Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nintendo Wii
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Status quo
Jaha så igår kom äntligen Wiiet som jag och sambon köpte åt varandra i julklapp. Hon tyckte det var skitkul och det var faktiskt en rätt annorlunda upplevelse.
Problemet var bara det att katterna gillar att tugga sönder tunna kablar.. och utan att tänka på det lämnade jag det hängandes för att fixa det dagen efter. Så nu på morgonen ser jag att katterna tuggat sönder kabeln som går till sensorn som styr handkontrollerna ohmy.gif. Försökte amatörfixa det med eltejp, men det är tydligen mer avancerade kablar än vanliga elkablar, och jag har ingen aning om hur jag ska göra det wacko.gif.

Hur som helst så tittade jag lite på nätet. Och tydligen kan man ersätta sensorn med två stearingljus.
Det fungerade inte med värmeljus men när jag snodde sambons halldekoration så fungerade det. Utan problem!
Det fungerar precis som förut, ingen skillnad alls. Så nu vet ni vad ni ska göra om ni råkar förstöra eran sensor på wiiet.. eller bara vill testa en rolig grej biggrin.gif
Anderkron
Hur funkar det egentligen?
Hur förs signalen över? låter skithäftigt men vafan liksom

Aja du fann lyckan i olyckan ;)

Hade bra!

chip chip

\\Anderkron
Status quo
Tydligen är sensorn ingen sensor.. den skickar signalen till handkontrollen som skickar dom till basenheten. Och ljusen lurar handkontrollen att det finns en "sensor" där.. smile.gif
109 Eken
"sensorn" är bara 10st ir-dioder, ska tydligen gå lika bra med ett gäng stearinljus på tv-n.
Fast brandfarligare då...
mdn
Precis som 109 Eken säger är det bara IR-dioder i saken man placerar ovanpå tv:n. Dessa är till för att kontrollen ska kunna avgöra mot vad på skärmen den är riktad. Att det fungerar med stearinljus är beror på att dessa har en temperatur som gör att de emitterar strålning med rätt våglängd. (Länk för den intresserade.)

Information mellan konsoll och handkontroll skickas via blåtand.

/mdn
Status quo
Jag tog två stora tjocka stearinljus och ställde dom framför TVen. Inte ovanpå för det vore rätt dumt smile.gif. Det fungerar med de stora ljusen men inte med små värmeljus. Hur som helst lär jag skaffa en trådlös sensor iaf, men det är inga problem alls med ljusen, precis lika bra som innan.
Cap.Ranger
QUOTE (Status quo @ Mar 2 2007, 09:30 ) *
Jag tog två stora tjocka stearinljus och ställde dom framför TVen. Inte ovanpå för det vore rätt dumt smile.gif. Det fungerar med de stora ljusen men inte med små värmeljus. Hur som helst lär jag skaffa en trådlös sensor iaf, men det är inga problem alls med ljusen, precis lika bra som innan.

Min bror har skarvat sin utan problem. Så det borde ju gå.
Prizephitah
Det kan inte vara så att du har skarvat fel. Det är ju dioder så pröva att byta de två tåtarna så att det blir tvärtemot vad det är nu? Hängde du med?
Status quo
Efter som ljusen fungerade tillfredställande så har jag inte försökt fixa skarvningen igen. Men jag kanske ger mig på det, frågan är om det är slöseri med tid efter som katterna gillar tunna kablar att vässa tänderna på smile.gif
Jimbo
QUOTE (Status quo @ Mar 5 2007, 13:10 ) *
Efter som ljusen fungerade tillfredställande så har jag inte försökt fixa skarvningen igen. Men jag kanske ger mig på det, frågan är om det är slöseri med tid efter som katterna gillar tunna kablar att vässa tänderna på smile.gif

