Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK5C inkl. varianter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
trädet
QUOTE (Yohn @ Jun 19 2008, 08:54 ) *
Kan man skjuta med ak5 eller ak5c "submerged" alltså... bara stoppa myningen ovanför vattenytan och avfyra med resten av vapnet nere i vattnet?

Mej veterligen så fungerar detta med de flesta vapen, men oftast bara om HELA vapnet är i vattnet, annars kan det spricka/må dåligt av bubblor i maskineriet.
Yohn
QUOTE (trädet @ Jun 19 2008, 10:41 ) *
... annars kan det spricka/må dåligt av bubblor i maskineriet.

Man har ju sett videos på att 416 och g36 klarar att skjuta submerged och med hela vapnet ur vattnet med vatten fortfarande rinnande ur båda.
Har detta änns testats med ak5?
2Sharp
QUOTE (Yohn @ Jun 20 2008, 11:29 ) *
QUOTE (trädet @ Jun 19 2008, 10:41 ) *
... annars kan det spricka/må dåligt av bubblor i maskineriet.

Man har ju sett videos på att 416 och g36 klarar att skjuta submerged och med hela vapnet ur vattnet med vatten fortfarande rinnande ur båda.
Har detta änns testats med ak5?

Min uppfattning, som jag inte kan visa till någon källa eller liknande, så ta det för vad det är...

Är att de flesta vapnen kan du skjuta med under vattnet, effekten är dock mycket dålig, vi snackar enstaka meter.
Inga problem att kliva upp ur vatten och avlossa skott, problemet är om du har mynningen i vattnet, alt. lådan i vattnet, anledningen är att luft och vatten hanterar tryck väldigt olika, snabb [snabbare än normalt] tryckökning är inte bra på skjutvapen.
Samma sak med lite snö eller vatten i pipan, inga problem, det sprutar ut när du skjuter, men en isplugg i pipan är direkt skitdåligt.

Om jag minns rätt hade en f.d kollega som var GU "attackdykare" hade som SOP att så fort man kom ur vattnet öppnade man mekanismen för att låta ev. vatten rinna ur pipan. resten var saksamma. (dvs det skötte sig själv) Vill även minnas att de hade någon form av tätt mynningsskydd.

Jag har inte den blekaste aning om man testat någon version av Ak5 kontra vatten, spontant känns det som om man BÖR ha gjort någon form av test för att det skall vara ok att dyka med vapnet i fråga.

Glad Midsommar smile.gif

Tillägg: spontant, med risk för att verkar krass, mycket av de flashiga "reklamfilmer" man ser på olika vapen är lite av just flashiga. Jag är tveksam om det egentligen visar så mycket av vad vapnet egentligen klarar av, kopplat till verkligheten. Det ser ju coolt ut när det skvätter vatten och yr damm/sand av en ny, svart, snabb bössa... Men vad vet jag....
Zippan
http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=4247

Men de flesta av de inneliggande värnpliktiga kommer ändå inte att få se skymten av vapnet - pengarna räcker inte till.
- Vi får se om vi ombeväpnar inneliggande årskull eller om vi väntar till 1 januari 2009. Det är en kostnadsfråga att byta vapen. Vi har ju extremt svårt med ekonomin just nu.

Det ser ju iaf ut som att inryckande Januari 09 har en chans på vapnet, men vi vet ju alla att det lika gärna kan dröja ett år till.
Hoppas personligen det då jag rycker in då. Skönt att vara utbildad på ett vapen som är up-to-date.
Ing
QUOTE (Zippan @ Sep 3 2008, 13:00 ) *
http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=4247

Men de flesta av de inneliggande värnpliktiga kommer ändå inte att få se skymten av vapnet - pengarna räcker inte till.
- Vi får se om vi ombeväpnar inneliggande årskull eller om vi väntar till 1 januari 2009. Det är en kostnadsfråga att byta vapen. Vi har ju extremt svårt med ekonomin just nu.

Det ser ju iaf ut som att inryckande Januari 09 har en chans på vapnet, men vi vet ju alla att det lika gärna kan dröja ett år till.
Hoppas personligen det då jag rycker in då. Skönt att vara utbildad på ett vapen som är up-to-date.

