tja.. RK överdriver enligt mig.
Men reaktionerna här var äckligare får jag väl säga.
Jonte11
"Röda Korset borde inte ha något med försvaret att göra, det enda de kan göra är att sitta och klaga och fisa med en kopp kaffe.."
RK ser på försvaret som barnmödare med barnsoldater, inte alls objektivt eller rättvis bild, kul det finns såna inom "försvaret" som ser på RK med lika bra objektivet. Jämnar ju ut sig så att säga.
Bellum
"Jag tycker röda korsets sjukvårdare är bra, för dom är de enda i mitt kompani som står ut från mängden med sin sexiga lilla armbindel, och vi vet ju vad som händer med personal som avviker i utseende och utrustning"
När din sjukvådare dött och nästa man blir din eller din kompis hoppas jag du tycker det är lika skoj att slippa sjukvådaren. För var är en man som ger sig ut med måltavla på armen, mer utrustning och med uppgift rädda liv om inte en stor fegis som borde skjutas vid mobilseringen.. jag menar korset är ju rött säker kommunist?
HV-U
"Ingen provocerar mig ostraffat"
Vad gulligt att en HV-U:are uttalar sig om det hela på sånt fint och förstående sätt.
Tycker låter som ett officers ämne..
Casca.. din syn på det hela och inget fel i det egentligen men tycker känns lite "politisk statistik". Dvs förfinad lögn..
"samma förakt för de som historiskt stupat för att vi ska kunna använda svenska språket just här och nu."
Röda Korset har gjort mer för soldater i världen än vad många av er ens kommer begripa när ni sitter och läser här.
tja.. svenskar som stupat för sverige.. men norge som "misslyckats" under nästan hela historien att försvara sitt land talar fortfarande norska. Borde dom inte prata danska, svenska och på senare tid tyska?
Nähh du har nog rätt. Hade inte svenska kungar anställt legoarmér och tvingat bönder i krig för att roffa åt sig land i Europa så hade vi säkert snackat spanska.. och tänk då..
Jag menar tänk om du och jag pratade spanska här i stället, hade ju inneburit att vi inte firade midsommar, inte hade demokrati, inte hade fransk ättling som kung eller haft en blågul flagga eller svt.. eller?
Tillskillnad från norge, finland osv har svensken aldrig behövt slåss för sin egna frihet.
Lägg skattepengarna på sportföreningar. billigare och vettigare.
Slipper vi massa tjafs, och scouterna finns kvar för alla ungdomar som vill göra något vettigt och gå i skogen, och vill dom skjuta får dom väl gå med i en skytteförening. Svårare än så är det inte. Försvarsmakten har redan tillräckligt med uppgifter för behöva vara barnvakt.