QUOTE (Aouto @ Mar 16 2007, 12:37 )

Så egentligen blir det samma förfarande kontrollera lands routern och du kontrollerar 80% av flödet och när du väl har hittat en ful fisk kan du spåra samtliga signaler användaren skickat genom den ( fråga mig inte hur det är säkert hyssh pyssh) och alla signaler han kommer att skicka i framtiden.
(man behöver inte hacka eller liknande)
Man tar helt enkelt kontakt med personens Internet leverantör och skaffar sig full tillgång till personens Internet konto. Sedan är det bara att luta sig tillbaka och ta en kopp kaffe och väntar.
Sorry men du genrealiserar och förenklar ALLDELES för mycket..
Internet är lätt att gömma sig på...
Jobbar dagligen med liknande frågor...
Om fu vill följa digg...
Använder du internet cafe som inte reggar dig
Använder en öppen accesspunkt som grannen glömt skydda
Använder en anomyser server.
Lånar närmaste dator på biblioteket.
Litar till att Telia skyddar dig (det är inte lätt för ens polis att få ut vem som har ditt konto)
Använder flera olika uppkopplingar via tfn och därmed får IP i helt olika Range...
Samt att antal trick till..
Den som vill gömma sig oavsett om det är i brottsligt syfte (bedrägerier med mera) eller spioneri har alla möjligheter då det är svårt att spåra dig oavsett vad du säger...
Sedan.... Just gränsdragningen mellan trafik inom landet ocuh utom landet blir en grymt svår fråga....
De skall få avlyssna trafik som går utolannds.
Innebär det att det mail jag skickar till grannen via hotmail skall avlyssnas?? det kan ju routas via servrar som står i Usa..
Om jag går in på en SE domän som är på svenska men som står på en server i ex Danmark eller USA är det trafik utomlands?? Ett exempel är www.prisjakt.nu eller www.minhembio.com som stod i USA fram till i höstas...
Där är ju problematiken oavsett vad du menar
sedan finns det idag rätt många punkter ut från sverige... Kör en traceroute så ser du...
Allt går inte längre via KTH eller punkterna i Gbg Malmö eller sthlm det finns massor av bryggor mellan olika ISP