Help - Search - Members - Calendar
Full Version: GRK i Luftburen Bataljon
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
A2Keltainen
http://www.k3.mil.se/photo.php?id=23772&aid=1617

Enligt ovanstående så verkar det enbart finnas tung (120 mm) GRK i Luftburen Bataljon. Varför har man helt valt bort lätt (81 mm) GRK? Är det för att man enbart vill ha ett (1) GRK-system i bataljonen och tung GRK kan skjuta STRIX? Såvida man inte i smyg har köpt in ett parti Väldigt Bastanta Gossar ™ eller utvecklat en ny tung GRK, som är avsevärt lättare än de tidigare, så är man nu bunden till att ha med sig hjulfordon (fyra- eller sexhjulig terrängscooter kanske?) om man vill ha indirekt eld från GRK. Lätt GRK må väga en del (speciellt med en "riktig" last ammunition), men det går i alla fall att ljudlöst *bära* med sig det i princip vilken terräng som helst, och det har bättre verkan i målet än ingen GRK alls.
Om någon annan än jag är intresserad av sådant här så rekommenderas en titt på GRK-debatten inom svenska KJ/Amf där man åtminstone tidigare diskuterade om man skulle ha lätt eller tung GRK för eldunderstöd (Se t.ex. sidan 117 och framåt i "Kustjägare 1956-1996, Militärhistoriska Förlaget, 1996".). Svenska amfibieförband har tidigare haft tung GRK på bataljonsnivå men har nu (AmfBat) enbart lätt GRK, och även detta på bataljonsnivå. Finska amfibieförband (Kustjägare) har en lätt GRK-pluton med tre kastare i varje skyttekompani och ett tungt GRK-kompani med nio kastare i varje skyttebataljon.
ARN
Tidigare har man på K3 använt sig av 81mm GRK, tydligen ändras detta i den nya organisationen. Det kommer bli trång i helikoptrarna... blink.gif
Nemo
Vad jag vet så har K3's JGRK endast 81 mm GRK-pjäser.

Mer info om inneliggande JGRK-pluton finns här
achilleos
Man har valt 12:or för att kunna skjuta STRIX. Men det diskuteras och kommer säkert att provas ut både nya lättare 12:or och 81 mm.
SADDO
Vill bara meddela att det finns bärbara "tolvor". De fanns tidigare hos KJ har jag hört. Har själv pesonligen sett 12 cm grk med kort eldrör. De är inte lika lätta som 81:or men de går att kånka på. Granaterna är fortfarande lika tunga dock.....

Danne
Gotcha
>> SADDO <<

Det där kan både jag, min rygg och höft bekräfta!
En annan har ju haft den lyckliga förmånen att snabbmarscha med röret..

blink.gif
A2Keltainen
QUOTE (SADDO @ Jan 15 2003, 15:00 )
Vill bara meddela att det finns bärbara "tolvor". De fanns tidigare hos KJ har jag hört. Har själv pesonligen sett 12 cm grk med kort eldrör. De är inte lika lätta som 81:or men de går att kånka på. Granaterna är fortfarande lika tunga dock.....