Testa att gnida in kablarna med citronsaft, det fungerar hemma hos oss för att få kisse-missarna att låta bli kablar och elsladdar. Det är ju inte helt bra om de vässar tänderna på en lamplsadd tillexempel.
Maul
Annat tips är att förstärka kablarna genom att skaffa sånna fina slangar i plast. Gör även att man slipper flera härvor då alla sladdarna är samlade i en och samma bunt.
Bappelsinmannen
Och hagelbössa är inte aktuellt? laugh.gif
//Nisse
Status quo
Jag köpte en flaska "fy spray" och det fungerar hyffsat, fast man måste komma ihåg att behandla på nytt efter som det går ur efter ett tag. Men dom har faktiskt vässat tänderna på ett par tunna lampsladdar förut, utan nå synliga skador rolleyes.gif
grejen är ju den att dom bara går på kablar som är mindre än en halv cm tjocka. Och nu när dom tuggat av kabeln på två ställen så bryr dom sig inte om den nå mer, det är ju ingen kul att tugga sönder saker som redan är trasiga dry.gif
Är det här nått typiskt för innekatter eller? Kan man ge dom nått annat att vässa tänderna på eller tuggar dom bara sönder dom för skojs skull?
Wemla
QUOTE (Status quo @ Mar 6 2007, 10:12 ) *
Är det här nått typiskt för innekatter eller? Kan man ge dom nått annat att vässa tänderna på eller tuggar dom bara sönder dom för skojs skull?

Fler leksaker?? :D
Nja, men katter är katter och det kommer man inte ifrån. Min Trossväska (Bärsäck) är och förblir kisses sovplats nummer 1 om jag inte låser in den. Så det är mest att gilla läget. Men vitlök/citron/fy'medel' brukar funka men man måste oftast ligga på då. Vara med när det händer så att det går att säga ifrån också.
Men blir katten tillräckligt stimulerad annars så kan dom sluta med dumheter. Så det är bara att börja leta kisses favoritleksak och börja leka. Laserprick brukar vara rolig..
Status quo
haha jag har redan allt, laser prick, möss som hänger i trådar i dörröppningar, två katter som älskar att leka med varandra, men trots att dom leker större delen av sin vakna tid så tuggar dom kablar.. hmpf
förövrigt älskar båda min trossväska, kroppskyddet och stridsvästen, av någon underlig anledning är det extremt mysigt att sova på dessa saker om de ligger framme 7.gif
Back
QUOTE (Status quo @ Mar 7 2007, 08:16 ) *
haha jag har redan allt, laser prick, möss som hänger i trådar i dörröppningar, två katter som älskar att leka med varandra, men trots att dom leker större delen av sin vakna tid så tuggar dom kablar.. hmpf
förövrigt älskar båda min trossväska, kroppskyddet och stridsvästen, av någon underlig anledning är det extremt mysigt att sova på dessa saker om de ligger framme 7.gif

Känner igen det där! Flickvännens katt älskar att sova på hennes farsas svettiga/använda t-shirts när de ligger framme. Kanske att de känner igen lukten av någon de tycker om och känner någon form av "närhet"/trygghet.. Katter är så otroligt söta! happy.gif
109 Eken
Visst är dem söta, men man har hela tiden känslan av att de har en egen, hemlig agenda.
Wemla
QUOTE (Status quo @ Mar 7 2007, 08:16 ) *

Iof så är min kisse helt fnoskig i mina strumpor.. Jag kan inte ha dom framme, än mindre ha lådan uppe.. dry.gif Räcker med 1 cm glipa i byrån så är hon där och fiskar... *mutter* men bara mina och inte sambons strumpor..
Men det är som sagt mest att gilla läget och gömma allt.

Annat kan vara om fy'medel' inte funkar så finns det ett antal fler liknande varianter att prova. Google lite snabbt på olika djuraffär/zoobutiker och hittade en del. Så prova det också..
Status quo
@ 109 Eken

hahaha den där bilden var fan nått av det roligaste jag sett biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.