Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK5C inkl. varianter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
jake the snake
QUOTE (Pego @ May 31 2007, 21:42 ) *
QUOTE (jake the snake @ May 31 2007, 14:33 ) *
QUOTE (twintip @ May 31 2007, 13:29 ) *
När börjar den användas då? Har en del kompisar som ligger inne, alla verkar köra med den gamla modellen...

Termin tre. Utlandsstyrkan använder den redan (förutom KS 15)

Använder samtliga i Afghanistan AK5C eller finns "vanliga" AK5 där också?

Iom att FS12 roterade hem så bör alla AK5A och D vara hemma. Nu TROR jag inte att det finns några andra kvar än C, och alla utrustas med C såvitt jag vet.
Kimster
mja de som har granattillsats har väl bara A fortfarande.
Ing
QUOTE (Kimster @ Jun 1 2007, 02:19 ) *

Ja.

Går att hitta lite av varje, men majoriteten har C.
Fredriksson
AK5D finns fortfarande kvar.
jake the snake
QUOTE (Kimster @ Jun 1 2007, 02:19 ) *

så sant, det glömde jag.
LtX
QUOTE (Fredriksson @ Jun 1 2007, 09:30 ) *

Vilken version och i vilka delar av förbandet ?

/LtX
Sytare
Hur ser det ut på tillbehörsfronten till Cesar, har man fått fram någon lösskjutnignanordning, eller är det så att A används vid dubbelsidig övning?
Ing
QUOTE (Sir Vival @ Jun 1 2007, 11:48 ) *
QUOTE (LtX @ Jun 1 2007, 11:16 ) *
QUOTE (Fredriksson @ Jun 1 2007, 09:30 ) *

Vilken version och i vilka delar av förbandet ?

/LtX

§14 SoldF.com regler, eller...

Garanterat ingen need to know hos någon här på forumet iallafall.
Så det där behöver vi inte fundera mer på. Finns de så finns de.
Nifelhel
Ett litet förtydligande! Det finns endast Ak5, Ak5B, Ak5C och Ak5D...inte någon A version.

mvh
Mr Petinetig
ice_drop
en fråga funkar magpul till de nya plats magen
Fredriksson
@icedrop: Ja, m.h.a. varmluftspistol.
2Sharp
QUOTE (Fredriksson @ Jun 10 2007, 00:25 ) *
@icedrop: Ja, m.h.a. varmluftspistol.

Eller starka fingrar, man får mecka lite men det går.

smile.gif
Zippan
QUOTE (dieseltrollet @ May 31 2007, 17:45 ) *
QUOTE (twintip @ May 31 2007, 17:41 ) *
När kommer de ut på värnpliktiga förbanden då? surprise.gif

En kvalificerad gissning är andra halvåret 2008 med tanke på de förseningar som varit och att NBG/US ska ha sina först.

Pratar vi om att börja få ut dem till de värnpliktiga då eller räknar du att alla ska ha den då?
dieseltrollet
QUOTE (Zippan @ Jun 15 2007, 14:21 ) *
Pratar vi om att börja få ut dem till de värnpliktiga då eller räknar du att alla ska ha den då?

HKV intention är att de som börjar sin gu efter årsskiftet ska ha Cesar. Med tanke på de förseningar som har varit hittills samt att FMLOG har fått order att tokprioritera NBG under hösten så tvivlar jag starkt på att så kommer att ske. Så ja, jag tror att vpl under gu kommer att börja få Cesar under andra halvåret 2008. De som rycker in i januari 2009 borde definitivt få dem.
SnowFella
Verkar som det finns både benstöd och Aimpoint 3X till förfogande när det "behövs", tex tävling.

Zippan
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 15 2007, 15:50 ) *
QUOTE (Zippan @ Jun 15 2007, 14:21 ) *

HKV intention är att de som börjar sin gu efter årsskiftet ska ha Cesar. Med tanke på de förseningar som har varit hittills samt att FMLOG har fått order att tokprioritera NBG under hösten så tvivlar jag starkt på att så kommer att ske. Så ja, jag tror att vpl under gu kommer att börja få Cesar under andra halvåret 2008. De som rycker in i januari 2009 borde definitivt få dem.