De tunga GRK (120 mm granatkastare m/62, vikt 115 kg) som KJ/Amf tidigare hade var som du nämner bärbara, men trots att man medvetet tog ut de mest bastanta pojkarna till att bära dem så övergav man dem för att de, främst på grund av ammunitionen, var för ohanterliga. Bland annat insåg man att omgrupperingar inte kunde ske tillräckligt snabbt och att man därför löpte stor risk för att bli lokaliserade och utslagna av fientlig moteld kort efter eget eldöppnande. Man hade även fått tillgång till en ny granat till lätt GRK (81.4 mm granatkastare m/84, vikt 45 kg) som enligt FMV hade 120% av splitterverkan av den gamla tunga GRK-granaten. Man bör tänka på att strid i den miljö KJ/Amf var/är tänkta att verka i inte ofta inbegriper strid mot bepansrade stridsfordon och att man därför inte behöver STRIX och/eller tunga granater med stor sprängladdning i lika stor utsträckning som i mer "vanlig" strid. Detta kombinerat med att berghällar på öar avsevärt ökar splitterverkan kan ha bidragit till att man ansåg lätt GRK med den nya granaten vara "tillräckligt" effektiv. Man borde annars kunna ha utvecklat en 120 mm modell av den nya GRK-granaten, med ännu större splitterverkan än 81.4 mm modellen. Som notis kan nämnas att ett av argumenten för att ha kvar tung GRK i den svenska KJ-organisationen var den utökade psykologiska effekt tung GRK-eld har jämfört med lätt GRK-eld.
När vi ändå är inne på GRK i kustmiljö så kan jag nämna att åtminstone när jag tjänstgjorde vid Nylands Brigad så övade man där eldgivning med lätt GRK från båtar främst i syfte att ge nedhållande eld vid landstigning. Man hade, om jag inte minns fel, en sandfylld "form" på botten av båten och placerade GRK i denna.
ARN
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 15 2003, 15:18 )
När vi ändå är inne på GRK i kustmiljö så kan jag nämna att åtminstone när jag tjänstgjorde vid Nylands Brigad så övade man där eldgivning med lätt GRK från båtar främst i syfte att ge nedhållande eld vid landstigning. Man hade, om jag inte minns fel, en sandfylld "form" på botten av båten och placerade GRK i denna.

Enligt ett av mina befäl, hamna inte kulorna alltid där det var tänkt... jag tror att man pga detta slutade skjuta granater från båtarna. smile.gif

GMY
A2Keltainen
QUOTE (ARN @ Jan 15 2003, 18:56 )
Enligt ett av mina befäl, hamna inte kulorna alltid där det var tänkt... jag tror att man pga detta slutade skjuta granater från båtarna. :)

Menar du att man i Sverige har skjutit "vanlig" GRK från båt eller syftar du på försöken med SSG 120 variant på Stridsbåt 90? Om du menar "vanlig" GRK, vilken GRK och båt användes och hur hade man ställt upp GRK i båten?
Gotcha
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 15 2003, 19:15 )
QUOTE (ARN @ Jan 15 2003, 18:56 )
Enligt ett av mina befäl, hamna inte kulorna alltid där det var tänkt... jag tror att man pga detta slutade skjuta granater från båtarna.   smile.gif

Menar du att man i Sverige har skjutit "vanlig" GRK från båt eller syftar du på försöken med SSG 120 variant på Stridsbåt 90? Om du menar "vanlig" GRK, vilken GRK och båt användes och hur hade man ställt upp GRK i båten?

Jag vill minnas att man testade att skjuta på likartat vis från 600-båten, men att precisionen blev för kass.

Tills vidare grupperar GRK helt enkelt på en ö och eldar på mot den KJ/Amfskytte skall ta.
Rambo
Möjligheten att fjärr bekämpa pansar med STRIX är ju inte fy skam särskilt för ett lätt förband som annars kan få det riktigt svårt mot en bepansrad fiende trots tillgång till pvrobot.
Men en aspekt som inte har nämts är att 12:an har bättre "arbetsförmåga" mot mål i bebyggelse. Tolvans splitter ger bättre genomslag och har bättre chans att knäcka stommen i ett hus.
Det går nog dock åt en och annan hkp för att få med allt som krävs....
ARN
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 15 2003, 18:15 )

Jag vill minnas att man även provat i Sverige, precis som Gotcha säger, även om mitt inlägg snarare syftade skjutningarna i vårat östra grannland.

GMY
Inf
GRK är ovärderligt vid SIB. Terängen=bebyggelsen är sådan att målet ofta ligger dolt i mask för art, dvs att de relativt flacka projektilbanorna omöjliggör effektiv skjutning i bebyggelse. Med 77B kan man skjuta övergrader så problemet blir mindre, men det kräver särskilda laddningar och avstånd och det är aldrig att föredra att låsa sig på det sättet. GRK däremot glänser vid SIB!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.