Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK5C inkl. varianter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Proto
@Ing, han dissar eller påstår väl inget. Han frågar, i mitt tycke på en ganska så sakligt sätt, om några andra upplever samma problem som han själv, eller?

Om hans problem beror på fel handhavande, fel utbildning eller fel på materialen är en annan sak.

Eller tänkte du på fler inlägg tidigare i tråden?

JS
Knekt
QUOTE (Nifelhel @ Oct 26 2007, 00:26 ) *
@2sharp
Jag tror oavsett så hade det blivit dyrare med en nyanskaffning, utb. tekniker/personal, nya reservdelar etc. kostar ju stora pengar.

När det gäller G36 så finns det ju redan utbildade tekniker/personal, reservdelar etc inom FM ;)

Med tanke på hur snabbt vi omsätter de stora delarna av personalstyrkan - soldaterna - så är jag skeptisk till att det skulle bli så ohemult dyrt att byta till ex G36. Jag tror inte 10 millar räcker i fördyring om man jämför hyllvara med att bygga eget.

Se sedan till vinsterna med att få något som funkar direkt, utan en massa finslipningar eller överaskande felkonstruktioner. För att Ak5C har problem med hållbarhet och driftsäkerhet efter införandet är ju uppenbart.
Smeghead
Angående magasinen så är det väll fastställt att sistaskott-spärren inte fungerar med den patronförare som finns i plåt-magasinen? Har någon i så fall testat att byta ut dessa med Magpuls patronförare?
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Oct 25 2007, 22:26 ) *
@2sharp
Jag tror oavsett så hade det blivit dyrare med en nyanskaffning, utb. tekniker/personal, nya reservdelar etc. kostar ju stora pengar.

När det gäller G36 så finns det ju redan utbildade tekniker/personal, reservdelar etc inom FM ;)

Det är ju helt rätt, men det borde ju kosta en del pengar att utbilda samtliga vapentekniker inom FM samt att rotera reservdelslager etc.? (kram på dig f.ö navy2.gif )

Jag försöker antingen pressa in magasinet alt. ge det en liten "snärt", funkar fint, håller med om att är vapnet nytt och magasinen nya är det lite segare. Vid magasinsbyte och mekanismen låst i bakre läge är det ju inga konstigheter.

Knekt: kan du vidareutveckla de problem med driftsäkerhet och hållbarhet du nämner?

Jag har en liten teori att de flesta eldavbrott etc. är med helt nya vapen, dvs de är inte "inkörda". Även om det är gamla vapen som är uppfräschade så verkar det som om de behöver slitas in.
Det är ju givetvis inte förtroendeingivande om ett vapen börjar med att krångla, men är det verkligen så mycket strul?? Jag har skjutit hyfsat mycket med vapnet sedan i Mars, och även mina kamrater, i plutonsstorlek, har skjutit en hel del under den tiden, jag kan inte minnas att vi haft så mycket problem under den tiden?

QUOTE (Smeghead @ Oct 26 2007, 11:35 ) *
Angående magasinen så är det väll fastställt att sistaskott-spärren inte fungerar med den patronförare som finns i plåt-magasinen? Har någon i så fall testat att byta ut dessa med Magpuls patronförare?

Jag har testat med en Brittisk patronförare (för L85A2), det funkar. Det går troligen alldeles utmärkt att byta patronförare, dock bör det ju utprövas på bred front innan man byter. Det hade ju varit en smutt lösning tills man har plastmagasin en masse.

smile.gif
Doggydriver
Humhum - spånar vidare på det som står ovan.

Då sprillans nya Ak5CF delades ut, fick jag två gånger (om minnet inte sviker) eldavbrott där jag hittade två patroner som försökte trilska sig in samtidigt. Detta skedde under de första 500 skotten gissningsvis. Efter detta hade jag inte (såvitt jag minns) ett enda eldavbrott med skarp ammunition under resten av GU. Plutonen reggade i snitt 18.000 skott per man med ak5CF. Nästan alla eldavbrott skedde i början. Så det där med att "slita in" låter vettigt.

/Edit: Självklart kan jag inte referera till Ak5C direkt - då jag inte ens sett en i verkligheten
3924
Är det någon som kan svara på hur AK5C funkade i Affe, på andra int-militärforum men mycket personer från USA mm råder en relativt intensiv debatt om M16/M4 dåliga diftsäkerhet i ökenklimat. Så är lite nyfiken vad man kan komma att förvänta sig av våra bössor.
Knekt
QUOTE (2Sharp @ Oct 26 2007, 14:23 ) *
Knekt: kan du vidareutveckla de problem med driftsäkerhet och hållbarhet du nämner?

