Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK5C inkl. varianter
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
2Sharp
Fler bilder:

2Sharp

2Sharp

2Sharp

2Sharp

Ugh, det tog tid...

Har ont om tid, lade bara in bilderna. Hoppas de var till nytta och/eller nöje.

Schysst med laddaramarna, tack för info och bilder @ Ing o 106
3924
@ 2Sharp worthy.gif

Har en fråga, hur lång är bössan? samt hut långt är det man kan öka/minska längden med axelstödet?
Hur tung blev den? (med tomt mag)
tack på förhand

3924
stefanf
QUOTE (2Sharp @ Feb 12 2007, 00:23 ) *
...

...

Vad har den räfflade knappen för funktion?
SISU
@stefanf sistaskottspärren
SERG. B
Tycker faktiskt att det är ett rätt vackert vapen biggrin.gif

Men hur mycket av vapendelarna är det egentligen som är från den gamla AK5an? Många nya delar var det juh.

Fan vill ju provskjuta denna skönhet
Fj Fjun
Bra att det kommit ut laddram nu, synd bara att man behöver en adapter för att använda dom.

Hur är det med AK5c ur utbildningssynpunkt. Är handhavandet (frånsett sistaskottspärren) samma som ak5? 250 och 400m sikte på fasta riktmedlen, isär ihop mm?

Är det i princip bara en "5min" tilläggs utb. om man har GU på ak5?
tango.
QUOTE (Fj Fjun @ Feb 15 2007, 21:40 ) *
Bra att det kommit ut laddram nu, synd bara att man behöver en adapter för att använda dom.

Hur är det med AK5c ur utbildningssynpunkt. Är handhavandet (frånsett sistaskottspärren) samma som ak5? 250 och 400m sikte på fasta riktmedlen, isär ihop mm?

Är det i princip bara en "5min" tilläggs utb. om man har GU på ak5?

När min pluton bytte från AK5 till CF hölls en kortare utbildning på cirka en timme. Detta var inklusive övning i ihop/isär, ladda/patron ur osv.
baskermann
rolleyes.gif Yoff som genomgått ny instruktörskurs på Ak5 C höll på i en vecka. Så "5 min" nej.
Vikström
QUOTE (baskermann @ Feb 16 2007, 15:36 ) *
rolleyes.gif Yoff som genomgått ny instruktörskurs på Ak5 C höll på i en vecka. Så "5 min" nej.
Min fetmarkering. Instruktörskursen är självfallet längre än "brukarutbildningen". Antagligen passar man dessutom på att repetera hela instruktörskursen, inte bara dom delar som specifikt rör C.
2Sharp
Utb. var för oss inte speciellt lång eller omständlig, det är ju i princip samma vapen, x-act samma handgrepp funkar.

Vissa detaljer ger ju dock möjligheter till annat hanterande, ex: sistaskottsspärren och det främre greppet.

Btw, en vanlig missuppfattning verkar vara att sistaskottsspärren håller den sista patronen antingen i magasinet eller i patronläget, så är det INTE, när sistaskottsspärren låser slutstycke och låsstycke [mekanismen] i bakre läget är magasinet och vapnet tömt på patroner. Det är patronföraren som aktiverar sistaskottsspärren när magasinet är tömt och inget annat.

Finns endast 400 m sikte, det andra är bortskuret/kapat.
Sir Vival
@2Sharp
Är det en "äkta" sistaskottsspärr, dvs "i med nytt mag - tryck in knappen för matning" eller är det en "mantelspärr" som på 88:an där man skall använda manöverhandtaget?

Edit:
Ja, 88:an har inget manöverhandtag, där drar man i manteln för att mata ny patron...
106
QUOTE (Sir Vival @ Feb 17 2007, 01:25 ) *
@2Sharp
Är det en "äkta" sistaskottsspärr, dvs "i med nytt mag - tryck in knappen för matning" eller är det en "mantelspärr" som på 88:an där man skall använda manöverhandtaget?

På CF var det bara att sätta i nytt magasin, trycka på knappen och fortsätta. Samma sak går ju att göra på Pistol 88 även om sistaskottsspärren kan vara tung att trycka ner.
2Sharp
@2Sharp

Edit:
Ja, 88:an har inget manöverhandtag, där drar man i manteln för att mata ny patron...

