Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK5C inkl. varianter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
3924
QUOTE (stå @ Aug 31 2007, 11:42 ) *
QUOTE (SISU @ Aug 31 2007, 08:35 ) *
2a från vä på hans bössa hänger det en Grt o bössan ser ut att vara en C .

Nja... jag är inte helt säker. Det ser ut som en vanlig ak5, fast med nya axelstödet.
RPS fattas.
Det ser ut att vara samma typ av fäste för granattillsatsen, med samma skyddsplåt
Dessutom sticker mynningen ut för långt framför gasblocket för att vara en Ak5C.

Min version är alltså att det är en vanlig Ak5 fast med det nya axelstödet.
Men jag kan ju ha fel!

Tror du har rätt.
SISU
Jepp jag hade fel .... blush.gif
Mordred
Har något alltså tagit underbeslaget (med nya kolven) från en Ak5C och satt på en Ak5 med Grt?

Ojoj, nu blir någon vapentekninker hemma i svedala arg ;)
The Swede
QUOTE (Mordred @ Aug 31 2007, 13:07 ) *
Har något alltså tagit underbeslaget (med nya kolven) från en Ak5C och satt på en Ak5 med Grt?

Nja, man har väl snarare monterat det nya axelstödet på en vanlig ak5.
Han har även plastmagasin.
M203
Det är ak5C med granattillsats på första bilden, är man driftig går det att lösa... Det är ingen officiell lösning utan vissa som har fixat själva, dock inte majoriteten.

Man kan även sätta ak5C axelstödet/underbeslaget på en ak5D...

/P
Knekt
QUOTE (Mordred @ Aug 31 2007, 13:07 ) *

rolleyes.gif Förmodligen snörper nån på mun. Men så blir det ju när vi ska uppfinna egna prylar istället för att köpa COTS.

Fast den sura teknikern (som förmodligen är mest sur på sin kollega som fixat montaget åt förbandet) skulle ju kunna ta och förklara varför soldaten ska ha en lättare beväpning bara för att nån gillar att uppfinna hjulet om och om igen. banghead.gif
Doggydriver
Hade bara märkt den mindre tydliga av bilderna (herde med djur i förgrunden)... Och på den är också pipan för lång, samt att flamdämparen ser ut som den klassiska. Det verkar sitta ett rödpunktssikte på, men det går ju att sätta skena på en "vanlig" Ak5. Jag får för övrigt inte länken till den bilden (som jag tror det är) att fungera.

Hur som haver, kul att se lite "vägkorsningar" bland bössorna, och jag får springa imorron. Ikväll ska bakfyllan prepareras ;)

/edit: Appapp! M203 - kan du verifiera så är jag mycket tacksam imorgon biggrin.gif
M203
Jag har lattjat med bägge varianterna sjäv och funderar på att fixa till grt-historien på min ak5C då vi har en grt "över" på gruppen.

/P
2Sharp
QUOTE (M203 @ Aug 31 2007, 12:18 ) *
Jag har lattjat med bägge varianterna sjäv och funderar på att fixa till grt-historien på min ak5C då vi har en grt "över" på gruppen.

/P

We need pics man, we need pics.. smile.gif
3924
Jag kom ju precis på att FMV hat tagit fram en nytt främre fäste för vår nuvarande Grt för AK5C.
Det är en tillsvidarelösning till att de har bestämt hur den permanenta lösningen ska bli. Antingen en integrerad Grt eller en som man fäster på skenan under handskyddet.

Plockar fram en gammal bild ur arkivet. Bilden till vänster är alltså på fästet som ska medföra att vår nuvarande Grt kan fästas på AK5C. Viste inte att dessa fanns ute på förband ännu. Men det är ju ett tag sedan jag språka med FMV. Kan det vara så att en påse av dessa har letat sig ner till Affe, kanske med något nyligen anlänt beredskapsförband? rolleyes.gif

M203
QUOTE (3924 @ Sep 1 2007, 17:05 ) *
Jag kom ju precis på att FMV hat tagit fram en nytt främre fäste för vår nuvarande Grt för AK5C.
Det är en tillsvidarelösning till att de har bestämt hur den permanenta lösningen ska bli. Antingen en integrerad Grt eller en som man fäster på skenan under handskyddet.

