Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK5C inkl. varianter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
LeadHead
QUOTE (pajohansson @ Dec 17 2007, 20:18 ) *
QUOTE (jöjje @ Dec 17 2007, 07:07 ) *
Nu är vi ifs helt OT i den här tråden, men någon vänlig själ får väl klippa och klistra!

Reservriktmedlen på Ak5 C/D är helt ok! De funkar väldigt bra att skjuta med både på korta och längre avstånd men framför allt stör de inte i synfältet när de inte används. Dra ut kolven en bit så att kinden kommer ner så nära kolvens metallstomme som möjligt så är det lättare att se dom.

Får de som använder vapnet i US prova på att skjuta med reservsiktet någon gång?

Om man antar att RPS skulle bli oanvändbart, tex vid fall från en vagn eller liknande, hur lång tid tar det att slita bort den oanvändbara plastbiten så att man kan använda reservsiktet istället? Med tanke på vad jag har hört om loctite och liknande.

Loctite? Ehh? Soldaten som tar ut vapnet skruvar väl själv fast siktet på skenan efter eget behag (antar jag eftersom det funkar så med ak 4B. Då skulle det i så fall vara något eget påfund att använda loctite...? Annars torde det iaf. gå rätt snabbt att få bort ett sikte så länge man har någonting nära till hands som passar att dra skruvarna med. Multitool, namnbricka, etc (?)
dxl
QUOTE (The Kn @ Dec 17 2007, 20:35 ) *
Det är standard - då du får utbildning på vapnet - att först skjuta in med "stålriktmedel" för att därefter skjuta in rödpunktssiktet. Så ska det vara iallafall sedan om alla utbildar så på vapnet är en annan fråga...

Inte skottställer du väl vapnet efter reservriktmedlet? Jag har skottställt efter rödpunkten, använder jag reservriktmedlet så träffar jag högt och till höger om riktpunkt... Jag gissar på att det säkert går att ensa rödpunkten så den är skottställd samma sätt som reservriktmedlet, men varför skulle man vilja göra det? Hela vitsen med att skottställa ett vapen är väl för att vi alla är olika och vi anpassar siktet efter skytt... Reservriktmedlet går ju liksom inte att skottställa.
Krook
@dxl
Klart att du skottställer även stålriktmedlen, annars är de ju inte till gagn i händelse av att RPS går åt h-vete.
När det är klart så skottställer du RPS.

/K

Edit: Det är ju inte vapnet i sig man skottställer utan riktmedlen. Därför är ju meningen "Inte skottställer du väl vapnet efter reservriktmedlet?" en omöjlighet.
dxl
Jag hade en poäng, men antagligen så har jag förträngt den (det kan vara så att jag såg en AK4b framför mig.), självklart skotställer man reservriktmedlet på AK5c, ett sikte som jag inte använt men som verkar klart mycket bättre än många andra på marknaden.. Saknar dock akternativ till 400m och tycker nog att man kunde haft 250m istället.
Munin
Verktyg för att skruva fast RPS ingår i vapenvårdsats ak5c.
Doggydriver
QUOTE (dxl @ Dec 17 2007, 21:56 ) *
Jag hade en poäng, men antagligen så har jag förträngt den (det kan vara så att jag såg en AK4b framför mig.), självklart skotställer man reservriktmedlet på AK5c, ett sikte som jag inte använt men som verkar klart mycket bättre än många andra på marknaden.. Saknar dock akternativ till 400m och tycker nog att man kunde haft 250m istället.

Nu kanske jag är förvirrad, men är det någon som hindrar dig från att skjuta in ditt öppna riktmedel på 250m?
LeadHead
QUOTE (Munin @ Dec 17 2007, 22:11 ) *

Sant. Tänkte bara att man kanske inte vill gräva efter det om siktet tokpajar i stridsställning eller, hemska tanke, under frr. Då kan man behöva ta till annat att skruva med.
2Sharp
QUOTE (LeadHead @ Dec 17 2007, 23:04 ) *
QUOTE (Munin @ Dec 17 2007, 22:11 ) *

Sant. Tänkte bara att man kanske inte vill gräva efter det om siktet tokpajar i stridsställning eller, hemska tanke, under frr. Då kan man behöva ta till annat att skruva med.

Om så sker så om du har använt vapnet en del så kan du rikta och träffa ok oavsett, sannolikheten att hela siktet krossas är ju extremt liten, har du tuben kvar kan du ju rikta med den tills du kommer i ett läge där du kan skruva av det.

Jag ser det som ett problem som inte kommer att vara aktuellt.
Nifelhel
Åter till AK5C, maskering diskuteras i därför avsedd tråd!
/BLÅGUL

Vapenmaskering
2Sharp
QUOTE (2Sharp @ Dec 7 2007, 14:08 ) *
Jag kan riskera att ha fel här, men jag tror bestämt (hur man nu kan göra det?) att de allra första reglementena så var det ok att ladda med vänster hand, antingen underifrån eller ovanifrån.

