Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fjärde sjöstrid tillbaka till Berga?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2
MtrlC
Intressant att de vill flytta tillbaka 4:e till Berga igen. Hur många sådanna flytter har man inte sett inom FM de senaste åren?
Jelzin
QUOTE (MtrlC @ Mar 3 2007, 16:56 ) *
Intressant att de vill flytta tillbaka 4:e till Berga igen. Hur många sådanna flytter har man inte sett inom FM de senaste åren?

Vilka vill det?
Dizzy_keys
flottiljen verkar vilja det själv, enligt en besättningsman på IM så flyttar fartygen till berga i sommar.
Snyft, jag älskar muskö :(
Jelzin
QUOTE (Tikkanen @ Mar 3 2007, 21:37 ) *
flottiljen verkar vilja det själv, enligt en besättningsman på IM så flyttar fartygen till berga i sommar.
Snyft, jag älskar muskö :(

Jasså. Tillfälligt över sommaren bara eller permanent?
Är det inte fullt på Berga när Amf1 har flyttat dit?
Dizzy_keys
det finns kajplatser borta vid vitså.
Sen har jag för ett par minuter sen fått uppgifter ifrån ett annat håll som påstår att en flytt kan ske tidigast till hösten. inget beslut är fattat i frågan, så det kan dröja längre.

Ni som är intresserade om källan till mitt inlägg längre upp kan skicka PM.

@Jelsin, det verkar inte vara frågan om en tillfällig ombasering
Jelzin
Allright. Men varför detta? Är det enbart för att personalen vill det?

Normalt sett (i det här landet) är beslut om ombasering/flytt av hela förband något som fattas på politisk nivå. Undantag verkar numera iofs finnas om flytten av OpE till huvudstaden blir av.
Dizzy_keys
Jag kan tyvärr inte uttala mig om det.
Psilander har säkert en bättre inblick än vad jag har, jag har bara andrahandsuppgifter.
Jag kan försöka vaska vidare under veckan, är dock inte hemma sön - onsdag. Återkommer efter det.
mdn
För att ni ska slippa besudla forumets ubåtstrådar med diskussionen får ni här en alldeles egen tråd att diskutera fjärdes eventuella flytt i.

/mdn, underbefäl
MtrlC
QUOTE (Jelzin @ Mar 3 2007, 22:08 ) *

Normalt sett (i det här landet) är beslut om ombasering/flytt av hela förband något som fattas på politisk nivå. Undantag verkar numera iofs finnas om flytten av OpE till huvudstaden blir av.

På sidan 47 finns informationen jag syftade på.

http://www.mil.se/attachments/bu_08.pdf
Jelzin
QUOTE (MtrlC @ Mar 3 2007, 22:27 ) *

På sidan 47 finns informationen jag syftade på.

http://www.mil.se/attachments/bu_08.pdf

Intressant! Det låter ganska vettigt kan jag tycka, att samla den marina verksamheten på samma plats i södra skärgården.

Undrar hur det går med privatiseringen av Musköberget. Lär ju kosta att hyra in sig där. Då sjöinfocentralen inte nämns i dokumentet antar jag att dom skall sitta kvar i berget, trots att delar nu kanske blir civila.

Tack till mdn som styrde upp verksamheten! worthy.gif
Skoog

Här är det ju inte frågan om någon längre flytt, det är ju till och med inom samma garnison.
Jelzin
QUOTE (Skoog @ Mar 3 2007, 22:37 ) *

Här är det ju inte frågan om någon längre flytt, det är ju till och med inom samma garnison.

Kortare avstånd, ja, men samtidigt står det i dokumentet som MtrlC länkade till att FM bedömer att det krävs beslut i Riksdagen för att genomföra flytten. Vad OpE skall placeras verkar man dock få bestämma själva om.
KD803
QUOTE (BU 08)
Försvarsmakten föreslår att 4.sjöstriflj återbaseras från Muskö till Berga. Syftet är att skapa förutsättningar för en mer rationell och samordnad förbandsproduktion
mellan flottiljen och Amf 1, reducera långsiktiga investeringsbehov inom Haninge garnison, förenkla garnisonssamordningen samt underlätta privatiseringen av marinverkstäderna på Muskö.

No shit Sherlock... Och det var det ingen som tänkte på inför FB04? Eller vänta nu, det fördes ju fram några gånger...
QUOTE (Jelzin @ Mar 3 2007, 22:42 ) *
Kortare avstånd, ja, men samtidigt står det i dokumentet som MtrlC länkade till att FM bedömer att det krävs beslut i Riksdagen för att genomföra flytten. Vad OpE skall placeras verkar man dock få bestämma själva om.

Ja, men det togs ett riksdagsbeslut om att FM själva skulle få fatta beslut om OpEs placering. Annars hade man inte kunnat göra det.
Psilander
Förbandet har snarare aldrig velat vara baserat på Muskö, det var ett nödvändigt ont i cirkusen kring Fb04.