Plockar fram en gammal bild ur arkivet. Bilden till vänster är alltså på fästet som ska medföra att vår nuvarande Grt kan fästas på AK5C. Viste inte att dessa fanns ute på förband ännu. Men det är ju ett tag sedan jag språka med FMV. Kan det vara så att en påse av dessa har letat sig ner till Affe, kanske med något nyligen anlänt beredskapsförband? rolleyes.gif

Nej, fästena kommer inte från FMV/FM, det är fixat av gubbarna på golvet. Ingen påse har kommit med något nytt beredskapsförband...

Bilder kan jag tyvärr inte bidra med!

/P
3924
QUOTE (M203 @ Sep 1 2007, 18:46 ) *
QUOTE (3924 @ Sep 1 2007, 17:05 ) *

Nej, fästena kommer inte från FMV/FM, det är fixat av gubbarna på golvet. Ingen påse har kommit med något nytt beredskapsförband...

Bilder kan jag tyvärr inte bidra med!

/P

olik skit samma lösning, verkar ju i alla fall funka och det är ju det som räknas.

Är det någon som vet någe mer om vad FMV har valt för alternativ när det kommer till REMO-Grt, blev det integrerat eller Utanpåliggande. Det var länge sedan jag såg till vår egen AK5C/D expert Van der Kaye här på forumet. Han kanske kan ge oss ett svar.
Van der Kaye
Tack för de värmande orden 3924.. men jag är blott en simpel människa även jag.
Har inte spenderat så mycket tid här de senaste åren pga jobb ute i USA o Afrika.

Enligt bilderna i ditt tidigare inlägg så är det i framtiden två aktuella lösningar till granattillsats på AK5C/D.

Fästet på bild 1 används för att kunna montera befintlig M203 på AK5C.
Detta är en "tillfällig" lösning för att kunna använda grt på trupp under tiden man tar fram den slutliga lösningen.
Denna lösning blir något av alt i bild 2 och 3 som du hade i ditt inlägg ovan.
Inriktningen är att denna lösning skall vara lika/passa både AK5C och AK5D Mk2.

1. Modifierad M203 integrerad med handskydd till en fysisk enhet.
2. Modifierad M203 med hona som monteras på undre rail på handskyddet, två fysiska enheter.

Dock har försvaret nog inte beslutat sig för vilken av dessa varianter man vill ha.
Båda lösningarna har för- och nackdelar som måste utvärderas ihop med övrig utrustning.
Troligen så vill man även se över dagens bestånd och status på befintliga M203 enheter och möjliga lösningar från Colt.
Tror även att beslut om neddragningar/minskningar av inköp av mtrl/fokus på NBG etc kan påverka belut om lösning.
Tills dess gäller lösningen med adapter enligt bild 1 och befintlig M203.

Hoppas det var till något svar.
tinhead
Om nu målet är COTS och modularitet..
Och man tar även en titt på AK4B modifierade handskydd..
Så ser lösning med en skena ut som någonting som blir framtiden.
Med den lösningen så slipper dom fixa en ny lösning när nästa vapentyp tittar fram i systemet..

Enda frågan är väl om skenan på vapnet pallar med längre tids brukande av 203 avfyrningar?
Knekt
QUOTE (tinhead @ Sep 3 2007, 13:37 ) *
Om nu målet är COTS och modularitet..
Och man tar även en titt på AK4B modifierade handskydd..
Så ser lösning med en skena ut som någonting som blir framtiden.
Med den lösningen så slipper dom fixa en ny lösning när nästa vapentyp tittar fram i systemet..

Enda frågan är väl om skenan på vapnet pallar med längre tids brukande av 203 avfyrningar?

