QUOTE (2Sharp @ Jan 2 2008, 18:35 )

Vet inte om det är laserpek 06(?) Som gäller fortfarande? Även jag har skjutit en del med laserpek och monovar, både monterad på Ak5C samt Ksp90B, funkar absolut bra. En nackdel med laserpek 06 är att den är ömtålig, jag har pajat 2 st. utan att anstränga mig nämnvärt. En något mer stabil konstruktion är ju helt klart att föredra.
Om du med "laserpek06" menar Laserpekare AK5, dvs den vitryska lasern som monteras på pipan, så kommer den att modifieras under 2008, för att passa AK 5C/D - och kommer att kallas Laserpek AK 5 Mod. (om jag minns rätt). Som du säger så är den väldigt ömtålig, och syftet med denna är att den endast skall användas inom landet, för utbildning mm.
Anskaffning av ny laserrpek kommer, inom de närmaste två åren skulle jag tro. Fram till dess skall den kombinerade Vapenlampa LED/LSP användas. Den har du säkert kommit i kontakt med, eftersom det anskaffades ganska många till framförallt NBG.
QUOTE (2Sharp @ Jan 2 2008, 18:35 )

Jag tycker nog att man för enkelheten skall hantera vapnet på samma sätt, oavsett avstånd, men utveckla gärna

Lite motsägelsfullt tror jag att all sub-optimering är negativ, samtidigt som det är detaljerna som skiljer "amatörer" från "proffsen", jag vet inte riktigt hur jag skall förklara/utveckla det där ännu...

Mina funderingar när det gäller vapenhantering grundar jag på följande;
1. (en klyscha) "Innan man kan lära sig gå måste man lära sig krypa"
För att bli riktigt duktig på vapenhantering måste man ha en gedigen bas att "stå på". Den består av två delar. Det ena är en förståelse för hur vapnet fungerar och hur jag skall hantera och sköta om det, samt säkerhetsbestämmelser mm. Och då menar jag framförallt de fyra grundläggande säkerhetsbestämmelserna som gäller alla eldhandvapen.
- Betrakta alltid vapnet som laddat!
- (Avtryckar)fingret är din säkring!
- Var mynningsmedveten!
- Vad finns bakom ditt mål?
(Jag förklarar gärna om det är någon som inte förstår vad jag menar)
Det andra är att man måste lära sig dom skjuttekniska grunderna, som vi i FM kallar SARA (Ställning, Andning, Riktning, Avfyring). Detta är tyvärr den del där det oftast brister, därför att många instruktörer har inte själva tillräklig kunskap och erfarenhet för att lära ut detta på rätt sätt.
2. Vid extrem närstrid där motståndaren är inom 5(?)m, handlar det i första hand om överlevnad och att överhuvudtaget kunna verka med mitt vapen. På längre avstånd skall jag kunna verka med vapnet OCH träffa det jag siktar på.
Tittar man då t ex på hur FM Närkampsexperter lärde ut hur man skulle hantera pistol (jag hoppas att man slutat med detta, men är inte alls säker), med en skjutställning som såg ut som om man skulle s**ta på sig, enhandsfattning med krökta armar och den fria handen uppe vid ansiktet så undrar iallafall jag hur man tänker. Om motståndaren verkligen är på armlängds avstånd så måste man naturligtvis värja sig med en hand, men då lyfter jag aldrig pistolen till ansiktshöjd, utan skjuter i höfthöjd, där jag har kontroll över vapnet. Skulle nu motståndaren vara på längre håll så använder jag naturligtvis tvåhandsfattning för att öka träffsannolikheten, och kunna skjuta flera skott, kontrollerat i snabb följd!
Nä, men så här gjorde Israelerna så då måste det vara rätt sätt, resonerade närkampsexperterna, utan att tänka på att det finns andra som har ännu mer verklig stridserfarenhet runt om i världen...
Detsamma gäller egentligen AK5. I vissa lägen måste vi kunna skjuta från höften, så då skall vi öva det. MEN först måste man lära sig att hantera vapnet och träffa det man siktar på.
Det här blev "lite" OT, och jag vet inte om nån blev klokare av detta, men jag fick skriva av mig lite i allafall
/O
"Erat hårkors i gryningen"