Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Värmerocksbefäl"
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Bamse
De senaste femton åren har jag i olika roller tjänstgjort inom Hemvärnet med pauser för värnpliktsutbildning och utlandstjänst. Rollerna har varierat från soldat i ledet, gruppchef till instruktör och övningsledare.

Under de sista åren har jag börjat reagera på en viss typ av individer som existerar inom Hemvärnet. De är de som jag populärt kallar "värmerocksbefälen", denna grupp av befäl står oftast vid sidan av övningarna med värmerocken påtagen (under sommaren gäller istället fältskjorta med uppkavlade ärmar).

När de får frågan om de inte ska vara med och gå i befattning eller bara öva sina personliga färdigheter så får man oftast ett svar i stil med att "Nä, det kan jag så det behöver jag inte öva......" eller "jag måste hålla koll på hur det går för mina gubbar....", ett populärt alternativ är också att på egen hand ta på sig övningsledaransvar trots att vare sig behovet eller kompetensen hos "värmerocksbefälen" finns.......... Under vissa övningar har det varit upp till 5-10 extra befäl som tagit på sig att tillhöra övningsledningen (oftast till den riktiga övningsledningens och instruktörernas förtret).

En gemensam nämnare är ofta också att dessa individer tror att kunskap och färdigheter inte behöver underhållas, har man gjort det en gång (för fem år sedan på en HvSS-kurs) så räcker det.

Det tragiska är också att i och med att dessa individer ofta går på olika kurser och möten syns de i bland befälskadern på utb-grp, att de inte har övar praktiskt eller faktiskt har någon reell kompetens inom området syns tyvärr ofta ej.

Tyvärr finns det ibland hos vissa av dessa ett behov att agera instruktörer eller "kurschefer" trots att den kompetensen saknas. Vet inte om det är brist på självinsikt eller om det är ett sätt att försöka legalisera sin avsaknad att själv deltaga i övningar och utbildningar. Till deras försvar ska väl dock sägas att ibland kan det döljas duktiga och motiverade administratörer i deras led.

Förutom att dessa individer ställer till det för de som faktiskt är ansvariga för utbildningarna och övningarna anser jag att de är dåliga föredömen som befäl och chefer. Är det så att man som chef inte behöver gå i befattning så släng på dig stridsutrustningen och öva med dina "gubbar" som soldat i ledet, då kommer du verkligen se vad de går för.

Nu under helgen såg jag några typexempel på "värmerocksbefäl" under en utbildning i helgen och blev lite upprörd.........
Daniel_M
QUOTE (Bamse @ Mar 5 2007, 18:49 ) *
De senaste femton åren har jag i olika roller tjänstgjort inom Hemvärnet med pauser för värnpliktsutbildning och utlandstjänst. Rollerna har varierat från soldat i ledet, gruppchef till instruktör och övningsledare.

Under de sista åren har jag börjat reagera på en viss typ av individer som existerar inom Hemvärnet. De är de som jag populärt kallar "värmerocksbefälen", denna grupp av befäl står oftast vid sidan av övningarna med värmerocken påtagen (under sommaren gäller istället fältskjorta med uppkavlade ärmar).

När de får frågan om de inte ska vara med och gå i befattning eller bara öva sina personliga färdigheter så får man oftast ett svar i stil med att "Nä, det kan jag så det behöver jag inte öva......" eller "jag måste hålla koll på hur det går för mina gubbar....", ett populärt alternativ är också att på egen hand ta på sig övningsledaransvar trots att vare sig behovet eller kompetensen hos "värmerocksbefälen" finns.......... Under vissa övningar har det varit upp till 5-10 extra befäl som tagit på sig att tillhöra övningsledningen (oftast till den riktiga övningsledningens och instruktörernas förtret).

En gemensam nämnare är ofta också att dessa individer tror att kunskap och färdigheter inte behöver underhållas, har man gjort det en gång (för fem år sedan på en HvSS-kurs) så räcker det.

Det tragiska är också att i och med att dessa individer ofta går på olika kurser och möten syns de i bland befälskadern på utb-grp, att de inte har övar praktiskt eller faktiskt har någon reell kompetens inom området syns tyvärr ofta ej.

Tyvärr finns det ibland hos vissa av dessa ett behov att agera instruktörer eller "kurschefer" trots att den kompetensen saknas. Vet inte om det är brist på självinsikt eller om det är ett sätt att försöka legalisera sin avsaknad att själv deltaga i övningar och utbildningar. Till deras försvar ska väl dock sägas att ibland kan det döljas duktiga och motiverade administratörer i deras led.