Jag sitter här med "Ak5 instruktionsbok" från 1985 (M7786-006250)

Där visas att man laddar med vapnet i höger hand på pistolgreppet och laddgreppet tas under vapnet, med magasinet pekandes åt vänster, med vänster hands fingrar om manöverhandtaget.
Magasinsbyte görs med vänster hand.

Patron ur sker med vänster hand om handskyddet och högerhanden på manöverhandtaget som hakades upp i det urtag som finns i lådan. (kontrolldon skulle nyttjas vid behov)

Synd att man på senare tid krånglade till det.

Det vapen som är med på bilderna har FNC säkringsomställare, men Svenska markeringar. De vapen som är med i boken och som är ritade har den Svenska modellen på omställare.
stefanf
QUOTE (2Sharp @ Jan 1 2008, 16:10 ) *
...

Där visas att man laddar med vapnet i höger hand på pistolgreppet och laddgreppet tas under vapnet, med magasinet pekandes åt vänster, med vänster hands fingrar om manöverhandtaget.

Patron ur sker med vänster hand om handskyddet och högerhanden på manöverhandtaget som hakades upp i det urtag som finns i lådan. (kontrolldon skulle nyttjas vid behov)
...

När jag såg det göras 86-87 höll man pistolgreppet i höger hand, axelstödet vilande mot midja/bälte/armveck(?), pipan uppåt/framåt och magasinet pekandes åt vänster. Magasinsisättning och -byte gjordes med vänster hand. Manöverhandtaget sköttes med vänster hand, du alltså varken såg handtaget eller ner i lådan när du gjorde det.
Vid patron ur -om jag minns rätt- så hakade man upp handtaget med vänster hand enligt ovan, sedan snurrade man runt vapnet och kollade att det var tomt. Kommer inte ihåg om man snurrade runt vapnet igen för att kunna trycka in manöver handtaget med vänster hand eller om man gjorde det med höger innan blindavfyring.
Vid ett tillfälle fick jag chansen att skjuta AK5. Eftersom ovanstående såg så krångligt ut gjorde jag som med k-pisten, eftersom jag då tyckte jag hade bättre kontroll på vad jag pysslade med.

När jag sedan fick en "egen" AK5 -99 gjorde man enligt "k-pist-förfarandet".

För att då knyta an - är alltså tanken att man nu igen(?) ska börja använda det första förfarandet, eller något väldigt liknande, och anledningen är sistaskottsspärren på AK5C?
2Sharp
Jupp, x-act så gjorde jag under min GU 93/94.

Jag vet faktiskt inte hur det kommer att bli i slutänden med Ak5C. Det verkar vara lite spridda bud, någon som kan fylla i med hur det görs på GU förbanden/NBG??

Som jag nog tidigare nämnt så hoppas jag att man följer tanken i närkampssystemet noga, samt låser på de viktiga detaljerna, dvs mynningen i säker riktning, säkrat och inget finger på avtryckaren. Sedan kan du göra som du vill.
Givetvis under förutsättning att man har ett grundtänkt att utbilda efter.

QUOTE (stefanf @ Jan 1 2008, 17:00 ) *
...

...

När jag såg det göras 86-87 höll man pistolgreppet i höger hand, axelstödet vilande mot midja/bälte/armveck(?), pipan uppåt/framåt och magasinet pekandes åt vänster. Magasinsisättning och -byte gjordes med vänster hand. Manöverhandtaget sköttes med vänster hand, du alltså varken såg handtaget eller ner i lådan när du gjorde det.
Vid patron ur -om jag minns rätt- så hakade man upp handtaget med vänster hand enligt ovan, sedan snurrade man runt vapnet och kollade att det var tomt. Kommer inte ihåg om man snurrade runt vapnet igen för att kunna trycka in manöver handtaget med vänster hand eller om man gjorde det med höger innan blindavfyring.
Vid ett tillfälle fick jag chansen att skjuta AK5. Eftersom ovanstående såg så krångligt ut gjorde jag som med k-pisten, eftersom jag då tyckte jag hade bättre kontroll på vad jag pysslade med.

När jag sedan fick en "egen" AK5 -99 gjorde man enligt "k-pist-förfarandet".

För att då knyta an - är alltså tanken att man nu igen(?) ska börja använda det första förfarandet, eller något väldigt liknande, och anledningen är sistaskottsspärren på AK5C?
Mikky
Verkar som att det lutar åt din vilja 2sharp !

