Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bästa simulatorerna (PC)
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
Pages: 1, 2
Särimner
Vilket spel skulle ni rösta på inom följande kategorier:

Flyg:
Sjöstrid:
Pansar:
Infanteri:
Strategi:
SFC
QUOTE (Särimner @ Jan 14 2003, 15:18 )
Vilket spel skulle ni rösta på inom följande kategorier:

Strategi:

Tycker "The operational art of war" är riktigt bra, används ju dessutom på bla FHS för utbildning med svenska scenarion.
Gotcha
Jag skulle nog inte kalla den "bäst" eller "mest realistiska", men Battlefield 1942 är minsann mest komplett i alla fall!!

Själv gillar jag mest att glida omkring i en Sherman eller PzIV och mosa! (mest pga att jag inte får ordning på joysticken och därmed inte kan flyga...)

edit:

>> Doyle <<
Taget, bearbetat, utfört!! Rackarns hemtrevligt!
Hade man haft kunskapen, tiden och ambitionen vore det skoj att slänga ihop en svensk mod!
Tyvärr kommer det ta ett tag innan jag provkör det - min "stora" burk har lagt av och jag vette fasen om jag nånsin får igång den igen.. :(
Doyle
Under strategi vinner nog Close Combat serien.

Och tar "Battlefield 1942" hem rätt många nomineringar.

Man kan ju flyga, åka pansar, knalla till fots eller köra hangarfartyg/jagare/landstigningfartyg m.m biggrin.gif

Gotcha: Ladda hem Desert Combat moden! Humvee med TOW, M1A2, och A10 med sin elaka akan m.m biggrin.gif

Desert Combat - Mod till Battlefield 1942
colt
Battlefield 1942!

Medal of Honor är också rätt kul... smile.gif
LRRP
Under flyg kommer ingenting i närheten av IL 2 Sthurmovik och Combat Flight Simulator 3. Båda är bra ur fysisk korrekthet och kan ställas in tilll önskad realism. Detaljrikedomen i CFS3 är lite bättre (lite nyare också) men kräver också en REJÄL maskin för att rulla på bra i de högre upplösningarna.
Jag kör även CFS2 Pacific Theatre, främst för att få leka med Corsairen, men även det är en mycket bra sim.

Jag kör ej längre moderna stridsflyg simmar har jag märkt. Hur realistiska de än skriver och säger att de är så håller jag inte med. Tillverkarna ger speltillverkarna den information som passar deras egna intressen. Ingen simulator jag sett har överensstämt med den verklighet jag sett i respektive cockpits IRL.

Därför puttrar jag omkring i WW2 kärror.....mycket och ofta....vid datorn och ute det fria (mindre ofta, mycket mindre längre)
Max
Operation Flashpoint så klart B) Men det kanske beror på att jag aldrig testat BF:1942... Kanske ska ta och göra det... blink.gif

Edit: Jag röstar alltså på OFP i infanteri och pansar, inget annat unsure.gif
Sudden
Flyg: Vet ej
Sjöstrid: Vet ej
Pansar: Steel Beasts
Infanteri: Ghost Recon och Medal of Honor delar första plats
Strategi: Close Combat...lätt! Har CC 2-5

Tyvärr hittar jag inget pris att ge Battlefield 1942 :(
LRRP
Sjö strid: Vet inte om Harpoon serien ( väntar på fyran, om den nu någonsin blir färdig) och Fleet Command kan räknas helt till sjöstrid, är väl ett mellanting egentligen, men båda är mycket bra.
granQ
vad är detta.. Bf1942.. det är för fan en CS simulator.. Nej så här ska listan se ut:

Flyg: Falcon4 med superpack 3 (LRRP borde du kolla, killar på flygvapnet sa att detta var den mest realistiska som fanns civilt i "armé nytt") och IL2.
Sjöstrid: Silent Hunter 2. Har inte kollat in så mycke men bra stämning och om man kör själv så går realism på rätt bra med hur man skjuter torpeder (dock lekman så vet inte riktigt)
Pansar: Har tyvärr inte kört steal beasts men det ska vara bäst.. någon som kan "skicka demo" ??
Infanteri: Operation Flashpoint, inte något snack om saken.
Strategi: Här vinner väl close combat för spelbarhet och på andra plats: combat mission: Beyond overlord..
Max
Flyg: Om du menar flygstrid så väljer jag nog Falcon 4, tyvärr så har jag inte testat de två senaste CFS-spelen så jag kan inte jämföra med dem... Om du menar vanligt flyg så väljer jag Flight Simulator 2002 Pro.
LeadHead
QUOTE (granQ @ Jan 14 2003, 17:04 )
Flyg: Falcon4 med superpack 3 (LRRP borde du kolla, killar på flygvapnet sa att detta var den mest realistiska som fanns civilt i "armé nytt") och IL2.