Om målet var COTS så hade FM redan genomfört ombeväpning till "Ak6".
NDR
AK5d Mk2

svalan
Lägger märke till att där finns en vanlig ak med grt som har rödpunkt monterad.
Det senare lär vara egensnickrat mha skenan som finns tillgänglig för köp hos känd möp-shop.
Finns det BOA och M-nummer på denna skena? Inte ute efter att sätta dit någon utan snarare intresserad för eget bruk...

Gött att se att man har safarilands hölster. Är dessa egeninhandlade eller står kronan för dessa?

EDIT: Tack vare MatsLennarths skarpsinne fick jag svar på en av mina funderingar.
MatsLennarth
Om man sparar bilden så har den namnet "jub07_intjplut.jpg". Kanske säger något smile.gif
Lindqvist
Gött att se att man har safarilands hölster. Är dessa egeninhandlade eller står kronan för dessa?

Pistol 88 Cesar kommer med Safarilands benplattehölster som ordinarie tillbehör, men nu är vi grymt offtopic.
2Sharp
QUOTE (Lindqvist @ Sep 9 2007, 06:51 ) *

Pistol 88 Cesar kommer med Safarilands benplattehölster som ordinarie tillbehör, men nu är vi grymt offtopic.

Vet du om det är hölster avsett för att ha vapenlampa monterad eller utan?

På tal om granattillsats till ak så läste jag "någonstans" att på M4A1 med 203'a monterad på skena så har man ett visst antal skarpa granater innan skenan anses "utsliten".
Tyvärr kan jag inte hitta vart jag läste det eller hur många granater det var, ta det som tankemat...

Är livslängden kort kan det ju vara ett bättre alt. att att ha ett seoarat handskydd alt. ett modifierat fäste av den typ vi tidigare har haft.
Det kanske inte blir smidigast, men kanske enklast och med längst livslängd?

Vad jag tycker är märkligt är at det inte finns en lösning NU, men det kanske kom som en överraskning för FMV att vi skulle ha en ny, modifierad ak?? ;)
Hornet
Den kommer med hölster som ej tar lampa.

bild på AK5GRT, AK5C och AK5D.

Stor bild
http://i3.photobucket.com/albums/y55/Reppl...art/Bild063.jpg
2Sharp
QUOTE (Hornet @ Sep 9 2007, 15:50 ) *

Roger, schysst bild...
3924
Jag får en liten fundering när jag sed den bilden, undra hur mycket man kunde kapat på vikten om AK5C hade haft AK5D:s kortare hadskydd och gascylinder men ändå haft 350 mm pipan.

Frågan blir ju då om AK5C:s längre pipa kanske kan passa i AK5D, någon som vet?
Muts
Är det bara jag som har lyckats ha sönder min Ak5C?
På utbildningen i juni satte jag mig i knästående för att lyssna på instruktören och satte då axelstödet(man fick tydligen inte säga kolv) i gräset. PFJONG lät det och jag såg halva låsmekanismen till längdjusteringen på axelstödet ligga på backen. Gjutningen hade helt sonika spruckit.

Det roliga i sammanhanget var att instrukören någon timme tidigare hade påpekat att man kan vara hur jävla hårdhänt som helst med dessa bössor, att det ska mycket till innan de ska gå sönder.

Fick byta hela underbeslaget på vapenförrådet, då det inte fanns några reservdelar än.
2Sharp
QUOTE (Muts @ Sep 9 2007, 17:48 ) *
Är det bara jag som har lyckats ha sönder min Ak5C?
På utbildningen i juni satte jag mig i knästående för att lyssna på instruktören och satte då axelstödet(man fick tydligen inte säga kolv) i gräset. PFJONG lät det och jag såg halva låsmekanismen till längdjusteringen på axelstödet ligga på backen. Gjutningen hade helt sonika spruckit.