Inte mer än att jag från allt fler håll får höra om problem med eldavbrott och delar (främst kolvar, vad jag förstår) som går sönder. Det har låtit som just problem som märks när man börjar använda en ny produkt på bred front.
simon
Bra bilder på hur AK5C riggad för lösskjutning ser ut. Notera den blåa gascylindern!

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=141161&nid=39186

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=141517&nid=39271
os frontale
Har en liten fundering angående omladdningsprocedur, vi uppe på AJB lär oss att genomföra manöverörelsen genom att vinkla vapnet motsols för att använda vänster hand över vapnet och sedan dra i manöverhandtaget.. Hur kommer detta funka med aimpointen?

Bara att skola om?
Rokare
Funkar fint, får vinkla lite extra bara..
rozzen
Jag frågade vår käre major om det faktiskt och fick till svar att det är tvärt om. Om man kollar i böcker och frågar sina kompisar runt om i landet så inser man att på många ställen lärs det ut att göra mekanismrörelse med höger hand. Anledning till att vi var lärda att göra det med vänster hade ingenting med vår AK5 utb att göra utan att vi helt enkelt drillade vår AK5C utb.
Rokare
Anledning, i grund och botten, till att man använder vänsterhand är att detta bottnar i vårt Närkampssystem. Jfr gärna motsv handgrepp för Glocken.

GMY
Sytare
QUOTE (almkvist @ Oct 29 2007, 08:06 ) *
Har en liten fundering angående omladdningsprocedur, vi uppe på AJB lär oss att genomföra manöverörelsen genom att vinkla vapnet motsols för att använda vänster hand över vapnet och sedan dra i manöverhandtaget.. Hur kommer detta funka med aimpointen?

Bara att skola om?

Proceduren för att ladda är inga konstigheter. Tryck in magasinet med vänstern, vinkla vapnet så du kommer åt manöverhandtaget.

När du sen laddar om så har du ju den mycket finurliga sistaskottsspärren som hakar upp mekanismen åt dig. Då är det bara att banka till med vänsterhanden på spärren efter att du kört in ett nytt magg.

/EDIT: Här är 2Sharps en bild på just knappen man trycker in när man skall släppa fram den upphakade slutstycket.
KOB
(Har ingen kunskap om vapen), men var sitter knappen för att magasinet ska lösgöras?
Hornet
På höger sida vid magbrunnen går inte att missa smile.gif
wpnstech

Bara att skola om?

Istället för att som i tidigare reglementen styra alla procedurer så att varje rörelse skulle ske på ett visst sätt, med en viss hand - vilket naturligtvis ställde till problem för vänsterhänta och var näst intill omöjliga att genomföra i vissa ställningar, så har man äntligen börjat skriva i mer generella termer.
Så i fallet med AK5C/D som kommer att få ett nytt reglemente, är meningen att man lär ut en "grundteknik" för ladda, patron ur, magbyte mm och sedan är det mer eller mindre fritt fram hur handgreppen utförs...
Grunden är att vapnet hålls med skjuthanden on handgreppet och mynningen snett nedåt - därefter använder man den "fria" handen att hantera magasin, manöverhandtag mm.

Att ladda;

Skjuthanden om handgreppet - mynningen snett neråt.
Kontroll säkring
Vrid vapnet något - sätt i magasin med fria handen.
Gör mekanismrörelse - antingen med vapnet vridet åt höger (manöverhantaget mot marken) eller åt vänster (manöverhandtag uppåt)
Färdigställning

@ Van Der Kaye

Antingen så jobbar du inom SBD, eller så får du info från annat håll...
Jag känner till miljöammunitionen, men redogör för den info jag har - vilken naturligtvis kan vara fel blush.gif

/O

"Erat hårkors i gryningen"
RiP
En fråga? salute.gif

När kom lösskjutningsanordningen till AK5C? 8.gif

Var nämligen uppe i norrland i augusti och övade mot en liten del av NBG, och dom sa pang, pang dom!
Fanns bara lösskjutning till ksp90, samt några gamla AK5:or som vi i skepnaden av den onde fiende ph34r.gif värjde oss med.

