stefanf
Mar 8 2007, 08:51
Sänds 8/3, kl 20:30, TV4.
Någon trailer har sagt att det är två delar? I såna fall även 15/3 kl 20:30.
Det har nämnts på ett par olika ställen, men det kanske är bäst att ha ett helt eget ämne om det. Frågan är om det ska vara i dagrummet eller soldint.
"Sverige ansvarar genom sina 250 soldater för säkerheten i fyra provinser i norra Afghanistan.
- Vi är här för att tillsammans med en rad andra länder stabilisera läget så att den afghanska befolkningen kan komma att leva i en demokrati, säger överbefälhavare Håkan Syrén.
Men landets krigiska historia, krigsherrar och knarkbaroner har även hunnit ifatt de svenska soldaterna.
- När man sett en kollega med blodig uniform, när man sett en bil med två skotthål i vindrutan där man vet att skotten dödade en kollega och när man har deltagit i fyra minnesceremonier blir det väldigt konkret, säger Katja Öberg, f d press- och informationsofficer utlandsstyrkan.
Kalla faktas reporter Gustav Fridolin granskar den svenska insatsen i Afghanistan, en insats som bland annat har resulterat i Sveriges största enskilda militära operation i utlandet sedan kriget i Kongo på 60-talet och kostat två svenska soldater livet."
Kryptörn
Mar 8 2007, 19:37
DN (eller TT, egentligen) har redan sett inslaget:
"Kriminell ledare dödad i anfall lett av svenskar"SvD har inte sämre rubriksättare dom:
"Svenska trupper deltar i dödliga strider"Yxpressen och Aftonblodet har än så länge ingen förhandsreklam för TV4-inslaget, men det kanske kommer.
Tillägg: TV 4 leder dock rubriksättarligan med
Svenska soldater i människojakt Hade det varit samma rubrik om det gällt en operation i syfte att gripa valfri krigsförbrytare på Balkan?
Christer
Mar 8 2007, 20:56
Inget nytt under solen. Bra hanterat av FM. Naiva frågor och försök att lägga orden i munnen av Fridolin. Väldigt lustiga slutsatser dessutom.
Tycker mest att det var intressant och inte speciellt avslöjande trots många försök av reportern.
Tja, verkar som om fridolin ville göra en josefsson.
Kul att se Berge igen.
/M
Sisu Fräkne
Mar 8 2007, 21:03
Lite lustigt, reportern som intervjuar Översten, han verkar inte vara medveten att killarna tydligen skjuter i självförsvar och att de "kriminelle" dör i detta sammanhanget, varför skulle någon ha dåligt samvete över det?
Suck som vanligt så är det otroligt vinklat och typiskt svenskt betende, att klaga på soldater och andra som med sitt liv som insatts verkar för fred i andra delar av världen....
Blir så arg på den reportern.
Och hon i börjar, "programet ställer inte frågan om vi ska ha bla bla bla, utan att vi har det"?
De måste ha funderat länge över denna fras,
Tycker att de ska ta upp när svenska soldater dör av att att en hangranat exploderar inne på en camp i balkan. Vet inte detaljer men har pratat med en tjej som var med på denna mission, det var ingen trevlig syn enligt henne.
Jaja, finns det inga nyheter så skapar man sig några, det är mitt intryck av detta avsnitt av kalla fakta.
ÄR jävligt impad av killarna och tjejerna som gör detta frivligt, att söka till utlandstjänst.
warhead
Mar 8 2007, 21:07
QUOTE (Christer @ Mar 8 2007, 20:56 )

Inget nytt under solen. Bra hanterat av FM. Naiva frågor och försök att lägga orden i munnen av Fridolin. Väldigt lustiga slutsatser dessutom.
Tycker mest att det var intressant och inte speciellt avslöjande trots många försök av reportern.
Kan bara hålla med. T.o.m min sambo som är rätt mycket åt vänster tyckcte Fridolin var en tomte som försökte insinuera saker pga av att han inte verkar kunna engelska. Att kalla den skjutna för main target är inte så konstigt. Han var ett "target" som skulle gripas. Det tråkiga är ju tyvärr att den här typen av vinklade inslag brukar få igång debatten om huruvida svensk trupp ska vara i Afghanistan eller ej.
Någon som vet vart på Tv4.se man kunde diskutera vidare?
warhead
Mar 8 2007, 21:12
QUOTE (Sisu Fräkne @ Mar 8 2007, 21:03 )