Det roliga i sammanhanget var att instrukören någon timme tidigare hade påpekat att man kan vara hur jävla hårdhänt som helst med dessa bössor, att det ska mycket till innan de ska gå sönder.

Fick byta hela underbeslaget på vapenförrådet, då det inte fanns några reservdelar än.

Nummer 3 jag hört om, med samma defekt. Hupps...
Sandström
QUOTE (Hornet @ Sep 9 2007, 17:50 ) *

bild på AK5GRT, AK5C och AK5D.

Stor bild
http://i3.photobucket.com/albums/y55/Reppl...art/Bild063.jpg

Hur kommer det sig att man inte har plastmagasinet till Ak5:an med granattillsats? Dom borde väl passa till vanliga ak5 också?
2Sharp
QUOTE (Sandström @ Sep 22 2007, 15:13 ) *
Hur kommer det sig att man inte har plastmagasinet till Ak5:an med granattillsats? Dom borde väl passa till vanliga ak5 också?

En förklaring kan vara att det finns en begränsad mängd plastmagasin, vill man ha flera än 4 magasin till sitt vapen får man oftast nyttja plåtmagasin.
Så man tager vad man haver så att säga smile.gif
losec
QUOTE (2Sharp @ Sep 22 2007, 22:38 ) *
QUOTE (Sandström @ Sep 22 2007, 15:13 ) *

En förklaring kan vara att det finns en begränsad mängd plastmagasin, vill man ha flera än 4 magasin till sitt vapen får man oftast nyttja plåtmagasin.
Så man tager vad man haver så att säga smile.gif

Vapnet med GRT på ser klart ut att vara en AK5 som man förrutom satt GRT på även monterat en rail på ovansidan med ett Aimpoint. Detta baserar jag på utformningen av vapnet (dess längd, avsaknad av säkring för vänsterskyttar mm).
Dessutom är det inte reglementerat hur man ska fästa fast GRT på AK5C än, därför får GRT skyttar ut AK5 . I satsen till gamla AK5 ingår inte plastmag utan endast plåtmag.
Infästning av GRT på AK5C ska gå att göra på ett bra sätt, men då med hjälp av icke reglemterad yxlösning.

EDIT: Ändrar "AK5 Adam" till AK5.
Och inser att jag är ganska pucktvå på en del av informationen
The Kn
Har funnits ett gäng (25 ?) Ak5:or med fastsvetsad railskena. Användes på LG om jag inte minns fel.
2Sharp
QUOTE (The Kn @ Sep 23 2007, 16:40 ) *
Har funnits ett gäng (25 ?) Ak5:or med fastsvetsad railskena. Användes på LG om jag inte minns fel.

Vapnet ovan har dock den "påskruvbara" skenan.
bushman
kan meddela att lösskjutningsanordning till ak5C har anlänt skövde.
kan även meddela att vapenhanterande personal på tsf är mutbar... banan_rock.gif
2Sharp
QUOTE (bushman @ Oct 17 2007, 18:34 ) *
kan även meddela att vapenhanterande personal på tsf är mutbar... banan_rock.gif

[ironi]Wow, efter att ha blivit totalt överraskade av att den Svenska försvarsmakten införde Ak5C har det alltså nu, ca: 6 månader efter att första enheten fick ut Ak5C, lyckats producerats en lösskjutningsanordning, gud ske pris....[/ironi]

Hoppas verkligen att den snabbt och lätt når ut i volym, det är dålig pedagogik att öva med Ak5 när man skjuter lösplugg och Ak5C när man skjuter skarpt.

Fixa en bild!
SISU
LVs NBG har fått ut en tillfällig lösskjutningsanorning , det är den gamla som man fäster med en adapter .
Sen har de en blå gascylinder som släpper ut mer gastryck ..
Proto
QUOTE (2Sharp @ Oct 18 2007, 11:23 ) *
QUOTE (bushman @ Oct 17 2007, 18:34 ) *

[ironi]Wow, efter att ha blivit totalt överraskade av att den Svenska försvarsmakten införde Ak5C har det alltså nu, ca: 6 månader efter att första enheten fick ut Ak5C, lyckats producerats en lösskjutningsanordning, gud ske pris....[/ironi]

Hoppas verkligen att den snabbt och lätt når ut i volym, det är dålig pedagogik att öva med Ak5 när man skjuter lösplugg och Ak5C när man skjuter skarpt.

