Help - Search - Members - Calendar
Full Version: TolkS 07/08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Mr_mEtZ
Tänkte lägga upp en lite topic, för att kolla vilka andra
som liksom undertecknad, rycker in på TolkS i sommar.

M
Christer
Är extramönstringen klar nu?
Mr_mEtZ
QUOTE (Christer @ Mar 4 2007, 22:58 ) *

Fick min lapp i lådan, i onsdags
invent
QUOTE (Mr_mEtZ @ Mar 4 2007, 23:05 ) *
QUOTE (Christer @ Mar 4 2007, 22:58 ) *

Fick min lapp i lådan, i onsdags

vad är det man gör på extramönstringen?
Yossarian
QUOTE (rindö_bo @ Mar 6 2007, 11:28 ) *
vad är det man gör på extramönstringen?

Glosprov på finska(?) glosor. (man får en lista på 400 glosor eller nåt sånt en vecka innan)
Samtal med psykolog.
Samtal med befäl och språklärare.
Blir bjuden på saft och mackor och pratar strunt med fru adjutanten rolleyes.gif

Dessutom är man för nervös för att äta upp småkakorna, till inneliggande undass-kurs stora glädje laugh.gif

edit: glömde ju det viktigaste...
Mr_mEtZ
Sj hade jag "turen" att få glosorna 2,5dygn innan extramönstringen.
Satt och "flippade" flera timmar i sträck. Vet iofs nu vad suuruudenhullus betyder:p.
Tydligen räckte det för att komma in ändå. Men jag pratar dock flytande franska sen
en ett års vistelse där under gymnasietiden, så även det kan ju ha varit meriterande.
Phusion
men... det är inte helt omöjligt att ungdomar som tas in på extramönstringen är finskspråkiga eller kommer från ett finsktalande klimat. Hade man inte kunnat ta ett ovanligare och mer fjärran språk såsom Urdu eller Makhuwa?

Potestatem obscuri lateris nescis...

EDIT: stavning...
Lundberg
Grattis till antagningen och lycka till med fortsättningen.
Vysotskij
Och även jag måste ju instämma med Lundberg såklart.
Willsing Forfood
Grattis till antagningen. Nu är den lätta biten över.

Ser fram emot att träffa er samtliga i Enköping.
Raoul_Xberg
QUOTE (Willsing Forfood @ Mar 9 2007, 13:42 ) *

Så det blir GSU i Enköping i fortsättningen?
Mr_mEtZ
QUOTE (Raoul_Xberg @ Mar 14 2007, 18:24 ) *
QUOTE (Willsing Forfood @ Mar 9 2007, 13:42 ) *

Så det blir GSU i Enköping i fortsättningen?

Ja, enligt de papper undertecknad fick i tisdagsmorse, tillsammans med grammatikböcker wacko.gif .
Efter mailkontakt med adjutanten på skolan fick jag också reda på att jag kommer tillhöra
den första årskull som läser Farsi/Dari, som det ser ut i nuläget. (För de ej invigda så är Farsi Iranskpersiska
och Dari dialekten man talar i Afghanistan.)
Krook
Det har stått på internet i ungefär en månad nu:
QUOTE (TolkS)
Tolk/Förhörsledare vid Försvarets Tolkskola
En extremt krävande utbildning för dig som är språkintresserad och har en högt utvecklad studieförmåga. På Tolkskolan utbildas du till militärtolk och förhörsledare för att därefter kunna placeras i Försvarsmaktens samtliga förband och staber. Under femton månader förväntas du uppnå en mycket hög nivå i det ryska, arabiska eller persiska (farsi/dari) språket samtidigt som du studerar förhörstjänst, förhandlingsteknik, taktik, underrättelsetjänst, etik, militärengelska, främmande stridskrafter, stabstjänst etc. Förutom att utbildningen erbjuder en mycket stimulerande och annorlunda värnplikt ger en examen från Tolkskolan även en mycket högt skattad och allmänt erkänd merit i det civila livet

Men vilka individer som läser vad är inte nödvändigt att skylta om på internet, så var rädda om er och behåll din pusselbit.

/K
Mr_mEtZ
Taget

/M
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.