Lite lustigt, reportern som intervjuar Översten, han verkar inte vara medveten att killarna tydligen skjuter i självförsvar och att de "kriminelle" dör i detta sammanhanget, varför skulle någon ha dåligt samvete över det?
Suck som vanligt så är det otroligt vinklat och typiskt svenskt betende, att klaga på soldater och andra som med sitt liv som insatts verkar för fred i andra delar av världen....
Och hon i börjar, "programet ställer inte frågan om vi ska ha bla bla bla, utan att vi har det"?
Tycker att de ska ta upp när svenska soldater dör av att att en hangranat exploderar inne på en camp i balkan. Vet inte detaljer men har pratat med en tjej som var med på denna mission, det var ingen trevlig syn enligt henne.
Jaja, finns det inga nyheter så skapar man sig några, det är mitt intryck av detta avsnitt av kalla fakta.
ÄR jävligt impad av killarna och tjejerna som gör detta frivligt, att söka till utlandstjänst.

Man ska nog inte jämföra detta med den expolderande handgranaten inne på Camp Viktoria, det finns anledningar till varför den gjorde det.
Aktuellt framställde saken anstronomikt bättre på 30 sekunder on vad Fridolin lyckades(ironin antar jag är tydlig) med.
"Svensk trupp anföll en by där en ledare för ett kriminellt nätverk höll till.
Under operationen dödades den kriminelle ledare."
Ungefär så framställde aktuelt det hela.
golffoxtrotfive
Mar 8 2007, 21:13
QUOTE (Meercy @ Mar 8 2007, 21:09 )

http://www.tv4.se/nyheter/532585.htmlSnacka om att bli pucktvåa
Sisu Fräkne
Mar 8 2007, 21:21
QUOTE (warhead @ Mar 8 2007, 21:12 )

QUOTE (Sisu Fräkne @ Mar 8 2007, 21:03 )

Man ska nog inte jämföra detta med den expolderande handgranaten inne på Camp Viktoria, det finns anledningar till varför den gjorde det.
Absolut inte menat som en jämnförelse.
Stor respekt för alla som är och har varit ute på Utlandstjänst.
Nog lyckades jag missa det alltid (antikrundan i all ära, men..). Det är ingen som vet om man kan se programmet på webben? Jag har letat men ej funnit..
Sisu Fräkne
Mar 8 2007, 21:24
QUOTE (C PI62 @ Mar 8 2007, 21:22 )

Nog lyckades jag missa det alltid (antikrundan i all ära, men..). Det är ingen som vet om man kan se programmet på webben? Jag har letat men ej funnit..
Där hade Fridolin passat
Sebbe stålkula
Mar 8 2007, 21:38
men var det inte lite kul hur han försökte få översten att framstå som en macho rambo med att mässa main target down på bästa svengelska hela tiden. och sedan när staben blev högkvarteret i stockholm lite snabbt och lustigt.
Det possitiva är reaktionerna på tv4 hemsida. tror nog att den missionen har starkt stöd hos allmänheten
Vildmannen
Mar 8 2007, 21:39
QUOTE (Meercy @ Mar 8 2007, 21:09 )

