APC-mannen
Jan 14 2003, 15:11
vad tycker ni här på forumet då? Personligen anser jag att manligheten inte växer i armhålorna, får erkänna att jag alltså tillhör skaran som rakar sig där. Det är faktiskt bra mycket fräschare, om ni fråga rmig...
Måste bara tillägga att det här är nog den märkligaste omröstningen hittills på forumet...
Dexter
Jan 14 2003, 15:31
Hår är där av en anledning. Men jag anser att man i alla fall bör hålla det ansat.
Gotcha
Jan 14 2003, 15:35
QUOTE (Dexter @ Jan 14 2003, 15:31 )
Hår är där av en anledning. Men jag anser att man i alla fall bör hålla det ansat.
Nu förstår jag inte riktigt...den klyschan hör man ibland om behåring på andra kroppszoner (närmare centerpartiet, och d pratar vi inte politik..), men
armhålan ??? Menar du att du _trimmar_ det..???
Lutscher
Jan 14 2003, 15:43
Det är illa nog att man måste raka sig i ansiktet, utan att man skaffar fler möjligheter att skära sig
/ Olof (med grav skära-sig-med-rakblad-fobi) :(
Dexter
Jan 14 2003, 15:45
Jag menade behåring i allmänhet. Men för att svara på din fråga så.. Ja, jag ser till att
det är lagom kort/långt. Men att gå så långt som att raka det helt tror jag inte att jag vill. Tycker att man ser ut som en tonåring igen och dit vill man inte.
Det är väl rätt OK.
Som cyklist ställs man inför ett svårare val... Ska man eller ska man inte raka benen
Jag har inte gjort det än, men jag får se till sommaren
Fu Kjellberg
Jan 14 2003, 18:00
Vafan när man trimmar huvet brukar jag trimma ärmhålan också.
Känns fräshare. Men inte raka med hyvel. Det är väl överkurs
Kimster
Jan 14 2003, 18:15
ööhhh.... jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det här ... men visst... alla har vi våra funderingar..
alltså varför rakar man benen när man cyklar.. och fan om du hävdar det går snabbare ;)
tror håret vid armar och skrev är till för att minska friktionen och undvika sår, har för mig jag hörde det på typ radio program och därför det är problem med unga flickor, rakningar och stringtrosor (allt gott är ont ), frågan jag ställer mig är dock, varför har inte små barn problem med friktionen isåfall..
kan tillägga att jag inte rakar mig och ser ingen anledning till det i dagsläget iallafall..
trodde nästan det var "kommer-få-tönt-tjänst" som postade. Gillar verkligen såna här trådar, det alla tycker är så normalt och naturligt tycker andra är konstigt, keep up the good work ;)
APC-mannen
Jan 14 2003, 18:33
QUOTE (Kimster @ Jan 14 2003, 17:15 )
ööhhh.... jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det här ... men visst... alla har vi våra funderingar..

Jo, man vill ju veta hur det ligger till... Om man är onormal och så!
Kimster
Jan 14 2003, 18:35
QUOTE (APC-mannen @ Jan 14 2003, 18:33 )
QUOTE (Kimster @ Jan 14 2003, 17:15 )

Jo, man vill ju veta hur det ligger till... Om man är onormal och så!
...uhm och det ska forumet få bestämma ? heh *småler lite* ;)
fairfax
Jan 14 2003, 18:44
Let it grow wild... blir det inte fasligt kalt utan något hår under armarna?
Gotcha
Jan 14 2003, 18:57
>> granQ <<
Mja, när det gäller tjejer handlar det itne riktigt om friktion, utan snarare fuktighet och bakterieflora.
Det är ju rätt populärt (inte mig emot) med god hyveldisciplin, tajt stringtrosa och tajta byxor, detta minskar luftgenomströmingen vilket leder till ökad risk för svamp och infektioner...ungefär som tajta kängor och inte byta strumpor..
Det där verkar å andra sidan vara mycket individuellt (framförallt för tonåringar), jag har aldrig sett några problem med det..
QUOTE (Gotcha @ Jan 14 2003, 17:57 )
Det där verkar å andra sidan vara mycket individuellt (framförallt för tonåringar), jag har aldrig sett några problem med det..
Så det är sånt du håller på med
The_mistaken
Jan 14 2003, 20:46
Raka sej i armhålan??