Inte Flygvapennytt då? unsure.gif

Steel Beasts är rätt kul men jag tycker att kontrollerna är lite jobbiga ibland...
granQ
Nej, armé nytt.. typ 2-5 nummer sen. Var en artikel i största allmänhet om dator spel i försvarets tjänst och sen någon pilot som nämnde falcon4 och hade netcafe eller vad det var... får väl ta och leta upp nu om den finns på nätet..
Gripen
Flyg: Jane's ww2 fighters, Falcon 4

Sjöstrid: Jane's Fleet Comand

Pansar: Steel Beasts (det ända jag har spelat)

Infanteri: Operation Flashpoint (helt klart) men även Day of Defeat och Hidden and Dangerous. Medal of H AA är väll hyfsat men alldeles för mycket "datorspel" över det.

Strategi: Close combat serien, Commandos om de räknas till stategi.

Gripen
Lutscher
Given vinnare i gruppen strategi är Shogun Total War. Politik, resurshantering och realtidsstrider där terräng, väder, moral, formeringar etc. spelar in.
Dass
CC serien är skitbra.

cc3 tycker jag är ett utmärkt spel, 4:an var bra men inte lika bra.
5 dock var riktigt bra.

men inget är som ljudet i CC3, vilket underbart ljud det spelet har.

sen är Destoryer comman ett bra sjöspel
Särimner
QUOTE (Lutscher @ Jan 15 2003, 13:45 )
Given vinnare i gruppen strategi är Shogun Total War. Politik, resurshantering och realtidsstrider där terräng, väder, moral, formeringar etc. spelar in.

Vad tycker du om uppföljaren; Medieval Total war? Personligen tycker jag nog att den är lite vassare ändå faktiskt. För att inte tala om den kommande uppföljaren "Total war Rome" som efter vad jag sett och läst bör bli något alldeles suveränt för oss som gillar den typen av spel?
Lutscher
QUOTE (Särimner @ Jan 15 2003, 18:52 )
QUOTE (Lutscher @ Jan 15 2003, 13:45 )

Vad tycker du om uppföljaren; Medieval Total war? Personligen tycker jag nog att den är lite vassare ändå faktiskt. För att inte tala om den kommande uppföljaren "Total war Rome" som efter vad jag sett och läst bör bli något alldeles suveränt för oss som gillar den typen av spel?

Har inte spelat det. Skall köpa det. Men jag håller med om att Total war rome verkar intressant, speciellt om de kan ta strid i formation ett steg till.
Rokare
Godmiddag

Nu har detta spelet förvisso inte släppts, men jag tänkte
ändå höra om ni sett hemsidan, och hur ni tycker det verkar.
Det finns bl.a en videosnutt ni kan ladda ner.

http://www.lo-mac.com/

Ser rätt hyffsat ut tycker jag ;)

GMY
Särimner
QUOTE (Rokare @ Jan 16 2003, 11:27 )
Godmiddag

GMY

Det ser väldans lovande ut ska jag säga. Det blir till att budgetera för ett inköp så småningom!
Magnus
QUOTE (Rokare @ Jan 16 2003, 12:27 )
Godmiddag

GMY

Ser riktigt tjusigt ut. Behövs en dator av modell FET för att kunna köra det.
Max
Det där spelet måste jag ha blink.gif laugh.gif
Särimner
QUOTE (Rokare @ Jan 16 2003, 11:27 )
Godmiddag

GMY

Fasen också, nu måste man ju köpa ny dator också. Undrar om frugan vill leva på nudlar och kärlek ett halvår??
Lutscher
Läste om Rome Total War i PCGamer igår. Tillverkarna påstår att det skall gå att spela med bara 4 meg i grafikminne och ändå flyta bättre än tidigare. smile.gif
Jasså?
Någon som har spelat Combat Mission spelen? Mmmmmm riktigt bra om man gillar tur baserade taktik spel.
Senaste spelet Barbarossa to Berlin är underbart om man har ett historie eller strv från vk2 intresse i allmänhet. blink.gif

Ett nytt total war!? Låter grymt! Var? När? Hur?
Lutscher
Inte klart ännu. Troligen inte förrän 2004. Men det verkar värt att vänta på.
Lt P
Jag har supit bort min CC3, bara fodralet är kvar.