Fixa en bild!

OT info, men det visar att FM inte lärt sig eller att de glömmer fort. För snart 40 år sedan då AK4 infördes, enligt min far, var han bland de första att få ut ak4 i 1968/69 (kommer inte ihåg exakt) han låg på nåt GRK kompani på I17. De fick ropa pang-pang (dubbelskott) de första månaderna då det saknades lösskjutnings annordningar..
wpnstech
Jag tycker att det är lite tråkigt när "folk" är så snabba att döma.

Att göra en anskaffning av materiel till FM (eller polisen, eller någon annan stor myndighet med extrema arbetsuppgifter) är inte lika enkelt som att gå till Claes Ohlsson och köpa en hammare...

För det första så är det ett stort antal aktörer som är inblandade. FM (Utvecklingscentra och Högkvarteret) - FMV - och "industrin", och det finns massor med lagar och förordningar som styr hur upphandling skall gå till.
FM lämnar ett förslag till FMV, som tar fram en eler flera produkter som motsvarar dom krav vi har.
Sedan skall materielen provas under olika förhållanden så att den verkligen fungerar som vi vill och är säker att använda.
Slutligen kan vi beställa den.
(Detta var MYCKET förenklat)

Att det under denna process sker misstag, felaktiga beslut mm är oundvikligt.
MEN - allt är inte FM fel!!!

I fallet med lösskjutningsanordningen till AK5C är det industrin som inte klarat av att leverera en fungerande produkt.
Men FM har prioriterat att utlandsstyrkan skall ha vapnet och att man klarar sig utan en lösskjutningsanordning under en övergångsperiod. Personalen i utlandsstyrkan har ju alla (nästan) gjort GU och att öva med lös ammunition är inte det viktigaste medlet att göra förbandet insatsberett.
Detta tycker JAG är helt rätt!

/O

"Erat hårkors i gryningen"
2Sharp
QUOTE (wpnstech @ Oct 18 2007, 19:22 ) *
Jag tycker att det är lite tråkigt när "folk" är så snabba att döma

Jovisst, de senaste ~ 15 åren av div. militär verksamhet, när man ofta mötts av informationen att saker "är på gång", alt. att viss mtrl. som gärna hör tillsammans mycket ofta är bristfällig, eller att viss matrl. inte finns att byta för att just den storleken inte finns på just detta service förråd och tar låång tid att få fram, ja då kan man ju vara snabb att döma... rolleyes.gif

Jag håller helt med om att en lösskjutningsanordning kanske inte är det viktigaste, skjuta lösplugg är i min mening ofta rätt överflödigt. men då det har dragits diskussioner om att man inte delar ut Ak5C innan man har lösskjutningsandordningen för att systemet skall vara komplett blir man ju en smula matt...

Jag tror de flesta är medvetna om den komplicerade process som krävs för inköp/test/distrubution av mtrl. men jag kommer aldrig acceptera att det tar så sjukt lång tid för ny mtrl. att nå ut inom FM.
wpnstech
QUOTE (2Sharp @ Oct 18 2007, 21:54 ) *
QUOTE (wpnstech @ Oct 18 2007, 19:22 ) *
Jag tycker att det är lite tråkigt när "folk" är så snabba att döma

Jovisst, de senaste ~ 15 åren av div. militär verksamhet, när man ofta mötts av informationen att saker "är på gång", alt. att viss mtrl. som gärna hör tillsammans mycket ofta är bristfällig, eller att viss matrl. inte finns att byta för att just den storleken inte finns på just detta service förråd och tar låång tid att få fram, ja då kan man ju vara snabb att döma... rolleyes.gif

Jag håller helt med om att en lösskjutningsanordning kanske inte är det viktigaste, skjuta lösplugg är i min mening ofta rätt överflödigt. men då det har dragits diskussioner om att man inte delar ut Ak5C innan man har lösskjutningsandordningen för att systemet skall vara komplett blir man ju en smula matt...