Finns knapp på vänster sida, (typ samma som "M16") men det funkar alldeles utmärkt att dra manöverhandtaget bakåt också, om man inte vill ha fuppel när man växlat från plåt mag. till plastmag.

Här syns knappen:
Sir Vival
QUOTE (106 @ Feb 17 2007, 03:25 ) *
@2Sharp

På CF var det bara att sätta i nytt magasin, trycka på knappen och fortsätta. Samma sak går ju att göra på Pistol 88 även om sistaskottsspärren kan vara tung att trycka ner.

Jo... Men rekommendation från Glock är att mantelspärren är just en spärr och inte avsedd att använda till att släppa fram manteln igen efter magasinsbyte, utan att detta skall ske genom att man drar denna bakåt och släpper.

Trodde väl iofs inte att detta skulle vara ett motsvarande problem på nya 5:an.

@2Sharp
Min kanske något luddiga frågeställning var kanske mer vilket handhavande som lärs ut/anbefalls, än att det fanns en egentlig knapp. smile.gif
Rokare
QUOTE (Sir Vival @ Feb 17 2007, 20:09 ) *
@2Sharp
Min kanske något luddiga frågeställning var kanske mer vilket handhavande som lärs ut/anbefalls, än att det fanns en egentlig knapp. smile.gif

Enklast kan vara att köra på manöverhandtaget hela tiden, knappen är inte direkt grovmotorisk.. Man kan lappa till rätt rejält och ändå bli förvånad att det fortfarande är upphängt..

GMY
2Sharp
QUOTE (Sir Vival @ Feb 17 2007, 20:09 ) *
@2Sharp

Aha! Bonka på knappen lärs ut, de är lite sega, kan var för att de är rätt nya och behöver slitas in?
Funkar dock helt ok för det mesta. Den kunde vara liite större...

Jag gör lite av varje, eller både och avseende knapp och manöverhandtag.
coolhand
@ 2sharp: Tack for all tid som du lagt ned pa bilderna!

Angaende laddramarna, ar lika de amerikanska ocksa? Nagon som vet? Man kan kopa mangder av dem har for liten penning biggrin.gif
Knekt
QUOTE (coolhand @ Feb 18 2007, 00:59 ) *
@ 2sharp: Tack for all tid som du lagt ned pa bilderna!

Angaende laddramarna, ar lika de amerikanska ocksa? Nagon som vet? Man kan kopa mangder av dem har for liten penning biggrin.gif

Poängen är väl att patronerna levereras på ram. Att sitta och flytta från ask till ram verkar rätt meningslöst.
Sytare
@Knekt
Jag ser def. en poäng med att flytta över am till ramar från kartongerna. Hänt mer än en gång att en kartong med reservam rasat isär och bulorna har då legat lite varstans i packningen. En laddram tar inte så mycket plats och framför allt, har man sen en påfyllningsadapter med sig så är det bara att säga ritch-ratch tre ggr i snabb följd så har man ju fyllt ett magg...
Knekt
QUOTE (Sytare @ Feb 18 2007, 11:42 ) *
@Knekt
Jag ser def. en poäng med att flytta över am till ramar från kartongerna. Hänt mer än en gång att en kartong med reservam rasat isär och bulorna har då legat lite varstans i packningen. En laddram tar inte så mycket plats och framför allt, har man sen en påfyllningsadapter med sig så är det bara att säga ritch-ratch tre ggr i snabb följd så har man ju fyllt ett magg...

Jo, visst, men poängen här är ju att patronerna ska levereras på ramar från början. Ingen reservamm i askar, med andra ord.
Sytare
Fråga: Hur ser magasins-adaptern ut?

@Knekt
Jag håller med om att det är poängen, men det faktiska läget skiljer sig en del från verkligheten. Även om det ibland sägs att det är brist 5,56 så kommer det under överskådlig tid att finnas pappaskar, och det är bara att gilla läget.
KD803
QUOTE (Sytare @ Feb 18 2007, 15:20 ) *
Jag håller med om att det är poängen, men det faktiska läget skiljer sig en del från verkligheten. Även om det ibland sägs att det är brist 5,56 så kommer det under överskådlig tid att finnas pappaskar, och det är bara att gilla läget.