Förutom att dessa individer ställer till det för de som faktiskt är ansvariga för utbildningarna och övningarna anser jag att de är dåliga föredömen som befäl och chefer. Är det så att man som chef inte behöver gå i befattning så släng på dig stridsutrustningen och öva med dina "gubbar" som soldat i ledet, då kommer du verkligen se vad de går för.

Nu under helgen såg jag några typexempel på "värmerocksbefäl" under en utbildning i helgen och blev lite upprörd.........

Intressant! det var inte en utbildning i Göteborgsområdet? om inte så upplevde jag en nästen identisk händelse smile.gif
tinhead
Jorå dom finns nog lite överallt.

Har varit med om en Kompani chef som skulle gå som "lasse i ledet".
Det var bara så att han blev så fasligt ivrig av det vi gick igenom och tränade med det inlånade befälet så han tog närmast över delar av genomgångar mm..
DXS
det är nog så i alla områden ..trist nog .
Fredriksson
Välkommen till verkligheten Bamse.. wink.gif

Man får väl hoppas på att det bantas mer på "värmerocksbefäl" (är det OK att jag stjäl din benämning rakt av?) än vad det gör på soldater vid nästa försvarsbeslut..
Mordred
"Värmerocksbefäl" (vilket ondskefullt uttryck för ett så pass bra och praktiskt klädesplagg) finns i hela landet, i alla former och åldrar.

Om inte något radikalt inträffar gällande hur FM faktiskt kontrollerar och styr hur befattningar tillsätts inom HV så kommer dessa "befäl" vara de sista som finns kvar innan HV går i graven.

Edit: Korvfingrar
bomben77
Jag är själv inte med i HV eller annan organisation så jag kanske är en smula okunnig ang detta men vad händer om man skulle peka med hela handen? Är det stört omöjligt att tala om för dessa "värmerocksbefäl" vad som gäller? Antingen så är man med och deltar i övningen eller så är man hemma, övningsledningen är de som står bredvid och inga andra har där att göra.
Kanske drastiskt och jag kan tänka mej att man blir ovän med en del men jag skulle då hellre ha en stridsparskamrat som övat momenten än en som inte gjort det utan druckit kaffe med komarocken på.
Tyder inte detta på en viss mjäkighet? Varför tar accepterar man att personen ifråga står där med rocken på istället för att delta?
Jag hoppas att jag inte trampat nån på tårna, det var inte meningen....
Lt P
QUOTE (bomben77 @ Mar 6 2007, 14:52 ) *
Jag är själv inte med i HV eller annan organisation så jag kanske är en smula okunnig ang detta men vad händer om man skulle peka med hela handen? Är det stört omöjligt att tala om för dessa "värmerocksbefäl" vad som gäller? Antingen så är man med och deltar i övningen eller så är man hemma, övningsledningen är de som står bredvid och inga andra har där att göra.
Kanske drastiskt och jag kan tänka mej att man blir ovän med en del men jag skulle då hellre ha en stridsparskamrat som övat momenten än en som inte gjort det utan druckit kaffe med komarocken på.
Tyder inte detta på en viss mjäkighet? Varför tar accepterar man att personen ifråga står där med rocken på istället för att delta?
Jag hoppas att jag inte trampat nån på tårna, det var inte meningen....

Det är väl som med det mesta annat - en ledarskapsfråga.

Alla chefsnivåer skall visa gott föregångsmannaskap från, stridsparschef till rikshemvärnschef.
gislemark
Dessa finns även hos oss. Dom står där på sidan i gruppering skithög. Dom visar ingen respekt mot den stackar instruktören som försöker ha en givande övning. Det prats högljut och skrattas.
Om instruktören skulle fråga ett av dessa "värmerocksbefäl" om han skulle kunna vara med och förevisa ett moment tex: Knästående skjutställning, så kommer han med all världens undanflyckter. tex:
-Nä mina knän klarar inte av det.
-AKn? den har jag hemma.

Kompetensen hos dessa befäl kan även diskuteras i vissa fall.

Men dom fyller en viss funktion. Jag tror aldrig det har varit en sådan ordning i trossen sedan en av dessa gubbar blev trosschef.
dalmas
Fanns väl iof ett antal yoff som är "värmerocksbefäl". De åkte runt bland stabstälten under min GU utan att någon nånsin förstod vad de hade för uppgift.
Gustav Bertil 3
I mitt kompani finns inte den personal ni beskriver, jag kan bara inte förstå varför ni inte konfronterar dessa värmerocksbefäl.
Deltar inte personen i verksamheten utan står och stör så ska han därifrån, det finns inget att disskutera, delta på samma sätt som alla andra eller försvinn!