Någon som vet var man kan hitta det nuförtiden? 1,2,5 har jag kvar men de är mycket sämre, 4:an orkade jag inte ens köpa.

Min nominering går till MOHAA. Visserligen bara ett "skjutspel" men så otroligt snyggt gjort. Kunde man kombinera det med Flashpoint & lite CloseCombat så hade man ett dunderlir!

De flesta multiplayerlir tycker jag är fåniga. Det blir oftast bara en massa hoppa runt och skjuta.
Särimner
Att. LtP

Håller med om att MOHAA är great. Kan köra om det flera gånger, även om man önskar att fi kunde vara lite intelligentare och kanske placera sig på lite olika platser från gång till gång. Men jag brukar svettas rätt mycket ändå, speciellt på Omaha beach.

Nu har jag en förhållandevis risig dator så expansionen (Spearhead) är inte ens kul att köra. Har du erfarenheter och synpunkter på denna?
Lt P
Spearhead är snyggt som attan och mycket bra, MEN alldeles för kort och enkelt. Spelet innehåller bara några få banor fördelade på 6 uppdrag. Jag spelade klart det på en kväll på medium svårighetsnivå. Definitivt inte värt sina pengar.

Spearhead är nog mera för multiplayerkidsen, inget för mig m.a.o.
Särimner
Inte värt att springa och köpa ny dator i morgon alltså?
Cinnes
Inte för att det är särskilt realistiskt men en riktig klassiker innom strategispelen är väl Comand & Conquer serien.
C&C generals (det nya som snart kommer) Verkar bli riktigt tufft. En polare till mig har hittat en beta-version.
Kinas A-bombsexplosion är att dö för säger jag bara. SÅÅÅ SNYGGT GJORD!
LimpFish
"The operational art of war" vad e d fnåt? jag har aldrig hört talas om det trots att jag e lite smått besatt av dataspel
Muppen
Man blir verkligen sugen när man ser filmen från Lock On - Moden Air Combat
MIG-29:a som lågsniffar

Ruggigt detaljerat spel...
Yman
QUOTE (Muppen @ Jan 17 2003, 18:16 )
Man blir verkligen sugen när man ser filmen från Lock On - Moden Air Combat
MIG-29:a som lågsniffar

Ruggigt detaljerat spel...

Har precis laddat hem och kollat på MIG-29an som lågsniffar... Rätt grym grafik biggrin.gif

Men... Är inte instrumenten helt felaktiga unsure.gif Jag tänker då främst på (fan kommer inte ihåg vad intrumentet heter!!!) instrumentet som visar var horisontet är. Instrumentet vrider sig år fel håll !!
Även "horisonten" på HUDen rör sig fel.

Eller tänker jag helt fel unsure.gif unsure.gif
granQ
Yman, är nästan beredd hålla med. Kan dock vara att ryska plan (aldrig sett ett så) har så den visar hur planet lutar, och inte hur horizonten är i förhållande eller vad man ska säga. Dock tycker jag den lutar mer än planet.. men men..

en annan grej. Inte sett dig skriva ner titlar typ: "rescue helikopter".. vad är du för yman egentligen ? B)
Yman
QUOTE (granQ @ Jan 18 2003, 14:00 )
Yman, är nästan beredd hålla med. Kan dock vara att ryska plan (aldrig sett ett så) har så den visar hur planet lutar, och inte hur horizonten är i förhållande eller vad man ska säga. Dock tycker jag den lutar mer än planet.. men men..

en annan grej. Inte sett dig skriva ner titlar typ: "rescue helikopter".. vad är du för yman egentligen  ?  B)

biggrin.gif

Rescue Helicopter är rätt kass, åtminstonde 1:an... (om det är den jag tänker på unsure.gif )

Sedan så sak SAR 2 finnas (Search And Rescue) men jag har inte hittat det, om nå´n gör det så får vederbörande gärna höra av sig smile.gif

Sedan så tycker jag att simulatorer är lite tråkiga, kör modellhelikopter istället B)
Särimner
Min personliga lista skulle nog se ut så här:

Flyg:
Combat flight simulator I och II (Har en kört III:an ännu)

Sjöstrid:
Inte en susning. (Blir sjösjuk bara jag dricker vatten. smile.gif)

Pansar:
Inte en aning (Lite av tanken med detta inlägg var att få lite tips...)

