag kan inte påstå att jag blev chockerad. tongue.gif

EDIT: flyttat till annan tråd.
Nilsson_BA04
Att de två inslagen i Kalla Fakta är en del av ett politiskt spel mellan sittande regering och oppositionen tror jag att vi alla förstått.

Jag tror inte att GF haft som syfte att förstöra eller försvåra det arbete som den Svenska styrkan i Afghanistan utför, även om så kanske skett... Det får framtiden utvisa.

Den stora majoriteten av de som besöker och skriver inlägg i detta forum får anses vara färgade av sin (positiva) inställning till FM och till Svenskt deltagande i utlandsmisioner (inom vissa givna ramar). Av de inlägg som skrivits i detta ämne, tycks i stort sett samtliga ha förståelse för den situation den Svenska styrkan i Afghanistan befinner sig i, vilka risker man utsätts för och att man faktiskt kan hamna i situationer där våldshandligar måste mötas med våldshandlingar.

De senaste veckornas debatt, TV-inslag och tidningsartiklar i ämnet, upplever jag som de mest omfattande på flera år och frågan om Svenskt deltagande i utlandsmissioner har fått en massa uppmärksamhet.
Det jag har börjat fundera över, är om "gemene man" har samma insikt i, och förståelse för, vad deltagande i en utlandsstyrka egentligen innebär, som många av oss har?

Majoriteten av oss reagerade kraftigt då GF vinklade ett besvarande av eld till att bli ett "anfallskrig", för många av oss förstod vad det handlade om.

I del två gjordes det "sensationella avslöjandet" att den Svenska truppen bedriver signalspaning.Något som majoriteten av oss tycks rycka på axlarna åt med inställningen "ja det vet vi väl"...

Men hur uppfattas detta av personer som inte har samma erfarenhet/kunskap i ämnet, som de flesta medlemar på detta forum har?

"Sväljer" man allt med "hull & hår" eller klarar man av att sortera ut vad som är fakta och vad som är fiktion?

Och när jag ändå har ångan uppe ... wink.gif

Det skulle vara intressant att se en grundlig granskning av hur vi i Sverige tar hand om våra "veteraner", alltså hur de som deltagit i utlandstjänstgöring behandlas avseende stöd, hjälp och ekonomi.

Är behandlingen/bemötandet så bra/dåligt som vi tror/tycker det är?
EO4
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 17 2007, 09:51 ) *
Det jag har börjat fundera över, är om "gemene man" har samma insikt i, och förståelse för, vad deltagande i en utlandsstyrka egentligen innebär, som många av oss har?

Majoriteten av oss reagerade kraftigt då GF vinklade ett besvarande av eld till att bli ett "anfallskrig", för många av oss förstod vad det handlade om.

I del två gjordes det "sensationella avslöjandet" att den Svenska truppen bedriver signalspaning.Något som majoriteten av oss tycks rycka på axlarna åt med inställningen "ja det vet vi väl"...

Men hur uppfattas detta av personer som inte har samma erfarenhet/kunskap i ämnet, som de flesta medlemar på detta forum har?

"Sväljer" man allt med "hull & hår" eller klarar man av att sortera ut vad som är fakta och vad som är fiktion?

Om inte annat har nog gemene man fått en bättre förståelse genom den uppmärksamhet som programmen och påföljande debatt har skapat. Och det är ju inte bara GF och "motståndarna" som fått press. Tvärtom tycker jag FM och sittande regering har fått en bra positiv spin på detta och förmodligen skapad ökad förståelse och ökad sympati för utlandsinsatser. Jag måste säga att jag är positivt överaskad av FM:s mediahantering.

Insikten om hur utlandsstyrkans förhållanden och vardag är nog mycket begränsade (även för många av oss på SoldF, däribland jag). Dock finns i majoriteten av Sveriges hushåll åtminstone en person som gjort militärtjänst och har ett skapligt hum om den korrekta betydelsen av termen "anfallskrig" och ett hum om vad FRA alltid har pysslat med.

Jag tror inte medelsvensson blir särskilt förvånad eller upprörd av detta. Om affären har fått folk att byta åsikt så är det nog snarare åt "vårt" håll än tvärtom. De som uttrycker sin indignation över "krigshetsare" och "imperialism" är de redan frälsta.
Maverick
QUOTE (Aouto @ Mar 16 2007, 12:37 ) *
Så egentligen blir det samma förfarande kontrollera lands routern och du kontrollerar 80% av flödet och när du väl har hittat en ful fisk kan du spåra samtliga signaler användaren skickat genom den ( fråga mig inte hur det är säkert hyssh pyssh) och alla signaler han kommer att skicka i framtiden.
(man behöver inte hacka eller liknande)
Man tar helt enkelt kontakt med personens Internet leverantör och skaffar sig full tillgång till personens Internet konto. Sedan är det bara att luta sig tillbaka och ta en kopp kaffe och väntar.