Jag hoppas att dessa störmoment inte innehar någon befattning som är viktig för förbandets utveckling, för då är vi farligt ute.

Varje soldat skall placeras efter förbandets behov och egen lämplighet, vill man inte öva är man snart på läktaren.

Det är en förbandschefs sak att hantera den personal som uppfattas som störmoment, utvecklingsamtal är bra för att reda ut vad vederbörande har för personliga mål för sitt medlemsskap i hemvärnet.
Stämmer inte personliga mål och förbandets personalutvecklingsplan så är omplacering en lösning på problemet, det finns inte plats för " Det var bättre förr" människor i det nya försvaret ,här är ÖB hyfsat klar i vad som gäller, ro båten frammåt eller stanna på bryggan.

Ta disskutionen och låt inte värmerocksmaffian ta död på bra verksamhet!

// Gus
dxl
QUOTE (dalmas @ Mar 6 2007, 20:18 ) *
Fanns väl iof ett antal yoff som är "värmerocksbefäl". De åkte runt bland stabstälten under min GU utan att någon nånsin förstod vad de hade för uppgift.

Fast när man gör sin GU så har man väldigt lite koll. De som ser ut att flyta runt i värmerock och pimpla kaffe och inte ens öppnar sin egen bildörr på övningen kan mycket väl ha en uppgift som man som väring inte har en aning om.
DaRaven
Min uppfattning (och erfarenhet) är att det ofta är pluton- och kompanichefer som hamnar vid sidan om i vissa övningsmoment/övningar, där man enbart tränar soldatfärdigheter på max grupps nivå. Och då ställer man sig på sidan och tittar, istället för att anmäla sig till lämplig gruppchef och falla in som lasse i ledet. Jag ser det som självklart att jag som PC fyller ut en lucka i någon grupp istället för att stå inaktiv när jag inte kan öva i befattning - dessutom är det jäkligt roligt att få vara soldat ibland smile.gif
Bushi LG
QUOTE (DaRaven @ Mar 7 2007, 08:45 ) *
Min uppfattning (och erfarenhet) är att det ofta är pluton- och kompanichefer som hamnar vid sidan om i vissa övningsmoment/övningar, där man enbart tränar soldatfärdigheter på max grupps nivå. Och då ställer man sig på sidan och tittar, istället för att anmäla sig till lämplig gruppchef och falla in som lasse i ledet. Jag ser det som självklart att jag som PC fyller ut en lucka i någon grupp istället för att stå inaktiv när jag inte kan öva i befattning - dessutom är det jäkligt roligt att få vara soldat ibland smile.gif

Eller så kan man ju försöka aktivera sig själv genom att öva ordergivning / taktiktänk vid sidan om för att sätta in gruppens jobb i en helhetsbild. Som chef övar man alldeles för lite på att att chefa... tyvärr...
Naturligtvis kan man gå som Lasse i ledet också...
dalmas
QUOTE (dxl @ Mar 6 2007, 22:27 ) *
QUOTE (dalmas @ Mar 6 2007, 20:18 ) *

Fast när man gör sin GU så har man väldigt lite koll. De som ser ut att flyta runt i värmerock och pimpla kaffe och inte ens öppnar sin egen bildörr på övningen kan mycket väl ha en uppgift som man som väring inte har en aning om.

Med tanke på att min kc som jag kampade ihop med under ett flertal fältveckor var precis lika oförstående så...
Fk Satan
Finns mängder med saker att öva hela tiden. Bara för att man är plutonschef, kompanichef eller stabsmedlem så betyder det inte per automatik att man inte behöver grundläggande soldatfärdigheter! I mina ögon är man först och främst soldat, därefter har man en viss form av tilläggsutbildning. Att hoppa in och köra ngr moment som "lasse i ledet" fungerar helt perfekt och man vinner några plusspoäng som chef.

Är övningsledningen lite aktiv så kan en Plutonschef ge grupperna ordrar under tiden de övar grundläggande gruppsstrid. Ordrar av typen "FA understödjer EA frr, Beredd ta stridsställning 200m längre fram i riktning: Skjutgräns vänster, skjutgräns höger.EA, stridsställningar 100m i riktning xxxx, skjutgräns kompassriktning ..... SFRV"

En annan variant är att Plutonchefer är ute och kör muntliga stridsövningar eller kaderövningar med sina gruppchefer. Eller genomför objektsrekar, öva på ordertabulaturer etc...

