Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Det har hänt igen... RK vs. HVU
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
Fk Fjellman
http://www.svt.se/texttv/114.html

Om dom byter ämne så var det detta som stod att läsa...

"Röda Korset: Svenska barn vapenskolas

Många barn i Sverige är farligt nära
att uppfylla definitionen för barn-
soldater. Det hävdar Christina
Ulfsparre på Svenska Röda Korset i det
nya numret av rörelsens tidning.

Ulfsparre kritiserar hårt att ungdomar
i åldrarna 15-17 år utbildas i skytte
i försvarets frivilligorganisationer
som Hemvärnet och Flygvapenfrivilliga.

Samtidigt kämpar regeringen för att
barnkonventionen helt ska förbjuda att
personer under 18 år rekryteras till
väpnade styrkor. Sverige måste sopa
rent framför egen dörr för att behålla
trovärdigheten, skriver Ulfsparre. "

*Mummel* 2.gif

//Fjellman
Casca
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 13 2003, 21:44 )

trovärdigheten, skriver Ulfsparre.  "

*Mummel* 2.gif

//Fjellman

Det är dags att kasta ut dessa oduglingar ur HV. Inte nog med att dom inte tillför sjukvården något inom kompanierna, dom gnäller på vår framtid också. Fy för tusan.

Casca
joppe
jag trodde att hvu var attack scouter smile.gif
Raffsec
Man ska vara glad att 15-17 åringar gör något vettigt på sin fritid. Dessa ungdomar kan lika gärna ha varit med i diverse ungdoms gäng eller lära sig skjuta hos höger extrema element. Den skjut utbildning som HV/U är ingen stridsutbildning då mausern är utbytt mot ett tävlings gevär kal .22.
Fu Dahlberg
Står det inte att i händelse av krig avväpnas Hvu och FBUu aväpnas?

Eller har inte RK läst stadgarna?
joppe
var det inte röda korsarna som tyckte att hv sjukvårdarna skulle vara obeväpnade
HvPrsk
Men snälla...att dom orkar!

Casca
I´m with you, vart ska vi dumpa dom?
Casca
QUOTE (HvPrsk @ Jan 13 2003, 22:12 )
Men snälla...att dom orkar!

Casca
I´m with you, vart ska vi dumpa dom?

Tja, Svenska freds kanske? Samma grundsyn på värdet av ett fritt land för våra barnbarn, och samma förakt för de som historiskt stupat för att vi ska kunna använda svenska språket just här och nu.

Casca
Raffsec
HV/u och FBU/u ser inte jag som en direkt resurs till försvaret på samma sätt som övrig frivillig rörelse. Utan föreningar för ungdomar med intresse i det militära och kanske kan tänka sig en karriär inom det militära. Precis som sport intresserade börjar satsa på en viss idrott iden åldern istället för att hålla på med ett gäng idrotter.

RK har jag inga bra erfarenheter av inom HV
Jonte11
Röda Korset borde inte ha något med försvaret att göra, det enda de kan göra är att sitta och klaga och fisa med en kopp kaffe..

Vi borde kunna få vår sjukvårdsutbildning från andra ställen. Och på så sätt sköta allt själv..
Bort! Bort!
Bellum
Jag tycker röda korsets sjukvårdare är bra, för dom är de enda i mitt kompani som står ut från mängden med sin sexiga lilla armbindel, och vi vet ju vad som händer med personal som avviker i utseende och utrustning... 5.gif
snake
Ja, tyvärr så verkar det ju som om RK inte har riktigt koll på vad Hvu och Fbu ungdomar sysslar med, och därför så springer dom runt och gnäller..... ;) 5.gif
HvU
QUOTE (Serg. Fjellman @ Jan 13 2003, 21:44 )

trovärdigheten, skriver Ulfsparre.  "

*Mummel* 2.gif

//Fjellman

Först ska de ta vår uniform, nu ska de bli av med oss! Vad kommer här näst? :(
Dass
Uniformen har dom inte tagit bort, men en massa märken.
så numrera tycker ser vi ut som härken.
dock finns det vissa ungdomar som använder kardborrband.
Så när anda befäl (inte våra egna) är nära så har dom de märken som krävs och när dom går sin väg tar dom på dom "gamla märkena".