Prov SoldRMtrl Ak5C

Handhavande

QUOTE (Provisoriskt Soldatreglemente för Vapenmateriel Ak5c 2007 fastställd att tillämpas längst t.om 2008-06-30)
Grunder
Reglementet beskriver en grundmetod i handhavandet för en högerskytt i stående ställning, där
höger hand fattar om pistolgreppet och vänster hand utför åtgärderna.
För vänsterskyttar, samt i andra ställningar och situationer sker handgreppen enligt motsvarande
metoder och i tillämpliga delar.
Under all hantering skall mynningens riktning, avtryckarfingrets placering och omställarens läge
beaktas.
Patron ur skall ske ordnat och syftar till att avlägsna magasin och ammunition ur vapnet.
Om mekanismen dras tillbaka snabbt samtidigt som vapnet hålls med utkastaröppningen uppåt,
kan en patron kastas mot skyttens anskite. // Slut citat

Sedan om mekanismrörelsen görs med vänsterhanden över eller under vapnet spelar ingen större roll , vilket jag ser som positivt då jag förespråkar att man jobbar likadant oavsett om man skjuter pistol eller Ak5.
De som blivit utbildade på att göra magasinsbyten på Ak5 med högerhanden och som är högerskyttar kanske tycker att det spelar väl ingen roll? Jo det gör det faktiskt i min värld , för vilken pistolskytt byter grepp på pistolen för att fiska upp ett magasin med högerhand?
Enhetlighet och ett väl intränat mönster gör att vi fipplar mindre och muskelminnet hjälper oss att göra saker rätt och det går fort att komma till skott igen utan en massa byten av grepp.
Sedan kan jag hålla med 2sharp att träna både och till viss del är aldrig fel.
wpnstech

Ta det lite försiktigt med "instruktionsböcker". Dessa skrivs av FMV, och beskriver materielen ur ett tekniskt perspektiv. Ladda och Patron ur är i dessa böcker bara en beskrivning hur jag skall få vapnet skjutklart resp. säkert/plundrat.
Försvarsmakten skriver Reglementen, som styr hur vi faktisk skall göra, och det är inte alltid som dom här stämmer överens till 100%.
Reglementet gäller - för all personal inom FM.

När det gäller Ladda/Patron ur på AK 5C/D, så kan ni också läsa mitt tidigare inlägg AK5C inkl. varianter, Färdig version

/O

"Erat hårkors i gryningen"

...den där länken lyckades jag visst inte med !?
SBP
@ wpnstech
Om det var din post nr:316 i denna tråden du var ute efter så kommer den här: post 316 i denna tråd.

Har ju dessutom sprungit runt med AK5c nu i två månader, och tycker den är hur klockren som helst. Tycker att ladda/patron ur på det "nygamla" sättet funkar bra. Har även pangat en del löst och har inte upplevt några problem med eldavbrott och liknande.
3924
QUOTE (Mikky @ Jan 1 2008, 19:27 ) *
Verkar som att det lutar åt din vilja 2sharp !

Prov SoldRMtrl Ak5C

Handhavande

QUOTE (Provisoriskt Soldatreglemente för Vapenmateriel Ak5c 2007 fastställd att tillämpas längst t.om 2008-06-30)
Grunder
Reglementet beskriver en grundmetod i handhavandet för en högerskytt i stående ställning, där
höger hand fattar om pistolgreppet och vänster hand utför åtgärderna.
För vänsterskyttar, samt i andra ställningar och situationer sker handgreppen enligt motsvarande
metoder och i tillämpliga delar.
Under all hantering skall mynningens riktning, avtryckarfingrets placering och omställarens läge
beaktas.
Patron ur skall ske ordnat och syftar till att avlägsna magasin och ammunition ur vapnet.
Om mekanismen dras tillbaka snabbt samtidigt som vapnet hålls med utkastaröppningen uppåt,
kan en patron kastas mot skyttens anskite. // Slut citat

Sedan om mekanismrörelsen görs med vänsterhanden över eller under vapnet spelar ingen större roll , vilket jag ser som positivt då jag förespråkar att man jobbar likadant oavsett om man skjuter pistol eller Ak5.
De som blivit utbildade på att göra magasinsbyten på Ak5 med högerhanden och som är högerskyttar kanske tycker att det spelar väl ingen roll? Jo det gör det faktiskt i min värld , för vilken pistolskytt byter grepp på pistolen för att fiska upp ett magasin med högerhand?
Enhetlighet och ett väl intränat mönster gör att vi fipplar mindre och muskelminnet hjälper oss att göra saker rätt och det går fort att komma till skott igen utan en massa byten av grepp.
Sedan kan jag hålla med 2sharp att träna både och till viss del är aldrig fel.

Man gör väll den version som passar bäst för stunden, för den situation, man befinner sig i.
I korridor bakåt har jag alltid kört omladdning med vänster hand, då jag upplever att detta är smidigast. Men om man ligger och hukar bakom bra skydd under eldstrid händer det ofta att jag laddar med höger.