Jag tror de flesta är medvetna om den komplicerade process som krävs för inköp/test/distrubution av mtrl. men jag kommer aldrig acceptera att det tar så sjukt lång tid för ny mtrl. att nå ut inom FM.

Jag håller med dig...
Ofta tycker jag oxo att det ibland tar "sjukt lång tid", trots att jag har jobbat i FM i sådär 15år camo.gif

Men eftersom jag genom mina arbetsuppgifter fått mer och mer insyn i systemet, så har jag också fått mer förståelse för varför det är som det är.
Det är därför som jag tycker att många är "snabba att döma".

Ett annat problem är faktiskt ryktesspridningen...
Ta KSP58D t ex. Den är bara en försöksmodell än så länge, men eftersom den har synts i olika sammanhang tar en del personer för givet att den "finns", och börjar ifrågasätta när han/dom skall få den. Sen sprids ryktet om det nya "häftiga" vapnet, och sedan är hela cirkusen igång...

/O
civilist
För en som följer FM:s processer utifrån, bland annat genom SoldF Forum, mil.se, annan web, Protec, Insats&Försvar, mm - framstår det som fullkomligt obegripligt att det kan ta så lång tid för att utifrån ett befintligt vapen (AK5) ta fram en modifierad version (AK5C/D) och få ut den på förband i hygglig mängd. Ett av motiven att utgå från AK5 var ju att det skulle vara enklare, snabbare och billigare än att anskaffa något nytt vapen... (exempelvis köpa G36 från hyllan).

Förklara hur även enklare system kan ta så lång tid från ax till limpa!
wpnstech
QUOTE (civilist @ Oct 19 2007, 13:02 ) *
Förklara hur även enklare system kan ta så lång tid från ax till limpa!

Materielprocessen ser ungefär likadan ut oavsett vad det är för "pryl" det handlar om. Självklart är det ju så sedan, att en mer avancerad/komplex produkt tar mer tid i varje "steg".

Det börjar med att behov uppstår. Det kan vara att vi saknar en förmåga eller att någon materiel blir sliten/omodern och inte uppfyller dom behov vi har mm.
Normalt sett skall detta behov komma från förbanden, men det kan också vara FMV som kommer med förslag - framförallt om det gäller uppgraderingar av befintliga system.
Behovet lyfts upp till HKV, som tillsammans med truppslagens olika utvecklingsavdelningar tittar på om det stämmer eller inte och man gör kontroller med FMV om det överhuvudtaget är möjligt att genomföra.
Om allt är ok så långt skall ärendet förankras hos försvarsledningen, och rör det sig om riktigt stora anskaffningar så skall det ända upp till regeringen och godkännas.
Nästa steg är att det utvecklingscentra som är ansvarigt (ex vis MSS om det gäller soldatburen mtrl) tar fram ett TTEM (Taktisk Teknisk Ekonomisk Målsättning) som talar om vad "prylen" skall klara av.
Detta skall sedan återigen upp till HKV för godkännande.
Någonstans här skall detta in i Materielplanen - det betyder att man skall se vilket år det finns pengar för anskaffning. Den här "prylen" skall samsas med alla andra projekt som kostar pengar, så det kan betyda att, beroende på prislappen så kanske det inte går att anskaffa förrän om två, tre år...
Nu får FMV uppdrag att ta fram ett underlag som skall spridas till industrin som underlag för offerter. Vi har ju nåt som heter LOU, Lagen om Offentlig Upphandling. Det här tar ett tag eftersom industrin måste få möjlighet att ta fram en produkt som DOM tycker motsvarar FMV's krav.
Industrin presenterar produkterna för FMV, som sållar ut dom som av någon anledning inte fyller kravet.
Dom som klarar kraven går till FM utvecklingscentra för ett första försök så att man återigen kan se att kravet tillgodoses. Är det nu så att det finns mer än en produkt som uppfyller kraven, så gäller alltså LOU - d v s att vi skall köpa det som är billigast.