Jag skulle faktiskt inte vara riktigt så säker på det. Den 5,56 jag sett de senaste åren har varit tämligen nytillverkad, så det verkar lite som om det är "just in time production" som gäller numera. 7,62 däremot är en annan sak...
Proto
Hur blir det med säkringsomställaren och bärande av laddat vapnen på ryggen?

JS
spelkatt
Är det denna skapelse som NBG-kompanierna kommer att utrustats med?
Knekt
QUOTE (Sytare @ Feb 18 2007, 15:20 ) *
@Knekt

Det beror ju helt och hållet på hur lagren ser ut, och när FM väljer att helt leverera "ramat" istället för "askat".

Har vi verkligen så himla mycket pappaskar med lös amm i förråd?
Slugg
QUOTE (spelkatt @ Feb 19 2007, 11:41 ) *
Är det denna skapelse som NBG-kompanierna kommer att utrustats med?

När jag diskuterade med en av rekryteringsofficerarna om vilken vapenkompetens som var relevant, så sa han att det inte var viktigt då alla skulle utbildas på AK5C ändå...
tinhead
QUOTE (Knekt @ Feb 19 2007, 15:22 ) *
Det beror ju helt och hållet på hur lagren ser ut, och när FM väljer att helt leverera "ramat" istället för "askat".

Har vi verkligen så himla mycket pappaskar med lös amm i förråd?

Såg lös am 7.62mm redan i höstas som "ny" miljöam.
Det får mig att tro att det inte finns speciellt mycket överskott överhuvudtaget på lös am oavsett 5.56 eller 7.62.
Mer än gamla tygbandad 7.62 dock?
baskermann
Det finns en tidsplan. Men det är nog ingen som bryr sig speciellt mycket om den längre. Eftersom leveranserna ständigt har skjutits upp pga diverse olika orsaker.

Bland annat finns en skrivelse från 2005 om att det numera inte är tillåttet att byta till kortare axelstöd på vanliga Ak5:an på grund av att Ak5 C skulle ha börjat levereras under våren 2006. Men så blev det ju inte.

Hela Ak5 C/ mod D drars med ganska kraftiga förseningar just nu.

Utlandsstyrkan och NBG har första tjing om vi säger som så. Och vad gäller US så har faktiskt serieproducerade Ak5 C införts för dem som genomför missionsutbildning på IntUtbE just nu.
Däremot FE01 (NBG) har inte tilldelats Ak5C ännu vad jag vet. Men det kommer nog.
Kimster
Okej då har jag splittat trådarna lite.
Hädanefter är det denna tråden som gäller vid prat om AK5C och tillbehör
Den äldre tråden om framförallt Ak5CF behandlar just CF och försöken fram till den färsdiga.

Jag bjuder på en bild så länge där man kan se längdskillnader mot AK5

Harald
Den viktuppgift jag fått är 5,3kg laddad, men skulle gärna få den verifierad.
Finns det någon granattillsats till Ak5C? Bilder?

p.s FE01 NBG harmed säkerhet inte fått Ceasar än.
stefanf
Hittar inte svaret, så jag måste fråga: är kolvens längd ställbar på AK5C? Dvs, kan brukaren själv ändra längd på kolven?
The Swede
QUOTE (stefanf @ Mar 4 2007, 15:23 ) *
Hittar inte svaret, så jag måste fråga: är kolvens längd ställbar på AK5C? Dvs, kan brukaren själv ändra längd på kolven?

Ja
Scribe
QUOTE (2Sharp @ Feb 12 2007, 00:25 ) *

Vad är det som hänt med kolven på nedre bilden jämfört med kolven på den övre bilden? (något har fällts ut!)
stefanf
Bra. Tack. Synd bara att det skulle ta så lång tid innan någon kom på att soldaterna är olika långa. tongue.gif
404 Skenberg
Då lägger jag in en liten snöboll här.

Jag noterade att vikten på AK5C skall vara runt 5,3kg
Det som jag tycker då är intressant är att vi hamnar på samma vikt som en laddad AK4.

Denna frågeställningen som jag nu kommer att ställa hamnar kanske en del ot tillsammans med det andra som jag har noterat.