Det finns gott om plats på Berga, utrymme för staberna är kanske lite svårare men inte olösbart med befintliga byggnader. Det är bara hålla tummarna att 4.e får flytta hem, det blir en utomordentlig konkurens till Karlskrona.
För 10år sedan så låg det 3 minfartyg, 7-10 minjakter, 6 rbb, 6 ptrb och 4 kkv på Berga utan större problem. På femtiotalet kunde med lite vilja husera 3 kryssare och 10-12 jagare på Hårsan + mtb och svepare. Så plats är det lilla problemet.
Jelzin
Det verkar lämpligt att samla den marina verksamheten i regionen på ett ställe, och vill nu förbandet hellre vara på Berga och det fungerar bättre så må det bli så (Tänk dock om man inte lagt ner KA2. Lite Amf vid den enda marinbasen hade kanske inte skadat..).
QUOTE (Psilander @ Mar 6 2007, 17:34 ) *
Det är bara hålla tummarna att 4.e får flytta hem, det blir en utomordentlig konkurens till Karlskrona.
Känns som det är för lite kvar för att revir- och konkurrenstänkande ska vara något bra. Det gäller hela firman anser jag, men det är nog svårt att undvika.
Skoog
Kockums vill köpa delar av Muskö, skriver DN.

Länk.
Psilander
QUOTE (Jelzin @ Mar 6 2007, 20:26 ) *
Känns som det är för lite kvar för att revir- och konkurrenstänkande ska vara något bra. Det gäller hela firman anser jag, men det är nog svårt att undvika.

Snarare är det så att det blir två mycket livskraftiga baser, som inte hotas så lätt av den ena eller den andra. Men Karlskronas trumf urholkas så sakteliga till Bergas fördel navy2.gif . Det må vara lite kvar men då måste amiralerna få fri händer att placera sin flotta var helst han vill, och inte där lokalpolitikerna vill.

Berga blir utvecklings och övningsbas, med Karlskrona blir vinterbas för underhåll och utblldning är min bedömning.

Min bedömning är att flottan kommer få dra det tunga lasset under de närmsta 15åren pga stort engagemang både utomlands och hemmavid i en slimmad organisation, vilket kommer tära hårt på materiel och manskap.
Psilander
BagdadBob är igång igen

Stockholms- falangen drar i Marinen igen

KARLSKRONA
Pågår åter aktivitet för att flytta Marinen till Stockholm?
– Ja, jag tror att det är så, säger försvarspolitikern i opposition Håkan Juholt till Sydöstran.

Det ryktas att det fortfarande finns ett intresse att dra Marinen till Berga.
– Det överraskar mig inte. Det är oklart om regeringen vill hålla emot. Om inte så tar myndigheten, militärerna, över och driver mot Stockholm.

Små förändringar
Håkan Juholt är orolig. Under den tid han ledde försvarsutskottet höll han ögonen på de små, små förändringarna. De små stegen mot en Stockholmscentralisering. De små stegen sammantagna kunde bli en hel flytt. De handlar om daglig vakthållning.
– Dagens försvarsminister Mikael Odenberg, m, har tydligt sagt att han inte tänker arbeta med detaljer, det vill säga de små stegen, och därmed står det militärerna fritt att styra mot Stockholm.
Håkan Juholt säger sig ha fullt förtroende för ÖB Håkan Syrén.
– Honom litar jag på men det finns en konservativ anda i myndigheten och den driver mot Stockholm.
Hur ser det ut i tid?
– Jag vet inte. Stockholmfalangen tar tillfällena men jag hoppas jag har fel. Det är ju belagt att Karlskronas läge vid Östersjön är bästa platsen för Marinen.
Margareta Andersson
Publicerad 2007-03-26 03:00
Källa

Hoppas de har rätt,
Hedin
QUOTE (Psilander @ Mar 26 2007, 15:59 ) *
Hoppas de har rätt.

Ja men visst, då kan vi väl passa på att flytta Amf1 till Frölunda när vi ändå håller på?

Nej, att ha Karlskrona som huvudbas för marinen är det bästa. Folk har en tendens att glömma att vi har en västkust. Ska Stockholm vara huvudbas för marinen får vi minsan börja bygga fartyg som är anpassade för Göta kanal igen. Egentligen borde det räcka med en bas i Östersjön, ska Fjärde ytstrid flyttas så är det inte till Berga utan till Göteborg.

Kan ju alltid hoppas.
1:M
-Men vad kan Karlskrona bidra med som inte redan finns i Stockholm..både på Berga och Muskö?

-Vinter och övrigt underhåll i "pinan"?...tror inte på den idén alls av följande skäl :

-1)Det finns helt enkelt inte plats nere i K:a för all verksamhet (utb.,uh & övrigt),hur mkt.de än vill och önskar sig.

-2)Kockums är ett civilt varv som i sin tur ägs av ett tyskt varv och eftersom sv.flottan inte ämnar beställa fler fartyg inom den närmaste framtiden,så har Kockums inget att göra,vilket i sin tur i slutändan leder till att den tyska storägaren backar ur och Kockums faller.

-3)Underhåll utomhus året runt i icke ändamålsenliga dockor är bara en sån sak som brister i logik...att sen försöka göra det vind och vädersäkert med hjälp av Bermudatält & motsv.samt att för värmens skull ha stora byggvärmare ståendes utanför och vrålandes ngt.överjäkligt...är ju en ren parodi tyvärr.

-4)Kompetensen hos varvet är nog god,men specialkunnandet finns inte..alla som tjänstgjort i flottan vet skillnad på en rätt och bra utförd reparation/modifiering/underhållsarb. jämfört med ett likvärdigt dito från pillemausarna.har själv sett resultatet flera gånger om..lite skillnad på utfört arbete om man så säger.

-5)Att sen till sist flagrant bryta mot alla internationella bestämmelser och placera en militär verksamhet mitt i ett av FN godkänt kulturarv som ju Karlskrona är...är bara det skäl nog...Visst,verksamheter som marinbasen & varvet har ju funnits där i evigheter,långt innan K:a blev världsarvslistat.Varvet var ju för inte såå länge sen militärt innan det blev civilt.Att sen tänja/bryta mot världsarvsreglerna genom att med mer eller mindre tvång,koncentrera mer militär verksamhet där...är så vansinnigt att det saknar motstycke.

