QUOTE (Marco @ May 29 2007, 01:31 )

När jag har gått ut gymnasiet är jag färdigutbildad sköterska, men jag antar nog att det krävs någon form av akutsjukvårds utbildning om inte mer isåfall, men är det någon som kan upplysa om ungefär hur tjästen skulle se ut om man blir bli antagen, är det att lägga bandage runt stuckade fotleder, eller försöker man hjälpa lokal befolkningen vid eventuella attentat?
Citerar mig själv från ks17 tråden:
QUOTE (alfie @ May 28 2007, 18:16 )

QUOTE (Lindeberg @ May 28 2007, 18:06 )

Jag som civil sjuksköterska kan söka tre sjukskötersketjänster i KS17.
Leg Sjuksköterska
Leg Sjuksköterska, ambulans
Leg Sjuksköterska, distrikt
Hur ser dessa tre olika sjuksköterskors vardag ut i Kosovo? Vem är ute mycket och åker, och vem är hela tiden inne på campen? Hur har det varit på din mission?
Kanske är det idé att även söka C Sjvgrp och USKA/Amb. Vad säger ni? (vpl som plutonsjukvårdare, jobb ett år på hjärtavdelning/hjärtintensivavdelning)
I KS finns det 3 st ssk som är på vagn (ambulans) och 4 st som går på förbandsplats (där en är ansv. för läkemedel). Vill man jobba med sjukvård på regelbunden basis ska man söka sig till förbandsplatsen (daglig sjukvård). Vill man vara ute och rulla mycket (eod larm, sök etc.) ska man vara på vagn, dock är risken (dåligt ordval, jag vet, ingen vill ju att något ska hända så missförstå mig rätt) stor att man får jobba med sjukvård från mycke lite till ingenting (övningar borträknade).
C sjvtp kan vara en god idé om man har det militära i botten då det är en mer kordinerande tjänst än sjukvårdsmässig, det viktiga för vagn c är att inte grotta in sig i vårdandet utan leda arbetet på en skadeplats (samverkan mp, qrf etc samt mot signal= beställa helikopter mm).
Edit:
Är du ssk (med några års erfarenhet) är du högst överkvalificerad för uska tjänsten (medic på vagn), men visst kan du söka den, dock torde lönen vara under din civila. Har du dock inte så många år bakom dig som arbetande ssk kan det bli svårt att få en ssk tjänst...
Ang hjälpa civila så är det oftast så att man låter de lokala stjärnorna ta hand om civila och i yttersta nödfall hjälpar man till.
Jag tror det är JÄKLIGT svårt att komma in på en ssk tjänst (om det var vad du hade tänkt dig) utan civil erfarenhet, uska däremot kan gå...
[Besserwissermode] Trodde det hette stukade fotleder

[/Besserwissermode]