Låter inte helt fel i mina öron. Rycker in Juli -08. Men det måste ju vara surt för alla som missar den. Ska bli intressant å se hur dem prioriterar den.
Hamnar ju på bevakning/insats och det är ju trots allt dem som har skarp tjänst mest.
Men troligen blir det väl jägare/spaning och skyttesoldater som får den först säger min logiska hjärna.
baskermann
Benstödet är bra men lite skört.
Knekt
QUOTE (baskermann @ Jun 17 2007, 09:50 ) *
Benstödet är bra men lite skört.

Fabrikat och modell, frågas kom.
Yohn
Fråga: Kommer folk att gå högvakten med med ak5c? Har ännu inte sätt någon ak med bayonet på sej sen så vet man ju hur jävligt de är med ak4b på högvakten om man har rödpunktsiktet långt fram på railen.
Zippan
Jag hörde av en bekant att den skulle vara för kort för det. I stil med *bajonett i axeln*-ont.
Yohn
QUOTE (Zippan @ Jun 17 2007, 16:33 ) *
Jag hörde av en bekant att den skulle vara för kort för det. I stil med *bajonett i axeln*-ont.

Gick ju med kpisten. happy.gif
3924
En ny bajonett är beställd som ett av de tillbehör som ska komma med AK5C, den är av tub modell som trärs över pipan/flamdämparen och fästes på någe vis.
Sytare
Hittade denna bilden när jag sökte runt på forumet

Detta är ju orginal FNC Tuben, men den bygger ju på FNC's och Ak5's gamla standardiserade flammdämpare för gevärsgranater.
Är det denna man tittar på, eller krävs det en speciallösning för den nya flammdämparen?

EDIT: På begäran
Fu Kjellberg
Ser ut som min gamla bild.
Vilken tråd hittade du den i?
Köpte en sådan 1991 i Libanon så den har funnits med ett tag.
3924
QUOTE (Sytare @ Jun 17 2007, 21:37 ) *
Hittade denna bilden när jag sökte runt på forumet

Är ju FNC Tuben, men den bygger ju på FNC's och Ak5's gamla standardiserade flammdämpare för gevärsgranater.
Är det denna man tittar på, eller krävs det en speciallösning för den nya flammdämparen?

Har bara fått den beskriven för mig och sätt någon grafisk bild i en pdf.
Berg
Om jag har uppfattat det rätt så går flamdämparen igenom bajonettens skaft?
(jag är lite smådryg)
Koskela
Att trä bajonetten på flamdämparen har ju engelsmännen redan prövat med känt resultat.... banghead.gif
Av de kommentarer jag har fått av de få britter jag har mött gillar jag påståendet "att bajonetten har en förmåga att lossna under eldgivnngen!" och att den "kan vara lite svår att få loss efter eldgivningen..."

FMV:vapen banan_rock.gif

/Koskela
Sytare
QUOTE (Koskela @ Jun 18 2007, 02:22 ) *
Att trä bajonetten på flamdämparen har ju engelsmännen redan prövat med känt resultat.... banghead.gif
Av de kommentarer jag har fått av de få britter jag har mött gillar jag påståendet "att bajonetten har en förmåga att lossna under eldgivnngen!" och att den "kan vara lite svår att få loss efter eldgivningen..."

FMV:vapen banan_rock.gif

/Koskela

Just det där har ju dryftats minst två gånger i varje bajonett-relaterad tråd hittills. rolleyes.gif
Hur som helst, vad FM vill uppnå med bajonett känns lite diffust då det inte utbildas med bajonett monterad, utan det handlar nog mest om att den skall kunna användas i högvaktssammanhang.

Det är det som är så tråkigt med att inte ha alla ingångsvärden. Jag tycker att en mil.std.1913 adapter för bajonett m/65 skulle ha varit en mera smaklig lösning, men det kanske är så att den nya flammdämparen är för vid för att man skall kunna trä på just den bajonetten?