-På Berga finns kajplatser,logement,utb.byggnader i mängd trots Amf 1..(som f.ö kallar sig flottister..men som jag skulle kalla "wannabe´s"...varför kan de inte nöja sig med att kallas kustjägare ty flottister är de aldrig och kommer aldrig att bli).

-På Muskö finns allt man kan önska sig i underhållsväg..dessutom inomhus med konstant klimat,stora dockor för alla fartyg idag i flottan,inkl.specialdocka för ubåtsunderhåll.Slipdocka för fartyg upp till 400 ton,torped,robot,snickeri,måleri,el & tele,vapen.motorverkstäder och enorma förråd..allt inom en yta under mark som överstiger furstendömet Monaco..yrkesfolk som kan sitt jobb,kajplatser i mängd och en helt annan syn på detta med marint underhåll.
-Visst ligger Muskö jäkligt avigt till,men bättre uh.bas finns bara inte.

-Sen kan vi ju inte låta bli att nämna alla övriga anläggningar runt södertörn,såsom Älvsnabben tunneln för förrådsställning och ombeväpning av fartyg,Långnabba torpedskjutningssation,Äggskärens avmagnetiseringsbana(enda i Östersjön).Ett otal väl kamoflerade KFP´n (krigsförtöjningsplatser),många av dessa med bunkeranläggningar.

-Summasummarum så kan inte K:a konkurera med södertörn när det gäller allt detta..investeringarna som isf.skulle till,överstiger med marginal hela försvarsbudgeten...ändå försöker man centrera allt söderut....varför inte gå tbx.15-20 år och ha två marinbaser som då täckte hela Östersjön och Bottenhavet/viken...idag om man ska centrera allt till "pinan" tappar man bevakningen och förmågan att kostnadseffektivt underhålla kustflottan i den del av pölen som faktiskt är minst lika viktig som Kattegatt.Insatstiden från K:a upp hit till stockholmsområdet är idag minst 7 timmar..för att inte tala om längre upp i pölen.

-Går sedan nåt sönder som inte kan lappas på plats utan kräver större insatser...tja..pinan ligger där...men kunde då lika gärna ligga på andra sidan jorden...inte särskilt varken kostnads eller tidseffektivt då inte..

-Sen kan vi ju gå över personalsituationen för YO & RO..de har idag stora problem med att fylla luckorna överallt...mkt.tack vare att mången kunnig YO & RO helt sonika vägrar flytta söderöver..tappet är stort här också,men inte lika stort som därnere.

-Bara en sån sak som att FMV bestämt sig för att hyra ubåtsdockan på Muskö med alla dess resurser på i första hand tre år,Karlskrona var inte ens med i den matchen p.g.a allt ovanstående..

-Näee,fram för ett sunt sätt att se på flottan,nu och i framtiden..behåll kompetens och kunnande på två ställen och alla kommer att tjäna på det i längden...

-Detta är min högst personliga syn på detta.. navy2.gif
Scouten87
Som vanligt glömmer alla stockholmare av lilla västkusten vem ska försvara oss? det vill säga om försvaret tar steget längre och flyttar hela skiten till tex sthm.
Det e ganska långt sjövägen till tex gbg från berga. Eller lever stockholmare fortfarande i rädslan för stora stygga ryssen? Känner i så fall mer hot från ett visst land i väst.
Adam Wilhelm
GU-förband är inte detsamma som Krigsförband.
Samma debatt dök upp när Amf4 skulle läggas ned, "vilka ska skydda hamnen i Göteborg om Amf4 läggs ned".
Psilander
Bra sagt 1:M.

Att ha flottan i Karlskrona vore som om Royal Navy skulle flytta Portsmouthbasen till Falklandsöarna. Dessutom faller alla argument för att vi en gång lämnade Skeppsholmen. SSS kunde flytta in i Modernas lokaler navy2.gif

Det bästa vore två baser, i Stockholm och Göteborg, så vinner man dessutom i personalförsörjningen.

Ur det historiska perspektivet så vinner också Hårsan och Mysingen, där tom Ledungen övat sedan 1000-talet.
QUOTE (Scouten87 @ Mar 27 2007, 04:39 ) *
Som vanligt glömmer alla stockholmare av lilla västkusten vem ska försvara oss? det vill säga om försvaret tar steget längre och flyttar hela skiten till tex sthm.
Det e ganska långt sjövägen till tex gbg från berga. Eller lever stockholmare fortfarande i rädslan för stora stygga ryssen? Känner i så fall mer hot från ett visst land i väst.

-Näe...vi glömmer inte västkusten..synd bara att ptrb´na inte finns längre..ligger ju bevakningsbåtar på Amf´s gamla område + sjöinfo + markstridskompaniet...men visst skulle det kunna ligga några fler där med lite mer slagkraft..men vi har ju inte så mycke att prutta runt med på böljorna nuförtiden.

-Krasst sett så även om alltet låg i "pinan" så är insatstiderna åt h-e oavsett längs vilken kuststräcka man måst gå.
-Politikerna i K:a är livrädda för att Kockums ska vika ihop sig och naturligtvis tänker man ju överallt på arbetstillfällen..men att envist gå ut och hävda ( märk nu,utan saklig grund ) att all marin verksamhet skall centreras kring K:a...är i mina och många andras ögon,ren idioti där endast regionalpolitiska skäl vägs in,inte landets bästa totalt sett och definetivt inte ekonomiskt försvarbart.