348 kommentarer på Tv4.se, 37 minuter efter programmets slut. De flesta negativa till Fridolin.
Dobberman
Mar 8 2007, 21:50
kl 21:35 på Mil.seSnabbt reagerat av Mil.se
InfoAvd är bra numera.
stolpskottet
Mar 8 2007, 21:58
ett försök till sensations-journalistik utan dess like!
ROE eller inte, ren självbevarelse drift att i ett sånt läge skjuta tillbaka.
tycker synd om dom/er som var med som bara får skit efteråt av media. när skrevs/sändes det något positivt om US/FM som inte publicerats av FM själva?
listan kan göras lång på saker som blivit bättre efter att sverige bidragit med trupp i landet men det skrivs det inget om!
lyfter på mössan för er som bidrar till en säkrare värld!
*mumlar något oskrivbart om Fridolin*
VMI2002
Mar 8 2007, 22:04
Nagon som vet om HELA programmet kan hittas pa natet? jag sitter fan utomlands och kan inte titta pa svensk tv.....
Skinkan
Mar 8 2007, 22:09
Fy fan vad trött jag blir. Här gör svensk trupp en insats genom att plocka bort en kriminell ledare och kalla fakta bara whinar! Jag fattar fan inte vad som är problemet... Herregud
Here we go, vänsterpartiet tycker att de har fått mer kött på benen...
http://www.vansterpartiet.se/vp/36372.cs
Dobberman
Mar 8 2007, 22:20
Enligt den där göken var vi ju "I krig"....
Blås i Rohanshorn, Orcher vid portarna, vi är under anfall....
Man blir så in i helv..... trött bara.
Christer
Mar 8 2007, 22:21
Jag avser att anmäla kalla fakta till granskningsnämden. Kan ju knappast sägas att reportaget vad "opartiskt" som sig måste.
Jag önskar att fler gör detsamma.
http://www.grn.se/grn/pages/ReportForm____589.aspx
QUOTE (VMI2002 @ Mar 8 2007, 22:04 )

Nagon som vet om HELA programmet kan hittas pa natet? jag sitter fan utomlands och kan inte titta pa svensk tv.....
Här,
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=2001
QUOTE (rille116 @ Mar 8 2007, 22:20 )

Enligt den där göken var vi ju "I krig"....
Blås i Rohanshorn, Orcher vid portarna, vi är under anfall....
Man blir så in i helv..... trött bara.

Instämmer helt, känner att lessheten tar över. Hur vore det inte att dumpa några representanter från den rödgröna röran i t ex helmand provinsen och låta dem strosa runt där utan skydd ett tag. Förhoppningsvis så kanske de lär sig nåt...
QUOTE (3924 @ Mar 8 2007, 22:25 )

Här,
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=2001Jag kan tyvärr bara se 1 minut och 44 sekunder av programmet där.
"Att i detta läge planera för en ytterligare förstärkning av svensk trupp är helt oförsvarbart."
"Svensk trupp i Afghanistan underlättar USA:s krigföring och det kan vi inte acceptera. Där måste insatsen avbrytas, säger Hans Linde."
Två citat från
http://www.vansterpartiet.se/vp/36372.cs. Men HERREGUD vilka argument! Oförsvarbart att diskuttera hur man vidare och intensivare kan hjälpa afghanerna. Svenskars närvaro underlättar för jänkarna, därför måste de bort. Skit i att en skola får möjlighet att ens existera, eller att en OXA tas omhand. Så länge jänkarnas verksamhet påverkas positivt ska vi bort!
Jag vill gärna träffa nån som instämmer i vänsterpartiet m fl. argumentation personligen och samtala för att försöka förstå hur de tänker, hur svår barndom de hade, och i vilken värld de lever idag.
/Zacke
EDIT: stvnign
VMI2002
Mar 8 2007, 22:37

Här,
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=2001Nope. Det ar 1 minut 44 sekunder bara....
QUOTE (VMI2002 @ Mar 8 2007, 22:37 )