Att hela tiden säga "Det behöver jag inte öva på, eftersom jag kan det redan" är bland det dummaste jag har hört... Kommer jag någon gång att höra detta ute i skogen så kommer jag att brinna av totalt och övningen kommer att styras om till en utbildningskontroll för att se om individen ifråga verkligen kan det.

Att chefer övas för lite på att chefa är bara brister i övningsledningen. Att öva via kader eller mus är mkt bra övning för chefer. Samt inte särskilt resurskrävande och ger ofta goda resultat.
Lt P
QUOTE (Bushi LG @ Mar 7 2007, 08:58 ) *
QUOTE (DaRaven @ Mar 7 2007, 08:45 ) *

Eller så kan man ju försöka aktivera sig själv genom att öva ordergivning / taktiktänk vid sidan om för att sätta in gruppens jobb i en helhetsbild. Som chef övar man alldeles för lite på att att chefa... tyvärr...
Naturligtvis kan man gå som Lasse i ledet också...

Ett av problemen om jag upplevde under min korta tid i Hemvärnet är precis att den absoluta majoriteten av övningarna koncentrerar sig just på de ytterst basala soldatfärdigheterna på gruppnivå. Det är ett evigt gnetande med tagande av stridsställning och utplacering av stridspar o.s.v. varvat med de gamla vanliga stridsskjutningarna med AK, KSP och GRG. Oftast är inget planerat för pluton- och kompanichefer trots att dessa måste öva än mer för at bli riktigt bra i sin befattning. Vanliga muntliga stridsövningar, lektionssalsexempel och sidoövningar i all ära, men enda sättet att lära sig och bibehålla färdigheterna att leda trupp på fältet är genom riktiga övningar med soldaterna. Bara en större övningshelg per år duger helt enkelt inte.

Utan att ge några specifika exempel så uppfattade jag det som om plutoncheferna på grund av sin bristande träningstid ofta var riktigt dåliga på att leda sina plutoner effektivt, dels beroende på egen brist på träning men också lika mycket beroende på att gruppcheferna inte var vana att samverka med plutonchefen på rätt sätt, och att kompanichefen inte är van att leda plutonerna. Ofta tycker jag mig sett plutonchefer springa sig svettiga fram och tillbaka mellan grupperna utan att något effektivt uträttas.

Nästa problem kommer i att chefer ofta har en större tendens att ha hög närvaro än manskapet. Med detta reduceras ofta kompaniet till halv styrka men med full befälsstyrka. Många övningsledare slår då samman enheterna till fulla grupper och plutoner vilket resulterar i att flera chefer inte går i befattning och att personalen inte heller känner varandra. I min värld är det ofta bättre att träna i den befintliga plutonen även om den är kraftigt reducerad.

Jag tror inte att hemvärnet kommer att bli särskilt framtidsorienterat om inte verksamheten effektiviseras. Många med mig har inte tid att slösa bort helger på ett kallt skjutfält om man inte känner att utbildningen varit tillräckligt effektiv. Hur detta skall lösas har ju diskuterats till leda i andra forumtrådar, men jag tror inget kommer att hända om inte initiativet tas uppifrån i organisationen med högre status, kraftigt höjda ersättningsnivåer och samtidigt högre ställda krav på personalen.
CP2
Ska på övning på P7 i helgen, det har aviserats att det ska finnas följebefäl med från ett sk "vanligt" Hv-komp. Ska vi gissa på värmerockar? banghead.gif
Bushi LG
LtP: Du är så klok, så klok! Det där var RIKTIGT bra skrivet!

worthy.gif
DaRaven
QUOTE (Lt P @ Mar 7 2007, 09:27 ) *
Ett av problemen om jag upplevde under min korta tid i Hemvärnet är precis att den absoluta majoriteten av övningarna koncentrerar sig just på de ytterst basala soldatfärdigheterna på gruppnivå. Det är ett evigt gnetande med tagande av stridsställning och utplacering av stridspar o.s.v. varvat med de gamla vanliga stridsskjutningarna med AK, KSP och GRG. Oftast är inget planerat för pluton- och kompanichefer trots att dessa måste öva än mer för at bli riktigt bra i sin befattning. Vanliga muntliga stridsövningar, lektionssalsexempel och sidoövningar i all ära, men enda sättet att lära sig och bibehålla färdigheterna att leda trupp på fältet är genom riktiga övningar med soldaterna. Bara en större övningshelg per år duger helt enkelt inte.