Tacksam för svar!
RiP
Sytare
@RiP
Läs tråden så hittar du dina svar. Augusti var f.ö. ett bra tag sen och anskaffningen har ju kommit en bit på väg sen dess...
RiP
QUOTE (Sytare @ Nov 5 2007, 13:30 ) *
@RiP
Läs tråden så hittar du dina svar. Augusti var f.ö. ett bra tag sen och anskaffningen har ju kommit en bit på väg sen dess...

@Sytare
Jag står rättad! banghead.gif Så går det när man i sin lathet ej orkar att blädra bak ens en sida...!
Varför svänga sig med engelska termer när direktöversättning finnes! banan_rock.gif

/Slut RiP
Proto
QUOTE (wpnstech @ Oct 29 2007, 20:31 ) *

Bara att skola om?

Istället för att som i tidigare reglementen styra alla procedurer så att varje rörelse skulle ske på ett visst sätt, med en viss hand - vilket naturligtvis ställde till problem för vänsterhänta och var näst intill omöjliga att genomföra i vissa ställningar, så har man äntligen börjat skriva i mer generella termer.
Så i fallet med AK5C/D som kommer att få ett nytt reglemente, är meningen att man lär ut en "grundteknik" för ladda, patron ur, magbyte mm och sedan är det mer eller mindre fritt fram hur handgreppen utförs...
Grunden är att vapnet hålls med skjuthanden on handgreppet och mynningen snett nedåt - därefter använder man den "fria" handen att hantera magasin, manöverhandtag mm.

Att ladda;

Skjuthanden om handgreppet - mynningen snett neråt.
Kontroll säkring
Vrid vapnet något - sätt i magasin med fria handen.
Gör mekanismrörelse - antingen med vapnet vridet åt höger (manöverhantaget mot marken) eller åt vänster (manöverhandtag uppåt)
Färdigställning

@ Van Der Kaye

Antingen så jobbar du inom SBD, eller så får du info från annat håll...
Jag känner till miljöammunitionen, men redogör för den info jag har - vilken naturligtvis kan vara fel blush.gif

/O

Laddas det fortfarande knästående? (tänker nu på skjutbana och liknande)
sisuchef
Fick utbildning på AK5C i veckan som var, inget snack på den utbildningen (totalt 4 pass inkl torrt, inskjutning o PEK) ang knästående.
Sytare
QUOTE (Proto @ Nov 12 2007, 14:58 ) *

Nu har ju sisuchef hunnit svara också hur en utbildning har bedrivitis, men jag kan i alla fall ge mina två ören rörande det här med knästående.

När jag satt och övade ladda- patron ur en gång i tidens gryning ( rolleyes.gif ) så hette det att man gick ner i knästående för att vi skulle lära in ett beteende. Beteendet i sig var att vid omladdning så skulle man ner i lägre ställning och detta övades då konstant. Jag ser inget som är "extra besvärligt" med att gå ner i knästående vid omladdning. Jag tycker det är ett sunt tänkande att man vill ner så djupt som möjligt i myllan när man inte kan verka med vapnet. Rangern.gif
Proto
QUOTE (Sytare @ Nov 18 2007, 11:09 ) *
QUOTE (Proto @ Nov 12 2007, 14:58 ) *

Nu har ju sisuchef hunnit svara också hur en utbildning har bedrivitis, men jag kan i alla fall ge mina två ören rörande det här med knästående.

När jag satt och övade ladda- patron ur en gång i tidens gryning ( rolleyes.gif ) så hette det att man gick ner i knästående för att vi skulle lära in ett beteende. Beteendet i sig var att vid omladdning så skulle man ner i lägre ställning och detta övades då konstant. Jag ser inget som är "extra besvärligt" med att gå ner i knästående vid omladdning. Jag tycker det är ett sunt tänkande att man vill ner så djupt som möjligt i myllan när man inte kan verka med vapnet. Rangern.gif

Enig i detta resonemang, med ett undantag. HV hade inga som helst stridsbälte/sele/väst i början på 90 talet. Så då bars magasinen till AK4an i benfickorna på M59an. Å andra sidan var det inte många som automatiskt gick ned i knästående vid "ladda" heller. Bara dummjohan som förvånad reste sig upp igen..