Nu får ni väl skärpa er

Ni är ju grabbar för tusan och inte ett gäng med fjollor
Gotcha, tackar. alltid kul att byta okunskap med kunskap. Så då får man väl leta upp en liten tonårsflicka och blåsa lite så det blir lite ventilation ;)
(Saknar lillan nu.. roligt med tjejer som kommer och bli lite upprörda.. finns det inga andra flickor på forumet? )
klerty
Jan 14 2003, 22:59
Jag var sjukvårdare på cyckel SM förra året där var verkligen alla cycklister rakade på benen! jag fick en smärre chock när den första killen kom upp på båren.
Jag säger det igen, mycket bisarr tråd... B)
Vad ska egentligen folk tro om det svenska försvaret om de ramlar in på det här forumet och hittar trådar om kroppsbehårings vara eller icke vara...
QUOTE (granQ @ Jan 14 2003, 18:32 )
alltså varför rakar man benen när man cyklar.. och fan om du hävdar det går snabbare ;)
OK...
Förutom att det bara är så att en cyklist ska har rakade ben så finns det ett antal anledningar:
1. Det blir varmare - När det är kallt och man får "ståpäls" leder bara detta till att varje hårstrå leder ned mer kyla in i huden (eller kanske snarare leder ut värmen).
2. Lättare att aplicera linement osv.
3. Lättare att hålla rent - Vid t.ex. vurpor som ger upphov till skrapsår så lär sårrengörningen underlättas med rakade ben. Man slipper helt enkelt alla hårtussar...
4. Lättare att hålla rent - Vid t.ex. MTB cykling slipper man alla lerklumpar som fastar i håren, dessa har fö. en tendens att börja luggas efter ett tag :(
5. Jag personligen tycker att det ser frächare ut, med vältränade, rakade ben på en cyklist...
Det finns säkert en mängd ytterligare för och nackdelar men just nu kom jag bara på dessa...
Delta Golf
Jan 15 2003, 16:27
Äsch, jag tycker att man ska hålla håret ansat liksom...
Så att man ska kunna köra pullups utan att det är värsta ekorrsvansarna som sticker ut, men renrakat är väl lite väl popfjolligt.
Hygieniskt och välansat utan att vara kvinnligt.Gäller för SAMTLIGA håriga zoner.
//DG
Larsson
Jan 15 2003, 17:15
Personligen kan jag inte se att manligheten skulle sitta i kroppens behåring, mängden skäggstubb eller ens i hur många armböj/armsträck som man klarar av.
Manlighet handlar om två saker:
Huruvida man har en dragg mellan benen (det är liksom ett/nolla), samt om mental mognad.
Har man dragg, är lurvig som Cheewbacka (stavningen?), kan göra 100 armböj/armsträck, men beter sig som ett barn, så är man ett barn.
Om man har dragg, är totalt hårlös, oförmögen att genomföra en enda armböj/armsträck, men beter sig som en man, så är man en man.
Hela frågan om kroppsbehåring är rent kulturell.
I det gamla Rom skulle man inte ha någon kroppsbehåring,
medan fundamentalistiska muslimska män måste ha skägg.
F.ö. står samma sak i Bibeln ,
(Tredje Moseboken 19:27 "Ni skall inte rundklippa kanten av ert huvudhår, inte heller skall du stympa kanten av ditt skägg.")
vilket är hårda bud för oss syndare...
QUOTE (Yman @ Jan 15 2003, 01:20 )
QUOTE (granQ @ Jan 14 2003, 18:32 )
OK...
Förutom att det bara är så att en cyklist ska har rakade ben så finns det ett antal anledningar:
1. Det blir varmare - När det är kallt och man får "ståpäls" leder bara detta till att varje hårstrå leder ned mer kyla in i huden (eller kanske snarare leder ut värmen).
2. Lättare att aplicera linement osv.
3. Lättare att hålla rent - Vid t.ex. vurpor som ger upphov till skrapsår så lär sårrengörningen underlättas med rakade ben. Man slipper helt enkelt alla hårtussar...
4. Lättare att hålla rent - Vid t.ex. MTB cykling slipper man alla lerklumpar som fastar i håren, dessa har fö. en tendens att börja luggas efter ett tag :(
5. Jag personligen tycker att det ser frächare ut, med vältränade, rakade ben på en cyklist...
Det finns säkert en mängd ytterligare för och nackdelar men just nu kom jag bara på dessa...
Måste hålla med Yman när det gäller cyklister men visst det finns ju folk som kollar lite konstigt på en på stränderna runt om i landet när man kommer med rakade ben... B)
// Tompa
Doggydriver
Jan 15 2003, 18:39
Hmmm, det händer. Ska man ut i svängen och räknar med en MASSA damer och samtidigt har tänkt ha sitt linne på, så är det en garanterad fördel. Många (INTE alla) damer tycker om det, och jag svettas plötsligt inte alls under armarna när det är rakat.
Gotcha
Jan 15 2003, 18:49
QUOTE (Grunt @ Jan 14 2003, 20:25 )
Så det är sånt du håller på med