Nåja. Väntar med spänning på hur en sats Ak 5C mt skall se ut.
Vikström
QUOTE (Sytare @ Jun 18 2007, 09:37 ) *
Hur som helst, vad FM vill uppnå med bajonett känns lite diffust då det inte utbildas med bajonett monterad, utan det handlar nog mest om att den skall kunna användas i högvaktssammanhang.
Av vapenofficeren på FMTS har jag fått berättat att man i vissa områden på vår runda jord har problem med att invånarna inte har respekt för eldhandvapen pga att dom helt enkelt inte förstår vad det handlar om. Blankvapen är dom dock livrädda för, så en glänsande bajonett kan jaga dom på flykten utan att man tvingas avfyra vapnet.
Sytare
QUOTE (Vikström @ Jun 18 2007, 12:12 ) *
Av vapenofficeren på FMTS har jag fått berättat att man i vissa områden på vår runda jord har problem med att invånarna inte har respekt för eldhandvapen pga att dom helt enkelt inte förstår vad det handlar om. Blankvapen är dom dock livrädda för, så en glänsande bajonett kan jaga dom på flykten utan att man tvingas avfyra vapnet.

Har du delgivits någon information om när/var/hur man avser att utbilda i användande av bajonett?
Personligen så tror jag inte att det är helt lämpligt att dela ut något som man är oförmögen att använda, d.v.s. att man kan stå för "hotet" när och om det behövs (skyddsvaktsutbildningens begränsade övande av pipstöt, skärrning (korrekt benämning?) och kolvslag känns, otillräckligt).

Vet någon av CF-användarna om bajonett m/65 gick att trä över flammdämparen? (med anledning av min idé med mil.std. 1913-adapter)

EDIT: Kanske läge ansöka om en förflyttning till en tråd liknande denna eller ännu bättre "Bajonetträning under Värnplikten?"

EDIT2: inser att en adapter för m/65-bajonetten till Ak 5C antagligen inte fungerar p.g.a. höjdskillnaden mellan pipa och handskydd.
dieseltrollet

Bajonetterna ingår i den högvaktsutrustning som man har beställt 500 ex av. Den ingår alltså inte i AK 5C MT.
dieseltrollet

Gud hör bön vissel.gif

5,56MM AK 5C /T

5,56MM AK 5C 1 st
Universalverktyg 07 1 st
Påse 1 st
Verktyg i etui 1 st
Etui 1 st
Rengöringsolja CLP 20ML 1 st
Läsklina i fodral 1 st
Läskända 1 st
Borstviskare 1 st
Kontrolldon 1 st
Magasin plast 4 st
Magasinskoppling 1 st
Gevärsrem 1 st
Karbinhake 2 st
Vapenrem 06 1 st (leverans i september 2007)
Främre grepp 1 st
Täckplugg 3 st
Täcklock 5 st
alfie
Hur blir det med vapenrem 06 när den kommer, de som redan har cesar ute (ks16 & fs14 folk) blir det till att behålla den gamla vapenremmen eller kommer de få den nya tilldelade innan de roterar ut?
The Swede
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 24 2007, 18:48 ) *
Magasin plast 4 st
Magasinskoppling 1 st

Nu har väl FMV ändå jobbat på övertid igen.
Om man nu får fyra magasin, varför får man då inte två magasinskopplingar?
Sytare
QUOTE (The Swede @ Jun 24 2007, 19:13 ) *

Verkar inte bättre.
Någon kanske ser en logik i att bara ha en magasinskoppling då man bara är begåvad med 4 magg, hur skall man annars kunna gå vaktladdat om man glömt nyckeln till kopplingen.... banghead.gif banghead.gif

Dieseltrollet:
Verktyg i etui 1 st och Universalverktyg 07 1 st, vad skiljer dessa åt?
Någon koll på när och om det dyker upp några nya magasinsfickor?
dieseltrollet
QUOTE (Sytare @ Jun 24 2007, 19:45 ) *