Här,
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=2001Nope. Det ar 1 minut 44 sekunder bara....
Sorry by bad
optimus
Mar 8 2007, 23:00
nu har dom gått över gränsen... nu är man inte bara less utan arg också!!
måste göra nått kreativt av detta hmmmmm......
Måste erkänna att jag inte hade några större (positiva) förväntningar på journalistdebuten av Fridolin. Men han lyckades med råge sänka dom låga kraven lägre.
Nu undrar jag seriöst vill Herr Fridolin överhuvudtaget ses/tas av andra som sen seriös/opartisk journalist?
Nått som han lyckades med var i alla fall att öka journalist föraktet.
Till repotaget i övrigt, vi har visserligen inte sett hela repotaget (En del kvar). Men varför frågade han inte det afghanska folket om hur dom ställer sig till Sverige och ISAF?
Antaligen missade jag den delen eller så passade det inte i Fridolins verklighet av den svenska insatsen?
Psk-jevel
Mar 8 2007, 23:17
Problematiken i att journalister intervjuar "medborgaren på gatan" á la Michael Moore är att det alltid går att hitta för och mot bland dessa, och det är sedan upp till journalisten vilka delar av vilka intervjuer han vill visa. Personligen är jag glad att Kalla fakta har avstått från detta.
Christer
Mar 8 2007, 23:37
I en aktion ledd av den svenska Isaf- styrkan dödades i fjol ledaren för en kriminell grupp i norra Afghanistan.
Målet med aktionen, där 46 svenska soldater understöddes av afghanska, finländska och amerikanska enheter, var att lagföra ledaren som anklagats av bybor för att terrorisera dem, uppger TV 4:s program Kalla Fakta.
Mannen var även misstänkt för att ha varit inblandad i ett attentat då två svenska soldater omkom. Överste Bengt Sandström, då chef för styrkan, säger till Kalla Fakta att det inte var svenska soldater som sköt mannen.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...amp;lpos=lasmerTack och lov för riktig nyhetsrapportering. Prisa SVT! Vart kan man skicka sina hyllningar?
http://www.mil.se/index.php?c=news&id=33826Besöket i byn Boka dagen efter eldstriden måste jag säga är mycket glädjande. Artikeln publicerades för länge sedan, men något sådant som står här framkommer inte det minsta i Kalla Faktas reportage.
Edit: Ngt mindre bra är länken. Äh..
Psk-jevel
Mar 8 2007, 23:46
VÄLDIGT intressant att se hur SVT säger samma sak, fast ändå.. något helt annat!
Fast är det egentligen en "nyhet"? Det var ju ett tag sen..
QUOTE (Christer @ Mar 8 2007, 22:21 )

Jag avser att anmäla kalla fakta till granskningsnämden. Kan ju knappast sägas att reportaget vad "opartiskt" som sig måste.
http://www.grn.se/grn/pages/ReportForm____589.aspxAnmälan gjord.
Sorgligt att Kalla Fakta inte kan hålla sig opartiska.
Och Fridolin..killen må väl begripa att det är skillnad på att föra fram åsikter i Riksdagen och at göra opartiska reportage i granskningssyfte.
Eller är det jag som cycklar i mössan?

http://www.grn.se/grn/pages/ReportForm____589.aspxGjort!

--------------------TV4
Fu Sörvik
Mar 9 2007, 00:38
En annan intressant sak är att man säger att tusentals kulor avfyrats. Detta låter fruktansvärt mycket, men
om man räknar lite ser man något. Det var 46 soldater
2000 kulor blir 43 per soldat
3000 kulor blir 65 per soldat
4000 kulor blir 87 per soldat
Det är inte så mycket på 2 timmar, tycker jag i vart fall. Men vad kan man förvänta sig när Gustav Fridolin är reportern
Någon som vet om det kommer sändas någon repris eller om programmet går att hitta på nätet?
Andersson
Mar 9 2007, 03:02
"När operationen var utförd efter två timmars stridigheter rapporterade Bengt Sandstöm till staben att "main target down"- målet för operationen var likviderat."
-Anna Gustafsson SvD
1Jag missade ochså kalla fakta repriser går Lördag kl 12:50 samt söndag 4:05.
Jag såg dock nyheterna på tv4.se och där såg det ut som om de använt samma översättning i kalla fakta trots att det är en helt felaktig översättning. Min engelska lärare skulle gråtit och underkänt mig om jag använt en liknande översättning under skoltiden!
En korrekt översättning av "main target down" är "målet oskadlig gjort".
Man bör ifrågasätta hurvida Gustav Fridolin passar som granskande journalist då han fram tills nyligen var aktiv politiker och som han säger i sin blogg "Min objektivitet i övrigt då? Är jag objektiv? Knappast. Det finns inte en enda journalist är objektiv."
2 Jag inser ju att journalister inte kan vara helt objektiva MEN jag anser att vi kan och skall ställa högre krav på journalistkåren deras uppgift är att granksa och informera, en väldigt viktig uppgift i dagens samhälle. Det har ju gått lite fel ifall man kan gå från politiker till journalist hur som helst utan att förlora trovärdighet. Jämförbart med om en grovt kriminell skulle bli polis
1 http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14781821.asp 090307
2 http://www.gustavfridolin.blogspot.com/ 090307
Ragulin
Mar 9 2007, 03:53
Jag orkar inte med muppar som Fridolin längre. Det har bara tagit tvärslut med toleransen på den fronten. Varför o varför är det nästan NATURLAG inom den svenska journalistkåren att ständigt misstänkligöra svensk polis och militär? Det spelar tammefan ingen som helst jävla ROLL vad man gör och hur man gör det, för någonstans står alltid en rödglödgad liten folkhögskolemupp där och "granskar" och ifrågasätter och skulle VÅLD ha använts i något sammanhang, så är man en fascistlakej. Det enda våld som är ok är det som utövas av diverse maoistiska gerillagrupper, talibaner, Iran, Kuba och Nordkorea...
I år har jag slutat med tre saker:
1 Snusa
2. Kolla Tv-nyheterna
3. Läsa kvällsblaskorna
Min psykiska hälsa har redan förbättrats med 85% och mitt blodtryck är numera nästan normalt.
Nu har jag även sett hur den nya regeringen (d.v.s. Försvarsministern) fått klä skott för vad som hänt och skett under det föregående mandatet. Tv4 har inte skött detta allt för snyggt.
FM skött sig bra ur mediesynpunkt, och jag gillar Odenbergs slutkläm