Allzo...jag menar..*harkel*.."har jag aldrig hört något om, ryktesvägen.."
Står det inte i SoldF finns/går det inte. Står det i SoldF
måste det finnas/göras..
N'est-ce pas? B)
The_mistaken
Jan 15 2003, 21:28
Tror inte jag vill veta mer faktiskt
*the mistaken som håller för öron och ögon*
Bravo One
Jan 16 2003, 05:28
Om man nu störs så mycket av att andra ser att man har hår under armarna, använd t-shirt eller skjorta. Snart börjar väl killar vaxa delar av kroppen också *suckar*
Att raka sig under armarna är helt ok om man anser sig behöva det!
Doggydriver
Jan 16 2003, 14:59
QUOTE (Bravo One @ Jan 16 2003, 04:28 )
Om man nu störs så mycket av att andra ser att man har hår under armarna, använd t-shirt eller skjorta. Snart börjar väl killar vaxa delar av kroppen också *suckar*
Tyngdlyftare som tävlar i bänkpress vaxar bröstet pga av kläderna dom har på sig. Jag har INTE tänkt gå till Brasken eller Putte och kalla dom för omanliga
Jag störs inte av att andra ser att jag har hår under armarna, dock använder jag ibland linne, och vill se bra ut för damerna. Jag har alltså inte rakat på heltid.
Dedicated
Jan 16 2003, 15:09
MYCKET knepig tråd! men inte ovanlig då det pratas vitt och brett om orakat & icke orakat i andra, nedre regioner. Säger här som där; som varande relativt hårig i övrigt skulle jag aldrig komma på idén att raka mig varken under armarna eller skaffa mig nån slags porrpung. Det hade enbart sett oerhört löjligt ut! har du ingen kroppsbehåring i övrigt så får du väl göra som du vill, men tillhör du de lite lurvigare så så får man nog tänka sig för......
Det har man inte har på huvudet får man ha på kroppen, helt enkelt!
elric the sniper
Jan 16 2003, 15:21
kan bara hålla med Fänrik F
skulle se skumt ut med kala ställen lite här och där på kroppen! och att raka HELA kroppen blir det inte tal om......
Hur är det med så kallad "porrpung", är det något att debattera
Fu Dahlberg
Jan 16 2003, 17:32
När man ändå håller på med att raka överallt
Snyggt tillbehör
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jan 16 2003, 17:32 )
Snyggt tillbehörEn naturlig fråga är: Vad gjorde att du hittade den sidan?
Det verkar finnas många märkliga intressen på detta forum...
APC-mannen
Jan 16 2003, 17:48
QUOTE (imint @ Jan 16 2003, 14:31 )

Ja! Äntligen nån annan som är sugen på dessa diskussioner... )
Kimster
Jan 16 2003, 18:11
QUOTE (APC-mannen @ Jan 16 2003, 17:48 )
QUOTE (imint @ Jan 16 2003, 14:31 )