som 18 åring med ca 3-4 år i HV/FBU-U kan jag säga att personer 18 år inte får någon stridsutbildning.
vapen hanteringen är nästan mildrare än dom som går i skytteklubbar.
att spela paintboll är med stridsutbildning än dom mindreåringars utbildning.
Jasså?
Fy för f#@n!! Vad dom håller på med?!
Någon har sagt "intresset ljuger aldrig"! Vad har RK för intresse i HVU?? Vill dom ha ungdomarna i HV till sina led? Isåfall är detta verkligen rätt väg att gå! INTE!![SIZE=7]

I och med deras fånig uttalanden om saker som dom tydligen inte har nån koll på så idiotförklarar dom alla ungdomsledare, och hävdar att dom inte håller dom lagar och förordningar man har att hålla sig efter!
Ing
Skytte i sig kan väl ifrågasättas om det är militär utbildning eller ej...
Men när det stoppas en Automatkarbin 4/5 eller andra rent militära vapen i händerna på en 16-17åring är inte så svårt att förstå att det låter konstigt. Hade man låtit det vara luft/tävlings/jakt-vapen så tycker jag det låter annorlunda.

Jag har aldrig varit med i någon ungdomsverksamhet, och vet därmed inte av egna erfarenheter hur det fungerar där. Men det jag HÖRT både från f.d. skolkamrater och från folk här är att man inte alla gånger ligger på skjutvallen när man skjuter. Är detta då rent "skryt" för att det ska låta häftigare? Var går gränsen för "strid", vilket väl inte är tillåtet att pyssla med i ungdomsverksamheten(??)

Upplys mig om hur reglerna funkar, och om tanten i RK verkligen menade skjutvallsskytte, sedan blir jag eventuellt upprörd med er..
Doyle
Jag har vart på Fbu-Ung. övningar med olika Fbu Föreningar..Det var några år sedan, vet att det har blivit mycket bättre uppstyrt nu.

Det var inte så att ungdomar under 18år fick en ren stridsutbildning med alla förfaranden, men väl en kpist med lös am. i näven vid fältövningarna. Och det är ju inte helt korrekt... ph34r.gif
LeadHead
Har dom inget forum där man kan gnälla tillbaka lite? ohmy.gif
Kung_keno
Man blir ju bara trött!!

Den LILLA stridsutbildning som faktiskt bedrivs inom HvU deltar endast de som är ÖVER 18 år i.
För resten är det ju skjutning på bana som gäller vilket första bästa civilist enkelt kan göra genom att gå med i en skytteklubb.

De verkar inte ha fattat att man lägger större delen utav tiden på att bygga en stark gruppanda, förmågan att tänka osjälviskt och bygga upp ungdomarnas självförtroende och självinsikt. Ja det é farligt med HvU!
Lill Krigarn
Jag blir så förbannad!!! rlwhore.gif
klerty
Vi i Flygvapen frivilliga får prova på att skjuta en gång per år och detta är när vi befinner oss på flottiljens skjutbana. Då skjuter dom under 18 år Mauser och dom personer som är över 18 år ak5. Tycker personligen att all uppståndelse är mycket fjantig, vi blir ju inte utbildade för krig utan vi får ju bara prova på olika saker och gå på föreläsningar om olika tjänster inom flygvapnet. Jag tycker det är bra att det finns intresse organisationer för dom som är intresserade och dom som inte ätr intresserade behöver ju inte lägga sig i.
Nemo
QUOTE (Ing @ Jan 14 2003, 13:00 )
Skytte i sig kan väl ifrågasättas om det är militär utbildning eller ej...

Haha, trodde först att BlåGul var ute efter att dissa delar av försvaret... biggrin.gif
LRRP
Jag har aldrig varit aktiv i HV-U eller FBU. Har dock varit instruktör inom Flygvapenungdom. De kurserna jag gick inom FVU/FVRF rörde aldrig vapen i stridande mening utan det var luftgevär mot runda tavlor, för att i de två sista kurserna få pröva Ak5. Det var allt, 95% av utbildningen låg på annat än vapen, vilket jag menar är sunt då det handlar om barn/ungdom.