Sorry men du genrealiserar och förenklar ALLDELES för mycket..
Internet är lätt att gömma sig på...
Jobbar dagligen med liknande frågor...
Om fu vill följa digg...

Använder du internet cafe som inte reggar dig
Använder en öppen accesspunkt som grannen glömt skydda
Använder en anomyser server.
Lånar närmaste dator på biblioteket.
Litar till att Telia skyddar dig (det är inte lätt för ens polis att få ut vem som har ditt konto)
Använder flera olika uppkopplingar via tfn och därmed får IP i helt olika Range...
Samt att antal trick till..
Den som vill gömma sig oavsett om det är i brottsligt syfte (bedrägerier med mera) eller spioneri har alla möjligheter då det är svårt att spåra dig oavsett vad du säger...

Sedan.... Just gränsdragningen mellan trafik inom landet ocuh utom landet blir en grymt svår fråga....
De skall få avlyssna trafik som går utolannds.
Innebär det att det mail jag skickar till grannen via hotmail skall avlyssnas?? det kan ju routas via servrar som står i Usa..
Om jag går in på en SE domän som är på svenska men som står på en server i ex Danmark eller USA är det trafik utomlands?? Ett exempel är www.prisjakt.nu eller www.minhembio.com som stod i USA fram till i höstas...

Där är ju problematiken oavsett vad du menar

sedan finns det idag rätt många punkter ut från sverige... Kör en traceroute så ser du...
Allt går inte längre via KTH eller punkterna i Gbg Malmö eller sthlm det finns massor av bryggor mellan olika ISP
Detsl
QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 17 2007, 09:51 ) *
Det skulle vara intressant att se en grundlig granskning av hur vi i Sverige tar hand om våra "veteraner", alltså hur de som deltagit i utlandstjänstgöring behandlas avseende stöd, hjälp och ekonomi.

Är behandlingen/bemötandet så bra/dåligt som vi tror/tycker det är?

Gjordes ett sånt inslag i programmen Drevet, tror jag. Jobbet researchades till och med genom denna kanal. Fast jag såg inte det färdiga knäcket.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19805&hl=
Sljivovica
Ekots Lördagsintervju P1
"Odde" i radion om en stund.
Nilsson_BA04
QUOTE (Detsl @ Mar 17 2007, 10:55 ) *
Gjordes ett sånt inslag i programmen Drevet, tror jag. Jobbet researchades till och med genom denna kanal. Fast jag såg inte det färdiga knäcket.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19805&hl=

Har läst igenom flertalet av inläggen i den tråden och det tycks som om redaktionen för "drevet" mest var ute efter att belysa de negativa sidorna av US...
losec
Tycker FM på ett lätt sätt skulle kunna avfärda GF andra program. Gå ut med ett svar på mil.se:

Storleken på EW-tropp är c:a si-å-så många. För att göra det GF påstår i sitt repotage behövs det 1 komp. eller mer med EW folk. (Vet inte hur mkt det krävs, men att göra det GF påstår borde vara så gott som omöjligt om man inte har väldigt stora resurser.)
Nu har inte Sverige så mkt folk vilket gör att lyssnar på punktvis utvalda individer etc. Vilka det är är hemligt. Om man skulle lyssna på folk på det sättet GF påstår vore det inkompetent resursslöseri. Och hur mkt GF än vill få det som att FM gör det, så finns det faktiskt folk inom FM som har viss intiligens och inser att det är resursslöseri och förhindrar det!

Det hela förtås i bättre ordalag en mitt kludd.
linc
Jag såg reprisen av Kalla fakta i eftermiddags och blev inte särskilt imponerad den här gången heller. Personer i min omgivning som inte har varit inblandade i det militära på något sätt har avfärdat det hela som citat "strunt" så jag tror inte att det här programmet har ställt till med mer skada än det första.

Det som har varit bra med den här serien av program är ändå att FM har fått komma till tals ordentligt. Efter "Drevet" har jag för mig att man på PersE US var missnöjda med att man inte hade fått framföra sin syn på det hela som man hade velat. Nu har man ändå sätt diverse överbefälhavare, överstar och annat som har fått framföra sin syn på det hela.

Jag måste säga att jag blir lite förvånad över innehållet ändå. Fridolin flänger mellan att klaga på ISAF - OEF-grejen och EW. Om jag inte missminner mig sa man i alla fall i det första programmet att det här inte handlade om huruvida man skulle vara närvarande i Afghanistan eller inte men resonemanget kring ISAF-OEF tycker jag hamnar precis där. Vad gäller EW och deras verksamhet så har jag också lite svårt att förstå hur Fridolin försöker få det till att man sitter och lyssnar på "vanliga oskyldiga" och deras "kärlekssamtal" eftersom man inte kommer åt "skurkarnas" trafik som är intressant. Hade EW bara suttit och lyssnat på kärlekssamtal tror jag inte inte att de hade varit där idag.

