Stocken
Mar 6 2007, 18:03
Jag undrar hur vätskebehållaren till stridsväst 2000 (alltså vätskebehållare Source 2,3 liter som lämnas ut på tsf) klarar trycket från Ra 146. Någon som har erfarenhet? Det är ju klart obra om blåsan börjar läcka med 12 kg radio på ryggen...
LeadHead
Mar 6 2007, 18:11
Själv har jag kånkat radio med vätskesystemet i avsedd ficka på västen under ett antal övningsdagar (hemvärn). Jag tycker att det iaf. känns säkert (har oroat mig mer över ergonomin än över hållbarhetsfaktorn). Man får ju också tänka på att vätskeförbrukningen vid radiobärande innebär att blåsan inte lär vara helt fyllt speciellt länge...
Är det någon som ö.h.t. har varit med om att spräcka en icke uppenbart defekt blåsa genom packningsbärande?
Under SIB-moment så har jag agerat trappsteg vid inbrytning genom fönster och min Source har hållit. Så en radio är inga problem.
/K
Jag har spräkte blåsan i min source i helgen som var, Lutade mig bara mott ett träd sedan blev det blött överalt.
Får ta och beställa mig en ny från Recon
QUOTE (Krook @ Mar 6 2007, 18:25 )

Under SIB-moment så har jag agerat trappsteg vid inbrytning genom fönster och min Source har hållit. Så en radio är inga problem.
/K
Inte för att vara sån, men var det verkligen blåsan som de andra trampade på? Ett tips isf(för din rygg framför allt...) är att be dem trampa i lårbenets förlägning istället(dvs på röven)
Förövrigt så har ingen av mina tre olika varianter av Source blåsan läckt med SS2k på 10-15 kg utanpå.
Stocken
Mar 6 2007, 19:33
Är det din privata blåsa? Annars kanske du kan lämna in den på tsf och få ut en ny?
Det var min privata blåsa, Hade den privata i väskan och den vi fått utt i västen då vi skulle gå långt och myket ansträngning så fans det stort behov av vatten

Tror inte det hjälpt om det var den militära då dom sa denna får ni en gång går den sönder eller att ni tappar bort den så är ni uttan (samma sak med stridshandsken)
QUOTE (johanp @ Mar 6 2007, 19:03 )

QUOTE (Krook @ Mar 6 2007, 18:25 )

/K
Inte för att vara sån, men var det verkligen blåsan som de andra trampade på? Ett tips isf(för din rygg framför allt...) är att be dem trampa i lårbenets förlägning istället(dvs på röven)
Förövrigt så har ingen av mina tre olika varianter av Source blåsan läckt med SS2k på 10-15 kg utanpå.
Ibland går det fort och då trampas det där man kan vilket ibland har blivit rakt på min vätskebehållare.
Första gången det hände så stålsatte jag mig för den dusch jag förväntade mig när jag alldeles för sent kom på att jag hade vätskebehållaren på, men ingen dusch kom, grejen höll.
/K
Furir Razer
Mar 7 2007, 13:33
Har kört med min Source vattenlunga i ca 2 år under HV IP övningar, har aldrig haft problem med den. Jag har under dessa övningar oxå konkat på div skaker på ryggen.
Stocken
Mar 7 2007, 19:34
Så vätskeblåsan och stridshandsken är förbrukningsvaror? Fast skulle mina stridshandskar gå sönder eller bli borttappade så gör inte det så mycket tycker jag... de skyddar inte alls mot regn och vind, märkte jag när jag testade de i sådant väder för en tid sedan. Möjligen fungerar de som disktrasor

. Fast man kan ju behandla de mot väta med lämpligt medel. Jag ska kolla med tsf vad man kan använda att impregnera med.
Fråga: Gäller dessa erfarenheter med blåsan i det tillhörande ytterfodralet? Läste nånstans att man kunde köra utan yttersfodralet, men aldrig själv provat detta... Kanske är standard, bara vi som inte blev lärda att göra så! Känns dock som om hållbarheten då går ner...
De gånger jag använder vätskebehållaren så är det med ytterfodralet.
/K
Gilthas
Aug 1 2008, 11:53
En kanske OT-fråga, men som jag ändå önskar få lite klarhet i...
Vätskebehållare för stridsvästen - är det någon speciell befattning/tjänst man måste ha för att få ut den?
Vår pluton har inte fått ut den... :(
Fk Satan
Aug 1 2008, 12:12
QUOTE (Gilthas @ Aug 1 2008, 12:53 )

En kanske OT-fråga, men som jag ändå önskar få lite klarhet i...
Vätskebehållare för stridsvästen - är det någon speciell befattning/tjänst man måste ha för att få ut den?
Vår pluton har inte fått ut den... :(
Prata med utbildningsgruppen så kan de ge svar som gäller hos just er.
Gilthas
Aug 1 2008, 13:15
QUOTE (Fk Satan @ Aug 1 2008, 13:12 )

Prata med utbildningsgruppen så kan de ge svar som gäller hos just er.
Ska kontakta dom snarast. Tack så mycket!!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.