QUOTE (Detsl @ Mar 14 2007, 21:58 )

QUOTE (Nilsson_BA04 @ Mar 14 2007, 18:40 )

Jag kan hålla med om att GF har bemödat sig med att inhämta information via intervjuer och dokument, men jag anser att de slutsatser han drar från dessa intervjuer och dokument är kraftigt färgade av hans politiska åskådning och inställning till FM och därför ej är att betrakta som en objektiv och sakligt kritisk granskning.
Så bara de som har samma politiska inställning och håller med om att FM är finemang ska få göra reportage om försvaret? Ska motoriserade möp-reporter-brigaden ges ensamrätt på försvarsbevakningen? Låter lite... så där.
Jag har fortfarande inte idats titta på inslaget, men jag trodde nästan syftet med försvaret var att säkerställa rätten att låta vem som helst få intervjua vem som helst om vad som helst. Inslaget må vara felaktigt och missuppfattat och snurrigt, men Fridolin har aldrig dolt vem han är, han har aldrig låtsats vara en "normal" reporter. Vare sig för FM eller för tittarna.
Jag tycker fortfarande att det är extremt nyttigt att få Sveriges uppdrag i Afghanistan offentligt diskuterade. FM har ju (hoppas jag) inget som helst att dölja vad gäller Boka-historien, men mycket att förlora om en folkopinion inte får ärliga och vettiga svar på vad som pågår - vem som än ställer frågorna!
Som flera andra inlägg här har konstaterat, så är även jag för, att all statlig verksamhet skall kunna granskas kritiskt. Den som granskar, får ha vilken politisk åskådning som helst och tycka vad de vill om FM, men OM den som granskar verksamheten låter sin politiska åskådning och personliga åsikter styra och vinkla denna granskning, en granskning som senare visas upp i TV, på bästa sändningstid, och i ett sammanhang som enligt programtiteln skall bestå av "Kalla Fakta", så tycker jag det är fel.
Och precis som GF har sin rätt till yttrandefrihet, har jag och alla andra rätt att vädra våra åsikter och synpunkter (precis som vi gör just nu

). Jag är med största sannolikhet väldigt färgad av mina tidigare erfarenheter av FM och dess verksamhet, men jag försöker, så gott jag kan, att hålla mig till den fakta jag hittar och att analysera denna så objektivt som möjligt.
För steget från att en ½-sanning skall bli en hel sanning är inte långt. exempel på detta såg vi i SVTs debattprogram "Argument" i förrgår, där Hans Linde från (v) och Nina Larsson från (fp) debatterade hurvida de Svenska styrkorna skall vara kvar i Afghanistan. Där säger Hans Linde följande:
”Sverige genomförde en välplanerad anfalls operation. In i en Afghansk by där man under två timmar avfyrade över tusen skott, bland civila i en civil by. Det slutade med att en lokal ledare dog. Då kan man fråga sig är det ett sätt att främja fred?”
Var har han hämtat denna information från? Jo, GFs reportage i Kalla Fakta.
Information som hämtats från ögonvittnesrapporter, sedan förvanskats via personliga åsikter och politisk färgning, har nu blivit en del i den politiska debatten...
Den rapport/version av händelsen som FM publicerat skiljer sig ganska så rejält från ovanstående beskrivning. Så vems beskrivning av händelsen är mest korrekt? Jag (min personliga uppfattning) har valt att tro mer på den rapport som FM har publicerat, då den (åter igen enligt min personliga uppfattning) härstammar från en instans/myndighet som befinner sig nära källan, dvs. ögonvittnen från händelsen.
Den gransking som bör/skall göras av den Svenska ISAF närvaron i Afghanistan (enligt min personliga åsikt) är:
- Har Svensk trupp följt de två FN resolutioner som insatsen styrs av?
- Har Svensk trupp brutit mot någon av de två FN resolutioner som insatsen styrs av?
- Gör den Svenska truppen i Afghanistan någon nytta? (i så fall hur/vad)
- Motiverar den nytta Svensk trupp ev. gör, att styrkan skall vara kvar i landet i dess nuvarande form?
- Vill den demokratiskt valda regeringen i Afghanistan ha kvar ISAF i landet?
- Är den Svenska truppen i Afghanistan för stor eller för liten?
- På vilket sätt kan den Svenska insatsen i Afghanistan förbättras/förändras för att ge bästa möjliga resultat?