Lite OT: Men det har blivit enormt mycket bättre de senaste 2 åren faktiskt smile.gif Och i år när vi är i fas I och 3-årscykeln säger man ändå att all övning ändå ska ske inom plutons ram. Så vi får väl se hur det ska gå..
wedin
OT-ALARM Nu går jag lite språkpolis/anal-mode/messerschmitter så här på blanka fm: PC är vanligtvis personal computer, kc kan stå för diverse... Annars så är plutch (uttalas emellanåt plʊtʃ) och kompch (kəʊmʃ) funkis förkortningar. tongue.gif
dalmas
QUOTE (wedin @ Mar 7 2007, 11:20 ) *
OT-ALARM Nu går jag lite språkpolis/anal-mode/messerschmitter så här på blanka fm: PC är vanligtvis personal computer, kc kan stå för diverse... Annars så är plutch (uttalas emellanåt plʊtʃ) och kompch (kəʊmʃ) funkis förkortningar. tongue.gif

Kc och pc är talspråk. Kompch är skriftspråk.
Schalldämpfer
Fasen. Undrar om jag gått och blivit ett värmerocksbefäl själv.... Väldigt ofta har jag kommit på mig själv med att vara den som fixar allting bakom. Plockar ihop amlådor, flyttar mål, ser till att koket får den info de behöver, hoppar in som hjälpinstruktör vid behov osv osv. I och för sig har jag alltid gjort så att när jag varit sysslolös har jag deltagit, men det har varit i det lilla. Kan det vara så att många av värmerocksbefälen trots allt fyller en bakom-kulisserna-funktion?
Anders G.
QUOTE (Schalldämpfer @ Mar 7 2007, 15:21 ) *
Kan det vara så att många av värmerocksbefälen trots allt fyller en bakom-kulisserna-funktion?

Observant. Många har svårt att se det arbete andra lägger ner. Måste kännas lite tarvligt för en "guldgalonerad" att jobba hårt någon månad för att en övning skall flyta, och sen när den stora dagen kommer står man där bredvid, beredd att rycka in... och blir kallad värmerocksbefäl.
Den som är utan bjälkar i sin grannes öga kaste första stenen i glashuset!
"SSA" Gunny
Jag känner igen detta, ett exempel för ett par år sedan, vi var två grupper som skulle ta ett objekt vid ett gamalt flygfält, vi hade BT utrustning på och en mindre B-styrka vid objektet dessutom var det mörkt, när vi närmar oss så blir vi påskjutna och besvarar elden, mot den fiende vi ser inne på objektet, där finns gatu belysning här å var, men får halva vår styrka utslagen, efter en omfatning så går vi in och går imot där vi ser fienden, nu visar det sig att detta är ett tiotal "värmerocksbefälen" som då står lite här och var, dom ville se hur det gick på nära håll, ni kan tänka er hur det gick för oss.
tinhead
Fasen. Undrar om jag gått och blivit ett värmerocksbefäl själv.... Väldigt ofta har jag kommit på mig själv med att vara den som fixar allting bakom. Plockar ihop amlådor, flyttar mål, ser till att koket får den info de behöver, hoppar in som hjälpinstruktör vid behov osv osv. I och för sig har jag alltid gjort så att när jag varit sysslolös har jag deltagit, men det har varit i det lilla. Kan det vara så att många av värmerocksbefälen trots allt fyller en bakom-kulisserna-funktion?

Vissa av dom exempelvis KompCH eller KVM MÅSTE göra nått annars står vi inte där wink.gif
Men dom jag tänker på är sådana som låter andra göra, är passiva eller bryter av instruktörer med egna insikter och information.
Och det är väldigt väldigt sällan som det kommer något nytt eller engagemang från dom.
Bamse
QUOTE (Anders G. @ Mar 7 2007, 16:38 ) *
Kan det vara så att många av värmerocksbefälen trots allt fyller en bakom-kulisserna-funktion?

Observant. Många har svårt att se det arbete andra lägger ner. Måste kännas lite tarvligt för en "guldgalonerad" att jobba hårt någon månad för att en övning skall flyta, och sen när den stora dagen kommer står man där bredvid, beredd att rycka in... och blir kallad värmerocksbefäl.
Den som är utan bjälkar i sin grannes öga kaste första stenen i glashuset!

Nä... Nu tror jag att ni missuppfattat begreppet lite...
De individer jag pratar om är inte samma som de som arbetar i det dolda. Dessa som utgör den nödvändiga ryggraden i Hv har oftast inget behov av att visa sig kunniga på allt. Inte heller menas de befäl som faktiskt har en anledning till att stå och titta på t ex kompch på en kompövn.
Däremot de som inte har en roll men ändå står och "dräller" eller de som alltid tar på sig en egenpåhittad "kurschefs"/"platschef"/"övn.ledar"-roll för att visa sig duktiga.