Jag har genom min sambos jobb kommit i kontakt med barn i åldern 13-17 år, då dessa genom något plagg eller väska (motsvarande) har fått reda på min bakgrund har de berättat vad de gjort på den och den FBU kursen eller HVU......om det vissa sa stämmer tycker jag det är förjävligt då den åldersgruppen inte har ett skit att göra med stridsteknik. Det kan vara skrävlare och detta kan vara enskilda individers kurserfarenheter, men det är intressant att de återfinns på ett stort antal olika skolor.

Sedan kan jag vara snedställd från början då jag under min lumpentid hade extremt dåliga erfarenheter av vpl med FBU bakgrund. Hade två i min omkrets, den ena kallade vi Beavis...den andra Butthead, detta med hänseende till vad som hände då de kom inom 1.25 meter från ett vapen. Min lillebror har en helt annan uppfattning av vissa FBUare inom sin enhet (samma regemente, annan enhet) så detta kan även det vara en mycket skev bild, vilket jag hoppas.

Hade jag dock varit Röda Kors anställd och sett/hört hälften av det jag gjort hade även jag höjt på ett ögonbryn eller två.

Sådär, varsågoda att sparka på mig, eller ännu hellre, få mig att få en ny syn. Ni har tills på söndag på er. salute.gif
Adam Wilhelm
Finns ingen anledning att försöka få dig att ändra åsikt, indoktrinering tar tid. biggrin.gif

Jag sparkar istället... smile.gif
Jasså?
QUOTE (LRRP @ Jan 16 2003, 12:29 )
Hade jag dock varit Röda Kors anställd och sett/hört hälften av det jag gjort hade även jag höjt på ett ögonbryn eller två.

Då får vi verkligen hoppas att personen verkligen har SETT saker och inte bara hört dom!!
Inf
Jag skulle tro att samma sak gäller FBU-U/HVU som så många andra: tomma tunnor skramlar mest. Att ungdommar under 18 skulle utbildas i något som vid en närmare granskning kan kallas strid har jag mycket svårt att tro. Att enskilda ungdommar önskar detta och att ett par ungdomsledare som kanske också skrammlar rätt bra tillsammans kan koka soppa på en spik är fullt möjligt. Dock står ungdomsverksamheten under särskild uppsikt just för att ett litet misstag där får stora konskvenser för många.
Jag var själv aktiv i FBU-U och fick en mycket meningsfull och rolig tid där. Jag hade förmånen att ha ett par ledare som jag än i dag ser som fördömmen. Sedan blev det dags för mönstring och GU. Mitt intresse för ungdomsverksamheten hade svalnat en aning så jag gjorde som jag blivit rådd: jag gjorde varken någon stor sak av min FBU-tid under mönstring eller GU. Jag var inte ensam om att tagit del i ungdomsverksamheten men ingen av oss tror jag slog på stora trumman för det. Det märktes väl mest i början, jag visste vad sakerna hette och hur de skulle användas och det gjorde inte alla mina kamrater. Men detta var ju bara detaljer som snabbt förlorade i betydelse i och med att alla kom in i militärlivet och vi alla blev riktiga soldater.
Det fanns kanske annat som min kamrater hade svårare att komma i kapp med, t ex förmågan att bära långt och tungt och att trivas med en del av vardagslivet i fält, men där skiljde jag nog inte ut mig jämfört med vilken friluftsintresserad ungdom som helst.
Jag tror att ungdomsverksamheten kan vara en viktig inkörsport till FM för dem som har det intresset redan i tonåren. Det är definitivt ett bättre tidsfördriv än många andra alternativ som en tonåring kan välja (knark, sprit, kriminalitet osv). Jag tror att en tid i ungdomsverksamheten kan underlätta när det gäller att få en helhetsförståelse om hur FM fungerar, en annan kan kanske vara att hänga på SoldF.com men här får man ju lite mindre frisk luft, ryggsäck, bivack, eldstadsbegränsning och ruska lång än i FBU-U.
Raptor
Om man inte ser skillnaden mellan barnsoldater i tredje världen och FBU-ungdom så är man hopplöst väck. smile.gif
Axial
Det är ju inte första gången RK är ute med stora släggan.
Nu råkar jag vara ungdomsledare i FBU så jag vet ! *ironisk*

