Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nytt vapen på under sommarkurserna........
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Bamse
Satt och läste igenom "FÖRSVARSUTBILDAREN", kom till bilagan för sommar/höstkurser 2007.

Efter att ha tittat en stund på den första bilden på en soldat som framrycker med AK5 i stadsterräng inser jag att han fått ut någon specialversion av AK5 (AK6).
7,62 variant av AK5 måste det vara i och med att AK4 magasinen används till detta vapnet..........

Är det jag som ser fel eller är det någon som faktiskt har lite humor på denna tidning och ville se hur lång tid det tog innan någon idiot upptäckte detta...... rolleyes.gif
Fu Dahlberg
PDF -Format för de som nte har den...

Det ser ju minst sagt skumt ut.... Vinkel eller något kanske? eller en photoshopglad layoter?
Bamse
Tittar man på magasinsbotten så tycker jag att det ser ut som AK4 mag. AK5 magasinen är mer "rena".

Måste skaffa mig ett liv...............................
The Swede
Nu ska vi ju egentligen inte diskutera vapen i detta forumet, de diskussionerna hör hemma i kasunen men tråden gäller ju lika mycket om bilden är ändrad på något vis så det får väl gå.

Min tanke är att bilden ursprungligen visar en torrövning, oladdat och fotografen vill ha ett magasin i vapnet och därför fixat till detta i efterhand.
Helt säker kan man dock inte vara. Det är dock inget ak5-magasin.
Jag vet däremot inte om det är ett ak4-magasin, tycker att formen inte stämmer. Kolla framkanten, ser ut som att magasinet är smalare där.

The Swede pansar2.png
109 Eken
Haha, jag reagerade också på det när jag fick tidningen igår. Skönt att se att det inte bara jag som är lite störd :p
odenmedic
Kan det vara sa enkelt att det ar ett 20 round AR-15 mag som används
stolpskottet
ser även ut som om magasinet är tjockare än magasinsstyrningen och liksom sticker ut några mm runt om styrningen!
joppe
är det inte någon som gick på kursen som kan svara på om magasin var isatt eller inte?
Riffel tittaren
Exakt samma bild finns med ett vapen utan magasin. Bilden används på en rekryteringsplanch utan magasin. Dom har helt enkelt klippt in ett Ak4 magasin istället för ett Ak5 magasin med Photoshop.
Kimster
Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där.
VMI2002
QUOTE (Kimster @ Feb 27 2007, 21:44 ) *
Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där.

Att det ar ett tveksamt beslut av redaktoren - det koper jag. Men det var val anda ett halvskapligt bra jobb med photoshop. Om man inte tittar for nara och noga. Och det var det visst en del som gjort!
Kimster
okej förlåt.. kunde inte hålla mig..
http://www.plutonen.com/galleriet/milpics/...agasin_edit.jpg
Bamse
QUOTE (Kimster @ Feb 28 2007, 01:31 ) *

Så.... Nu är ordningen återställd!

"Gör om, gör rätt......." Synd bara att Kimster ska behöva göra "FÖRSVARSUTBILDARENS" arbete.

Kan inte låta bli att undra varför fotografen motsv. inte använt ett AK5 magasin? Var det ett litet practical joke eller....
sg-ocra
Ser ut att vara från någon av sib kurserna.
En av övningarna är att framrycka längs gata i centrala halmstad.
Då jag var med under höstens sib 1 kommer jag inte ihåg hur det var men är ganska säker på att det var utan magasin.
Rickard N
QUOTE (Bamse @ Feb 28 2007, 05:42 ) *

Så.... Nu är ordningen återställd!

"Gör om, gör rätt......." Synd bara att Kimster ska behöva göra "FÖRSVARSUTBILDARENS" arbete.

Kan inte låta bli att undra varför fotografen motsv. inte använt ett AK5 magasin? Var det ett litet practical joke eller....

Jag skulle tro att det är ett mått av humor inblandat. smile.gif
Lt.E
QUOTE (VMI2002 @ Feb 27 2007, 22:10 ) *

Att det ar ett tveksamt beslut av redaktoren - det koper jag. Men det var val anda ett halvskapligt bra jobb med photoshop. Om man inte tittar for nara och noga. Och det var det visst en del som gjort!

Nu vet jag inte alls hur lång tid det tog för Kimster att göra detta, men det känns som att det inte tar längre tid att använda rätt magasain än fel?

Så varför skall man slarva? Är det inte bättre att göra rätt från början?
Kimster
..ingen som la märke till den vita bilen till höger som jag tyckte såg bättre ut röd.. ? wink.gif
cf112
hahaha

mig lurade du... Lita aldrig på en bild, din bil kan bli röd... Snälla, låt min förbli silvrig.
-hult
Snyggt jobb Kimster, men det hade onekligen varit intressant med en Ak5:a i 7.62 version, vore spännande att testskjuta banan_rock.gif
jed
När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd.

Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg smile.gif
Som jag missade tills du skrev det...
Kimster
QUOTE (-hult @ Feb 28 2007, 17:55 ) *
Snyggt jobb Kimster, men det hade onekligen varit intressant med en Ak5:a i 7.62 version, vore spännande att testskjuta banan_rock.gif

Däremot finns det ju AK5 i 12.7mm smile.gif
pappa6116
QUOTE (jed @ Feb 28 2007, 19:57 ) *
När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd.

Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg smile.gif

Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! rolleyes.gif

*EDIT* JED har du varit på vapenremmen också?
MatsLennarth

Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet..
FkN
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 1 2007, 10:09 ) *
Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet..

Häftigare än inget magasin alls...
MatsLennarth
QUOTE (FkN @ Mar 1 2007, 12:38 ) *

jo det är klart, men när man väl anstränger sig varför inte pilla dit ett ak5 mag? man får ju tänka på att tidningens läsare är ganska...insatta i ämnet.
jed
QUOTE (pappa6116 @ Mar 1 2007, 05:10 ) *
<länk till bilden>

Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! rolleyes.gif

Dubbla manöverhandtag? Nu hänger jag inte med... Menar du den svarta klumpen precis framför handskyddet? Det är ett pipskydd.
Det är inte jag på bilden, och det är ett lånevapen.
Det ser lite konstigt ut på bilden, men det är standard läderremmen. Skuggan ligger konstigt på bilden bara...
Lt.E
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 1 2007, 18:09 ) *
QUOTE (FkN @ Mar 1 2007, 12:38 ) *

jo det är klart, men när man väl anstränger sig varför inte pilla dit ett ak5 mag? man får ju tänka på att tidningens läsare är ganska...insatta i ämnet.

Det kanske var lättast så?
pappa6116
QUOTE (jed @ Mar 1 2007, 19:29 ) *
QUOTE (pappa6116 @ Mar 1 2007, 05:10 ) *
<länk till bilden>

Dubbla manöverhandtag? Nu hänger jag inte med... Menar du den svarta klumpen precis framför handskyddet? Det är ett pipskydd.
Det är inte jag på bilden, och det är ett lånevapen.
Det ser lite konstigt ut på bilden, men det är standard läderremmen. Skuggan ligger konstigt på bilden bara...

Ok att det inte var du såg jag ganska snabbt, men inte lika snabbt som jag antog att pipskyddet var "ett stycke manöverhandtag ditlagt med hjälp av photoshop"
Pappa som står i hörnet och skäms lite...men bara lite rolleyes.gif
jed
QUOTE (pappa6116 @ Mar 2 2007, 03:47 ) *
Ok att det inte var du såg jag ganska snabbt, men inte lika snabbt som jag antog att pipskyddet var "ett stycke manöverhandtag ditlagt med hjälp av photoshop"
Pappa som står i hörnet och skäms lite...men bara lite rolleyes.gif

Hehe, jag kunna lägga dit saker i bilder med photoshop. Du är rolig du smile.gif
Arctic soldier
Minns jag inte helt fel så togs bilden under kursen SIB-GK. sommaren 06 på halmstads gater.

De var en torr övning. inget mag i.
compfast
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 2 2007, 11:26 ) *
Minns jag inte helt fel så togs bilden under kursen SIB-GK. sommaren 06 på halmstads gater.

Torr övning? Varför inte sitta hemma och låtsas istället? Varför inte pinnar istället? Det måste ju smälla...
Maul
QUOTE (compfast @ Mar 19 2007, 10:48 ) *
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 2 2007, 11:26 ) *

Torr övning? Varför inte sitta hemma och låtsas istället? Varför inte pinnar istället? Det måste ju smälla...

Varför ska det smälla om man övar tex. förflyttning utan sammanstöt?

Strid är så mycket mer än bara skjuta.
-hult
QUOTE (Kimster @ Feb 28 2007, 22:58 ) *
QUOTE (-hult @ Feb 28 2007, 17:55 ) *

Däremot finns det ju AK5 i 12.7mm smile.gif

Ak5 i 12.7mm??? surprise.gif Du måste skämta!!! Skicka en bild, om du har, så är du snäll!!?
Fu Pedersen
QUOTE (VMI2002 @ Feb 27 2007, 23:10 ) *

Nä. Det var inte ens halvskapligt photoshoppat. Man behöver inte ens ha högskoleexamen för att göra en snygg manipulation i PS. Detta var riktigt ruskigt fuuult :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.