Jag skulle inte vara orolig, OM det skulle visa sig att man får den gamla AK5 och istället får möjlighet att ombeväpna senare så har man lärt sig någonting som många idag och framöver förmodligen inte kommer att lära sig alls...att skjuta med gamla stålsikten. Det KAN man mycket väl kan råka ut för någon annanstans i framtiden, men kan vara besvärligare att skjuta med om man inte lärt sig det, rödpunkt och sistaskottsspärr skulle jag säga att det är lättare att lära sig i efterhand än tvärtom.
Yohn
QUOTE (Per Arvidsson på FMV - VPLN)
Per Arvidsson på FMV var med och beslutade om att Sverige inte skulle köpa in ett nytt vapen, utan att istället modifiera Ak5A.
- Det fanns tankar på att köpa in ett vapen från hyllan. Men problemet 1998, när vi började med projektet, var att det inte fanns några vapen som var riktigt häftiga. I dagens läge så kanske man hade tagit ett annat beslut i Sverige, säger han.

Senaste nytt... Sverige köper in vapen för att de tycker att de är "häftiga". Lite fel ordval där. happy.gif Men men till det stora hela.
Är det bara jag som får intrycket av att ak5c kommer bli ett fiasko? Ak5c är/har/blivit en nödlösningen som kostar 6000kr, vilket är mer än hälften för ett helt nytt vapensystem som kanske klarar 20-30års jämfört med ak5c's 10-15år.
2Sharp
QUOTE (Yohn @ Sep 3 2008, 12:56 ) *
Är det bara jag som får intrycket av att ak5c kommer bli ett fiasko? Ak5c är/har/blivit en nödlösningen som kostar 6000kr, vilket är mer än hälften för ett helt nytt vapensystem som kanske klarar 20-30års jämfört med ak5c's 10-15år.

Är det vad du tycker/tänker, efter att ha burit, vårdat och övat med vapnet under en period eller vad baserar du den uppfattningen på?

Att man verkar ha en totalt efterbliven förmåga att kunna leverera i tid är ju ett helt annat kapitel, men vapnet blir ju inte sämre för det.

Visar det sig i längden att vapnet krånglar, detaljer går sönder över tiden så kan jag ev. hålla med, men det känns som om att det behövs lite mer information innan man kan slå det i sten.

Några, så även jag, har nämnt problem med eldavbrott, jag har en förhoppning om att det skall upphöra när vapnen är mer inslitna, det är ju ändå helt nymodifierade vapen.
Jag tycker det är rimligt med en "inkörningssträcka" innan allt funkar som det skall, mao skall man öva med vapnet mera innan man nyttjar det i tjänst.

Utan tvekan finns det andra fördelar med ex: 416, men kan man motivera den betydligt högre kostnaden?
Du ger mig intrycket att 416 hade varit det optimala vapnet, varför tycker du att 416 är så extremt ninja-bra?

Personligen tycker jag att Ak5C är lätt att bära, både vid patrull till fots samt i fordon. Jag träffar snabbare, bättre och oftare än vad jag gör med en vanlig Ak5.
Den något hägr vikten gör att den är stabilare när du skjuter snabbt och målväxlar, utan tvekan en vane/träningssak, men lättast är inte alltid bäst val.
Nu jämför jag med M16A4, som tidigare nämnts? så hade jag möjligheten att växla mellan både en solig dag i Kosovo. Det var mkt. tydligt med vilket vapen man kunde skjuta/träffa snabbast med. Vilket även kommenterades av flera olika Amerikanska soldater.

Som sagt, man kanske kunde valt något annat, men med hänsyn till tillgång på nya vapen, kostnad så kanske detta var det alt. som gav oss mest för pengarna?

Jag tycker nog, absolut, att man/vi får vänta ett tag innan vi kan kalla Ak5C ett fiasko...

Knekt
QUOTE (VPLN)
Försvarsmakten räknar med att ha Ak 5C som huvudbeväpning fram till 2020. Omkring 2012 kommer arbetet med att ta fram Ak 6 starta. Då är inte en nyversion av Ak 5:an aktuell.
- Vi kommer inte att modifiera Ak 5 en gång till. Det nya vapnet ska ha ett centralt placerat batteri, till exempel i pistolgreppet, så man slipper massa batterier till laserpekare och ficklampa med mera. Det är den stora grejen med Ak 6. Det kommer inte att kunna modifieras in i Ak 5:an, säger Per Arvidsson.

Batterilådan är prio ett! Puckojag som inte fattade det!

Korkade Knekt som tycker att exempelvis låg vikt borde vara prio 1 -> bash.gif <- FMV
GC1
QUOTE (Knekt @ Sep 3 2008, 16:16 ) *
QUOTE (VPLN)
Försvarsmakten räknar med att ha Ak 5C som huvudbeväpning fram till 2020. Omkring 2012 kommer arbetet med att ta fram Ak 6 starta. Då är inte en nyversion av Ak 5:an aktuell.
- Vi kommer inte att modifiera Ak 5 en gång till. Det nya vapnet ska ha ett centralt placerat batteri, till exempel i pistolgreppet, så man slipper massa batterier till laserpekare och ficklampa med mera. Det är den stora grejen med Ak 6. Det kommer inte att kunna modifieras in i Ak 5:an, säger Per Arvidsson.