Allvarligt, RK tar i lite för mycket men jag förstår deras oro, för efter vad som hörs om hur vissa ungdomsavdelningar bedriver sin verksamhet så blir man lite rädd. Men såhär är det tänkt att det ska vara:

Grundläggande skjututbildning med gevär (m/96 tills vi får .22-gevären) sker från 15 år.
Utbildning på automatvapen får endast ske med ungdomar som FYLLT 17 år.
Utbildning i strid får genomföras med den som FYLLT 18 år.
Utbildning i min- och sprängtjänst får inte bedrivas. (Alltså ej ens med 18-åringar)
Utbildning på handgranat ska endast avse kastträning med laddblind, dvs man tränar precisionskast med järnklumpar i avsikt att kunna tävla i precisionskast.

Nu är det inte ordagrannt ur handboken men vill ni ha det så säg till.

Jag har, när jag var ungdom, varit med på väldigt olämpliga övningar och jag ser såhär i efterhand hur lätt det det är att det blir fel.
FM har inte varit helt oskyldiga i sammanhanget då man anordnat centrala kurser I FBUs regi som har varit stridsutbildning. Jag har själv gått en två-veckors luftvärnskurs på Väddö sommaren 93(trorjag). I kursen ingick utbildning på Rb 70 och Lvakan 48. Vi sköt inte skarpt men vi hade laserpek på lvakan och "sköt" mot inhyrt sportplan med reflektorer på vingarna, så man fick feedback på träffar. Vi satt även en heldag i robotsimulatorhallen.
Nu torde väl "brottet" som sådant vara presiberat men jag vill mena på att om FM inte följer reglerna för ungdomsutbildning så kan det vara svårt att motivera varför lokala ungdomsavdelningar ska göra det.

Sedan dras tyvärr framförallt FBU med ett svart förflutet då det var mycket skriverier på 80-talet om hur ungdomsutbildningen på vissa håll var rena nazi-lägren. På god grund eller inte får personer äldre än jag svara på men skriverierna häftar fortfarande fast.

Slut! Frågor? För sent ! Verkställ !
DodeN
Jaha då är dem på gång igen...

"Försvaret lär minderåriga att skjuta med militära automatvapen under den så kallade minilumpen. Rädda Barnen menar att utbildningen bryter mot barnkonventionen."

http://www.svenska-freds.se/pax/minilumpen.shtml
Born
QUOTE (DodeN @ Mar 10 2005, 16:13 )
Jaha då är dem på gång igen...

"Försvaret lär minderåriga att skjuta med militära automatvapen under den så kallade minilumpen. Rädda Barnen menar att utbildningen bryter mot barnkonventionen."

http://www.svenska-freds.se/pax/minilumpen.shtml

Tycker det är fruktansvärt. Barn ska inte leka soldater. Dags att ta tag i det här problemet och lägga ner "frivilligverksamheten" och demilitarisera FM...
APC-mannen
Från sidan:

"En av kurserna kallas minilumpen. Den riktar sig till gymnasieungdomar som vill pröva på det militära livet under en helg. Här förekommer skjutövningar med militära automatvapen som AK5. Enligt uppgifter på Försvarets hemsida har även tyngre vapen, som kulturspruta 58 och pansarskott, förevisats."

Kulturspruta... smile.gif
granQ
tja.. RK överdriver enligt mig.

Men reaktionerna här var äckligare får jag väl säga.

Jonte11
"Röda Korset borde inte ha något med försvaret att göra, det enda de kan göra är att sitta och klaga och fisa med en kopp kaffe.."

RK ser på försvaret som barnmödare med barnsoldater, inte alls objektivt eller rättvis bild, kul det finns såna inom "försvaret" som ser på RK med lika bra objektivet. Jämnar ju ut sig så att säga.

