QUOTE (Mattan @ Jul 11 2007, 23:25 )

Om nu magasinkopplingen gör att det blir tajt i magasinfickan, varför inte använda den fickan som är lite större. Minns tyvärr inte vad den hette.... flerbruksficka liten?? Borde ju gå att beställa sådana nu istället om det behövs större.
Visst kan man använda flerbruksficka liten, men det är slöseri med utrymme på västen och inte helt hälsosamt rent omladdningstekniskt.
Flerbruksficka liten rymmer 4-5 magasin, beroende på tillverkningsserie, den är bredare än magasinsfickan, men har fortfarande de två fästbanden sittandes sida vid sida vilket ger en del sladder.
Den är också djupare/högre än magasinsfickan och jag har aldrig fått till ett drag ur en sådan på ett smidigt sätt. Den fickan gör sig bäst som allmän pryl-/hgr-ficka.
Det är ingen bra lösning, och jag är av den meningen att det skulle bli en rikskass tillfällig-permanent-lösning (d.v.s. det funkar hjälpligt och då finns det inget problem...).
Maggen är tighta nog som det är i de ordinarie magasinsfickorna, och det är därför jag hyser en förhoppning om att nya fickor är på G. Såg bl.a. Recon/Sacci/Snigel-fickorna på stridsgördeln under försvarsmaktsdagarna -06, mtrl som är COTS och betydligt bättre än kronans egna.
(COTS = Commercial Of The Shelf = Hyllvara)
Jag förstår ju tanken med att ge alla EN magasinskopplare, nämligen att soldaten då kan ladda om snabbt vid stridskontakt och lättare nå eldöverlägsenhet, samtidigt som enstaka magasin är betydligt snabbare att dra, oavsett ficka, jämnfört med ett par magasin med koppling. Men det finns även fall när det är mycket nödvändigt att soldaten får välja själv om han vill ha ett eller två par kopplade magg.
@pajohansson Visst ingår det 4 magasin i Ak 5 mt, men alla har inte så pass driftiga plut./komp./skv.-chefer som ser till att soldaterna har en försvarlig mängd magasin. För en stationär uppgift som inbegriper ytövervakning, ja, då räcker antagligen 4 magg om ammunition och understödsvapen finns i närheten.
I en annan tråd här på forumet så förklarade en framstående forumit och frontsvin hur och varför 200 meter tagen terräng kostade en ungefärlig ammunitionsinsats på 8 magasin.
Räcker det då med 4 kontra 8 magg beroende på tjänst? Jag anser inte det. För lite då och då förväntas förband omgruppera, och underrättelse-sidan kan ha bedömt hotnivån fel inför en patrull. Då behöver dessa enheter en försvarbar mängd ammunition redo för insats så att dem kan hålla ut tills undsättningsstyrkan anländer. Det kan ta 10 minuter, det kan ta 45 eller t.o.m. resten av livet...