Batterilådan är prio ett! Puckojag som inte fattade det!

Korkade Knekt som tycker att exempelvis låg vikt borde vara prio 1 -> bash.gif <- FMV

Ett centralbatteri kan bli en viktbesparing om du kan ha ett vapenbatteri istället för ett batteri per tillbehör.
Vore sen schysst med en generator som laddar batteriet vid varje avfyrning som komplement till andra laddare, fast då är vi inne på det här med vikt igen.....
Adeptus Bellum
QUOTE (GC1 @ Sep 3 2008, 16:42 ) *
Ett centralbatteri kan bli en viktbesparing om du kan ha ett vapenbatteri istället för ett batteri per tillbehör.
Vore sen schysst med en generator som laddar batteriet vid varje avfyrning som komplement till andra laddare, fast då är vi inne på det här med vikt igen.....

Spontant så tycker jag att det är en rätt så dålig idé. Trenden idag går mot sikten med integrerad IR-pek tillsammans med rödpunktssiktet (för att spara vikt). I den israeliska Tavor har man gått så pass långt att laserns strömbrytare är integrerad i handskyddet och den röda punkten i siktet tänds när man manövrerar säkringsomställaren. Nu finns det iofs. dom som anser att M.A.R.S.-siktet är dåligt, men det är en annan femma, det är ett concept och en trendsättare precis som det integrerade siktet i XM-8 projektet.

Jag tycker att det verkar vara en smidig lösning, men tanken på att även dra runt en lampa på samma batteri som siktet är i min mening detsamma som att bjuda in Murphy på besök. En lampa med lite högre uteffekt och räckvidd än en Maglite (vilket är önskvärt till en vapenlampa) drar en hel del ström och att alla prylar dör samtidigt, kanske t.o.m. i stridens hetta är ett dåligt utgångsläge.

Ang. att ladda batteriet: Visst, rent teoretiskt så skulle det ju vara möjligt att bygga in en magnet i slutstycket och sen linda lådan med koppartråd, men att ingen vapentillverkare har visat det konceptet innan tyder på att det är en svårrealiserad idé.
Yohn
QUOTE (2Sharp @ Sep 3 2008, 16:08 ) *
Är det vad du tycker/tänker, efter att ha burit, vårdat och övat med vapnet under en period eller vad baserar du den uppfattningen på? sant övrigt...

Borde först säga att jag har bildat mitt uppfattning av det lilla jag har sett och känt av vapnet, folk som har skjutit med den och övat med den, internet och forum. Mycket det kommer också från dej också 2sharp.

Vapnet skulle vara lättare än ak5A aka "bara" ak5. Det är den inte. Den skulle vara mer driftpålitlighet . De är den inte (än, enligt din inkörningssträcks-teori). Ak5c har inte funnits länge och om man hittar fler "fel"... vilket man säkert kommer göra när varje värnpliktig får ut en, kommer man att åtgärda dessa, och hur lång tid kommer det att ta i såna fall?

Den informationen som finns ute på nätet om 416 är att den är upp till åtta gånger så driftpålitlighet som m4a1 mot fin sand. Mk.16 och xm8 ska dock vara mer driftpålitlighet. Men är de "bättre?" Många har sagt sitt om m4 och m16 här och på andra forum, att det är ett "bra" vapen. Om 416 är mer pålitlig så kan man ju konstatera att det är ett "bättre" vapensystem då de inte skiljer så mycket på den yttre designen. Sen kan man ju diskutera om det är bättre om man lägger in kostnader och tillverkning osv. Jag ser dock inte 416 som ett "framtidsvapen och extremt ninja bra". När det väl är dags för FM att skaffa ett nytt vapensystem så finns det nog bättre vapensystem än 416.

Ak5c är nog ett bättre och modernare vapen än ak5a. men är/var det värt pengarna? Ett vapensystem som bara kommer att finnas i ca 12år?
Hade de inte räckt med att svetsa fast en rail för rödpunktssikte på ak5a?

Meteor
Jag tycker definitivt att modden har varit värd pengarna och definitivt nödvändiga. Om priset på 6 000kr per vapen stämmer så kostade modden cirka 240 miljoner totalt(40 000 vapen). Inte allt för mycket för att i princip få ett helt nytt vapen för hela insatsorganisationen.