Bellum
"Jag tycker röda korsets sjukvårdare är bra, för dom är de enda i mitt kompani som står ut från mängden med sin sexiga lilla armbindel, och vi vet ju vad som händer med personal som avviker i utseende och utrustning"

När din sjukvådare dött och nästa man blir din eller din kompis hoppas jag du tycker det är lika skoj att slippa sjukvådaren. För var är en man som ger sig ut med måltavla på armen, mer utrustning och med uppgift rädda liv om inte en stor fegis som borde skjutas vid mobilseringen.. jag menar korset är ju rött säker kommunist?

HV-U
"Ingen provocerar mig ostraffat"

Vad gulligt att en HV-U:are uttalar sig om det hela på sånt fint och förstående sätt.
Tycker låter som ett officers ämne..

Casca.. din syn på det hela och inget fel i det egentligen men tycker känns lite "politisk statistik". Dvs förfinad lögn..

"samma förakt för de som historiskt stupat för att vi ska kunna använda svenska språket just här och nu."

Röda Korset har gjort mer för soldater i världen än vad många av er ens kommer begripa när ni sitter och läser här.

tja.. svenskar som stupat för sverige.. men norge som "misslyckats" under nästan hela historien att försvara sitt land talar fortfarande norska. Borde dom inte prata danska, svenska och på senare tid tyska?

Nähh du har nog rätt. Hade inte svenska kungar anställt legoarmér och tvingat bönder i krig för att roffa åt sig land i Europa så hade vi säkert snackat spanska.. och tänk då..
Jag menar tänk om du och jag pratade spanska här i stället, hade ju inneburit att vi inte firade midsommar, inte hade demokrati, inte hade fransk ättling som kung eller haft en blågul flagga eller svt.. eller?

Tillskillnad från norge, finland osv har svensken aldrig behövt slåss för sin egna frihet.

Lägg skattepengarna på sportföreningar. billigare och vettigare.
Slipper vi massa tjafs, och scouterna finns kvar för alla ungdomar som vill göra något vettigt och gå i skogen, och vill dom skjuta får dom väl gå med i en skytteförening. Svårare än så är det inte. Försvarsmakten har redan tillräckligt med uppgifter för behöva vara barnvakt.
"Insats Hv" nisse
Läs hela artiklen från Pax.
Pax
Jag tycker att vi ska vara glada att vi fortfarande har ungdomar som intresserar sig för vårt försvar. det är ju inte direkt att de kör stridsskjutningar.
Suck... nu blev jag trött igen :( angry.gif
jackhammer
Som ungdomsledare blir jag så jävla förbannad det är sådant här som sabbar våran verksamhet.Jävla pacefist gnäll hela tiden.ursäkta mitt uttalande men det känns som om det är vad det hela handlar om.
Bedrive ringen form av stridutbildning av mina ungdomar och skjutning sker på ringad tavla som vilken skytte klubb som helst och nya 22-long skytte reglementet är baserat på civil skjutning.
Så hur det blir strid vet jag inte?

Men för er som inte vet hur allt för ett par år sen började så var det så att någon ambassadör var på besök på hvss och ungdomstävlan där. och tyckte att alla ungdomar såg ut som små barnsoldater och lämnade en skrivelse till sin regering osm i sin tur lämna den till fn sen så har det varit sånt här jävla skitsnack ända sen dess.

håller med bättre att ungdomarna gör något vettigt på sin fritid och är ute i skogen och orienterar eller skjuter med hv ungdom eller fbu ungdom eller flygvapen ungdom.eller vad som nu görs istället för att sitta hemma framför datorn och dricka för mycket cola och äta för mycket chips
Fu Dahlberg
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Mar 11 2005, 10:45 )
Läs hela artiklen från Pax.
Pax
Jag tycker att vi ska vara glada att vi fortfarande har ungdomar som intresserar sig för vårt försvar. det är ju inte direkt att de kör stridsskjutningar.
Suck... nu blev jag trött igen :( angry.gif

Ähh... nu skriker de för en icke hörande publik... visst, aftonbladet har tagit upp storyn, men på ett sätt som signalerar 0 nyhetsvärde... Jag tror inte vi kommer få höra något mer om detta på et tag, om inte någon ute i ungdoms-avdelningarna klantat sig rejält...
"Insats Hv" nisse
Hoppas Fu Dhalberg har rätt men sen har ju blågul alltid rätt worthy.gif
Predikant Larsson
Ah, minnen, minnen...

