De senaste femton åren har jag i olika roller tjänstgjort inom Hemvärnet med pauser för värnpliktsutbildning och utlandstjänst. Rollerna har varierat från soldat i ledet, gruppchef till instruktör och övningsledare.
Under de sista åren har jag börjat reagera på en viss typ av individer som existerar inom Hemvärnet. De är de som jag populärt kallar "värmerocksbefälen", denna grupp av befäl står oftast vid sidan av övningarna med värmerocken påtagen (under sommaren gäller istället fältskjorta med uppkavlade ärmar).
När de får frågan om de inte ska vara med och gå i befattning eller bara öva sina personliga färdigheter så får man oftast ett svar i stil med att "Nä, det kan jag så det behöver jag inte öva......" eller "jag måste hålla koll på hur det går för mina gubbar....", ett populärt alternativ är också att på egen hand ta på sig övningsledaransvar trots att vare sig behovet eller kompetensen hos "värmerocksbefälen" finns.......... Under vissa övningar har det varit upp till 5-10 extra befäl som tagit på sig att tillhöra övningsledningen (oftast till den riktiga övningsledningens och instruktörernas förtret).
En gemensam nämnare är ofta också att dessa individer tror att kunskap och färdigheter inte behöver underhållas, har man gjort det en gång (för fem år sedan på en HvSS-kurs) så räcker det.
Det tragiska är också att i och med att dessa individer ofta går på olika kurser och möten syns de i bland befälskadern på utb-grp, att de inte har övar praktiskt eller faktiskt har någon reell kompetens inom området syns tyvärr ofta ej.
Tyvärr finns det ibland hos vissa av dessa ett behov att agera instruktörer eller "kurschefer" trots att den kompetensen saknas. Vet inte om det är brist på självinsikt eller om det är ett sätt att försöka legalisera sin avsaknad att själv deltaga i övningar och utbildningar. Till deras försvar ska väl dock sägas att ibland kan det döljas duktiga och motiverade administratörer i deras led.
Förutom att dessa individer ställer till det för de som faktiskt är ansvariga för utbildningarna och övningarna anser jag att de är dåliga föredömen som befäl och chefer. Är det så att man som chef inte behöver gå i befattning så släng på dig stridsutrustningen och öva med dina "gubbar" som soldat i ledet, då kommer du verkligen se vad de går för.
Nu under helgen såg jag några typexempel på "värmerocksbefäl" under en utbildning i helgen och blev lite upprörd.........