Om dessa viktuppgifter stämmer?
Hur kommer då alla dessa personerna som vill ha Ak5 istället för Ak4 pga vikten ställa sig.
När båda vapena har nästan samma vikt laddade.
Visserligen så kommer där att vara en viss längd skillnad igen. Men redan innan så var det ej så stor skillnad mellan 4&5.
Nu kommer den skillnaden vara lite mer markant i alla fall.
Men det betyder för min del att vikten kommer att vara spridd över ett mer kompakt vapen som kan komma att kännas lite mer trögt.

Bara några tankar som kom nu när jag såg vikt upg och längden på vapnet.
Mvh
404 Skenberg
Kimster
QUOTE (Scribe @ Mar 4 2007, 16:41 ) *
QUOTE (2Sharp @ Feb 12 2007, 00:25 ) *

Vad är det som hänt med kolven på nedre bilden jämfört med kolven på den övre bilden? (något har fällts ut!)

Knappen för att justera längden på kolven har tryckts in och då fäls haken ner så att man kan dra i kolven. Sen trycker man upp den igen för att låsa kolven.
Ing
QUOTE (404 Skenberg @ Mar 4 2007, 16:47 ) *
Då lägger jag in en liten snöboll här.

Jag noterade att vikten på AK5C skall vara runt 5,3kg
Det som jag tycker då är intressant är att vi hamnar på samma vikt som en laddad AK4.

Denna frågeställningen som jag nu kommer att ställa hamnar kanske en del ot tillsammans med det andra som jag har noterat.

Om dessa viktuppgifter stämmer?
Hur kommer då alla dessa personerna som vill ha Ak5 istället för Ak4 pga vikten ställa sig.
När båda vapena har nästan samma vikt laddade.
Visserligen så kommer där att vara en viss längd skillnad igen. Men redan innan så var det ej så stor skillnad mellan 4&5.
Nu kommer den skillnaden vara lite mer markant i alla fall.
Men det betyder för min del att vikten kommer att vara spridd över ett mer kompakt vapen som kan komma att kännas lite mer trögt.

Bara några tankar som kom nu när jag såg vikt upg och längden på vapnet.
Mvh
404 Skenberg

Förstår inte riktigt var du vill komma med inlägget.
Det är möjligt att AK5C är något tyngre, ingenting som märks av särskilt tydligt, eftersom det är kortare och kompaktare. Att jämföra med AK4 är helt galet. Skillnaden i ergonomi skulle, om det vore möjligt, mätas i ljusår.

Sedan kan du fortsätta med att räkna på hur mycket am man klarar att få med sig.
granQ
nu är jag viserligen ute ur gamet om man säger så.SFP nedlagt, men vill ändå tanka för bilderna.

Hade fler haft som vana att fota saker med samma hängivenhet och lagt ut online hade nog kommit fler mods till alla olika slags spel.
2Sharp
QUOTE (Ing @ Mar 4 2007, 17:23 ) *
Skillnaden i ergonomi skulle, om det vore möjligt, mätas i ljusår.

Kan bara hålla med där, det går inte att jämföra alls egentligen.

Granattillsats skall vara inplanerat till Ak5C, det som funderades på var hur det skulle se ut, endast rälsfäste eller integrerat handskydd etc. förhoppningsvis har det kommit längre i planeringen nu.

Kul att du gillade bilderna granQ

..o tack för delningen av tråden Kimster!
Fj Fjun
Har man inte kunnat göra några viktbesparingar på den nya verisionen? 5,3kg oladdat låter "omodernt". En av anledningarna till 5,56mms existensberättigande var ju att vapnet samt ammunitionen skulle vara lättare och mer hanterbar än 7,62mm.

Nu ser man ju bilder på "lätt" modifierade M14 lite varstans hos amerikanska soldater, ju närmare vapnen kommer varandra i vikt ju fler soldater verkar föredra 7,62mm. I dagens krigsföring (tänker på fredsframtvingade och bevarande) där logistikkedjan är kortare och därmed tillgången på ammunition bättre så minskar också denna för 5,56 fördelaktiga faktor.

För mig som gjorde GU med Ak5 och sedan gick över och testade m/96 (C8) i Danmark så kändes den senare overkligt lätt och smidig, den fungerar till och med alldeles ypperligt!