Verkar inte bättre.
Någon kanske ser en logik i att bara ha en magasinskoppling då man bara är begåvad med 4 magg, hur skall man annars kunna gå vaktladdat om man glömt nyckeln till kopplingen.... banghead.gif banghead.gif

Dieseltrollet:

Har bara sett en skrivelse, inte sakerna i verkligheten. Så jag vet inte vad som skiljer dem åt.
3924

Fråga någon som har fått ut Ak5C, IA06 (vissa delar) och FS14, som det sätt ut på bilder så har FS14 inte klippt till sina magfickor för att få det å passa, dock ej säker.
pyroteknikern
QUOTE (3924 @ Jun 24 2007, 20:33 ) *

Fråga någon som har fått ut Ak5C, IA06 (vissa delar) och FS14, som det sätt ut på bilder så har FS14 inte klippt till sina magfickor för att få det å passa, dock ej säker.

Kan du (någon) förklara det jag fetmarkerat?
Tack.
Sytare
QUOTE (pyroteknikern @ Jun 25 2007, 11:37 ) *
QUOTE (3924 @ Jun 24 2007, 20:33 ) *

Kan du (någon) förklara det jag fetmarkerat?
Tack.

En bild säger mer än tusen ord:

QUOTE (Sytare @ May 17 2007, 13:03 ) *
Från AK5CF -> AK5C -tråden, Från Försök till Färdig
QUOTE (2Sharp @ Feb 9 2007, 13:53 ) *

Som Jake the snake mycket riktigt sa (i en annan tråd), det går alldeles utmärkt att förvara plastmagasinen i befintliga fickor. Det är dock lite värre när man skall ladda om och ens högsta önskan är snabba magasinsbyten.

Sett många exempel på när användare slitsat sina magasinsfickor för att det skulle gå snabbare att dra, men aldrig så aggresivt som på bilden här ovan.
Sådant beteende kanske kan försvaras och angripas med att det är skillnad på vpl-utb och insatsförband, men dem skillnaderna skall vi ju gå ifrån nu...
pyroteknikern
QUOTE (Sytare @ Jun 25 2007, 12:51 ) *
Som Jake the snake mycket riktigt sa (i en annan tråd), det går alldeles utmärkt att förvara plastmagasinen i befintliga fickor. Det är dock lite värre när man skall ladda om och ens högsta önskan är snabba magasinsbyten.

Sett många exempel på när användare slitsat sina magasinsfickor för att det skulle gå snabbare att dra, men aldrig så aggresivt som på bilden här ovan.
Sådant beteende kanske kan försvaras och angripas med att det är skillnad på vpl-utb och insatsförband, men dem skillnaderna skall vi ju gå ifrån nu...

Tack för klargörandet.
tinhead
Magasin plast 4 st
Magasinskoppling 1 st

Det är nog svårt att få in 2 kopplade magasin (fast dom är små) i duellfickan rolleyes.gif

Fast å andra sidan, utöka med 2kopplingar och ett till mag så löser man nog det bättre med tanke dessutom på stridsteknik med 5,56?? (mycke bulor i luften?)
2Sharp
QUOTE (Sytare @ Jun 24 2007, 17:45 ) *

Verkar inte bättre.

Dieseltrollet:

Om jag inte minns fel så var enda skillnaden att det numera finns en fast nyckel (10 mm) för att ha möjlighet att justera rödpunktssiktet.

Inte en susning ang. nya magasinsfickor.