EDIT: Jag kan inte ens namnen på de folkvalda längre...
stefanf
Mar 9 2007, 07:20
Har inte sett programmet än, men såg det mesta av TV4s morgondiskussion där en generalsperson (missade hans namn), Mats Odelberg och MajBritt Theorin var med.
Reportrarna var på lite det här med "main target down", med frågan "har ni förståelse för att det kan missuppfattas? Att man får uppfattningen om att målet var att döda vad-han-nu-heter"
Och jo, det kunde dom, men sådan är terminologin.
Och också att det verkar som mer än ett sammanträffande att han som blev dödad förmodligen var inblandad i sprängningen när två svenskar dödades.
MajBritt hade en intressant vinkling; från och med februari i år så styrs styrkan av en amerikansk general, som uppenbarligen har ändrat ROE från "skjut tillbaka om någon anfaller" till "skjut först och fråga sedan".
Som jag förstod det så anser hon anser att så länge vi inte är med i NATO, så ska vi inte följa deras ROE om de skiljer sig från de "vanliga" FN-ROE.
Hon har faktiskt en poäng.
Någon här (på plats kanske) som kan berätta mer om möjliga ändringar i ROE?
coolhand
Mar 9 2007, 07:37
QUOTE (Fu Sörvik @ Mar 8 2007, 15:38 )

En annan intressant sak är att man säger att tusentals kulor avfyrats. Detta låter fruktansvärt mycket, men
om man räknar lite ser man något. Det var 46 soldater
2000 kulor blir 43 per soldat
3000 kulor blir 65 per soldat
4000 kulor blir 87 per soldat
Det är inte så mycket på 2 timmar, tycker jag i vart fall. Men vad kan man förvänta sig när Gustav Fridolin är reportern
Haller totalt med...
Hur lang tid kan det ta att skjuta upp mindre en 1.5mag per person? Mindre en minut inkl magbyte?
Sa 2000 kulor totalt kan ga mycket fort. Och ar inte en speciellt stor mangd ammo i en eldstrid...
Nilsson_BA04
Mar 9 2007, 07:41

http://www.grn.se/grn/pages/ReportForm____589.aspxAnmälan gjord...
Tyvärr så är granskningsnämnden en ganska så udd-lös myndighet. Om inslaget anses bryta mot radio- och TV- lagen resulterar detta i att TV kanalen måste "offentliggöra nämndens beslut. Offentliggörandet sker vanligen i form av en s.k. pliktsändning i vilken nämndens slutsatser presenteras."
Det innebär att 25 minuter av osakligheter och vidrigt sensations journalistik "ursäktas" med ett 10 sekunder långt "offentliggörande" om inslaget fälls i granskningsnämnden.
bomben77
Mar 9 2007, 08:46
Jo, man hade ju kunnat räkna ut med arschlet och en bit krita hur TV4 och Fridolin skulle framställa det hela men detta tar priset! Sensationsjournalistik är ju bara förnamnet!
Jag får känslan av att det skulle vara bättre om vi skickade ner en typ av obeväpnade väktare som skulle sköta uppgiften, iallafall enligt V och Fridolin....
Såg även nyhetsmorgon och tycker att FM och Odelberg skötte det hela bra även om det diskuterades en del ang terminologin med då "main target down" användes under operationen.
Men det är klart, ett stort land som Sverige kanske kan ändra terminologin och kanske få svenskan som det språk man skall använda under FN-uppdrag tillsammans med främmande länder.... My God, jag blir bara så trött och less.....
Stor heder till er som har varit, är, eller ska ut på utlandstjänst!
Kryptörn
Mar 9 2007, 09:05
QUOTE (Ragulin @ Mar 9 2007, 03:53 )