Infanteri:
MOHAA eller Soldiers at war. Det sistnämnda har några år på nacken, men förnöjer mig en och annan mörk kväll framför burken.

Strategi:
Steel panthers eller Easter/Western front.
(Är det förresten någon som känner till om det klassiska brädspelet "Squad leader" finns tillgängligt för PC?)
[Bedlam]
hmm ..

varför är inte operation flashpoint med på era listor..
det är det enda realistiska krigs spelet och med det så menar ja taktiskt med alla möjliga vapen fordon osv

+det e ruggigt stort , landskapen e stora som ***

+man kan göra och scripta sina egna mission hur man vill . oändliga möjligheter

+Det e RUGGIGT roligt att lira online .. prova CTI kartan en gång sen sitter ni där

3.gif
Jasså?
Jaa squadleader finns till PC!! Utgivet av SSI har jag för mig? Min personliga åsikt är att spelet inte har någonting med brädspelet att göra, jätte trist!!
Men vill du ha ett spel som är som squadleader så skall du spela Combat mission, det är som SL fast utan hexagoner...typ! smile.gif
Särimner
QUOTE (Jasså? @ Jan 21 2003, 14:12 )
Jaa squadleader finns till PC!! Utgivet av SSI har jag för mig? Min personliga åsikt är att spelet inte har någonting med brädspelet att göra, jätte trist!!
Men vill du ha ett spel som är som squadleader så skall du spela Combat mission, det är som SL fast utan hexagoner...typ! smile.gif

Hmm... Combat mission sa du? Handlar det alltså om stid på gruppnivå under WW2?
Adam Wilhelm
Här snackar vi flygsimulator:

Piloten får en omvärldspresentation på tre skärmar framför kabinen. Nertill flygplansinstrumenteringen.

biggrin.gif
Jasså?
QUOTE (Särimner @ Jan 21 2003, 14:14 )
Hmm... Combat mission sa du? Handlar det alltså om stid på gruppnivå under WW2?

Jepp grupper och individuella fordon! Tillverkarens hemsida
Battlefront
Officiell fansida med mods och nyheter Combatmission
Man kan spela uppdrag med hur stora förband du vill, allt e beroende på hur bra dator du har!
Max
Adam Wilhelm,
En så vill jag ha! Skulle passa perfekt i mitt rum ;)
BJK
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 22 2003, 01:15 )
Här snackar vi flygsimulator:

Piloten får en omvärldspresentation på tre skärmar framför kabinen. Nertill flygplansinstrumenteringen.

biggrin.gif

PM-simulatorn av dome-typ (ungefär som cinema 180) är mkt trevlig att veva runt i! Presentationen är verkligen bra, vid lågflygning kan man t om se kossor på ängarna!! B)
Zeratul
När det gäller infanteri tycker jag Day of Defeat ger mig total utdelning. Grafiken är inte alls modern och realismen ger säkert mycket att önska MEN...

1) har man Half-Life är DoD gratis
2) ljuden är underbara...tysken som laddar sin Mauser, plinget i Garanden och alla bakgrundsljud i spelet
3) modellerna är underbara med sina rörelser kopplade till röstkommandon
BJK
Nu kan gemene man köpa sig lite simulerad flygning! B) "Köpa vingar för pengarna"
Wahlgren
QUOTE (BJK @ Jun 20 2003, 23:48 )
Nu kan gemene man köpa sig lite simulerad flygning!  B) "Köpa vingar för pengarna"

Whoa. Viggen och helikopter ser rätt skoj ut wub.gif

Tyvärr får man aldrig testa på det i verkligheten.
BJK
Då får man väl göra så gott man kan, och i det fallet är ju en simulator rätt ok smile.gif
7315 Larsson
Flyg: Bf 1942
Sjöstrid: Bf 1942
Pansar: Bf 1942
Infanteri: Bf 1942/Ghost Recon
Strategi: Inte Bf 1942

Slutgiltigt svar: Battle Field 1942 för dess breda underhållning
Dock så är det inte det bästa spelet men mycket roligt sådant.
Nestor
Flyg: Il2 el. CFS3
Sjö: Harpoon -serien
Strategi: Svea rike2
Pansar: Armored Fist el.Steal Beasts
Infanteri: OP Flashpoint...Inget snack om saken
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.