Min erfarenhet(1 års användning) säger att vapnet är mycket pålitligt, jag fick t.ex inte et enda eldavbrott som berodde på vapnet, jag vet att andra fick, men min bedömning är att Ak5C är mycket driftsäkrare än Ak5. Sen tror jag att vapnet kommer vara i bruk i många fler år än 12, vi vet ju alla vad som händer med FMs tidsplaner... Sen så är ju Ak5C i stort ett mycket bättre vapen, men det har redan 2Sharp rett ut.
GC1
QUOTE (Adeptus Bellum @ Sep 3 2008, 17:15 ) *
QUOTE (GC1 @ Sep 3 2008, 16:42 ) *

Spontant så tycker jag att det är en rätt så dålig idé. Trenden idag går mot sikten med integrerad IR-pek tillsammans med rödpunktssiktet (för att spara vikt). I den israeliska Tavor har man gått så pass långt att laserns strömbrytare är integrerad i handskyddet och den röda punkten i siktet tänds när man manövrerar säkringsomställaren. Nu finns det iofs. dom som anser att M.A.R.S.-siktet är dåligt, men det är en annan femma, det är ett concept och en trendsättare precis som det integrerade siktet i XM-8 projektet.

Jag tycker att det verkar vara en smidig lösning, men tanken på att även dra runt en lampa på samma batteri som siktet är i min mening detsamma som att bjuda in Murphy på besök. En lampa med lite högre uteffekt och räckvidd än en Maglite (vilket är önskvärt till en vapenlampa) drar en hel del ström och att alla prylar dör samtidigt, kanske t.o.m. i stridens hetta är ett dåligt utgångsläge.

Ang. att ladda batteriet: Visst, rent teoretiskt så skulle det ju vara möjligt att bygga in en magnet i slutstycket och sen linda lådan med koppartråd, men att ingen vapentillverkare har visat det konceptet innan tyder på att det är en svårrealiserad idé.

Det är ju inte omöjligt att dela celler i ett batteripack för sikte och "extrautr", vilket skulle få till följd att tyngdpunkten hamnar längre ner och längre bak om man monterar det i pistolgreppet eller kolven.

Ang laddning, det kan bero på att jag var först! rolleyes.gif
Proto
Om ak5c är bra eller dårlig har jag ingen aning om. Allt jag kan om den har jag läst på detta forum eller i FM relaterade tidskrifter. Men om jag handlar en ny pryl, förväntar jag mig att den funkar utan problem.. Jag anser inte att driftstötningar bör accepteras på en nytt vapen, bil eller annan pryl som har hamnat i butiken, färdig att säljas till kund.
losec
QUOTE (Proto @ Sep 4 2008, 00:57 ) *
Om ak5c är bra eller dårlig har jag ingen aning om. Allt jag kan om den har jag läst på detta forum eller i FM relaterade tidskrifter. Men om jag handlar en ny pryl, förväntar jag mig att den funkar utan problem.. Jag anser inte att driftstötningar bör accepteras på en nytt vapen, bil eller annan pryl som har hamnat i butiken, färdig att säljas till kund.

Då måste jag som angagerad inom det maskintekniska området säga att det nog alltid kommer finns driftstörningar på nya tekniska system. Det man kan göra åt det är nogrannare tester innan produkten når slutanvändaren. Och helt plötsligt blir det en kostnadsfråga.

Jag har själv fått känna av dessa driftstörningar på AK5C, men jag tycker de är acceptabla för ett nytt sytem. Jag delar även åsikten med många här att det med stor trolighet kommer få iordning på detta inom en inte allt för avlägsen tid.
Då tänker jag på icke innötta/inkörda vapen, den nya miljövänliga ammunitionen samt de enligt mig nya och dåliga plastmagasinen.
3924
QUOTE (Yohn @ Sep 3 2008, 17:42 ) *
QUOTE (2Sharp @ Sep 3 2008, 16:08 ) *
Är det vad du tycker/tänker, efter att ha burit, vårdat och övat med vapnet under en period eller vad baserar du den uppfattningen på? sant övrigt...

Borde först säga att jag har bildat mitt uppfattning av det lilla jag har sett och känt av vapnet, folk som har skjutit med den och övat med den, internet och forum. Mycket det kommer också från dej också 2sharp.

Vapnet skulle vara lättare än ak5A aka "bara" ak5. Det är den inte. Den skulle vara mer driftpålitlighet . De är den inte (än, enligt din inkörningssträcks-teori). Ak5c har inte funnits länge och om man hittar fler "fel"... vilket man säkert kommer göra när varje värnpliktig får ut en, kommer man att åtgärda dessa, och hur lång tid kommer det att ta i såna fall?.....