-Titta bara på Norrland...där snart ingen militär närvaro finns kvar p.g.a nedläggningar och omfördelningar.Hur smart är det på en skala?..

-Näe..om jag bara visste att säg en hundring/månaden av mina surt förvärvade slantar som jag skattar för,oavkortat gick till försvaret,så skulle jag och många med mig glatt betala den..sen kan dom gärna öronmärka säg 200:- till,en hundring till rättsväsendet och en till vård,skola & omsorg.
Hedin
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 27 2007, 06:20 ) *
GU-förband är inte detsamma som Krigsförband.
Samma debatt dök upp när Amf4 skulle läggas ned, "vilka ska skydda hamnen i Göteborg om Amf4 läggs ned".

Men flottans GU-förband är väl mer eller mindre krigsförbanden? Där tycker jag din argumentation faller.Om det krisar på västkusten så är det en lång väg dit från både Karlskrona och Stockholm.

Varför kan man inte som innan 18. patrullbåtsdivisionen som var en del av Tredje Ytstridsflottiljen förlägga en korvettdivision i Göteborg iaf halva året och andra halvan i Karlskrona? Göteborg borde erbjuda lika goda övningsmöjligheter som i Blekinge i Bohus skärgård och samövningar med danska flottan i Fredrikshamn + att det kanske blir lättare med personalförsörjning som Psilander nämner. Och Kärringberget har väl knappast mindre plats sen Amf4 packa ihop.

QUOTE (1:M @ Mar 27 2007, 08:50 ) *
-Titta bara på Norrland...där snart ingen militär närvaro finns kvar p.g.a nedläggningar och omfördelningar.Hur smart är det på en skala?..

Kanske inte så smart, men som du säger så har vi inte så mycket "flytetyg" längre att prutta runt i. Då borde man väl prioritera och 80% av Sveriges befolkning bor söder om Uppsala. Då är det i mina ögon viktigare att ha kortare insatstid på västkusten än att kapa nån timme på insatstiden på Norrlandskusten (förlåt norrlänningar). Kanske inte i fredstid men iaf i krigstid så ligger väl norrlandskusten hyfsat säker bakom Åland ifall man minerar.

Tur att vi har Göteborgs privata Sjöstridsflottilj, Göteborgs Sjöstridsflottilj, det skiter sig totalt. navy2.gif
-Det marinen vill uppnå med att flytta 4:e till Berga är främst ett sätt att få personalen att stanna kvar ( läs kortare och smidigare resväg till/från förbandet),samordningsvinster med Amf 1,kostnadseffektivitet genom ökat utnyttjande av befintliga lokaler mm.mm.
-Sen trodde jag det var känt att 4:e aldrig velat ligga på Muskö.

-Det finns mer än nog med kajplatser på Berga,och fler ändå om man räknar in Vitså som på det glada 80-talet var ubåtsområde.

-En ytterligare aspekt i hela denna cirkus är att FM inte vet slutresultatet av utlokaliseringen av MvM (Marinverkstäderna Muskö),en masssa spekulationer cirkulerar men inget är 100% klart idag.
-Mot bakgrund av scenariot att MvM blir helt privatiserat,frigörs kajplatser och andra resurser ifall 4:e flyttar.Sjöbevakningen och en del annat kommer fortsättningsvis ligga kvar i berget..men nog kommer alltet att sakta dö om FM trappar ner verksamheten..vilket jag tycker personligen är synd på en så fantastisk anläggning som ju fraggelberget är..trots sitt läge. navy2.gif
Scouten87
Tykcer Hedin har ett bra förslag att man skulle kunna förlägga en korvett divison halvårsvis i gbg och karlkrona. Fast jag vet inte riktigt hur det e mned kajplatser, Låg inte de större fartygen på nya varvet förr?. för i amf4 hamn e det ganska smockat med tnke på amf1 kära bevekningsbåts kompani(som dock nästan aldrig e ute med båtarna).

Visst Sjöinfo finns i gbg( är själv sjöbevakare) men kompaniet består av 12 vpl sjöbevakare som sitter i centralen, i krig ska vi placeras på diverse radar stationer samt kanske Pirangan. De resterande 12 vpl i kompaniet ligger på HMS Jägaren våran kära bevakningsbåt(ombyggd ptrb) det är typ 4-5 signalmatroser nåra mekaniker 2 ledsys, 2 kockar. Och jägaren har visserligen kapacietet att ta minor men huvudbestyckningen är en bofors 40 mm kanon inte mycket att skjuta med på lede fi. har även tung ksp(är då den största och den enda av sjöinfobats bevbåtar med en akan). och vi som sitter i centralen kan endast identifiera fartyg och skicka dem vidare till de stridande styrkorna..vi är visserligen ett insats kompani, men har svårt att se att vi skulle kunna skydda gbg från attacker utan att ha en kv division i närheten eller liknande.
Kiowa
QUOTE (Scouten87 @ Mar 28 2007, 11:42 ) *
... men har svårt att se att vi skulle kunna skydda gbg från attacker utan att ha en kv division i närheten eller liknande.

Nu går jag OT:
Du verkar glömma att vi har ett flygvapen med flygplan som kan bära Robot15 och kan rätt snabbt sättas in utanför kusten. Du verkar även glömma att det är svårt att gömma stora ansamlingar av fartyg så man hinner nog få lite förvarning innan det seglar in fartyg med annan nations flagga i gbg:s hamn smile.gif (dvs kan positionera om de egna fartygen).
Scouten87
QUOTE (Kiowa @ Mar 28 2007, 11:53 ) *
QUOTE (Scouten87 @ Mar 28 2007, 11:42 ) *
... men har svårt att se att vi skulle kunna skydda gbg från attacker utan att ha en kv division i närheten eller liknande.