Det jag tänkte på var SÄKI, någon påstod att SÄKI numera säger att laddning skall ske knästående? Och för att vara ärlig så hänger jag inte med längre i allt som sker i hemvärneriet och har ingen uppdaterad SÄKI att kolla i.
Sytare
QUOTE (Proto @ Nov 18 2007, 14:44 ) *
Enig i detta resonemang, med ett undantag. HV hade inga som helst stridsbälte/sele/väst i början på 90 talet. Så då bars magasinen till AK4an i benfickorna på M59an. Å andra sidan var det inte många som automatiskt gick ned i knästående vid "ladda" heller. Bara dummjohan som förvånad reste sig upp igen..

Det jag tänkte på var SÄKI, någon påstod att SÄKI numera säger att laddning skall ske knästående? Och för att vara ärlig så hänger jag inte med längre i allt som sker i hemvärneriet och har ingen uppdaterad SÄKI att kolla i.

Ehhhh....
Nu så var det ju inte riktigt det här jag trodde att jag svarade på, och HV med 59-byxor och havresäckar känns väldigt avlägset i den här tråden. Men jag kan i alla fall bjuda på uppdaterade SäkI i .pdf-format.

Vad man får och inte får göra enligt SäkI låter jag bli att uttala mig om, men det du säger att någon påstått tycker jag rimmar illa med mina egna upplevelser.
Munin
I min värld genomförs magasinbyte med ak5c stående, knästående samt liggande med pipan rakt fram i ofarlig riktning.
Säkerligen lär man ut annorlunda i andra förband, som vanligt.

OT
Ivern för knästående/liggande magasinbyte/patron ur i hv tillkom såvitt jag förstår under tidigt 2000-tal efter att man konstaterat att många av vådaskotten med ak4 skedde i stående ställning (vanligen utfört av Bobo, född under 40-50 talet, älgarnas skräck). Den vanligaste orsaken som jag såg till vådaskott under denna tid var att Bobo stående i bakre läge, med en hand, spände upp mekanismen och tappade greppet om manöverhandtaget vilket ledde till avfyrning i den riktning som pipan pekade åt...med hörselskador i truppen och mer eller mindre kissnödiga instruktörer som följd (lite beroende på var de stod i förhållande till pipans riktning).
/OT

Edit: 2000 är fler än 200..hrmm
LeadHead
Knästående med ak 4B beror ju iaf. delvis på att man ska ta loss hylsfångaren helt och lägga den på marken, vilket är svårt att göra stående utan att vifta onödigt mycket med vapnet.
3924
Jag lurade om detta skulle vart i tråden om AK5D, men då jag tar upp det som ett alternativ till AK5C så hamnade vi här.

Jag satt i min kammare under lördagen och fundera lite på AK5C/D. Frågan jag ställde mig var; hur skulle de se ut om man satte en AK5C pipa (350mm) i en AK5D-MK2?, skulle det funka?. Sagt och gjort, fram med Photoshop och hugg rakt in i den bild jag tidigare fått från FMV på AK5D-MK2. Efter lite pillande fick jag fram en bild och framför mina ögon fanns det något som inte alls såg helt fel ut.

För att förklara hur jag kom fram till den ”pipförlängning” jag gjort, jag tog skensyddet för skenorna kl. 3 & 9 på vapnets handskydd som referens. Skenan är enligt spec 8 cm, jag gjorde antagandet att skyddet borde vara en aning större och längre än själva skenan och borde då bygga ca ½ cm å varje håll i längd. Detta skulle då resultera i att skyddet borde vara nästan exakt 9 cm långt. 9 cm är precis vad som skiljer AK5C pipa (350mm) från AK5D-MK2 pipa (260mm), med skyddet som referens skred jag till verket och detta blev resultatet.

Nu när jag är färdig ställer jag mig en rad frågor igen:
Kan man sätta en AK5C pipa (350mm) i en AK5D-MK2?
Hur skulle vapnet reagera?, skulle det funka med den kortare gascylindern?

Om vapnet vore att funka som en AK5D-MK2 med 260mm pipa (alltså bra), kunde detta vapen då ha en framtid? Den fördel jag ser direkt är den omtalade vikten, hur mycket mindre skulle detta upplägg väga vara kontra en AK5C och är det så mycket att det är värt att ta i beaktning.

Till sist om det är så att någon har tillgång till båda modellerna och själv är nyfiken om ett sådan här pipbyte är möjligt får mer än gärna bifoga en bild om lyckat försök genomförts.