Grundkravet från FM var att vapnet skulle hålla samma vikt eller vara lättare i "rent" utförande (detta blir då vapnet utan magasin eller tillbehör) AK5 i "rent" utförande har en vikt på 3,9 kg. AK5C i "rent" utförande, alltså utan RPS, vapenlampa, vertikalt grepp mm ska enligt FMV väga 3,9 kg. Sedan kan man diskutera valet av kriterierna men så var de skrivna enligt FMV och de levererade också det som FM frågat efter.

Det finns dock en liten fundering som jag har tagit upp med P.A på FMV och det är varför man valde att ha AK5C/D i två olika "basmodeller", varför man inte valde en basmodell med två alternativ av piplängder. Detta torde då ha resulterat i en lättare variant av AK5C. Det svar jag fick av P.A på FMV var att det var en intressant tanke men att det var inte det som efterfrågades. Min följdfråga var då om detta hade varit möjligt, svaret var att detta vore helt möjligt med ett modifierat gasblock för att kompensera den längre piplängden, hanns bedömning var att detta alternativet skulle blivit lättare än den modell av AK5C men att produktionstiden med största sannolikhet hade varit längre på grund av större modifiering av grundvapnet och Grt-tillsatsen. Vad vikten på detta utförande skulle ligga på ville han inte spekulera i men han påpekade att vikten på 10cm ak5 pipa väger nästan exakt 100g så om någon kan vikten på en AK5D så kan ju detta räknas ut lite snabbt. (För förtydligande så skulle detta alternativ alltså vara att ha kroppen från AK5D med två piplängder 26cm och 35cm)
Wuopio
Med risk att detta post är lite "Off Topic" så ber jag om ursäkt på en gång.

Min fråga är

Vilka är det som gör AK5C Etc's plast delar ? som "Hand guard" "pistol
grip" "shoulder stock" Etc alltså det som gör en vanlig AK5 till AK5 "NY" biggrin.gif

Har läst igenom 80% av tråden och det har ej skrivit något om just detta och så tyckte jag det vart ganska onödigt att göra en ny tråd så därför ställde jag frågan här.

Proto
QUOTE (losec @ Sep 4 2008, 12:46 ) *
QUOTE (Proto @ Sep 4 2008, 00:57 ) *

Då måste jag som angagerad inom det maskintekniska området säga att det nog alltid kommer finns driftstörningar på nya tekniska system. Det man kan göra åt det är nogrannare tester innan produkten når slutanvändaren. Och helt plötsligt blir det en kostnadsfråga.

Jag har själv fått känna av dessa driftstörningar på AK5C, men jag tycker de är acceptabla för ett nytt sytem. Jag delar även åsikten med många här att det med stor trolighet kommer få iordning på detta inom en inte allt för avlägsen tid.
Då tänker jag på icke innötta/inkörda vapen, den nya miljövänliga ammunitionen samt de enligt mig nya och dåliga plastmagasinen.

Att problem förekommer på tekniska prylar är inget nytt, enig där. Men borde de förekomma och då speciellt på ett vapen som kan komma skickas ut på skarpa uppdrag med kort varsel? Blir lite som att fuska med styrning eller bromsar på en bil och tänka "vi fixar till eventuella problem vid nästa service om x antal månader och körda mil".
Är sedan ak5c att betrakta som ett nytt system? Oavsett så är det en vidarutvecklad produkt och då borde kraven på tillförlitlighet kunna ställas ännu högre.

Nu blev detta OT, sorry.
Chassi
QUOTE (Proto @ Sep 5 2008, 16:10 ) *
Att problem förekommer på tekniska prylar är inget nytt, enig där. Men borde de förekomma och då speciellt på ett vapen som kan komma skickas ut på skarpa uppdrag med kort varsel? Blir lite som att fuska med styrning eller bromsar på en bil och tänka "vi fixar till eventuella problem vid nästa service om x antal månader och körda mil".
Är sedan ak5c att betrakta som ett nytt system? Oavsett så är det en vidarutvecklad produkt och då borde kraven på tillförlitlighet kunna ställas ännu högre.

Nu blev detta OT, sorry.

Vad är det för problem som är upplevda och i så stor skala att man bör börja ifrågasätta vapnet??
Har läst i tråden lite men inte hittat något som jag uppfattar som mycket allvarlig karaktär.

Mig veterligen kraschar flygplan fortfarande, och då har vi ändå flugit i 100 år.
Yohn
QUOTE (Chassi @ Sep 5 2008, 23:47 ) *
Mig veterligen kraschar flygplan fortfarande, och då har vi ändå flugit i 100 år.