Och ja... de individer jag oftast stött på under övningar har jag kunnat säga att de inte har haft någon "bakom-kulisserna"-roll.

Personligen när jag står som instruktör/övn. ledare kan jag tycka det känns mindre bra att dessa individer kommer och stör mitt upplägg för utbildningen samt ibland även direkt stör utbildningen.
CP2
QUOTE (c3grp @ Mar 7 2007, 09:33 ) *
Ska på övning på P7 i helgen, det har aviserats att det ska finnas följebefäl med från ett sk "vanligt" Hv-komp. Ska vi gissa på värmerockar? banghead.gif

Jag hade fel, enda värmerocken jag såg var den vi tvingade på en soldat som blev dålig och skickade hem.
Fu Bodin

Taget under CC06.
The Swede
Och det relaterar till ämnet hurdå?
Kimster
tror han syftar på plutonen med blågul som irrar omkring på bergskanten.. blågul brukar vara synonymt med värmerocksbefäl i HV.. ..på forumet också? ja.. varför inte.. jag har lätt på en en varm o skön värmejacka medan ni andra sliter mer era inlägg.. vissel.gif
Stocken
När jag tittade på bilden i Fu Bodins inlägg så tänkte jag på att sådana där "värmerocks-befäl står "utanför staketet och hänger" fast de kasnke har en uppgift "någon annanstans" mellow.gif. Är man på en övning så anser jag att då ska man bidra med någonting av praktiskt värde eller avlägsna sig. Det vi övar för att kunna är för komplicerat för att vi ska behöva bli iakttagna av personer som inte tillför något till övningarna anser jag.

/Stocken
KD803
QUOTE (Stocken @ Mar 19 2007, 22:09 ) *
Det vi övar för att kunna är för komplicerat för att vi ska behöva bli iakttagna av personer som inte tillför något till övningarna anser jag.

Hur menar du nu? Klarar ni inte av att öva om ni har åskådare? Blir ni generade eller? Tänk om någon skulle råka titta på er om ni måste göra samma sak skarpt, vad händer då?
The Swede
QUOTE (Stocken @ Mar 19 2007, 22:09 ) *
När jag tittade på bilden i Fu Bodins inlägg så tänkte jag på att sådana där "värmerocks-befäl står "utanför staketet och hänger" fast de kasnke har en uppgift "någon annanstans" mellow.gif. Är man på en övning så anser jag att då ska man bidra med någonting av praktiskt värde eller avlägsna sig. Det vi övar för att kunna är för komplicerat för att vi ska behöva bli iakttagna av personer som inte tillför något till övningarna anser jag.

/Stocken

Och detta visar att du inte har en aning om vad en övningsledare eller ett följebefäl har för uppgifter.
Nä, det blir till att göra om hemläxan.
Steken
QUOTE (Stocken @ Mar 19 2007, 23:09 ) *

/Stocken

Blir jobbigt vid skarp SIB då.
Mellquist
Persoanl som inte har en direkt funktion i övningen, antingen i helhet eller i enstaka övningsmoment, ska inte lägga sig. Det kallas för respekt mot dom som övar och övas. Var gärna observatörer och kom med synpunkter men efter genomförandet. Annars är min erfarenhet att dessa värmerocksbefäl oftast är från FM och då är dom beställare och vill väl se vad dom får för sina pengar.
Psson
Mitt inlägg angående det begreppet. Att säga att det kan jag o så kan reta gallfeber på mig som en tokig.

Var på en utbildning i helgen i Hässleholm en utbildning som gick ut på att dels förnya mitt skjutinstr förordnande samt att damma av o fräscha upp vissa säki detaljer(en mkt bra utb) men på denna utb fanns 2 typiska Värmerocksbefäl.
Nåväl dagens upplägg var enligt följande:
Förmiddag säkigenomgång samt planering av 3 övningar till eftermiddagen.
Eftermiddag genomförande av planerade övningar.

Vi blev indelade på 2 täter och i varje tät fanns folk som skulle agera övn trupp samt folk som skulle genomföra skjutningen som planerats. Alla täter blev indelade när vi kom till den sista uppgiften så händer följande att 2 höga herrar(kaptener) från (ja jag nämner Bataljon, för folk i den bat gärna kan veta hur illa de agerade) 7 Hv Bat i Södra Skånska gruppen. Nåväl dessa 2 herrar i princip tvärvägrar att agera som övnled. "nänä de kunde de ju inte va"...... "där var ju andra som kunde göra det" och givetsvis det klassiska inslaget det kan vi....som är att "det kan vi" nåväl det löste sig genom att en rakryggad person sa jag tar det....men i samma andetag sa han även jag tar det eftersom "-Ni klarar ju inte av det" o när han sa detta så visste de inte var de skulle ta vägen. Hade jag haft namnen så hade jag delat med dem.