Mvh
3924
Krook
Pipbyte skulle kräva en hel del handpåläggning. I princip så skulle det innebära att man får göra ett "nytt" vapen, iofs av gamla delar.
Intressant tanke men jag skulle välja antingen D om jag behöver ett kort vapen eller C om jag vill ha bättre eldförmåga. Jag skulle sätta gastrycket före vikten på C, faktiskt. Enligt min något korkade hjärna så skulle man i 3924:s version få ett lägre gastryck i slutet av pipan vilket skulle ge en lägre utgångshastighet.

En av D:s absoluta fördelar är viktfördelningen, att så lite vikt är långt ut på vapnet.

/K
Proto
QUOTE (Sytare @ Nov 18 2007, 14:58 ) *
QUOTE (Proto @ Nov 18 2007, 14:44 ) *

Ehhhh....
Nu så var det ju inte riktigt det här jag trodde att jag svarade på, och HV med 59-byxor och havresäckar känns väldigt avlägset i den här tråden. Men jag kan i alla fall bjuda på uppdaterade SäkI i .pdf-format.

Vad man får och inte får göra enligt SäkI låter jag bli att uttala mig om, men det du säger att någon påstått tycker jag rimmar illa med mina egna upplevelser.

Hehe, jag bara drog det till ytterligheter från en svunnen tid. Tackar för länken, var inte klar över att de låg på nätet igen.
Lt G Malmström MDM/ Lggrp
QUOTE (LeadHead @ Nov 18 2007, 18:00 ) *
Knästående med ak 4B beror ju iaf. delvis på att man ska ta loss hylsfångaren helt och lägga den på marken, vilket är svårt att göra stående utan att vifta onödigt mycket med vapnet.

På alla ehv så är det ÖVNINGSLEDAREN som enligt Säki ehv/pv bestämmer vilken ställning som används vid ladda ptr ur. ingen annan.
Mordred
Helt rätt, dock så väljer jag mfl skjutledare att se till att den övande troppen står i knästående just vid Patron Ur (och även Ladda), för att ovan nämnda hylsfångare skall kunna läggas fint och vackert på backen, och inte kastas, med material skador etc som följd.

Men handlade inte denna tråd om Ak5C?
The Swede
Det fungerar väldigt bra att använda (högst) knästående vid ladda/patron ur även med ak5©, speciellt om truppen är ovan.
På det viset blir det mindre viftande hit och dit med diverse mynningar etc.

The Swede pansar2.png
Nifelhel
Åter till Ak5C!
/Blågul
Proto
Beklagar min lilla utsvävning och återgår till AK5C. Har läst igenom tråden igen och önskar fråga igen, får AK5C bäras laddad på ryggen eller i slinga?

Eftersom det var säkringen som var boven i dramat när förbudet infördes på ak5, borde detta ha kunnat åtgärdats nu med AK5C, eller?
Jag fick en link tidigare, men där är endast uppdateringar och där hittar jag inte något om detta. (kanske jag letar dårligt?)
SISU
Jag har ser sett AK5C bäras laddad på rygg o i slinga av befäl o meniga så det borde vara fixat .
LeadHead
Det senaste jag hörde från någon som verkade ha koll var att det numera är OK oavsett version av ak 5.
Yohn
I söndags fick man för första gången hålla i den nya ak5an, var en kapten som sköt med e på skjutbanan, så jag frågade friskt m man fick provooa den.
Jag måste bara säga att den kändes väldigt liten, (vet inte om de var AK5C eller na Dn dock). För att vara så liten så vägde den ganska "mycket". Kan tänka mej att den är robust som fan i alla fall.
Berg
Det om laddat på ryggen, det gäller väl bara om det inte är en patron i loppet, om jag har rätt?
LeadHead
QUOTE (Berg @ Nov 20 2007, 15:08 ) *
Det om laddat på ryggen, det gäller väl bara om det inte är en patron i loppet, om jag har rätt?

Utan patron i patronläget är vapnet inte "laddat". Då heter det "magasin i" ("vaktladdat"). Det jag åsyftade var att det numera ska vara OK att bära laddad ak 5 på ryggen.

Eftersom FM i all sin vishet har valt att inte lägga ut SäkI Ehv på webben ("har ju med vaaapen att göööra", fjanterier...) så kan jag dock inte kontrollera detta.
Berg
Tack för förklaringen.
sisuchef
Det är OJ att numera bära Ak5 laddad (patron i loppet) på ryggen!. Detta har ändrats ett par gånger under årens lopp, men det senaste är att det är OK!
Aigore
Hmmm....nu blev jag brydd blink.gif

Nådens år 1994 när jag låg inne på Frysön så såg inte det som kallades för AK 5C ut sådär. Det vi kallade för C var en vanlig AK 5 med ett Arnoldrör under pipan alltså en M 203 granattillsats.