Ja! Äntligen nån annan som är sugen på dessa diskussioner... )<!--emo&:)-->

<!--endemo-->
.....................................................
Gotcha
Jan 16 2003, 18:18
QUOTE (SFC @ Jan 16 2003, 17:41 )
För att främja nätbelastningen, tar jag mig härmed friheten att publicera en länk till Google's
ocensurerade bildsök.
Klicka
här och rocka bäst ni orkar!!
// Gotcha, gammal nätlurkare från BBS-tiden..
QUOTE (Gotcha @ Jan 16 2003, 18:18 )
QUOTE (SFC @ Jan 16 2003, 17:41 )
För att främja nätbelastningen, tar jag mig härmed friheten att publicera en länk till Google's
ocensurerade bildsök.
Klicka
här och rocka bäst ni orkar!!
Jag menade inte rent tekniskt hur man hittar dylikt, utan vad som fick Fu Dahlberg att titta på sådana sidor... ;)
Gotcha
Jan 16 2003, 18:47
QUOTE (SFC @ Jan 16 2003, 18:20 )
Jag menade inte rent tekniskt hur man hittar dylikt, utan vad som fick Fu Dahlberg att titta på sådana sidor... ;)
LOL!!
Ja du...DEN soppan tänker iaf inte jag doppa mina ärrade fingrar i...
APC-mannen
Jan 16 2003, 18:58
QUOTE (Gotcha @ Jan 16 2003, 17:18 )
Jaså du Gotcha, vilka BBS:er hängde du på?
Sanslöst egentligen, det tog ju ett tag att ladda ner en GIF-bild med 2400 bps modem...
The_mistaken
Jan 16 2003, 19:01
Intressant att se vad Fu Dahlberg har istället för kallingar ;)
Gotcha
Jan 16 2003, 19:35
QUOTE (SFC @ Jan 16 2003, 18:20 )
Bwaaaah..!! Rackarns vad TRÖG man kan vara ibland.
Den ärade furiren smurfar förstås på Buzz.. *trögo*
Länge sedan jag var in där, men det roXx0r än!
APC: herregud karl, skulle jag komma ihåg DET?? Allans kakburk och Alleykat var vet väl...bland annat..
Foxtrot Lima
Jan 16 2003, 20:28
Jag förstår inte varför man som kille ska raka sina ben??

Visst får folk göra som de vill för mig, men personligen trivs jag med hur jag ser ut.
Hälsningar, Foxtrot Lima
APC-mannen
Jan 16 2003, 22:52
QUOTE (Gotcha @ Jan 16 2003, 18:35 )
APC: herregud karl, skulle jag komma ihåg DET?? Allans kakburk och Alleykat var vet väl...bland annat..

Ok, jag var rätt mycket på BBS:erna tänkte att kanske du var en gammal bekant. Men jag minns jäklar inte heller så många namn om jag ska vara ärlig... Har för mig att vi hade rätt saftiga telefonräkningar ett tag där hemma...
Tänk om man hade vetat då vad man kan göra på dagens motsvarighet till BBS!
Men nu känns det som om detta inte har så mycket med rakning att göra längre.
En bekant till mig som gjorde sin värnplikt i Boden påstår att det är till fördel att raka av kroppshår när det gäller att hålla sig varm, men är det någon som vet om det är sant eller inte ?
I övrigt så får folk göra som de vill med kroppshåret, tycker jag. Det är inte det som ligger till grund för mig när jag bedömer folk. Inte ens folk med tuppkam eller skin-frissa fast det bär emot ibland och jag måste påminna mig själv om mina principer.
Jag känner en kille som det skulle se mycket kostigt ut om han rakade sig under armarna (eller någon annanstans) - det skulle bli enda kala platsen på kroppen.
QUOTE (Axial @ Jan 17 2003, 15:25 )
En bekant till mig som gjorde sin värnplikt i Boden påstår att det är till fördel att raka av kroppshår när det gäller att hålla sig varm, men är det någon som vet om det är sant eller inte ?
I övrigt så får folk göra som de vill med kroppshåret, tycker jag. Det är inte det som ligger till grund för mig när jag bedömer folk. Inte ens folk med tuppkam eller skin-frissa fast det bär emot ibland och jag måste påminna mig själv om mina principer.
Stämmer ganska bra, då vi (människor) inte har nå´n vidare päls ,annat än på skallen, så får vi inte samma "isolerade täcke" som pälsbeklädda djur får.
Men likförbannat så drar hårsäcksmusklerna upp hårståna för att skapa detta "täcke" vilket får följden att en massa spridda hårstrån reser sig... Detta i sin tur leder till motsatt effekt, luften i hårstråna som skulle isolerat blir så utsatta för vind och kyla så de kommer istället att leda ut värmen från huden...
Så ja, det blir lite varmare med t.ex. rakade ben...
Nifelhel
Jan 18 2003, 03:20
QUOTE (the mistaken @ Jan 14 2003, 20:46 )
Raka sej i armhålan??

Nu får ni väl skärpa er

Ni är ju grabbar för tusan och inte ett gäng med fjollor
Jag håller med dig!!!! Jag rakar mig endast ansiktet och på huvudet.

Sysslar inte med en massa fjollerier..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.