Fy F***********************************N vilken dålig stil av dem!

Glida på en j*vla räkmacka hatar det!

I detta ovanstående fall var de där för att liksom oss andra förnya/uppdatera. Kan hända jag är lite hård i min krititk men kanske det finns ngn som tar åt sig av "kritiken".
Krook
Innan mer pajkastning sker:
Har dessa bedrövliga "Värmerocksbefäl" blivit tilldelade uppgifter inom ramen för vad deras tjänst och utbildning medger eller har de åkt till övningen för att vara med "lite på sidan av" utan egentlig uppgift?

Vad gör en FBI (Förbandsinstruktör) på övningar egentligen?
Jo, mycket handlar om uppföljning och ett bra sätt då är att stå lite vid sidan av och observera. Lämpligt då är varm klädsel och en termos nära till hands.

Om dessa "värmerockar" inte är FBI:er eller fyller annan funktion så lär de sig kanske något av att se när ni fullkomliga övar? Och det är väl bättre än att de sitter hemma? Nästa övning kanske de kan hjälpa till eftersom de nu har sett hur en slipsten skall dras?

Ja, jag är lite raljant eftersom det gärna kastas skit på andra även om ens egna insyn och förståelse är begränsad

/K
brahe
Kan inte annat än att hålla med Krook.

Det verkar som om problemet som folk har med dessa "värmerocksbefäl" är just att de är befäl och att folk tycker det är jobbigt att någon iakttar dem. Själv kan jag tycka att det inte skadar det minsta att det finns gott om befäl som håller koll i största allmänhet. Det är ändå aktiviteter som kräver säkerhet vi snackar om. Inte för att jag själv är med i HV men de personer som jag känner till som är det mår definitivt bra av att ha ett och annat öga på sig wink.gif

Jag kan heller aldrig minnas att jag tyckte det var jobbigt i lumpen att det fanns ett antal "omotiverade" befäl hängandes omkring. Och att som några föreslår konfrontera dem med vad de hade för business där om de inte ser ut att göra något, det skulle man aldrig drömma om. "Värmerocksbefäl" är ju trots allt just det - befäl. Är det avundssjuka ni ger uttryck för?
Bamse
Då det var jag som startade tråden tänkte jag kommentera lite....

Ja, jag är lite raljant eftersom det gärna kastas skit på andra även om ens egna insyn och förståelse är begränsad
Jepp, man ska passa sig för att kommentera saker som man inte har insyn i......
Observera att denna tråds avsikt var att främst diskutera situationen i HV och situationen kan variera mycket beroende på den "liokala befälskulturen".

Vad gör en FBI (Förbandsinstruktör) på övningar egentligen?
Jo, mycket handlar om uppföljning och ett bra sätt då är att stå lite vid sidan av och observera. Lämpligt då är varm klädsel och en termos nära till hands.

Stämmer, men då ska man ha som uppgift att vara FBI och inte ta själv ta på sig det ansvaret. Och sedan får man ju också se till att en uppföljning sker.
Att bara stå och observera är inte att följa upp. Att alla med grad står och tittar på är väl inte samma sak som att alla har en funktion som FBI.

Om dessa "värmerockar" inte är FBI:er eller fyller annan funktion så lär de sig kanske något av att se när ni fullkomliga övar? Och det är väl bättre än att de sitter hemma? Nästa övning kanske de kan hjälpa till eftersom de nu har sett hur en slipsten skall dras?
Ja....... Det är väl bättre att de ser på när man övar än att de är hemma....... För det är ju inte bättre att verkligen utföra saker för att lära sig saker........
Och det kan ju heller inte vara så att man blandar sig i instruktörens/övningsledarens arbete om man bara står och tittar på........... Eller att de faktiskt stör de som övar ( ja ja ... jag vet att man ska kunna göra sin uppgift fast man är iaktagen men ibland kan det faktiskt vara ett hinder i övningen/utbildningen.)

Har dessa bedrövliga "Värmerocksbefäl" blivit tilldelade uppgifter inom ramen för vad deras tjänst och utbildning medger eller har de åkt till övningen för att vara med "lite på sidan av" utan egentlig uppgift?