Nu läggs en beställning på en förserie - iallafall om det är lite mer avancerad mtrl - som skall ut på förbandsförsök. Är allt ok så kan en seriebeställning göras.
Sedan skall materielen tillverkas, levereras, kontrolleras och fördelas.

Så ni förstår kanske att det är en lång process - och jag har säkert missat nåt ändå blush.gif

/O

"Erat hårkors i gryningen"
Van der Kaye
QUOTE (wpnstech @ Oct 18 2007, 20:22 ) *
Att det under denna process sker misstag, felaktiga beslut mm är oundvikligt.
MEN - allt är inte FM fel!!!

I fallet med lösskjutningsanordningen till AK5C är det industrin som inte klarat av att leverera en fungerande produkt.

Om du är insatt i ämnet så borde du veta att FM/FMV har infört Ptr 5 lös miljöammunition.
Denna patron har ett annat krut och tändhatt jämfört med Ptr 5 lös vilket gör att den ger ett annat porttryck för en given piplängd med given lösa.
Detta gjorde man dock efter man beställt lösskjutningsanordning till AK5C och Ak5D Mk2.
Således fick industrin börja om på nytt då detta uppdagades.

"Låt den utan skuld kasta första stenen"

(Sorry missade ett D, erkänner att jag är kokt i bajs)

Van der Kaye
Berg
Vänta, finns det 2 mk av ak5a?
*känner sig dum*
Sytare
QUOTE (Berg @ Oct 22 2007, 17:11 ) *
Vänta, finns det 2 mk av ak5a?
*känner sig dum*

Berg jag tror att den gode Van der Kaye menar Ak 5D Mk.2.
Det verkar liksom logiskt med tanke vad som diskuterats i ett antal trådar häromkring. Rangern.gif

EDIT: Bokstavsblind...
Yohn
Nu när ak5c har vart ute ett tag så undrar man ju... hur bra den egentligen är. ph34r.gif Vi har ju testat den så länge och lagt ut x-antala miljoner från skattebetalarnas pengar. Vi vill ju ha lite resultat nu. Innan någon jävel gör politisk karriär på att de hade vart minst 10 miljoner billigare att köpa in ett vapensystem som typ g36 som är två gånger bättre än ak5c. vissel.gif
Doggydriver
QUOTE (Yohn @ Oct 25 2007, 16:41 ) *
Nu när ak5c har vart ute ett tag så undrar man ju... hur bra den egentligen är. ph34r.gif Vi har ju testat den så länge och lagt ut x-antala miljoner från skattebetalarnas pengar. Vi vill ju ha lite resultat nu. Innan någon jävel gör politisk karriär på att de hade vart minst 10 miljoner billigare att köpa in ett vapensystem som typ g36 som är två gånger bättre än ak5c. vissel.gif

Nu kanske mitt minne sviker - men var får du siffror på 10 miljoner billigare med G36 ifrån? Vem säger att G36 är dubbelt så "bra" (svårt ord det där) som ak5C? De enda jag hört som uttalat sig har gjort det här, och det har väl varit övervägande positivt (ett knäckt axelstöd på minussidan), 2Sharp tyckte jag mig läsa var väldigt nöjd.

Vill inte vara fanboy, men jag tycker om källor och referenser.

/Edit: 2Sharp är snabb i tangenterna, en del jag inte hört men minns från CF.
2Sharp
Definiera bra?