Hur som helst så ni som har provat Ak5C är vapnet en stor förbättring värd namnet eller skulle vi väntat på nästa generations EHV?
Fredriksson
@Fj Fjun: Vad tror du Sveriges vapenindustri hade tyckt ifall vi hade väntat på Gen. 2, alt. köpt direkt "från hyllan"?
Sytare
Kravet på Ak 5C enligt de .pdf's som återfinns i CF-tråden var att den olastad skulle väga 3,8 kg.
Ett fullt magasin väger 0,6 kg.
RPS EHV väger enligt manualen 0,390 kg
Lite addition och detta ger vid hand att Ak 5C bör väga 4,8 kg (avrundat uppåt för säkerhets skull, plastmagasinen oaktade).

Ak 4A vägde stridsladdad 5,3 kg enligt soldf.com, släng på en skena och 0,390 kg RPS EHV så är vi uppe i 5,69 kg.

Att sen CF-prototyperna vägde bly, det kan jag köpa, men kravet på vapnet var 3,8 kg, och mig veterligen har inte 2Sharp klagat på vikten.

Släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Jag är fullt och fast övertygad om att Ak 4B och Ak 5C/D är produkter av lobbyverksamhet och arbetsmarknadspolitiska insatser. So be it.
Vi har i alla fall fått ett mera funktionellt vapen jämnfört med vad vi hade.
- Bättre riktmedel
- Bättre ergonomi
- Mer UA mtrl.

Må vara en sminkad gris, men jag struntar i hur grisen såg ut så länge jag får min julskinka!

EDIT: Här är länken i fråga, http://www.dtic.mil/ndia/2006smallarms/arvidsson2.pdf (och ja, jag hade också gärna sett att vi skaffat G36C och K)
Adam Wilhelm
*me slaps Sytare with a big hörnflagga*

Ett bra vapen har blivit ett modernt, bra vapen.
Nu har vi en Ak som håller i 20 år till och då finns det säkert bättre vapen än de vi har idag.
SCAR någon?
Sytare
Adam Willhelm min vän, det smärtar mig att du verkar märka ord och missförstå mig med flit sådär bong.gif

Att vapnen hyser vissa yttre och mekaniska likheter är vi alla överens om, men SCAR och Ak 5 är fortfarande två olika vapen med två olika krav spec. SCAR är t.ex. inte gjord för att genomlida kontinuerlig värnpliktsutbildning, och viktbesparingarna kommer ju på bekostnad av livslängden.

wink.gif tongue.gif
Blackadder
AK5 är ett bra vapen i grund och det har blivit ett bättre vapen nu med modifikationer men jag kan ändå inte låta bli att bli lite förvånad över att vi fortfarande släpar omkring på ett järnspett.
Nu senast i AF så använde vi ju AK5D, trevligt format på alla sätt även om jag saknade rails och möjligheten till främre grepp på just den varianten vi hade så vid träffar med ex tyska och amerikanska kollegor så var svaret alltid.. nice weapon but why so heavy?...

Nu är ju C ett vapen som inte är särskillt kort och smidigt och fortfarande så pass tungt att vi leder ligan västvärldens tyngsta infaterivapen (raliant och till viss del kanske felaktigt).

Även om belutet är fattat och vi på alla sätt är satta att gilla läget när vi nu börjar tilldelas AK5C så är frågan jag ställer mig... varför valde man inte att köpa in ett helt nytt vapen och bespara oss några kg att släpa på, var det verkligen så mycket billigare ?

Som sagt, den planerade livslängden är ju 20 år...

Frapperande är ju att det svenska förbandet som har möjlighet att välja vapen efter eget tycke och smak inte använder AK5... Vote of confidence?.. nja...

/b
Knekt
QUOTE (Blackadder @ Mar 6 2007, 09:48 ) *
Även om belutet är fattat och vi på alla sätt är satta att gilla läget när vi nu börjar tilldelas AK5C så är frågan jag ställer mig... varför valde man inte att köpa in ett helt nytt vapen och bespara oss några kg att släpa på, var det verkligen så mycket billigare ?

Svaret stavas a-r-b-e-t-s-m-a-r-k-n-a-d-s-p-o-l-i-t-i-k.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.