Nu går jag OT:
Du verkar glömma att vi har ett flygvapen med flygplan som kan bära Robot15 och kan rätt snabbt sättas in utanför kusten. Du verkar även glömma att det är svårt att gömma stora ansamlingar av fartyg så man hinner nog få lite förvarning innan det seglar in fartyg med annan nations flagga i gbg:s hamn smile.gif (dvs kan positionera om de egna fartygen).

jag menade ur sjöbevakningens synvinkel..smile.gif men visst e det sant att vi har ett flygvapen, men örloggsfartyg har ofta robotar också så de behöver inte nödvändigt vis gå in i gbgs hamn. sverige har en territorialgräns på 12 nautiska mil = 22 km. om vi jämför med ex rb 15 för enkel hetens skull den har en räckvid på runt 70 km så rent tekniskt sett kan de nästan ligga i danmark och spränga oss dit pepparn växer. vet attjag mot argumenterar mig själv lite, men om man tänker realistiskt så e det här nog första steget i en attack på vilken stad som helst. för att sedan gå in och landstiga. men har vi en kv division i närheten skulle dessa kunna bekämpa roottarna innan de når land.
Adam Wilhelm
QUOTE (Hedin @ Mar 27 2007, 17:40 ) *
Men flottans GU-förband är väl mer eller mindre krigsförbanden? Där tycker jag din argumentation faller.Om det krisar på västkusten så är det en lång väg dit från både Karlskrona och Stockholm.

Sant men som Kiowa skrev så har vi ett flygvapen som kan köpa tid för Flottan att tuffa dit.
Psilander
Det handlar om närvaro och då är flyget inte bra.

Vi måste visa att finns och att vi bryr oss om våra kuster, då kanske inte massor av vapen är det bästa, även om det är bra, utan en tretungad flagg och grå skrov på ett skrov som utstrålar örlog räcker.

I och med Fb04 så har kvantiteten blivit kritisk för flottan, vi måste få ut kölar, inte ha dem på varv eller på ritbordet.
QUOTE (Psilander @ Mar 29 2007, 08:44 ) *
Det handlar om närvaro och då är flyget inte bra.

Vi måste visa att finns och att vi bryr oss om våra kuster, då kanske inte massor av vapen är det bästa, även om det är bra, utan en tretungad flagg och grå skrov på ett skrov som utstrålar örlog räcker.

I och med Fb04 så har kvantiteten blivit kritisk för flottan, vi måste få ut kölar, inte ha dem på varv eller på ritbordet.

-Kunde inte sagt det bättre själv.....fattar inte denna skrotningsiver som "drabbade" KFL i.o.m Fb04...och tidigare än det t.o.m..
-Nu kostar det ju mer än det smakar att ta fram nya fartyg...så varför inte gå igenom det som redan är utfasat men inte upphugget och återställa de som inte är i vrakskick...det borde ju täcka behovet ett tag iaf.
-Fram för fler fartyg med tretungan vajande i vinden..och då menar jag inte underhållsfartyg eller minfartyg ty av de finns det tillräckligt..nu menar jag ytattackfartyg naturligtvis. navy2.gif
Ignis nitidus

Jag vet vad försvaret hade för roll under kalla kriget, men för att provocera lite:
Är flottans enda uppgift att synas?
Är det inte ett ofantligt slöseri med pengar på visbykorvetter och vapensystem om de ändå bara ska synas, och om flyget egentligen skulle kunna sköta krigandet.
Nä Psilander, bättre argument för flottans närvaro på västkusten förväntar jag mig utav dig. smile.gif
QUOTE (Ignis nitidus @ Mar 29 2007, 15:37 ) *

Jag vet vad försvaret hade för roll under kalla kriget, men för att provocera lite:
Är flottans enda uppgift att synas?
Är det inte ett ofantligt slöseri med pengar på visbykorvetter och vapensystem om de ändå bara ska synas, och om flyget egentligen skulle kunna sköta krigandet.
Nä Psilander, bättre argument för flottans närvaro på västkusten förväntar jag mig utav dig. smile.gif

-Jas 39 "Gräsklipparen" istället för Gripen... laugh.gif

-Enbart flyget klarar inte av att hävda/försvara landet..flottan behövs också..vitsen med fartyg under tretunga är förstochfrämst att synas "här och nu",vara bistående i territorialpatrullering,sjöräddning & tillfällen som kustbevakning & polis inte hinner med.
-Samt att syns man,så finns man...vi har inte ens saker med vingar på i tillräcklig mängd för att täcka in hela landet vid ev.ofred..i fred finns ju inte tillräckligt med "gräddvispar" att klara den civila sjöräddningen bl.a..De landbaserade militära enheterna kan ju också bistå vid civila olyckshändelser..det enda flyget i ett sådant läge kan uppbringa är några C-130..JA-39 duger inte till civila uppdrag.

-Personligen tycker jag att system "Visby" förvisso är ett solklart steg i utvecklingen,men alldeles för dyrt sådant..risken är att ett nytt FB gör samma sak med system "Visby" som gjorts med föregångarna..lägg alltet i malpåse..låt ligga tills det inte är lönt att driftsätta..och hugg upp..
-Om jag kunde fatta varför så mkt.pengar slängts iväg på både JA-39 & Kkrv Vby..när det dög att köpa in Leoparden t.ex...
-Arbetstillfällen..jag vet...teknikbefrämjande..javisst...men prisvärt??...nope..inte på en fläck.