Att man sedan förespråkar en visst handhavande på banan är ju förståligt, även om jag där också är ganska liberal i mina åsikter. Våra instruktörer bör (tror att de också är) vara så kunniga att de kan avgöra om ett handhavande är säkert eller inte, även om alla inte ser lika ut.
2Sharp
QUOTE (wpnstech @ Jan 2 2008, 01:33 ) *

Ta det lite försiktigt med "instruktionsböcker". Dessa skrivs av FMV, och beskriver materielen ur ett tekniskt perspektiv. Ladda och Patron ur är i dessa böcker bara en beskrivning hur jag skall få vapnet skjutklart resp. säkert/plundrat.
Försvarsmakten skriver Reglementen, som styr hur vi faktisk skall göra, och det är inte alltid som dom här stämmer överens till 100%.
Reglementet gäller - för all personal inom FM.

När det gäller Ladda/Patron ur på AK 5C/D, så kan ni också läsa mitt tidigare inlägg AK5C inkl. varianter, Färdig version

/O

...den där länken lyckades jag visst inte med !?

Uppfattat, det hade jag ingen aaning om.. eller tänkte inte på eller bara var allmänt korkad smile.gif

Min främsta tanke var nog att visa att det fanns "någonstans" på pränt och inte endast "så sa mitt befäl när jag gjorde lumpen".

Jag har nu nyttjat Ak5C sedan i Mars 2007 och är också grymt nöjd, finns alltid småsaker man kan tycka borde gjorts annorlunda, men jag är mycket nöjd.

Återigen håller jag tummarna för att det blir som i prov-reglementet smile.gif

"Eran basse i skymmningen"

;)
wpnstech
Skönt att höra att du är nöjd! Jag misstänker att du har något med utlandsstyrkan att göra eftersom du haft tillgång till vapnet ett tag...
De flesta jag pratar med är mycket nöjda. Det som man framförallt har synpunkter på (inklusive jag själv) är isåfall vikten. Jag har själv inte haft möjlighet att använda vapnet i nån större omfattning ännu, trots att AK5 är en av mina huvudsakliga arbetsuppgifter smile.gif
Jag har genomfört en mörkermaterielutbildning, med AK 5C, Laserpek och Bildförstärkare Monovar, och tycker att vapnet presterade fantastiskt bra!

Apropå reglementet så har, som sagt, Markstridsskolan börjat fundera i nya banor och jag tror att framtida reglementen kommer att bli både bättre och enklare att följa. Man försöker också att titta på andra saker (som t e x närkampssystemet) när man skriver reglementen för vapenhantering, vilket är bra.
Min enda farhåga är att vissa företeelser (se ovan nämnda närkampssystem) som blir väldigt "inne" att syssla med får för stor genomslagskraft då man tittar på vapenhanteringen.
Att ha motståndaren på armlängds avstånd eller på x antal meter är en avgörande skillnad på hur vapnet skall hanteras, anser jag!

/O

"Erat hårkors i skymningen"
2Sharp
QUOTE (wpnstech @ Jan 2 2008, 15:27 ) *
Skönt att höra att du är nöjd! Jag misstänker att du har något med utlandsstyrkan att göra eftersom du haft tillgång till vapnet ett tag...

Jepp, helt rätt ;)

Visst hade det varit nice med ett lättare vapen, dock tycker jag att det är välbalanserat vilket tar bort mycket av känslan att det är för tungt.
Hade tillfälle att skjuta M16A4 parallellt med Ak5C för några veckor sedan och det var en stor skillnad på hur den ändå ringa rekylen upplevdes, Ak5C var snabbt i målet igen medan M16A4 reste sig betydligt mera. Det var enkelt att observera även när man stod bredvid en skytt.

Vet inte om det är laserpek 06(?) Som gäller fortfarande? Även jag har skjutit en del med laserpek och monovar, både monterad på Ak5C samt Ksp90B, funkar absolut bra. En nackdel med laserpek 06 är att den är ömtålig, jag har pajat 2 st. utan att anstränga mig nämnvärt. En något mer stabil konstruktion är ju helt klart att föredra.

Jag tycker nog att man för enkelheten skall hantera vapnet på samma sätt, oavsett avstånd, men utveckla gärna smile.gif

Lite motsägelsfullt tror jag att all sub-optimering är negativ, samtidigt som det är detaljerna som skiljer "amatörer" från "proffsen", jag vet inte riktigt hur jag skall förklara/utveckla det där ännu... unsure.gif

F.ö så är en negativ tendens att om man skjuter korta salvor, alt. skjuter patronvis eld snabbt, med Ak5C (2-3 patroner) är att det lätt blir eldavbrott, det har det blivit nästan varenda gång för mig samt andra personer i min närhet. Förhoppningsvis är det för att vapnen är hyfsat nya, jag tycker dock att det är "oroväckande". Någon annan som har samma erfarenhet?
SBP
QUOTE (2Sharp @ Jan 2 2008, 18:35 ) *
F.ö så är en negativ tendens att om man skjuter korta salvor, alt. skjuter patronvis eld snabbt, med Ak5C (2-3 patroner) är att det lätt blir eldavbrott, det har det blivit nästan varenda gång för mig samt andra personer i min närhet. Förhoppningsvis är det för att vapnen är hyfsat nya, jag tycker dock att det är "oroväckande". Någon annan som har samma erfarenhet?