Kanske för att man har lagt ner tid och pengar att fixa bristerna. Nu är det nästan bara 12 år tills nästa vapensystem skall in.
Känns lite off att jämföra ak5c med ett stridsflygplan IMO.
Chassi
QUOTE (Yohn @ Sep 6 2008, 06:39 ) *
QUOTE (Chassi @ Sep 5 2008, 23:47 ) *

Kanske för att man har lagt ner tid och pengar att fixa bristerna. Nu är det nästan bara 12 år tills nästa vapensystem skall in.
Känns lite off att jämföra ak5c med ett stridsflygplan IMO.

Hur menar du nu?(luddig formrulering av ditt svar)
losec
QUOTE (Proto @ Sep 5 2008, 16:10 ) *

Nu blev detta OT, sorry.

Problemen jag upplevde var främst inte av konstruktionsfels typ, utan av inkörningstyp.
Kortfattat om hur jag upplevde det.
Eldavbrottet som jag tyckte var överlägset vanligast var helt enkelt bristen på "kraft" i mekanismens rörelse. Detta berodde på en kombination smutsigt vapen/ej "inkört" vapen/inget gasläge 2. Av dessa orsaker så är de två väsentliga så gott som borta vid insatts. Vapnet kommer då vara "inkört" då man under utb inför insatts ska ha skjutit tillräckligt med det. Smutsigt tillskriver jag till stor del den nya miljövänliga ammunitionen. Den ammunitionen har vi mig veterligen ej i i missionsområde. Om dessa två problem försvinner behövs ej gasläge 2.
Under missionstiden och dess skjutningar upplevde jag inte att vi hade några större problem med eldavbrott.
Kortfattat. Vissa inkörningsproblem finns för respektive vapen, inte på vapensystemet.

Det stora felet med vapensystemet på längre sikt anser jag då plastmaggen vara. Dessa fungerade bra till att börja med för att sedan bara bli sämre. Detta pga. de "sväller", deras yttermått blir större. Enligt någon för mig okänd person skulle detta bero på värmen i missionsområdet. Värmen kan givetvis spela roll, men personligen tror jag det mer beror på plastiskt deformation pga. utmattning i materialet. Plast har sämre hållfasthet än plåt/aluminium.
Problemet artade sig så att magasinen ofta verkade sitta fast som de ska i vapnet, men i realiteten sakna någon millimeter längst upp. Detta gav förstås matningsfel. Man fick helt enkelt använda mera kraft, ibland våld, för att föra upp magasinet hela vägen. Problem också när de kunde vara tröga att få ut.
Problem med att magasinläpparna skulle vara ömtåliga har jag inte sätt ett enda exempel på.
Personligen valde jag i slutet av missionen att helt enkelt inte använda plastmag. Visserligen tappade jag då sistaskottet spärren, men då den faktiskt enligt mig är felkonstruerad, gjorde det ej någon större skillnad.
Meteor
Har upplevt samma problem med magasinen, men jag kom fram till slutsatsen att översta 1-2 centimetrarna böjs ut och gör magasinet bredare när man fyller upp dom med 30 bulor. Problemet löstes med våld(banka i magasinet hårdare) alternativt att man tog bort ett mindre antal patroner ur magasinet. Och detta har varit i kalla Sverige, så min upplevelse var att det inte var värmerelaterat. Men vad vet jag, värme kanske förvärrar det hela(plasten blir mjukare)?
Smeghead
Vem är det som tillverkar platstmagasinen? Och vad använder man sig utav för material?
MatsLennarth
I vilken omfattning har AK5C / D kommit ut på utbildningsförband?
Nepto
QUOTE (MatsLennarth @ Oct 5 2008, 20:38 ) *

I dag fick min pluton hämta ut AK5C. Enligt vår plutonchef är vi dom första som har fått ut den färdiga AK5C. För övrigt skrevs instruktionerna till AK5C igår och lösskjutningsannordningen godkändes förra veckan. I och för sig så saknas det en hel del i instruktionerna. pansar2.png

Av vad jag har hört så är tanken att befälen ska så smått börja utbildas på AK5C.
Chassi
QUOTE (Nepto @ Oct 15 2008, 20:29 ) *

I dag fick min pluton hämta ut AK5C. Enligt vår plutonchef är vi dom första som har fått ut den färdiga AK5C. För övrigt skrevs instruktionerna till AK5C igår och lösskjutningsannordningen godkändes förra veckan. I och för sig så saknas det en hel del i instruktionerna. pansar2.png

Av vad jag har hört så är tanken att befälen ska så smått börja utbildas på AK5C.

Hur ser den "färdiga" Ak5C ut ?

och hur är lösskjutningsanordningen utformad?

