QUOTE (Fj Fjun @ Feb 11 2008, 15:00 )

Ok. Jag har själv ingen erfarenhet av AK5C, men blir fundersam när vapensystem dyker upp med lösningar som tidigare visat sig vara opraktiska. Det är några år sedan Vietnam konflikten så visa saker har kanske glömts med tiden. Men jag lever iaf i verkligheten att saker som verkar vara problematiska måste belysas, fungerar nu dämparen så är det bara bra. Om problem dyker upp vid vissa typer av terräng (läs Vietnam = djungel), finns det då möjlighet att inför misson montera dämpare av vanligare "birdcage" typ?
Utan att veta, så har jag en tanke på att även om flamdämparen är öppen så kan ju andra faktorer spela in som gör att de inte är likvärdiga?
Jag tycker att flamdämparen påminner kraftigt om Smith mfg Vortex flamdämpare, som har fått gott rykte om sig, trots att den är öppen. Om något annorlunda i designen, de frästa spåren är ju aningens vridna, men det ger ju vatten på min kvarn att det kan finnas fler saker som spelar in än bara öppen vs. stängd flamdämpare.
QUOTE (Van der Kaye @ Feb 11 2008, 19:43 )

Sen om du provar AK5C och AK5D Mk2 så kommer du att märka att det har helt annan balans vid skjutning jämfört med M16/M4 familjen.
Bla en följd av annan momentupptagning i vapnet och den högre vikten på AK5 systemet.
Jag kan ha nämnt det tidigare? Men jag sköt med M16A4 och Ak5C växelvis för några månader sedan, det var mycket stor skillnad på stabilitet och möjlighet att skjuta snabbt och att träffa bra.
Jag har skjutit hyfsat många olika "M16", ex: M16A2 Commande, M4A1, Ar-15 etc. i varierande pipländs, med varierande riktmedel, fasta riktmedel och rödpunktssikte, några har haft RIS/RAS med vertikala frontgrepp etc.
Jag tycker att "M16" familjen är lätta och behändiga och enkla att skjuta med, men jämfört med Ak5C så var det betydligt svårare att skjuta med samma hastighet och träffresultat, jag upplevde att M16A4 svängde iväg och tappade målet varje gång man avfyrade ett skott, på burst var effekten än mer märkbar (jämfört med att skjuta korta skurar med Ak5C)
Givetvis har jag skjutit mera med Ak5C, men jag är ju, som jag ville visa ovan, inte helt ny till "M16" serien av vapen heller.
Nu har jag använt Ak5C i snö, regn, slask, öken, i Sverige, i Afghanistan, i Kosovo, jag har inte upplevt något problem med att flamdämparen kastar upp sand eller grus eller något annat.
Skulle det visa sig att den i längen är helt kass, så går den ju säkert att byta hyfsat enkelt.
Med all respekt Knekt, så är nog L85A1 ett av de sämsta referensvapnen man kan hitta då det mesta med den är helt kass... OT så tycker jag den är lättskjuten men det är väl allt, jag kan räkna upp hur mycket som helst som jag tycker är kass och de brittiska soldater jag har pratat med har väl inte heller varit så nöjda...
Utan att jobba för FMV och dem som har moddat Ak5C så kan jag säga att jag tycker de har lyckats utomordentligt väl med sin uppgift, visar sig Ak5C hålla och vara pålitlig så är det en hit enligt mig.
Btw, jag noterade tidigare i tråden att jag hade haft en del eldavbrott, det verkar vara avhjälpt med mera skjutande och en hel del smörja i vapnet. Det
kan vara så att vapnen är lite "tighta" i början och behöver en gedigen inskjutning och lite mer smörja än Ak5. Mitt vapen var helt felfritt när jag sköt igår, under liknande förhållanden sen sist med enda skillnaden att vapnet var insmörjat och att det hade gått lite mer bulor igenom den.