Möjligen har jag nämnt det här tidigare, men jag var med i FBU-ungdomen under tidigt 90-tal. Visserligen så hölls det någorlunda hårt på att Mauser gavs åt 15-17-åringar och K-pist m/45 åt 17-18-åringar, men inte mer än att det förvisso hände att 13-åringar fick hantera gevär. Själv fick jag en k-pist i händerna av den utbildande sergeanten en vecka efter min sjuttonde födelsedag och efter begäran fick jag också två minuters utbildning. Vi gavs också "stridsutbildning" (visserligen oerhört amatörmässig, men ändå) i stort sett varenda övning, vilket inte ville säga lite.

Ah, det var tider det! Visserligen har lagen nu ändrats, men till det sämre. Det var en oerhört trevlig fritidssysselsättning för den militärt intresserade ungdom jag var på den tiden.

Någon nämnde FBU:arnas rykte under GU. På mitt kompani fanns det tre: jag själv, kompaniets ärkemiffo (som vi fortfarande berättar lustiga historier om) och en av nästan alla föraktad GB som kompanichefen avskydde så mycket att han förflyttade honom till annan post pga. samarbetssvårigheter. Vad mina logementskamrater ansåg om mig själv låter jag vara osagt. saint.gif
QJ13
När jag var med i HVu och FBU i mitten av 80-talet så var det stridsutbildning från 16 års ålder som gällde. Ak4 och K-pist fr.o.m. det år man fyllde 17.

Det stod till och med i utbildningshandboken att strid, anfall och försvar på gruppnivå skulle genomföras.

Detta var bra, alla andra åsikter är fel. camo.gif
nilsson
Det som behövs idag är kvalitetssäkring av ungdomsutbildningen. Det finns alltförmånga exempel på lokala ungodmsledare som tror att de kan strunta i bestämmelser och reglementen efter eget tycke.

Strid och stridsutbildning hör på intet vis hemma i ungdomsutbildningen och den ungdomsledare som inte klarar av att bedriva utbildning utan strid är en ungdomsledare som verksamheten kan vara utan!

Fram för fler oförberedda inspektioner av Försvarsmaktens ungdomshandläggare.
Knekt
Ska man vara rikktiigt formell, så handlar reglerna inte ett jota om VAD ungarna lär sig, uran om HUR vi använder dem.

Så länge de inte krigsplaceras (idag ska de som sagt enligt plan avrustas när vi andra mobiliserar) så skulle vi rent formelllt kunna utbilda de i såväl handgemäng med kniv, som prickskytte och mintjänst.

Olämpligt kanske, men inte formellt fel.

RK:s förre ordförande Milton påstod nån gång att "andra nationer" inte gillade vår ungdomsverksamhet, vilket jag tror vad jag vill om.

Men det vore intressant med lite fakta om just andra nationer och deras grönklädda kottar.

Ni på formumet som har koll på läger andra nationer*; hur ser den militära ungdomsverksamheten ut i Finland, USA, Storbritanien, Danmark...?

*Och då menar jag något så när demokratiska stater. Liberia under inbördeskriget, med dåvarande presidenten Taylors "Small Boys Unit" är inte relevant för diskussionen.
Mats
QUOTE (Knekt @ Aug 28 2005, 18:08 )
RK:s förre ordförande Milton påstod nån gång att "andra nationer" inte gillade vår ungdomsverksamhet, vilket jag tror vad jag vill om.
*

Ja, det låter ju lite märkligt. Vissa länder skickar ju till och med hit sina små:
Se så lyckliga dom är.
Skoog
QUOTE (Mats @ Aug 28 2005, 18:13 )
*

Ja, det låter ju lite märkligt. Vissa länder skickar ju till och med hit sina små:
Se så lyckliga dom är.
*

Ganska många länder till och med.

