QUOTE (Harald @ Mar 10 2007, 12:11 )

QUOTE (Maverick @ Mar 9 2007, 16:29 )

En slutfundering....
Svenskarna gick in med ca 50 man.
De var utrustade med GRG samt AKAN
Striden utkämpades under ca 2 timmar.
Det känns som att dessa saker pekar på en ganska står återhållsamhet hos ISAF sidan.......
Det finns folk här som kanske kan bekräfta eller dementera...
Nej, ingen Akan. Att den svenska styrkan skulle rullat in i 10 pansarterrängbilar är vad man tror om man ser på "kallla fakta". Som med mycket annat i reportaget är det inte överensstämmande med verkligheten.
Okej... Sorry gjorde en tankevurpa där då jag utgick från att de hade med sig annat än Softskin.
Nu kan jagh inte utala mig om huruvida de hade pansrade fordon med sig under sista tillfället då liknande "anfall" genomfördes (OBS IRONI AVSEENDE TERMEN)
(understöd till afghanska armen) dock tyder de ju på att de åkte i GW (bilder och annat).
Om vi leker med tanken på att ISAF planerade att "likvidera" den nämnda brottslingen (i båda fallen) så är det ju så att jag blir lite förvånad i att de rullar fram i GW.
Men som sagt.... Det är bara gissningar och liknande... Men ett resonemang fört från sunt förnuft.
*funderar*
När man genomförde liknande operationer (OBS INTE GRIPA ELLER LIKNANDE) under SFOR mandat så var det Strv i beredskap och arteleri hade riktat in på olika mål som kunde utgöra en fara.
Visst att vid de tillfällena kunde eventuellt den som var "maintarget" bita ifrån med lite mer än kalashnikov och Raketgevär (motsv).
Det gör att jag lutar ganska starkt åt att syftet inte var att gå allt för hårt fram...
Om man då skall föra resonemnaget vidare.. Vad är det som gör det farligare i Bosnien med "liknande" (obs att ordet är väldigt brett) operationer??
QUOTE (Detsl @ Mar 10 2007, 14:58 )

I går, fredag, hade Rapport ett ganska stort inslag med Hugemark och Frida Blom och Ulf Henricsson. Inslaget var, tyckte jag, nyanserande och balanserat: det ÄR ett problem om gränserna mellan de två operationerna i Afghanistan, OED och ISAF, blir suddiga. Det är en fråga som MÅSTE diskuteras. Debatten kring A-stan har faktiskt fått mig att bli rätt så imponerad av Frida Blom och Svenska Freds.
Det du säger är extremt viktigt..
Debatt skall förekomma och är bara av godo i ett demokratiskt samhälle. Det i sig är i min värld tecken på en god demokrati.
Det jag reargerar över är inte att det granskas... Utan snarare att det som fridolin gjorde var ett hastverk..
Min gissning om hur reportaget har tillkommit är följande:
GF får ett tips av någon att denna händelsen har något gömt.
Han börjar gräva.
Tror sig ha ett scopp.
Läser loggen och att någon form av amerikanska styrkor var på plats
Han bokar in ett antal intervjuer.
Han Tror sig kunna bevisa scoopet.
När han fortsätter gräva så... Ja visar det sig bara vara en anteckning i en sambandslogg utan någon större egentlig dramtik.
Han klipper ihop det hela till det vi sett, ett ganska ordentligt vinklat reportage som EGENTLIGEN är rätt trist och intetsägande MEN som blir ett inlägg på hans egna polistiska agenda och ett sätt att fortsätta sitt "krig" via ombud (vem som är motparten i detta krig kan säkert någon som kan hans agenda förkalra bättre jag tycker bara han visat sig som en osedvanligt populistisk miljöpartist som ofta är ute i andra ärenden än miljöns).
För vad kom han fram med som egentligen (förutom en rad i en sambanslogg) var nytt och revolutionerande????
Att vi jobbat med US (SF?) enheter??? Knappast dramatiskt och upphetsande, dock är det ju bara Fridolins gissning att det var US enhet. Det man officiellt kan se var att Finnar var med.
Att individen dog för kulor skjutna under en ISAF OP som helt eller delvis leddes av Sverige?? NJa.. Knappast nytt bara att kolla [email="http://www.mil.se/index.php?c=news&id=33802"]www.mil.se[/email]
Att svenskarna skjuter tillbaka om de blir beskjutna?? Nja... Det lärde sig nog de flesta parter redan under Bosnien kriget.
Så vad var egetligen nytt??
Ja för en vapenvägrare som aldrig fört frasen "Anfall är bästa fösvaret" kanske ordbruket i sambandsloggar och annat med ord som Anfall kan vara upphetsande. Men knappast för någon här inne väl???,
MEN OAVSETT SÅ HAR HAN LYCKATS MED EN SAK!! Att få en negativ debatt om Utlandsstyrkan.
FRÅGA!
Vad tycker svenska freds om ISAF och deras insatser??
De dokument han har haft har alla varit rödramade men har han fått alla avhemlifierade av must eller???
Har GF en mailadress??
Skulle vilja ställa en enkel fråga till honom, han lär väl slingra sig och få sista ordet som den politiker han trots allt är....