Jag som NBG nisse tyckte att AK5C var ganska färdig när vi hämtade ut den.
106
QUOTE (Nepto @ Oct 15 2008, 20:29 ) *

De första värnpliktiga kanske, men inte de första i FM. Utlandsstyrkan (och beredskapsförbanden) fick vapnet kring årsskiftet 06/07. Leverans av vapnen skulle påbörjats sommaren 2006, vet dock inte om så skedde eller om de kom först till hösten 06. Självklart har det hela tiden funnits instruktioner för vapnet, men de har ändrats ett par gånger. Bl a NBG hade en adapter så den gamla lösskjutningsanordningen kunde användas. Har det kommit en ny eller är det den du menar?

Befälsutbildning på Ak 5C påbörjades för cirka två år sedan.

Ak 5D kom ut på ett utbildningsförband (FJS) 1999, om jag minns rätt.
Krook
Jag har för mig att någon på forumet fick utbildning på den i fjol som bevakningssoldat. Var det Pingisöga möjligen?
De var sedan tvungna att byta ut dem mot vanilj-ak men ändå.
Ignis nitidus
.. och värnpliktiga vid KJ-komp, amf1 blev tilldelade AK 5C förra året, så helt nytt är det ju inte. Däremot är det ju trevligt att vapnet börjar spridas mer.
Meteor
QUOTE (106 @ Oct 15 2008, 20:46 ) *
.

Nä, inte den AK5D som diskuteras här. Finns nämligen 2. En som ser ut som en kraftigt kortad "AK5A" med skena och RPS, och en som ser ut som en kort AK5C. Den senare är självklart den nya AK5D.

Sen angående vpl-utbildning blev en bevakningspluton på LedR tilldelade AK5C sommaren 2007, dessa drogs senare tillbaka. Vet inte om det berodde på brist av lösskjutningsanordningar eller att de behövdes i NBG.
106
QUOTE (Meteor @ Oct 15 2008, 22:28 ) *
QUOTE (106 @ Oct 15 2008, 20:46 ) *
.
QUOTE (MatsLennarth @ Oct 5 2008, 20:38 )

Nä, inte den AK5D som diskuteras här. Finns nämligen 2. En som ser ut som en kraftigt kortad "AK5A" med skena och RPS, och en som ser ut som en kort AK5C. Den senare är självklart den nya AK5D.

Så specifikt var inte frågan ställd.

Har det ens levererats några Ak 5D2 (eller vad de nu kommer heta)? Jag vet ju att Ak 5D skulle modifieras till motsvarande standard som Ak 5C, men har man alltså börjat med det och dessutom hunnit leverera några? Är det klart vad de kommer heta? Någon har tidigare skrivit Ak 5D Mk2, men de senaste Glock 17 heter ju Pistol 88C2.
Berg
jag har sett en bild på en AK5DMK2, ska kika om jag hittar den

så nog har de levererats någonstans antar jag.
Hornet
bildern under är från AJB i NBG
Krook
QUOTE (106 @ Oct 15 2008, 23:29 ) *
Så specifikt var inte frågan ställd.

Har det ens levererats några Ak 5D2 (eller vad de nu kommer heta)? Jag vet ju att Ak 5D skulle modifieras till motsvarande standard som Ak 5C, men har man alltså börjat med det och dessutom hunnit leverera några? Är det klart vad de kommer heta? Någon har tidigare skrivit Ak 5D Mk2, men de senaste Glock 17 heter ju Pistol 88C2.
Ja, det har levererats AK 5 D Mk II. De levererades redan i fjol.
/K
Nepto
Kanske bäst att vara lite mer specifik; enligt vår plutonchef var vi dom första värnpliktiga som fick ut den slutgiltiga varianten och inte någon provmodell av AK5C.

Lösskjutningsannordningen är ny till AK5C. Tydligen är det små modifikationer på vapnet för att återgärda problem som upptäcktes på provmodellerna. Magasinen vi har fått ut är tydligen den 5:e modellen...

Allt har jag hört från vår plutonchef så det här behöver inte vara fakta. tveka.gif
Krook
Nej, Nepto.Ni var inte de första vpl att få ut AK5C.
Bevakningspluton på Ledningsregementet fick ut dem ifjol.
Meteor
Hur ser den nya lösskjutningsanordningen ut?? Tycker inte det var några konstigheter med den gamla iofs..
Nifelhel
QUOTE (Meteor @ Oct 16 2008, 22:17 ) *
Hur ser den nya lösskjutningsanordningen ut?? Tycker inte det var några konstigheter med den gamla iofs..