Jag VET inte ang. bara en magasinskoppling, men ett "jägarmag" blir rätt klumpigt och det blir ännu meckigare att ha den i magasinsfickorna, så kanske-kanske har man tänkt att man har ett jägarmagasin i vapnet och resten är enkla magasin.
Men givetvis hade man [jag] gärna haft minst 8 magasin och 4 magasinskopplingar.
Triggerpuller
5,56MM AK 5C /T

5,56MM AK 5C 1 st
Universalverktyg 07 1 st
Påse 1 st
Verktyg i etui 1 st
Etui 1 st
Rengöringsolja CLP 20ML 1 st
Läsklina i fodral 1 st
Läskända 1 st
Borstviskare 1 st
Kontrolldon 1 st
Magasin plast 4 st
Magasinskoppling 1 st
Gevärsrem 1 st
Karbinhake 2 st
Vapenrem 06 1 st (leverans i september 2007)
Främre grepp 1 st
Täckplugg 3 st
Täcklock 5 st

Trodde att evolutionen nått längre än så. Räknade kallt med att det skulle bli 8 mag per sats plus ev plåtmagasin. Vad händer med dom förresten, skrotning?
Balt
Ja 4 mag är faktiskt IG totalt! Men förhoppningsvis så kan man plocka ut fler vid beredskaps förband och i utlandsstyrkan!

Fråga finns det en lösskjutings anordning till AK5C? Jag har för mig att det inte existerar men kan ha drömt/hittat på/motsv det hela!
2Sharp
Ryktet säger att det är "på g" med lösskjutningsanordningar, man skruvar bort flamdämparen som på Ak4X.

Inte en blekaste aning om vad som händer med plåtmagasinen, MIN förhoppning är att de långsamt fasas ut när det finns nog med plastmagasin.
Alt. modifieras med ny/modifieras patronförare och fortsätter att nyttjas.

Nu spekulerar jag ev. en smula för mycket, spank me...
Knekt
QUOTE (2Sharp @ Jun 25 2007, 22:16 ) *
Ryktet säger att det är "på g" med lösskjutningsanordningar, man skruvar bort flamdämparen som på Ak4X.

Inte en blekaste aning om vad som händer med plåtmagasinen, MIN förhoppning är att de långsamt fasas ut när det finns nog med plastmagasin.

En kvalificedrad gissning är att plåtmaggen kommer skrotas så fort det bara är tekniskt möjligt. Helst långt innan det finns plastprylar i tillräckliga volymer.
slemh
QUOTE (Knekt @ Jun 27 2007, 01:36 ) *

En kvalificedrad gissning är att plåtmaggen kommer skrotas så fort det bara är tekniskt möjligt. Helst långt innan det finns plastprylar i tillräckliga volymer.

Själv tror jag de kommer förrådsställas då FM har kvar många omodifierade AK5or också smile.gif
Knekt
QUOTE (slemh @ Jun 27 2007, 10:29 ) *
QUOTE (Knekt @ Jun 27 2007, 01:36 ) *

Själv tror jag de kommer förrådsställas då FM har kvar många omodifierade AK5or också smile.gif

De omodifierade Ak5:orna ska vad jag förstår utgå. Dvs skrotas.
Mattsson
QUOTE (Knekt @ Jun 27 2007, 13:55 ) *

Kan man inte byta ut AK4 mot Ak5, eller finns det något bra skäl till att man inte kan göra det?
slemh
QUOTE (Mattsson @ Jun 27 2007, 14:09 ) *
QUOTE (Knekt @ Jun 27 2007, 13:55 ) *

Kan man inte byta ut AK4 mot Ak5, eller finns det något bra skäl till att man inte kan göra det?

Tar lång tid att utbilda hemvärnet. Alla måste komma till utbildningen och alla kan inte komma just då och så vidare. Ta in alla vapen och sen ersätta med nya blir en merkostnad pga milersättning etc. Sen finns det inbyggda muskelminnet. Underbart att lära våra gamla hjältar, som kämpa mot Ivan med Kalashnikov, att byta sida på vapnet när de ska ladda.

Man tycker det vore billigt att ta in Ak4an och ersätta med Ak5C som jag förstår har samma aimpoint fäste. Bara för HV soldaten att sätta Aimpointen på det nya vapnet och lämna in det gamla.
Borde inte skrotvärdet på AK4an vara högre än det på Ak5an(lättare) också? Iofs kanske det är alulegeringar och shit i den som är värt mera.
Största hindret ligger nog i bilden av Hemvärnet och om det är en del av FM överhuvudtaget.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.