MIN uppfattning är att den är "bättre" än Ak5 vad avser det mesta, ex: balans, snabbhet till skott, snabbhet till efterföljande skott, flexibel med räls och justerbart axelstöd etc. RPS är mycket bättre än öppna riktmedel vid snabba skott och funkar ok på längre håll om du har lite mer tid. Jag är mycket nöjd med Ak5C, framför allt går det snabbt och enkelt att skjuta och träffa, jag är ingen fena på ak-skytte men det går fort och blir [förvånansvärt] bra för mig med.

Nackdelen är väl, som vanligt, att den är lite tung, men har den samma hållbarhet och driftsäkerhet som Ak5 är jag mycket, mycket nöjd.

Min uppfattning är dock att man än så länge nyttjat den för lite i större skala för att ha ett "godkänt" underlag för att bedöma driftsäkerhet/hållbarhet.

Jag är lite "oroad" över de eldavbrott jag haft och andra har haft (fler än en patron på väg upp i patronläget samt en tomhylsa i utkastaröppningen), säga bero mycket på miljöammunitionen? Även "oroad" över att det gått sönder utan yttre påverkan, den delen i axelstödet som låser kolven i dess läge.

Förhoppningsvis är detta bara tillfälligheter.

Jag tror oavsett så hade det blivit dyrare med en nyanskaffning, utb. tekniker/personal, nya reservdelar etc. kostar ju stora pengar.

Vad har du själv att jämföra med?

QUOTE (Yohn @ Oct 25 2007, 14:41 ) *
Koskela
Blå gascyliner på Ak5C när det är lösskjutning, varför?

/K

Edit: Såg SISU:s inlägg från den 18 oktober
LVs NBG har fått ut en tillfällig lösskjutningsanorning , det är den gamla som man fäster med en adapter .
Sen har de en blå gascylinder som släpper ut mer gastryck ..

Belönar mig med 20 snabba böjsträck!
2Sharp
QUOTE (Koskela @ Oct 25 2007, 15:22 ) *
Blå gascyliner på Ak5C när det är lösskjutning, varför?

/K

Det finns bara ett gasläge på Ak5C, så den blå gascylindern skall reglera gastrycket så vapnet fungerar som det skall. [TEORI]Kanske vill man även vara tydligare att vapnet inte är skarpapterat? Kanske används den blå gascylindern även till FX?[/TEORI] Om jag inte fattat fel skall den blå gascylindern även nyttjas när den nyare lösskjutningsanordningen kommer ut.

Detta är vad jag har HÖRT, jag har inte spakat med lösskjutningsdetaljerna till Ak5C ännu....
109 Eken
Är det bara jag som tycker man får slå i plastmagasinet riktigt hårt för att de ska fastna? Särskilt när man har jägarmag upplever jag problemet.
Nifelhel
QUOTE (109 Eken @ Oct 25 2007, 22:07 ) *
Är det bara jag som tycker man får slå i plastmagasinet riktigt hårt för att de ska fastna? Särskilt när man har jägarmag upplever jag problemet.

Det bästa sättet att "döda" ett magasin på är att hålla slå in det i vapnet. Tryck in(med lite kraft om så behövs) och dra utåt för att säkerställa att det sitter. Detta gäller alla vapensystem.

@2sharp
Jag tror oavsett så hade det blivit dyrare med en nyanskaffning, utb. tekniker/personal, nya reservdelar etc. kostar ju stora pengar.

När det gäller G36 så finns det ju redan utbildade tekniker/personal, reservdelar etc inom FM ;)
Ing
QUOTE (109 Eken @ Oct 25 2007, 22:07 ) *
Plastmagasinen blir lite trögare i/ur, men de lär inte må bättre av att du bankar på dem. Tryck tills magasinet sitter dikt mot spärren och tryck möjligvis till det lite i botten. *klick* Skit i jägarmagasinshittepåt. Och låt magasinen bli inslitna en aning, sprillans nya är de trögare i/ur. Annars finns alltid plåtmagasinen kvar, finns säkert någon annan som hellre tar dina plast...

Trist när folk dissar system som de antingen inte provat alls eller provat endast en kort tid.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.