Inget jag har märkt, har iofs inte nyttjat automat något, men dock en hel del snabbskytte på bana och en hel del grupps strid, både skarpt och löst och har inte haft ett eldavbrott på 2 månader.
Munin
Känner igen problemet med eldavbrott i snabba serier när vapnet var nytt, dock osäker på om det berodde på innötningsfel eller den nya sabotageammunitonen, efter ett antal hundra skott verkar dock problemet upphöra (även om det fortfarande är en hel del mässingsrester i patronläget). Alla vapen utom tre i plutonen drabbades av eldavbrott efter 100-300 skott, inget eldavbrott än för min del, äntligen ett fredagsexemplar?
wpnstech
Vet inte om det är laserpek 06(?) Som gäller fortfarande? Även jag har skjutit en del med laserpek och monovar, både monterad på Ak5C samt Ksp90B, funkar absolut bra. En nackdel med laserpek 06 är att den är ömtålig, jag har pajat 2 st. utan att anstränga mig nämnvärt. En något mer stabil konstruktion är ju helt klart att föredra.

Om du med "laserpek06" menar Laserpekare AK5, dvs den vitryska lasern som monteras på pipan, så kommer den att modifieras under 2008, för att passa AK 5C/D - och kommer att kallas Laserpek AK 5 Mod. (om jag minns rätt). Som du säger så är den väldigt ömtålig, och syftet med denna är att den endast skall användas inom landet, för utbildning mm.
Anskaffning av ny laserrpek kommer, inom de närmaste två åren skulle jag tro. Fram till dess skall den kombinerade Vapenlampa LED/LSP användas. Den har du säkert kommit i kontakt med, eftersom det anskaffades ganska många till framförallt NBG.

Jag tycker nog att man för enkelheten skall hantera vapnet på samma sätt, oavsett avstånd, men utveckla gärna smile.gif

Lite motsägelsfullt tror jag att all sub-optimering är negativ, samtidigt som det är detaljerna som skiljer "amatörer" från "proffsen", jag vet inte riktigt hur jag skall förklara/utveckla det där ännu... unsure.gif

Mina funderingar när det gäller vapenhantering grundar jag på följande;
1. (en klyscha) "Innan man kan lära sig gå måste man lära sig krypa"
För att bli riktigt duktig på vapenhantering måste man ha en gedigen bas att "stå på". Den består av två delar. Det ena är en förståelse för hur vapnet fungerar och hur jag skall hantera och sköta om det, samt säkerhetsbestämmelser mm. Och då menar jag framförallt de fyra grundläggande säkerhetsbestämmelserna som gäller alla eldhandvapen.
- Betrakta alltid vapnet som laddat!
- (Avtryckar)fingret är din säkring!
- Var mynningsmedveten!
- Vad finns bakom ditt mål?
(Jag förklarar gärna om det är någon som inte förstår vad jag menar)
Det andra är att man måste lära sig dom skjuttekniska grunderna, som vi i FM kallar SARA (Ställning, Andning, Riktning, Avfyring). Detta är tyvärr den del där det oftast brister, därför att många instruktörer har inte själva tillräklig kunskap och erfarenhet för att lära ut detta på rätt sätt.

2. Vid extrem närstrid där motståndaren är inom 5(?)m, handlar det i första hand om överlevnad och att överhuvudtaget kunna verka med mitt vapen. På längre avstånd skall jag kunna verka med vapnet OCH träffa det jag siktar på.

Tittar man då t ex på hur FM Närkampsexperter lärde ut hur man skulle hantera pistol (jag hoppas att man slutat med detta, men är inte alls säker), med en skjutställning som såg ut som om man skulle s**ta på sig, enhandsfattning med krökta armar och den fria handen uppe vid ansiktet så undrar iallafall jag hur man tänker. Om motståndaren verkligen är på armlängds avstånd så måste man naturligtvis värja sig med en hand, men då lyfter jag aldrig pistolen till ansiktshöjd, utan skjuter i höfthöjd, där jag har kontroll över vapnet. Skulle nu motståndaren vara på längre håll så använder jag naturligtvis tvåhandsfattning för att öka träffsannolikheten, och kunna skjuta flera skott, kontrollerat i snabb följd!
Nä, men så här gjorde Israelerna så då måste det vara rätt sätt, resonerade närkampsexperterna, utan att tänka på att det finns andra som har ännu mer verklig stridserfarenhet runt om i världen...

Detsamma gäller egentligen AK5. I vissa lägen måste vi kunna skjuta från höften, så då skall vi öva det. MEN först måste man lära sig att hantera vapnet och träffa det man siktar på.

Det här blev "lite" OT, och jag vet inte om nån blev klokare av detta, men jag fick skriva av mig lite i allafall blush.gif

/O

2Sharp
QUOTE (wpnstech @ Jan 2 2008, 23:06 ) *
Om du med "laserpek06" menar Laserpekare AK5, dvs den vitryska lasern som monteras på pipan, så kommer den att modifieras under 2008, för att passa AK 5C/D

Nej, den trodde jag faktiskt hade utgått helt. Jag menade den här:

Den kanske bara var något mellanting??