Det har tagits upp tidigare i tråden. Ta en kik bakåt!
106
QUOTE (Nifelhel @ Oct 16 2008, 22:32 ) *

Jag har gått tillbaka mer än ett och ett halvt år utan att hitta några bilder eller mer ingående information om någon ny lösskjutningsanordning. Det som sagts i tråden är att det ska komma en ny som är gemensam för Ak5C/D och att man har den gamla med adapter under tiden. Frågan är alltså fortfarande, har det kommit ut någon ny lösskjutningsanordning än och hur skiljer den sig från den gamla?
Klinken
QUOTE (106 @ Oct 17 2008, 00:18 ) *
QUOTE (Nifelhel @ Oct 16 2008, 22:32 ) *

Jag har gått tillbaka mer än ett och ett halvt år utan att hitta några bilder eller mer ingående information om någon ny lösskjutningsanordning. Det som sagts i tråden är att det ska komma en ny som är gemensam för Ak5C/D och att man har den gamla med adapter under tiden. Frågan är alltså fortfarande, har det kommit ut någon ny lösskjutningsanordning än och hur skiljer den sig från den gamla?

Det har kommit en ny lösskjutningsanordning. Den är ganska lik den till Ak 4. Behovet av tre delar är nu ett minne blott och den är endast en del.
Gängas på pipan där vanligtvis flamdämparen sitter.
Kan ordna bild i nästa vecka om tiden medger.

/ Klinken
Berg
QUOTE(Klinken @ Oct 17 2008, 08:18 ) *
Kan ordna bild i nästa vecka om tiden medger.

Jatack!
Nepto
QUOTE (Krook @ Oct 16 2008, 19:43 ) *
Nej, Nepto.Ni var inte de första vpl att få ut AK5C.
Bevakningspluton på Ledningsregementet fick ut dem ifjol.

Det är uppfattat!

Den ser ungefär ut som den tidigare minus tandskyddet, eller gummi delen. Grejen är den att det inte går att skruva på något på den nya flamdämparen. Nu skruvar man bort hela flamdämparen och sätter dit lösskjutningsannordningen.
Ing
QUOTE (Nepto @ Oct 17 2008, 18:28 ) *
Den ser ungefär ut som den tidigare minus tandskyddet, eller gummi delen. Grejen är den att det inte går att skruva på något på den nya flamdämparen. Nu skruvar man bort hela flamdämparen och sätter dit lösskjutningsannordningen.

Märkligt om det inte skulle finnas bitskydd till Ak5C/lösskjutning när det finns både till vanliga flamdämparen och till gamla lösskjutningsanordningen. Någonting som dyker upp kanske?
Chassi
QUOTE (Ing @ Oct 17 2008, 18:38 ) *
QUOTE (Nepto @ Oct 17 2008, 18:28 ) *

Märkligt om det inte skulle finnas bitskydd till Ak5C/lösskjutning när det finns både till vanliga flamdämparen och till gamla lösskjutningsanordningen. Någonting som dyker upp kanske?

Förhoppningsvis, ibland har man ju varit glad att ens kamrat har haft gummi på pipan wink.gif
Hornet
hur vanligt är det att folk mister ränder på vapnen? (på pipan)
Sverige är det ända land jag har sätt som använder gummiskydd för just detta.
Här hade vi en som miste två tänder iår men det var då han föll och slog tänderna på det bakre siktet.

Annars så är standard att man vänder kolven upp när man åker i fordon.
tinhead
QUOTE (Hornet @ Oct 17 2008, 22:23 ) *
Här hade vi en som miste två tänder iår men det var då han föll och slog tänderna på det bakre siktet.

Finns nog lite svar på det i tandskydd för ak5
Chassi
QUOTE (Hornet @ Oct 17 2008, 22:23 ) *

Njae, håller inte med riktigt då det inte är allas standard och det är ju inte bara dina egna tänder du slår ut med ditt eget vapen utan kanske andras tänder som är problemet, har själv fått en pipa på käften och det brukar vara lätt att hålla reda på sin egen mynning men att veta var allt folk omkring är är desto svårare, speciellt när det är mörkt.

OT
pappa6116
@HORNET
Det är väl framförallt i själva "in lastningen" eller "ur lastning" som det blir problem, folk är taggade och vill snabbt komma in/ut i fordon och slänger runt kolven.....
sedan så är det även (empiriskt utprovat) ett gigantiskt problem vid inbrytning (läs ta TA inbrytningspunkt)...... brow.gif
Mordred
Eller vid skidåkning, iaf innan man började dela ut mynningsskydd (så man slapp snö i pipan), då pipan låg uppåt och kolven/axelstödet ned.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.