I somras när jag gjorde FK på Märsgarn, så hade vi besök av amerikaner, kanadensare, ryssar och britter. På ungdomstävlingen på HvSS deltog två estniska, ett lettiskt och ett lituaiskt lag.
dxl
Var i Grekland för något år sedan.
Där träffade jag ett Brittiskt par som hade en son.
Denna son var 15 och hade samma dag som dom åkt på semester "ryckt in"
Jag vet inte vad det var för typ av utbildning men jag gissar på att det var någon form utav kadett utbildning.
Han skulle vara där i tre år.
Predikant Larsson
QUOTE (nilsson @ Aug 28 2005, 15:00 )
Det som behövs idag är kvalitetssäkring av ungdomsutbildningen. Det finns alltförmånga exempel på lokala ungodmsledare som tror att de kan strunta i bestämmelser och reglementen efter eget tycke.

Strid och stridsutbildning hör på intet vis hemma i ungdomsutbildningen och den ungdomsledare som inte klarar av att bedriva utbildning utan strid är en ungdomsledare som verksamheten kan vara utan!

*

1. Lite av poängen med mitt inlägg var ju just att man kan ignorera reglementen etc. så länge ingen upptäcker det. Det var ju knappast någon av oss ungar som klagade över att man stack åt oss vapen vi inte hade åldern inne för, även om vi nog innerst inne insåg att det här inte gick riktigt rätt till. Föräldrar - i den mån de alls visste vad vi höll på med - hade knappast nån koll på vad som gällde, och visste de så var de ofta yrkes- eller hobbymilitärer själva.

2. Jag instämmer inte. Du har kanske formellt rätt, men jag ser inga moraliska problem med att intresserade ungdomar ges utbildning av den sort jag själv deltog i. Det ökade verkligen på mitt militära intresse och det var rent av min viktigaste fritidssysselsättning under den tiden.

3. Usch nej, ännu mer PK-trams. Schas.
Predikant Larsson
Ska man vara rikktiigt formell, så handlar reglerna inte ett jota om VAD ungarna lär sig, uran om HUR vi använder dem.

Så länge de inte krigsplaceras (idag ska de som sagt enligt plan avrustas när vi andra mobiliserar) så skulle vi rent formelllt kunna utbilda de i såväl handgemäng med kniv, som prickskytte och mintjänst.

*

Mycket intressant. Har du någon källa på det där?
nilsson
QUOTE (Predikant Larsson @ Aug 29 2005, 12:33 )
QUOTE (nilsson @ Aug 28 2005, 15:00 )

*

1. Lite av poängen med mitt inlägg var ju just att man kan ignorera reglementen etc. så länge ingen upptäcker det. Det var ju knappast någon av oss ungar som klagade över att man stack åt oss vapen vi inte hade åldern inne för, även om vi nog innerst inne insåg att det här inte gick riktigt rätt till. Föräldrar - i den mån de alls visste vad vi höll på med - hade knappast nån koll på vad som gällde, och visste de så var de ofta yrkes- eller hobbymilitärer själva.

2. Jag instämmer inte. Du har kanske formellt rätt, men jag ser inga moraliska problem med att intresserade ungdomar ges utbildning av den sort jag själv deltog i. Det ökade verkligen på mitt militära intresse och det var rent av min viktigaste fritidssysselsättning under den tiden.

3. Usch nej, ännu mer PK-trams. Schas.
*

1. Vilken bild förmedlar du till ungdomarna om du hela tiden lär dem att det är helt okej att byta mot bestämmelser? Om det går bra på det ena stället, så går det ju bra på de andra ställena också. Snart kanske det är helt okej för dina ungdomar att låna hem vapnen för att kunna ha ihjäl sina kamrater när det passar. banghead.gif

2. Dagens ungdomsverksamhet i försvaret syftar inte till att utbilda ungdomar i strid, utan att främst erbjuda en meningsfull fritidssysselsättning och att skapa en positiv bild till nationens totalförsvar.
Mer om syftet kan du läsa i H FRIV (1996) på sidan 63, och på sidan 64 kan du läsa om vilka utbildningsområden som stödjs av FM.