Har bara "hört talas" om LED/LSP (Streamlight TLR-2?) men inte använt den tyvärr.

Återkommer senare ang. resten smile.gif
M203
Angående eldavbrott så hade vi enormt mycket av den varan under utb i Sverige, även vid patronvis. Vi hade då ammunitionen som kom med snabbladdare (Norsk?). Efter ankomst till Affe och askammunition (dålig på de olika...) så fungerade mitt vapen klanderfritt både vid automateld samt patronvis, vissa hade dock enstaka problem vid automat även där men inte i närheten så mycket som under utb.
Rokare
Upplevde också mycket eldavbrott i Jan-Feb när det var kallt som fan. Jag tror dels att kylan var en bidragande faktor i kombination med "inslitning" då lådan var full med kopparspån. Vapnet började fungera bättre längre fram. Detta var dock lådammunitionen. När jag körde ammon som satt på ram hade jag inga problem.

GMY
wpnstech
QUOTE (2Sharp @ Jan 2 2008, 23:21 ) *
Nej, den trodde jag faktiskt hade utgått helt. Jag menade den här:

Den kanske bara var något mellanting??

Jo, det är den modifierade vitryska lasern på bilden - bättre än den gamla, men som sagt för ömtålig...

/O

svalan
Vi är i behov av laserpek på min grupp. Skulle vara vänligt om jag kunde få svar på följande:
Vad är det för M-nummer på LED/LSP Streamlight TLR-2?
Vad är det för M-nummer på den moddade vitryska laserpeken?
Vi har i dagsläget bara den gamla laserpeken som inte passar på något av gruppens vapen.

Har NBG fått ut LED/LSP Streamlight TLR-2?
Intressant i så fall med tanke på att behovet är stort i utlandsstyrkan just nu...

För övrigt ang eldavbrott:
Min uppfattning är att jag har betydligt mer eldavbrott med AK5C än med AK5. Min Ceasar lämnar massivt med hylsrester i patronläget och sotar betydande. Eldavbrotten är i regel patroner som tvärställer sig på väg in mot patronläget. Det är så pass irriterande att jag överväger att börja använda den gamla AK:n igen. Ska ta ett snack med vår vapentekniker när jag är åter.
stefanf
QUOTE (svalan @ Jan 3 2008, 21:53 ) *
...
Min uppfattning är att jag har betydligt mer eldavbrott med AK5C än med AK5. Min Ceasar lämnar massivt med hylsrester i patronläget och sotar betydande. Eldavbrotten är i regel patroner som tvärställer sig på väg in mot patronläget. Det är så pass irriterande att jag överväger att börja använda den gamla AK:n igen. Ska ta ett snack med vår vapentekniker när jag är åter.

Tack. Jag funderade tidigare på vilken typ av eldavbrott det rörde sig om.
Är det samma problem som ni andra haft?
LeadHead
Har man behandlat insidan av lådan, patronläget eller själva mekanismen på något sätt, eller hur har annars dessa eldavbrott orsakats?

Någon antydde ammunitionsproblem tidigare. - Är det samma typ av eldavbrott?
Blackadder
QUOTE (stefanf @ Jan 4 2008, 09:16 ) *
QUOTE (svalan @ Jan 3 2008, 21:53 ) *
...

Tack. Jag funderade tidigare på vilken typ av eldavbrott det rörde sig om.
Är det samma problem som ni andra haft?

man har ju på C bytt utdragaren mot tidigare, nu ska det sitta samma urdragare som sitter på KSP90 vilket jag tror är anledningen till att det är så mycket spån kvar i lådan om det löser sig efter lite inslitning låter jag vara osagt men jag uppfattar den nya urdragaren som mycket skarpare än den som satt på dom vanilj-ak5 och ak5d som jag haft tidigare och även att den mår bra av lite mer smörjning än tidigare
den serien av ak5c som vi har fått ut nu har i stort sett fungerat kladerfritt med något enstaka eldavbrott, hoppas kunna "provtrycka" den utan olja

/b
jake the snake
Tittar man då t ex på hur FM Närkampsexperter lärde ut hur man skulle hantera pistol (jag hoppas att man slutat med detta, men är inte alls säker), med en skjutställning som såg ut som om man skulle s**ta på sig, enhandsfattning med krökta armar och den fria handen uppe vid ansiktet så undrar iallafall jag hur man tänker.

Nej det har man inte slutat med eftersom det är ett utmärkt sätt att använda pistolen i strid.
wpnstech
QUOTE (jake the snake @ Jan 4 2008, 16:30 ) *
Tittar man då t ex på hur FM Närkampsexperter lärde ut hur man skulle hantera pistol (jag hoppas att man slutat med detta, men är inte alls säker), med en skjutställning som såg ut som om man skulle s**ta på sig, enhandsfattning med krökta armar och den fria handen uppe vid ansiktet så undrar iallafall jag hur man tänker.

