QUOTE (Yohn @ Sep 3 2008, 12:56 )

Är det bara jag som får intrycket av att ak5c kommer bli ett fiasko? Ak5c är/har/blivit en nödlösningen som kostar 6000kr, vilket är mer än hälften för ett helt nytt vapensystem som kanske klarar 20-30års jämfört med ak5c's 10-15år.
Är det vad du tycker/tänker, efter att ha burit, vårdat och övat med vapnet under en period eller vad baserar du den uppfattningen på?
Att man verkar ha en totalt efterbliven förmåga att kunna leverera i tid är ju ett helt annat kapitel, men vapnet blir ju inte sämre för det.
Visar det sig i längden att vapnet krånglar, detaljer går sönder
över tiden så kan jag ev. hålla med, men det känns som om att det behövs lite mer information innan man kan slå det i sten.
Några, så även jag, har nämnt problem med eldavbrott, jag har en förhoppning om att det skall upphöra när vapnen är mer inslitna, det är ju ändå helt nymodifierade vapen.
Jag tycker det är rimligt med en "inkörningssträcka" innan allt funkar som det skall, mao skall man öva med vapnet mera innan man nyttjar det i tjänst.
Utan tvekan finns det andra fördelar med ex: 416, men kan man motivera den betydligt högre kostnaden?
Du ger mig intrycket att 416 hade varit det optimala vapnet, varför tycker du att 416 är så extremt ninja-bra?
Personligen tycker jag att Ak5C är lätt att bära, både vid patrull till fots samt i fordon. Jag träffar snabbare, bättre och oftare än vad jag gör med en vanlig Ak5.
Den något hägr vikten gör att den är stabilare när du skjuter snabbt och målväxlar, utan tvekan en vane/träningssak, men lättast är inte alltid bäst val.
Nu jämför jag med M16A4, som tidigare nämnts? så hade jag möjligheten att växla mellan både en solig dag i Kosovo. Det var mkt. tydligt med vilket vapen man kunde skjuta/träffa snabbast med. Vilket även kommenterades av flera olika Amerikanska soldater.
Som sagt, man kanske kunde valt något annat, men med hänsyn till tillgång på nya vapen, kostnad så kanske detta var det alt. som gav oss mest för pengarna?
Jag tycker nog, absolut, att man/vi får vänta ett tag innan vi kan kalla Ak5C ett fiasko...