QUOTE (Fk Satan @ Mar 2 2007, 13:29 )

Okej, eftersom det kan röra allmänhandling (utgår ifrån att den är det i detta resonemang).
Skulle varit tydligare där. Precis vad som avsågs, offentlig handling.
QUOTE (Fk Satan @ Mar 2 2007, 13:29 )

så faller det under offentlighetsprincipen och då är lagen solklar. En myndighet får inte fråga om vem som efterfrågar handlingen eller syftet med att den efterfrågas. Detta gäller oavsett om det är en svensk eller utländskmedborgare som frågar efter handlingen. Nej jag kan inte fråga om leg osv.
Hur löses då detta problem. Det kan lösas så att individen blir eskorterad till ett särskilt rum inne på objektet där handlingen finns och får där ta del av handlingen. För att därefter bli uteskorterad. Men att komma in på ett objekt är ingen självklarhet. Det kan exemelvis inredas ett rum utanför objektet där individen kan få ta del av handlingen ifråga. Dvs handlingen kommer till individen.
Så skulle jag lösa denna problematik.
Alltså samma tolkning som jag.
QUOTE (paratus @ Mar 2 2007, 14:56 )

Sen kan generellt tilläggas att ju mer man grottar ner sig i juridiken, desto mer önskar man att man inget visste om det.
Dagens sanning!
QUOTE (wedin @ Mar 2 2007, 15:21 )

Jag tror inte att skyddsvakten ska jämställas med en representant för myndigheten varför förvaltningslagen inte borde sparka in. Det skyddsvakten lämpligen borde göra är att uppmana personen ifråga att denne får vända sig till Försvarsmakten för de efterfrågade handlingarna och sedan förklara att personen ej får vistas i anslutning till skyddsobjektet och därför måste gå därifrån, dvs avvisa. Sedan kan det få eskalera utifrån sedvanlig rutin...
Så fort du tar på dig bindeln så börjar din myndighetsutövning (i princip) och det innebär också att du kan, om du gör bort dig bli åtalad för tjänstefel. Men, det är väl ett klokt råd att om man är osäker tillkalla chefen. Dock skall man vara på det klara med att de som oftast begär ut handlingar är journalister och de vet vad som gäller. Därför brukar det vara ett litet nöje bland sådana att ringa runt till myndigheter på sommaren när det sitter en vikarie som inte har en aning om vad offentlig handling är.
QUOTE (Dexter @ Mar 2 2007, 15:45 )

QUOTE (wedin @ Mar 2 2007, 15:37 )

Det är möjligt att det är så i praktiken. Dock skulle jag tro att det är skit och pannkaka då 10 § "Skyddslagen" gäller! Även om skyddsvakten av sin chef får order att låta besökare till Krigsarkivet fritt spatsera in så blir det omöjligt för skyddsvakten att kunna lösa 7 § = förhindra att obehöriga får tillträde till skyddsobjektet. Önskar någon tillträde till skyddsobjektet skall denne uppge namn, födelsetid och hemvist. Kan man skäligen anta att en muntlig uppgift om personuppgifter är oriktig kan man avvisa, avlägsna eller omhänderta enl 12 §. I praktiken (och med fair, firm and friendly): Kan jag få be om legitimation!
Men nu ska han ju inte in på objektet i sig utan i husdelen vägg i vägg. Vi löser det hela genom att bygga en taggtrådskorridor från objektsgränsen fram till dörren och sedan bevaka korridoren.
I ett skarpt läge kan man ju även stänga arkivet ett tag och låta intressenterna skriftligen begära ut mtrl. Ett annat alternativ är ju att låta en person i taget besöka arkivet och ha eskort på den personen. Som en vanlig besökare in till objektet mao förutom att du inte kräver legimitation.
/D
Det är inte rätten att komma in på objektet utan rätten att ta del av allmän handling som är det vad som avgör.
Här är det två olika lagar som kolliderar, dels skyddslagen dels en av grundlagarna, tryckfrihetsförordningens 2 kapitel handlar om offentliga handlingar. Och då är det grundlagen som ligger högst.
QUOTE (TGL)
14§ 2.st
Myndighet får inte på grund av att någon begär att få taga del av allmän handling efterforska vem han är eller vilket syfte han har med sin begäran i större utsträckning än som behövs för att myndigheten skall kunna pröva om hinder föreligger mot att handlingen lämnas ut. Lag (1982:939).
Enligt denna paragraf är det inte tillåtet att fråga efter identitet. Tyvärr missas detta ofta under skyddsvakstutbildningar, varpå den enskilde tror att de ovan nämnda paragraferna i skyddslagen alltid är tillämpliga.
Läs gärna i vakthandboken från 1997 sidan 21. (
Vakthandbok 97)
Dock skall jag citera en mening från den sidan.
QUOTE (vakth 1997, sid 21)
Det råder dock inte någon allmän rättighet att få komma in i ett bevakningsobjekt.
Alltså, det är inte liktydigt att man får komma in på objektet bara för att man har rätt att ta del av handlingar. Säger man att man skall in till objektet så gäller det såklart att man kan redovisa att man har rätt till det. Klurigheten är att en skyddsvakt av en person som uppehåller sig invid objektet har rätt att begära namn etc.
QUOTE (Säkerhetsskyddslag (1996:627))
5§ 2 st.
Säkerhetsskyddet skall utformas med beaktande av enskildas rätt att enligt tryckfrihetsförordningen ta del av allmänna handlingar.
Dock måste man göra avskillnad vad det är för objekt man bevakar. Regemente etc, där det kan finnas offentliga handlingar skall man vara medveten om att det kan inträffa. Bara för att det är militärt objekt så är inte alla handlingar hemliga utan det finns fortfarande mycket offentliga handlingar.
Nästa gång ni står som skyddsvakt fråga gärna chefen. Om objektet är ett förråd eller liknande där det uppenbart inte finns offentliga handlingar så får man dra sin egen slutsats, och då skulle man kunna tolka frågeställningen som en undanflyckt för personen att identifiera sig (uppge namn etc).
Är man skyddsvakt så tycker jag att man skall begära att det finns klara regler för hur man skall hantera en situation som denna.