Mina €0.01 smile.gif
Born
Råkade hoppa in på debattsidorna i min gamla barndomsstads lokaltidning efter ett tips av QJ13 i en annan tråd.

Jag själv har på tok för lite kunskap i ämnet för att kunna uttala mig även om vissa inlägg om att sverige ockuperar afghanistan är rent uppåt väggarna. Undrar också om Devil är en forumit? Har man lite för låg vilopuls och vill diskutera saker som man inte får (eller bör) disskutera här så kan man ta en titt där. smile.gif

Sverige ut ur Afghanistan
Nilsson_BA04
QUOTE (Born @ Mar 18 2007, 07:40 ) *
Råkade hoppa in på debattsidorna i min gamla barndomsstads lokaltidning efter ett tips av QJ13 i en annan tråd.

Jag själv har på tok för lite kunskap i ämnet för att kunna uttala mig även om vissa inlägg om att sverige ockuperar afghanistan är rent uppåt väggarna. Undrar också om Devil är en forumit? Har man lite för låg vilopuls och vill diskutera saker som man inte får (eller bör) disskutera här så kan man ta en titt där. smile.gif

Sverige ut ur Afghanistan

Besökte ovan nämnda forum, läste de första 10 inläggen och blev förbannad .... bash.gif

Insåg att jag inte ville förstöra en annars ganska så skön söndagsmorgon ... Lämnade forumet ... banghead.gif

Blodtrycket börjar bli normalt igen och första koppen med kaffe smakar precis så gott som den skall ... happy.gif
Psilander
Signalspanings avsnitten var nog det tunnaste som journalist Sverige hostat upp på senare tid. Men jag är inte förvånad, GF spelar på "svenssons" oförståelse för militär verksamhet.

Sedan är att prata radio/okrypterad mobil ungefär lika privat som att chaatta på internet, att "tjuvlyssna" på andra i etern gör väl alla som kan, det är bara olagligt att föra något vidare. Är inte särskillt förvånd, mer än på GF otroligt tunna och dåliga källa, vilket får mig nästan att tro den är fabricerad. Nu försöker han dessuom komma åt nått som är viktigt för våra soldaters säkerhet, vilket jag tycker är extremt lågt och oetiskt.
Noname
QUOTE (Psilander @ Mar 18 2007, 17:12 ) *
Signalspanings avsnitten var nog det tunnaste som journalist Sverige hostat upp på senare tid. Men jag är inte förvånad, GF spelar på "svenssons" oförståelse för militär verksamhet.

Sedan är att prata radio/okrypterad mobil ungefär lika privat som att chaatta på internet, att "tjuvlyssna" på andra i etern gör väl alla som kan, det är bara olagligt att föra något vidare. Är inte särskillt förvånd, mer än på GF otroligt tunna och dåliga källa, vilket får mig nästan att tro den är fabricerad. Nu försöker han dessuom komma åt nått som är viktigt för våra soldaters säkerhet, vilket jag tycker är extremt lågt och oetiskt.

Jag håller med om att det inte var mycket kött på benen han hade. Källkritiken kan ju verkligen ifrågasättas när man använder en "källa" som man varken ser, hör eller vet namnet på.

När det gäller just Gustaf Fridolin pratade jag med honom för ca ett halvår sedan om just Afghanistaninsatsen. Han var då väldigt kritisk till insatsen pga den dåliga insyn som riksdagen hade. Han drog som exempel en operation som hade läckt ut där våra lösnäsor hade varit i ett område där de officiellt inte skulle vara. Han menade att Sverige inte skulle engagera sig därnere för att det i slutändan skulle försämra säkerheten för Sverige och svenska intressen. Jag blev därför inte förvånad när jag fick reda på att det var han som hade gjort reportagen. Det är ett dåligt försök att väcka opinion för att få slut på insatsen.

OBS! Eftersom GF inte längre är yrkespolitiker bedömde jag att jag kunde skriva ovanstående utan att bryta mot forumets regler.
Born
Denna slutsats drog en motdebbatör till mig angående huruvida sverige skulle ha personal i ISAF eller inte efter att ha sett inslaget.

Fred Torssander (21/3 16:37) Nytt!
De svenska "hjälparbetarna" i ISAF är beväpnade fredsframtvingare som har till uppgift att skapa stabilitet åt en regering som har tillsatts under främmande makts ockupation. Afghanerna kommer att tacka oss på samma sätt som de tackade sovjet för motsvarande tjänster.

Och för att göra det ännu läskigare så kan jag meddela att det är en vuxen människa, inte ett barn...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.