Jag tycks ha missat något.... brow.gif kan någon förklara så en stackars flygsoldat begriper?
Doggydriver
QUOTE (Aigore @ Nov 27 2007, 00:07 ) *
Hmmm....nu blev jag brydd blink.gif

Nådens år 1994 när jag låg inne på Frysön så såg inte det som kallades för AK 5C ut sådär. Det vi kallade för C var en vanlig AK 5 med ett Arnoldrör under pipan alltså en M 203 granattillsats.

Jag tycks ha missat något.... brow.gif kan någon förklara så en stackars flygsoldat begriper?

Detta har avhandlats för något år sedan. Ak5 med granattillsats byter man inte namn på då inga modifieringar är gjorda, bara handskyddet som man byter ut och på några sekunder byter tebax. Att den sedan kallades Ak5C högt och lågt "då" får man strunta i. Kallas enklast Ak5 med granattillsats?

När sedan Ak5'an skulle modifieras och ändras så blev det aktuellt med namnbyte. Detta namn blev då ak5C. Att det sedan rått viss förvirring är förståeligt - då Ak5D kom ut flera år före C, och att den nyaste varianten av D numera kallas Ak5DmkII eller något liknande (har också diskuterats vilka och hur många modifikationer som där gjorts) gör den MÖP'iga tillvaron etter mer spännande. Förvirrad än?

Hälsningar från en F4-knekt som virrade runt på "Frysön" med Ak5CF (som sedan blev Ak5C efter massa mer skruvande och fixande och trixande).

/Edit: Språklig förbistring.
Aigore
OK då är jag med i matchen .....kan vi inte kalla det för "bössa" så blir det lättare Malajn.gif och vi slipper ha med halva alfabetet.

Men di ser imponerande ut med rödpunktssikten å lull lull. Hur kommer det sig att vi inte skaffade bullpup när vi ändå håller på och kortar ner bössan?
Israeliska Tavor t. ex.
http://world.guns.ru/assault/as30-e.htm

kan det bli så mycket billigare att bygga om sakerna?

(hälsningar te baks till en annan kämpe som överlevt de bistra vintrarna i ödemarken 8.gif )
Sytare
QUOTE (Aigore @ Nov 27 2007, 03:51 ) *
OK då är jag med i matchen .....kan vi inte kalla det för "bössa" så blir det lättare Malajn.gif och vi slipper ha med halva alfabetet.

Men di ser imponerande ut med rödpunktssikten å lull lull. Hur kommer det sig att vi inte skaffade bullpup när vi ändå håller på och kortar ner bössan?
Israeliska Tavor t. ex.
http://world.guns.ru/assault/as30-e.htm

kan det bli så mycket billigare att bygga om sakerna?

(hälsningar te baks till en annan kämpe som överlevt de bistra vintrarna i ödemarken 8.gif )

Och det är en häst som pryglats till gödsel i bl.a. Ak 5CF-tråden...
wpnstech
QUOTE (Toll @ Nov 27 2007, 01:48 ) *
...och att den nyaste varianten av D numera kallas Ak5DmkII eller något liknande...

Vill bara flika in en liten (besserwisser) anmärkning i sammanhanget.

Nya modifierade AK5D kommer att kallas - AK5D...

Eller som den fullständiga benämningen lyder; 5,56MM AK 5D /T

/O

Hornet
Vad står T et för?

Vi hade KSP58D /T i Boden och det enda som skiljde dom från vanliga 58an var Rail för sikte.
Mattsson
Tillbehör....
Krook
QUOTE (wpnstech @ Nov 27 2007, 21:00 ) *
QUOTE (Toll @ Nov 27 2007, 01:48 ) *
...och att den nyaste varianten av D numera kallas Ak5DmkII eller något liknande...

Vill bara flika in en liten (besserwisser) anmärkning i sammanhanget.

Nya modifierade AK5D kommer att kallas - AK5D...

Eller som den fullständiga benämningen lyder; 5,56MM AK 5D /T

/O

Ja, eller som i en sen skrivelse från L24: 5,56mm AK 5 D(M) /T

/K
Doggydriver
Där ser man - jag bockar och tackar!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.