-Återigen tappade vi tråden..nu blir vi väl skickade till SoldF´s motsv.t.Gulag för detta..så till "BlåGul":flåt oss enfaldiga. navy2.gif
KD803
Själv har jag svårt att se vad 4.sjöstrids basering i Berga eller Muskö har att göra med flottans eventuella basering i Göteborg...

Men:

1) För dagens verksamhet torde vedettbåten Jägaren utmärkt väl fylla alla behov som Scouten87 och hans kollegor har av fartyg. Nämligen någon som kan gå ut och göra en visuell identifiering/avvisning mm. Då finns knappast behovet av en yttackflottiljs hela robotlast. Precis som flygets incidentrote normalt inte startar med tyngre beväpning än akan.

2) Oavsett vad BLT m fl för fram så verkar koncentrationen till Karlskrona inte ha blivit någon jublande succé för Marinen. Vilka är det som har katastrofala vakanser och får avrusta fartyg för att de inte kan bemannas? Rykten säger att det inte är 4.sjöstrid i alla fall... Fast om Marinens samhällsnytta ska mätas i antal arbetstillfällen i Blekinge så blev det kanske bra.

3) En korvettdivision som ska luftförsvara Göteborg mot robotar? Nu börjar jag ifrågasätta den grundläggande sjömansutbildningen... Vad får de lära sig i Karlskrona egentligen?
QUOTE (KD803 @ Mar 29 2007, 18:04 ) *
Själv har jag svårt att se vad 4.sjöstrids basering i Berga eller Muskö har att göra med flottans eventuella basering i Göteborg...

Men:

1) För dagens verksamhet torde vedettbåten Jägaren utmärkt väl fylla alla behov som Scouten87 och hans kollegor har av fartyg. Nämligen någon som kan gå ut och göra en visuell identifiering/avvisning mm. Då finns knappast behovet av en yttackflottiljs hela robotlast. Precis som flygets incidentrote normalt inte startar med tyngre beväpning än akan.

2) Oavsett vad BLT m fl för fram så verkar koncentrationen till Karlskrona inte ha blivit någon jublande succé för Marinen. Vilka är det som har katastrofala vakanser och får avrusta fartyg för att de inte kan bemannas? Rykten säger att det inte är 4.sjöstrid i alla fall... Fast om Marinens samhällsnytta ska mätas i antal arbetstillfällen i Blekinge så blev det kanske bra.

3) En korvettdivision som ska luftförsvara Göteborg mot robotar? Nu börjar jag ifrågasätta den grundläggande sjömansutbildningen... Vad får de lära sig i Karlskrona egentligen?

biggrin.gif

-1)Tror att västkusten,likt Norrland känner sig lite väl åsidosatta i.o.m de senaste FB´na..men visst,det låg ju en del ptrb´n i götet för inte så länge sen,liksom det fanns förband på land av div.olika sorter.
-I Härnösand fanns ju också ptrb´n för ett tag sen...men av dessa sjöenheter finns idag intet..tror att det var liksom meningen att belysa när tråden började fara iväg utanför sjökortet...

2)Allmänt känt att marinens & K:a kommuns lobbyförsök som först såg rätt bra ut,nu har baktänt å det grövsta,vilket vi ser resultatet av idag..vad gäller antal arb.tillfällen så beror just vakanserna på att de tjänster som nu är tomma,innehades av YO & RO...som det idag råder brist på,således säkrades/tillkom det inga arbetstilfällen i.o.m marinens flytt efter att system Visby gick av stapelbädden.

3)"Jag syns,alltså finns jag"...jag menar att fartyg under tretunga skall finnas geografiskt utplacerade längs hela kusten..från Strömstad till Haparanda.Detta invaggar & ger allmänheten ( och andra ) en viss trygghetskänsla som inte bara består i försvarsförmåga,utan även förmåga att bistå det civila samhället med allt från enstaka arb.tillfällen till sjöräddning osv..

Not: I "pinan" lär man sig nu bara hur uniformen skall sitta och hur man marscherar...säger sigsjälvt att de av dagens vpl i flottan som får ynnesten att mönstra på ett fartyg,är i försvinnande liten minoritet p.g.a alla nedskärningar & fartygs & personalbrist..

-Allt detta har iofs.inte med 4:es flytt att göra,men likt ringar på vattnet så sprider sig resonemanget,har tagit upp vad jag tror,är orsakerna till den ev.flytten tidigare i tråden..*läser sjökortet*.... navy2.gif
KD803
QUOTE (1:M @ Mar 29 2007, 19:59 ) *
3)"Jag syns,alltså finns jag"...jag menar att fartyg under tretunga skall finnas geografiskt utplacerade längs hela kusten..från Strömstad till Haparanda.Detta invaggar & ger allmänheten ( och andra ) en viss trygghetskänsla som inte bara består i försvarsförmåga,utan även förmåga att bistå det civila samhället med allt från enstaka arb.tillfällen till sjöräddning osv..