Nej det har man inte slutat med eftersom det är ett utmärkt sätt att använda pistolen i strid.

Vilken typ av strid då?
Och vad grundar du det på? Och läste du hela inlägget?

Nu är vi långt ifrån ursprunglig tråd... Detta kanske skall fortsätta i en ny eller via PM? BlåGul?

/O

Mikky
QUOTE (jake the snake @ Jan 4 2008, 16:30 ) *

Instämmer , dock så lär jag iaf inte ut att man alltid skall skjuta med en hand.
I den mån man kan skjuta med stödhand så skall det ju alltid strävas efter det.
Något svagt böjda armbågar är att föredra , dels då folk som inte är erfarna har lättare att fånga upp rekylen samt så är det en naturlig instinkt när man får adrenalin eller blir stressad i en snabb hotfull situation att man lyfter något på sina skuldror samt dra in ett föremål man håller i något mot sin egna kropp.
Jag föredrar att lära ut Center Axis Relock framför att t.ex lära ut Weaver stance just pga av rekylupptagnings förmågan samt männsikans naturliga kroppsliga reaktioner.
Vissa människor skjuter bättre med raka armbågar och Weaver Stance, och då är väl det helt okej.
Precis som med nu med Ak5c och att man gått tillbaka till de gamla grunderna vid handhavande samt att man ger lite mer utrymme och frihet för skytten så länge det sker på ett säkert sätt så har jag samma uppfattning vad det gäller Pistol.
Det finns inget rätt och fel , dock så skall folk vara såpass öppna i sitt sinne att man vågar prova ny eller gamla stilar.
Ödmjukhet som utbildare, instr och lärare tror jag stenhårt på.
Att tala om för folk att såhär måste du alltid göra är IG , om jag får ut 10 likformiga bra skyttar som känner vad som passar dom själva bäst och presterar bäst så föredrar jag det istället för att vifta bort deras egenheter och tala om för alla att alla måste göra exakt likadant och kanske då istället få ut 8 bra skyttar utav 10.
Då har jag misslyckats med mitt uppdrag.
Om Svensson skjuter bättre med sitt främre vertikala grepp än kamraten Karlsson så är väl allt i sin ordning , skulle väl se bra konstigt ut om vi talade om för alla att om en använder främregrepp så skall alla ha det monterat.
Äntligen börjar vi se lite utveckling inom vapenhanteringen och att sitta och tala om att saker är kasst och inte föreslå nått bättre alternativ är ig i mina ögon.
Ödmjukhet och flexibilitét är ledorden ;)
Jag skjuter själv civilt , och är utbildad Pistol Instr både inom FM och civilt.
Slut OT
Nifelhel
@wpnstech, jake_the_snake mfl

Helt korrekt! Ni är OT och bör fortsätta någon annanstans. Det ni ramlat in på är mycket intressant så jag ser gärna att ni fortsätter, men då helst i en annan tråd om dylik finnes. smile.gif

/Nifelhel - Blågul
staphan
Jag tänkte bara undra om någon vet ifall vi som rycker in på Lv6 nu i januari kommer att få ut Ak5C? Tack för en väldigt intressant tråd i övrigt och f*n vad snyggt vapnet är blush.gif
os frontale
Förmodligen inte, jag har "hört" att alla Cesarbössor till VPL är stoppade då de inte finns någon lösskjutningsanordning som är godkänd, vet inte hur länge det kommer dröja innan cesar börjar användas på förbanden. Någon som har mer info?
wpnstech
QUOTE (staphan @ Jan 7 2008, 04:53 ) *
Jag tänkte bara undra om någon vet ifall vi som rycker in på Lv6 nu i januari kommer att få ut Ak5C? Tack för en väldigt intressant tråd i övrigt och f*n vad snyggt vapnet är blush.gif

Dessvärre blir det inga AK 5C, under våren! sad.gif Om du har tur kanske Lv6 kommer att få under hösten...
Och detta gäller f ö alla förband utom utlandsstyrkan.

/O

Nifelhel
Nu räcker det, inga mer frågor om ni får Ak5C under GU. Ni lär märka vad ni får när ni rycker in! Och det är inte vilket vapen ni får som avgör om ni blir en bra soldat eller ej. Oroa er om andra saker istället! lack.gif
/Nifelhel - Blågul
Meteor
Skyddsglasögon måste nu användas vid skjutning me AK5C, detta pga risken för mässing/kopparspån i ögonen som kommer från hylsan. Orsaken skall tydligen vara den nya utdragaren. Detta enligt en skrivelse från MSS.