För att uppfylla kriteriet "värmerocksbefäl" så är det just att de inte har någon given uppgift denna övning utan är vid sidan av eller tar på sig uppgifter.

Det är ändå aktiviteter som kräver säkerhet vi snackar om.
Jepp, således skall det inte springa runt massa extra folk som tar på sig extra uppgifter utan övn. ledningens vetskap. Massa folk är inte samma sak som att det är en god säkerhet. Ibland snarare tvärtom. Är det så att övningen kräver extra säkerhetskontrollanter motsv. skall instr./övn. ledningen planerat för detta och oftast tagit med sig eget folk (eller i förhand utsett folk) med adekvat information och utbildning för uppgiften.

Är det avundssjuka ni ger uttryck för?

Avundsjuka för vad? Att de inte är med och övar? Att de står bredvid i värmerock?
Själv har jag gått med i HV för att öva, som bieffekt har det blivit så att jag tidvis står som instruktör eller övn. ledare. Men jag är inte avundsjuk på folk som står bredvid och inte övar.

Jag kan heller aldrig minnas att jag tyckte det var jobbigt i lumpen att det fanns ett antal "omotiverade" befäl hängandes omkring. Och att som några föreslår konfrontera dem med vad de hade för business där om de inte ser ut att göra något, det skulle man aldrig drömma om. "Värmerocksbefäl" är ju trots allt just det - befäl.

Avsevärd skillnad på situationen under GU och den i HV när det gäller befäl som står och tittar på......
En jämförelse när det gäller "värmerocksbefäl" skulle vara att när skyttesoldaterna övar SIB så står KB och tittar på och avbryter den officer som har övningen med goda tips och egna påhitt som de kom på när de hade SIB en dag för 10 mån. sedan.
Bamse
....... Men inte är jag bitter.........
Tysta Ville
I hemvärnets organisation finns en massa "befäl till förfogande" (även kända som "befäl till besvär"), åtminstone här nere i södra Skåne. Dessa brukar ofta synas som värmerocksbefäl. Det är dock inte bara deras eget fel, cheferna i organisationen utnyttjar inte den resurs de utgör, samt dyker själva upp som värmerocksbefäl och är dåliga föregångsmän. Med sådana chefer blir det en allmän förslappning. Trist att se för oss som svettas som grisar i kroppsskydden på övningar.
Stocken
Jag menar så här: sedan lumpen (1979-80) så har blågult band i mössan för mig betydelsen stridsdomare och då tänker jag mig att stridsdomare är befäl som följer övningar "på nära håll". Men kanske att jag är helt fel ute i det?

Naturligtvis har jag inget emot att några står och tittar på hur jag löser min uppgift. Och rent praktiskt så är jag "i stridens hetta" alltför fokuserad på min specifika uppgift för att just då tänka på att det finns "åskådare" som tittar. Men som i alla (?) sammanhang finns det ju några som "bara står och tittar på" och andra som verkligen gör ett jobb. Och det är de förra jag tänkte på i mitt inlägg.

Slut kom.

/Stocken
FkN
QUOTE (Tysta Ville @ Apr 3 2007, 23:01 ) *
I hemvärnets organisation finns en massa "befäl till förfogande" (även kända som "befäl till besvär"), åtminstone här nere i södra Skåne. Dessa brukar ofta synas som värmerocksbefäl. Det är dock inte bara deras eget fel, cheferna i organisationen utnyttjar inte den resurs de utgör, samt dyker själva upp som värmerocksbefäl och är dåliga föregångsmän. Med sådana chefer blir det en allmän förslappning. Trist att se för oss som svettas som grisar i kroppsskydden på övningar.

Det roliga med detta är att "befäl till förfogande" inte är en befattning längre, den försvann iochmed senaste TOEM.
Numera heter det "Stabsbefäl" om jag inte missminner mig...
Rickard N
Nu måste jag få fråga om de ni irriterar er på är folk som ni tror inte har en uppgift eller folk som inte har en uppgift (alternativt inte fått en uppgift). Jag har varit ett av dessa förhatliga befäl till förfogande/stabsbefäl, och nej, man har inte alltid något att göra, men det har inte skyttegruppen heller alltid.
Stocken
Rickard.

Jag har inte sett det på det sättet tidigare och ditt inlägg blev en "väckarklocka" för mig. Så hädanefter när jag får se någon med blågult band i mössan så ska jag inte tänka "varför står den personen där och inget gör?".

/Stocken
Lfskbat
QUOTE (dalmas @ Mar 6 2007, 21:18 ) *

Du menar då säkert C UTB vissel.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.