I år har jag slutat med tre saker:
1 Snusa
2. Kolla Tv-nyheterna
3. Läsa kvällsblaskorna
Av hänsyn till Ragulins hjärta så länkar jag endast till Aftonbladets take på händelsen:
Svenska trupper avrättade islamist. Allvarligt talat, den artikel måste ju ligga på gränsen till förtal enligt BrB?
Måste säga att HKV och Försvarsministern har agerat snabbt och bra i det här fallet. Odenbergs svar på tal i SVT i morse är värt pengar: "Det är för såna eventualiteter
[att man blir beskjuten och tvungen att försvara sig,min anm.] som vi har valt att skicka militära förband till Afghanistan och inte samtalsterapeuter."
stefanf
Mar 9 2007, 09:13
Vilket antiklimax. Studioprogramledaren pratar om ett "avslöjande". Och sedan får man sitta i 25 utan att det kommer något "avslöjande".
Hade Fridolin däremot hittat ett dokument som uttryckligen sade att målet med operationen var att eliminera vad-han-nu-heter, då hade jag höjt på ögonbrynen litegrann.
Och sedan är han ju lustig, Gustav: "om jag säger att det var amerikaner som sköt vad-han-nu-heter".
Jamen, herreminje, om han åtminstone haft någonting att stödja uttalandet på, t.ex. en svensk soldat som råkat försäga sig. Mu blev det bara pinsamt för Fridolin.
Jag tror att ett sådant här reportage faktiskt stärker den gemene svenskens uppfattning om utlandsstyrkan.
Blackadder
Mar 9 2007, 09:15
QUOTE (bomben77 @ Mar 9 2007, 08:46 )

Jo, man hade ju kunnat räkna ut med arschlet och en bit krita hur TV4 och Fridolin skulle framställa det hela men detta tar priset! Sensationsjournalistik är ju bara förnamnet!
Jag får känslan av att det skulle vara bättre om vi skickade ner en typ av obeväpnade väktare som skulle sköta uppgiften, iallafall enligt V och Fridolin....
Såg även nyhetsmorgon och tycker att FM och Odelberg skötte det hela bra även om det diskuterades en del ang terminologin med då "main target down" användes under operationen.
Men det är klart, ett stort land som Sverige kanske kan ändra terminologin och kanske få svenskan som det språk man skall använda under FN-uppdrag tillsammans med främmande länder.... My God, jag blir bara så trött och less.....
Stor heder till er som har varit, är, eller ska ut på utlandstjänst!
Att Bengt nu använde ett uttryck "main target down" beror nog på att han fick just dom orden från den enheten som var mer direkt involverad... När detta ringdes in på dålig engelska till den multinationella staben på PRT och hamnade i loggen så var det nog ingen som kunde tänka sig följderna...
Annars så tycker jag att all granskning är bra granskning, lita på att folk som spelar roll är smarta nog att se försök till vinkling och svartmålning och dom som inte gör det har redan innan bestämt sig för vad sanningen är.
/b
bomben77
Mar 9 2007, 09:27
QUOTE (bomben77 @ Mar 9 2007, 08:46 )

QUOTE (Kryptörn @ Mar 9 2007, 09:05 )

Av hänsyn till Ragulins hjärta så länkar jag endast till Aftonbladets take på händelsen:
Svenska trupper avrättade islamist. Allvarligt talat, den artikel måste ju ligga på gränsen till förtal enligt BrB?
Jag trodde att TV4- reportaget skulle ta priset men jag har ändrat mej.. Aftonbladet, vad är problemet? "Svenska trupper avrättade islamist". Det löpet är ju helt galet!
Men men, yttrandefriheten är bra, men det måste ju ändå finnas gränser, lögn kan väl ändå inte vara tillåtet ens i Sverige?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.