Min första reaktion var att det är onödigt, har aldrig varit med om eller ens hört talas on någon incident av detta skäl. Och då har jag använt AK5C i 7 månader.
SemperMetamContingimus
QUOTE (Meteor @ Jan 26 2008, 18:30 ) *
Skyddsglasögon måste nu användas vid skjutning me AK5C, detta pga risken för mässing/kopparspån i ögonen som kommer från hylsan. Orsaken skall tydligen vara den nya utdragaren. Detta enligt en skrivelse från MSS.

Min första reaktion var att det är onödigt, har aldrig varit med om eller ens hört talas on någon incident av detta skäl. Och då har jag använt AK5C i 7 månader.

Exakt så var min första tanke också. Nu spelar det ju inte mig någon större roll eftersom jag har Ak5b, men de andra i min pluton behöver ha skyddsglasögon.

Är det någon här som varit med om att det har varit ett problem med spån i ögonen? Min PC sa att det var för att folk med glasögon hade fått rispor på dem från spån. Vi har en med glasögon i vår pluton men han har aldrig haft problem med detta, så jag undrar hur pass stort problem detta är.

Fast å andra sidan är det klart, en är ett för mycket och "better safe than sorry" smile.gif

Mvh//SMC
Mattsson
Satte man inte dit hylsfångaren på kpisten just pga samma orsak?

Kanske det kommer en hylsfångare m/ak5c i framtiden? saint.gif
eskil
QUOTE (Mattsson @ Jan 26 2008, 19:06 ) *
Satte man inte dit hylsfångaren på kpisten just pga samma orsak?

Hylsfångaren på Kpisten kom till av två orsaker
1) På den tiden återanvände man tomhylsor genom att ladda om dem till lösplugg.
2) Eftersom kpisten skjuter med öppet slutstycke så finns det en risk för att patronen antänds och hylsan sprängs innan den har matats in i loppet.
Auroraswe
Pratade med en vän på KS17 han sa att glasögons tvång när man använde AK5C var för att det kunde stänka clp (varm?) och slog ut nån eldsflamma. Fö. använder man väll oftast skyddsglasögon när man skjuter allmänt. Det tycker allafall jag. (ot)

/peter
darkjak
QUOTE (Auroraswe @ Jan 27 2008, 00:41 ) *
Pratade med en vän på KS17 han sa att glasögons tvång när man använde AK5C var för att det kunde stänka clp (varm?) och slog ut nån eldsflamma. Fö. använder man väll oftast skyddsglasögon när man skjuter allmänt. Det tycker allafall jag. (ot)

/peter

Inte riktigt.
På mitt förband använde vi skyddsglasögon den dagen vi "lärde" oss strid i bebyggelse. Under alla andra övningar var vi utan.
Rokare
QUOTE (darkjak @ Jan 27 2008, 03:09 ) *

/peter

Inte riktigt.
På mitt förband använde vi skyddsglasögon den dagen vi "lärde" oss strid i bebyggelse. Under alla andra övningar var vi utan.

Körde ni med Ak5 C?
2Sharp

/peter

Av någon anledning har man varit mycket noga med att skydda hörseln inom FM men det är inte lika noga med synen? Förhoppningsvis blir det en förändring i framtiden.

Det är ju lite vana vid att "alltid" bära glasögon om man inte är van, men det är ju helt klart värt det för att skydda dem.

Någon som fått det förklarat x-act vad som skall anses vara speciella omständigheter och vad som skall hända med Ak5C för att detta med skyddsglasögon blev aktuellt?
darkjak
QUOTE (Rokare @ Jan 27 2008, 10:01 ) *
QUOTE (darkjak @ Jan 27 2008, 03:09 ) *

/peter

Inte riktigt.

Körde ni med Ak5 C?

Nej det gjorde vi inte. Dock citerar jag följande:
Fö. använder man väll oftast skyddsglasögon när man skjuter allmänt. Det tycker allafall jag.

Därav mitt uttalande.
Adam Wilhelm
Enligt skrivelsen så kan det hända att det kommer ut en sticklåga ur utkastaröppningen eller att det stänker olja.
Och tills dess risken med olja i ögonen är utrett så skall skyddsglasögon användas vid all skjutning med AK 5C.
Detta gäller dock inte vid vakttjänst eller patrullering i US.
Proto
OT kanske, men det skvätter ibland även om ak5 och ak4 med clp såväl som med det gamla vapenfettet. Upptäcks lättast av vänsterskyttar som blir svartprickiga i ansiktet.
Har aldrig upplevt detta som irriterande eller farligt, men idag är jag inte 19 år och odödlig och hade använt skyddsglasögon om vapnet inte har hylsfångare.
2Sharp
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 27 2008, 18:14 ) *
Enligt skrivelsen så kan det hända att det kommer ut en sticklåga ur utkastaröppningen eller att det stänker olja.
Och tills dess risken med olja i ögonen är utrett så skall skyddsglasögon användas vid all skjutning med AK 5C.
Detta gäller dock inte vid vakttjänst eller patrullering i US.

Tack., jaaa... min uppfattning är att det allt som oftast stänkt lite olja och annat jox. Men det kanske har blivit än värre?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.