Gott och väl. Men den funktionen torde Jägaren fylla lika bra som en korvettdivision.
Scouten87

Men:

Visst jägaren duger till visuell identifiering och avisning för typ mindre fartyg. Men kommer det nåt större som typ kryssare och vi åker ut med lilla jägaren, vilken jätte respekt svenska flottan får när vi kommer och pekar med en 40 mm akan, det är en spott i havet i jämnförelse med en kryssare. Dessutom så har det hänt att jägaren har blivit ifrån åkt ett flertal tillfällen.
KD803
QUOTE (Scouten87 @ Mar 29 2007, 20:34 ) *
Visst jägaren duger till visuell identifiering och avisning för typ mindre fartyg. Men kommer det nåt större som typ kryssare och vi åker ut med lilla jägaren, vilken jätte respekt svenska flottan får när vi kommer och pekar med en 40 mm akan, det är en spott i havet i jämnförelse med en kryssare. Dessutom så har det hänt att jägaren har blivit ifrån åkt ett flertal tillfällen.

Ett fartyg med tretungad flagg som har möjlighet att få dit 16 RBS15 levererade med flyg med ett telefonsamtal torde ha tillräcklig respekt. De som har kryssare i sin arsenal förstår hur en Försvarsmakt är uppbyggd, de behöver inte se ett pansarskepp komma tuffande för att förstå att det kan bli problem att bråka med svensken...

Beträffande farten må du ha en poäng, men svaret på det problemet torde vara en snabbare vedettbåt.
Dr. T-68

Det är väl fortfarande ett kollektivt dåligt samvete efter att ha lagt ner KA2 på ickelogiska premisser. Men som har sagt tidiagre det är skilland på utbildningsförband och krigsförband. Med andra ord är det stället med bästa förutsättningarna som skall ha vinna. Att subjektivt tyckande håller vinner förhoppningsvis inte som argumentation igen.
Scouten87
QUOTE (KD803 @ Mar 29 2007, 20:38 ) *
QUOTE (Scouten87 @ Mar 29 2007, 20:34 ) *

Ett fartyg med tretungad flagg som har möjlighet att få dit 16 RBS15 levererade med flyg med ett telefonsamtal torde ha tillräcklig respekt. De som har kryssare i sin arsenal förstår hur en Försvarsmakt är uppbyggd, de behöver inte se ett pansarskepp komma tuffande för att förstå att det kan bli problem att bråka med svensken...

Beträffande farten må du ha en poäng, men svaret på det problemet torde vara en snabbare vedettbåt.

Visst vi kan ringa flyget, men det tar fortfarande tid innan flyget når fram. Då är det bättre i min mening att ha ett större fartyg och avisa dem med från början, och jag har inte sagt att det behöver vara ett pansarskepp eller hur (även fast det borde visa at vi menar allvar j*vligt tydligt) Men att ha en kv istället för jägaren ger mer respekt och mer slagkraft, då har vi ju redan rb15 på plats i och med ftg:et.

OT: Känner på mig att det här är nog egentligen en kamp mellan vapenlagen, Flygvapen killar tycker flygvapnet är bäst, flottan tycker flottan är bäst och armen tycker de är bäst smile.gif
Adam Wilhelm
Om man som jag, gjorde GU på K4 och jobbar nu på Amf1, var hamnar min lojalitet då?

Nu har besluten tagit att flottan ska koncentreras och jag tycker att det inte visar att vi inte är beredda att hävda vår sjögräns bara för att det inte ligger en Korvett i Göteborg.
Flygvapnet har incidentberedskapen och det får vi leva med. Dessutom är scenariot att Göteborg skulle bli robotbombat bara löjligt. Händer det så är det fullskaligt krig och vad gör en ensam Korvett då?
KD803
QUOTE (Scouten87 @ Mar 30 2007, 14:18 ) *
Visst vi kan ringa flyget, men det tar fortfarande tid innan flyget når fram.

Du förstår fortfarande inte riktigt...

Kryssare är tämligen stora och dyrbara fartyg som inte vem som helst har tillgång de. De länder som har sådana torde vara väl medvetna om vad Sverige har för militära resurser. De förstår att även om det enda fartyg som dyker upp utanför Göteborg är en liten vedettbåt så finns det mera bakom - oavsett om det är armé-, marin- eller flygvapenresurser. Jag kan inte tänka mig ett enda scenario där en utländsk kryssare på svenskt territorialvatten inte skulle lyda en uppmaning från ett svenskt örlogsfartyg bara för att detta inte har RBS 15 ombord. Såvida vi inte talar ett krigstillstånd vill säga, men då är det en helt annan sak...

De troliga scenarion där vi skulle bli tvungna att använda vapenmakt vid hävdande av territorialvattnet idag är snarare halvpolisiära situationer mot smugglare, terrorister och dylikt. Där torde en 40/48 vara mer än tillräckligt. Även sådana scenarion ser jag dock som synnerligen sällsynta.

Beträffande tiden för insats så tvivlar jag på att ett fartyg som lämnar hamnen i Göteborg hinner till territorialvattengränsen innan ett flygplan från Såtenäs har varit där och vänt...
Scouten87
Jag har inte sagt att de ska lyda bara för att ftg:et har rbs 15. har du tolkat det så har du förståt mig fel. Det här med insats tiden är från min sida tänkt så att om man läser tidigare inlägg så används Bevakningsbåtarna på SSK kompanierna till visuell identifiering och avvisning om det skulle behövas, Visst det skulle kanske gå lika fort kanske snabbare att skicka flyget om man har ett FTG som redan är identifierat men man ringer ju knappast incident flyget för att identifiera ett ftg som ligger på/innanför svenk T gräns, då skickar man bevbåten, Detta tror jag är ganska generellt bland SSK kompanierna, Och när bevbåten identifierat FTG:et så är de ju där och behövs det avvisas så är ju Bevbåten där. Sedan är det inte alla nationer som lyder direkt på en avvisning Amerikanerna brukar oftast skita i Svenkt sjöbevaknings uppmaningar att lämna svenkt T-vatten.