Om man som ungdomsledare inte kan bedriva en ungdomsutbildning utan vapen så är man direkt olämplig som ungdomsledare!

3. Ingen mår dåligt av att kontrolleras då och då - så vida man inte har något att dölja förståss.......
Knekt
QUOTE (Predikant Larsson @ Aug 29 2005, 13:34 )

*

Mycket intressant. Har du någon källa på det där?
*

Inte på rak arm, men jag vet att det var kontentan av en tidigare debatt. Definitionen av en barnsoldat kräver att ungen faktiskt är tänkt att användas som just soldat, vilket våra inte är eftersom de inte krigsplaceras och, för att vi ska vara på den säkra sidan, avrustas när övriga mobiliserar.
Kimster
Vad menar du med formellt då ?
Det står i reglerna att det inte får bedrivas, vad mer formellt behöver man ?

Sen kan jag tycka och hålla med nilsson lite. Förvisso är strid kul för många och hade säkert vart spännande, men jag kan tala om att det gäller inte alla, och jag hade tappat vissa ungdomar om vi tog med sånt, så jag skulle inte kunna använda det som argument för att "rekrytera fler". En duktigt Ungdomsledare kan hålla bra och roliga NYTTIGA övningar utan vapen inblandat.

Risken att de istället lär sig fel av en uppstudsig halvmuckad ungdomsledare som läst lite i SÄKI som tror han kan bedriv utb. i strid utan att det händer något är för mig skrämmande.
Jag har sett hur illa det kan gå, när de som inte har rutin för något ska lära ungdomar, som kanske förändras i mentalitet för varje varje månad/övning och som knappt har respekt för sin föräldrar. Hur ska de kunna ta åt sig utbildningen på rätt sätt och till vilken nytta ? Strid kommer i lumpen och oavsett vad de lärt sig under ungdomsutb. kommer det lära sig från grunden igen, och tro inte att man helt plötsligt är bättre än alla andra pga att man haft några snabblektioner i gå på march utanför hemvärnsgården med lös ammo.

Nej tack!
Ja det är jävligt kul för många, inklusive mig, men jag sitter hellre med röven på stolen än ligger på rygg när en nästan fyllda 16åring fått hybris i att strida.
Dessutom rimmar det inte bra i samhället och ungdomsverksamheten lär få dåliga vibbar.

så tråkig är jag, men jag tror på det bättre.
QJ13
När man är 17 och HVU är stridsutbildning förbjudet.

När man är 18 och vpl åker man i fängelse om man vägrar.

Vilket j-a lappkast, är det inte ganska märkligt ?

Ok, någonstans ska gränsen gå, men hur mycket mognare är en 18-åring jämfört med en 17-åring ?

Jag tycker att det helt ok med stridsutbildning fr.o.m 16 års ålder som det var på
"min tid".

Det blir inga barnsoldater förrän dom sätts in i strid och det har aldrig varit tanken.

Det var bättre förr.
nilsson
QUOTE (QJ13 @ Aug 29 2005, 20:16 )
När man är 17 och HVU är stridsutbildning förbjudet.

När man är 18 och vpl åker man i fängelse om man vägrar.

Vilket j-a lappkast, är det inte ganska märkligt ?

Ok, någonstans ska gränsen gå, men hur mycket mognare är en 18-åring jämfört med en 17-åring ?

Jag tycker att det helt ok med stridsutbildning fr.o.m 16 års ålder som det var på 
"min tid".

Det blir inga barnsoldater förrän dom sätts in i strid och det har aldrig varit tanken.

Det var bättre förr.
*

Det handlar om att när du genomför värnpliktsutbildningen är det under enormt kontrollerade former, med befäl som är utbildade för att utbilda.

Kraven för att bli av FM godkänd ungdomsledare är inte på långa vägar desamma som kraven är för att bli yrkes-/reservofficer i FM.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.