Sen har jag även skrivit i ett av mina tidigare inlägg att Jägaren duger till mindre ftg, då menar jag även uppgifter som avvisning av smugglare och dylikt.
KD803
[quote name='Scouten87' post='556476' date='Mar 30 2007, 14:18 ']Då är det bättre i min mening att ha ett större fartyg och avisa dem med från början, och jag har inte sagt att det behöver vara ett pansarskepp eller hur (även fast det borde visa at vi menar allvar j*vligt tydligt) Men att ha en kv istället för jägaren ger mer respekt och mer slagkraft, då har vi ju redan rb15 på plats i och med ftg:et.

[quote name='Scouten87' post='556527' date='Mar 30 2007, 16:42 ']Jag har inte sagt att de ska lyda bara för att ftg:et har rbs 15. har du tolkat det så har du förståt mig fel.[/quote]

Ok, du fintade bort mig där med att det inte behövdes rb15... Men hur som helst, jag kan fortfarande inte se behovet av korvetter i Göteborg vilket väl var vad du började med?
Hedin
QUOTE (KD803 @ Mar 30 2007, 15:41 ) *
De troliga scenarion där vi skulle bli tvungna att använda vapenmakt vid hävdande av territorialvattnet idag är snarare halvpolisiära situationer mot smugglare, terrorister och dylikt. Där torde en 40/48 vara mer än tillräckligt. Även sådana scenarion ser jag dock som synnerligen sällsynta.

Med det resonemanget skulle man kunna lägga ner hela flottan. Man ska väl planera för det oväntade? Och då är frågan vad är det bäst att ha våra korvetter. Då har våra politiker kommit fram till att de behövs bäst i Karlskrona och i Stockholm. Men när politiker fattar beslut kan "bäst" defineras lite olika ex. som glesbyggdsstöd osv.

Mina frågor: vad är det störst sannolikhet att det händer något oväntat? Vad är behovet störst och vilka behov ska styra flottans lokalisering?

Någon Blågul skulle kanske kunna dela den här tråden? Denna diskurssion förtjänar en egen tråd. smile.gif

//Hedin som ganska uppenbart är en sk. "bitter Göteborgare".

EDIT: la till lite frågor och ändrade formulering.
KD803
QUOTE (Hedin @ Mar 30 2007, 17:04 ) *
Med det resonemanget skulle man kunna lägga ner hela flottan. Man ska väl planera för det oväntade? Och då är frågan vad är det bäst att ha våra korvetter. Och då har tydligen våra politiker kommit fram till att de behövs bäst i Karlskrona och i Stockholm. Men när politiker fattar beslut kan "bäst" defineras lite olika ex. som glesbyggdsstöd osv. Min fråga: vad är det störst sannolikhet att det händer något oväntat, i Göteborg eller i Karlskrona?

Ja, men nu måste man göra skillnad mellan krigs-/insatsförbanden och fredstida gruppering. Något som brukar vara svårt när ens lokala fredsförband läggs ner...

Mitt resonemang angående 40/48 gäller vad som idag krävs för att hävda vår territoriella integritet. Flottan ska mig veterligen kunna lösa några andra uppgifter också...
Hedin
QUOTE (KD803 @ Mar 30 2007, 17:08 ) *
Men nu måste man göra skillnad mellan krigs-/insatsförbanden och fredstida gruppering. Något som brukar vara svårt när ens lokala fredsförband läggs ner...

Det håller jag med om men samtidigt så ville flottan göra sig av med de kajplatser (Ny varvet?) man hade i Göteborg efter att man lagt ner 18. Patrullbåtsdivisionen vilket såklart inte utesluter att flottan kan grupperas i Göteborg men ändå borde vara en signal om flottans intentioner om Göteborg. Eller ska kanske det bara va ett kortsiktigt förslag att spara snabba pengar? Iaf blev det ett himla liv i Göteborg när flottan ville sälja dessa kajplatser (som vanligt, ex. nu senast när man ville lägga ner skjutfält i stan) så jag har för mig att man inte sålde kajplatserna.

Ingen som har information om basen i Skredsvik nuvarande status? Har de någon marin verksamhet undantag dykarskola?
Scouten87
Heja Hedin. Tycker man borde ifrågasätta politikerna, de är ju som sagts de som har tagit beslutet. Men då får man ju tänka på att de var även politikerna som beslutade att flytta säk.komp sjö tll gbg när de är en marinbas de ska skydda i krig. Det var lite of topic jag vet men så är det iaf.

Hedin jag vet inte hur det är med skredsvik, Möjligtvis om amf har nån verksamhet, kan försöka undersöka saken när jag kommer tillbaka till gbg.

Jag tycker att det är ganska viktigt att skydda gbg då en stor del av landets olja kommer in där, slå ut göteborg och rafenaderiet i brofjorden så är sverige sittandes på arslet efter fyra fem dar. Sean kommer även ganska mycket av all annan handel in i gbg också.
KD803
QUOTE (Scouten87 @ Mar 30 2007, 17:29 ) *
Jag tycker att det är ganska viktigt att skydda gbg då en stor del av landets olja kommer in där, slå ut göteborg och rafenaderiet i brofjorden så är sverige sittandes på arslet efter fyra fem dar. Sean kommer även ganska mycket av all annan handel in i gbg också.

Då infinner sig ofelbart frågan "skydda mot vad då"?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.